"Ficklamps-fixen i Battlefield 3 dröjer"

Medlem

Grejen med ficklampan är ju inte bara att den ska ha en estetisk roll och för att man ska kunna lysa upp lite mörkare områden (som man aldrig använder den till), utan att den även skall ge ett taktiskt övertag.
Det har dem själva sagt och det kan jag hålla med om.

Därmed tycker jag inte att den ska vara så stark som den är nu, men verkligen inte så svag som den är på bild nummer 2.

Det är ingen stridssimulator, det är inte verklighet, så varför ska då inte sakerna man låser upp ge en ett övertag?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Comkilla:

inse att dom latar sig på jobbet och slackar precis som vilken arbetsplats som helst. dom vill kunna gå igenom en arbetsdag med minsta möjliga jobb, tror ni det är någon skillnad att koda ett spel och sitta i kassan på ica? inte mycket... träljobb som träljobb....

Skulle jag med göra efter 4 åra av 24/7 jobb för att få klart spelet


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Dom kan sänka den ännu mer. Fortfarande för stark i dagsljus

Medlem

Det räcker till så som det visas på bilden, då vet man mycket lättare vart man ska skjuta.
Man blir lurad nu, för ljusets centrum är något till vänster från fienden.

ot, testade på f2000, jäkla op vapen, spelet blev ju nästan för lätt.

Medlem
Skrivet av JVoorhees:
Skrivet av WulffX03:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av KrejzY:

En sak jag tycker är sjuk det är att ficklampan lyckas förblinda mig även fast jag siktar på honom med IR-siktet :S
Irriterande...

Hoppas du trollar. Vad tror du händer om man lyser med en ficklampa in i en nattkikare? Illa nog att de fungerar utomhus i fullt jävla dagsljus ^^

IR-sikter är ju ett infrarött sikte; som fungerar i dagsljuset samt i mörker. De är varmkänsliga och ej ljuskänsliga. Vad tror du händer om man siktar en ficklampa in i en IR-sikte? Jo, bara själva lysdioden i lampan lyser upp eftersom den är varm, och lite utanför; men det blir långt ifrån så som en nattkikare.

Pansarvagnar och fordon lyser upp som en jävla julgran när man siktar med IR; och ger de ifrån sig ljus?

Nu är det ju ett inte bara IR utan NV också. Och vad händer om man lyser med skarpt ljus i en bildförstärkare ?

Och när vi ända är inne på detta siktet så är det i mina ögon buggat, för alla spelar saker har IR strålning som fordon(iaf land fordon), spelare, ammolådor etc

MEN en eld och andra varma saker i spelmiljön har INGEN IR strålning. Hade dom gjort det lite bättre, hade alla varma saker gett ifrån sig IR som i verkligheten och då hade man t.ex inte synts speciellt bra i siktet om man är nära ett varmt objekt.

Bästa vore om dom tog bort IRNV-siktet = Problem solved

Medlem

Hatar ficklampan och lasern! Ok att man blir bländad inomhus och i mörker men inte i dagsljus utomhus!

Medlem

Vad var de dem tänkte egentligen när de först kom på detta?

Militärer har ju ficklampor på sina vapen! Vi kan göra så de bländar folk så blire en ascool feature i bf3, yeah!!
?

Medlem

Bra att dom prioriterar lite här, det är viktigare att fixa krascherna och random dc. Nu har jag inte spelat på flera veckor tack vare krascherna och tänker inte spela igen förrän det är fixat.

Hoppas de nya nvidia rutinerna hjälper till, vilket patchen inte gjorde


signatur

Game long and prosper

Medlem

De fixade åtminstone dpi skiten. Nu kan jag spela igen.


signatur

Rawr

Medlem

Jag tycker dom får bestämma sig, NVG/sikte eller IRsikte.

Medlem

Ficklampan är ju helt jävla åt helvete för att uttrycka det milt.
IRNV är/var "realistiskt" men jag känner inte att det hör hemma i ett twitch-spel.


signatur

Chooch it

Medlem

Wow... Vem i hela helvetet kom på att en ficklampa ska blända i dagsljus? Någon har suttit inne helt för mycket i sitt liv tydligen...
Om motorn är krångligt byggd kan dom ju pröva detta:

if(brightness > someValue)
flashlight = lessIntense

BULLETPROOF!

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av dotque:
Skrivet av Riporto:

Inte bara ficklampan alla ljuskällor är för starka i BF3. Några eller möjligen alla recensenter har hyllat ljussättningen i spelet, men sanningen är att de hade fuskat med ljussättningen, d v s överdrivit ljusstyrkan så mycket att det såg ypperligt ut. Man blir förblindat av vartenda ljuskälla, tänk er, lasern från laser siktet förblindar en!!! Det är endast löjligt, det saknas professionella ljusasätare inom svensk spelutveckling.

Ja för det är jätteskönt med laser i ögat

Grejjen är ju att ett lasersikte inte fungerar sådär om man inte siktar in sig på ögat hela tiden, men hur lätt är det =P. Världens stabilaste arm?

Sant så sant!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Nerfa sönder är lätt, balansera är svårt. Visst de kan göra IRNV och ficklamporna helt oanvändbara men det är ju inte en vettig lösning. Svåra är ju att få båda prylarna användbara utan att vara extremt störande (ficklamporna) eller alldeles för effektiva, IRNV.

IRNVs största problem är ju att det är alldeles för enkelt att röra sig och flytta sikter fort när man är inzoomad. Egentligen så är det lite komplicerat att göra en 180 graders vändning med kikarsitet mot ögat utan skulle behöva sitta ganska still för att få en bra bild i ett sådant sikte.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Det är då vida känt att DICE är inkompetenta klåpare, så är det inte så konstigt varför de inte kan förändra en variabel och dela ut den i en uppdatering.


signatur

The Year was 2027..

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Därför man fortfarande lirar BF2.. väntar tills BF3 är stabilt och bra. Väntar även på en Steam Version så att man slipper Origin giftet..

Jo det kan du nog glömma

EA vill inte betala till Valve för vad deras egna program kan göra lika väl,
desutom, både Origin och Steam har liknande avtal där de får lov att söka igenom ens dator,
så bara för att du inte läser avtalet för steam så betyder det inte att steam är bättre än Origin.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Jag finner det förbryllande att ingen tagit upp detta:

Skrivet av Daniel Matros:

– IRNV- och ficklamps-fixar kommer i en senare patch. Kom inte med i denna. Vi ansåg att de här ändringarna var så viktiga att de inte kunde vänta, tvittrar Dice-anställde Daniel Matros.

Dom ansåg att vilka ändringar var viktiga? Efter patchen så...

Är det roulette att få serverinställningar att fungera.
Har folk fortfarande problem med blackscreen och krashar.
Har många som tidigare INTE hade problem, nu problem med ovanstående punkt.
Fungerar inte Squad Rush då DICE tog bort funktionen att auto-joina en squad men glömde lägga till en join-knapp i SQR.
Kan vi fortfarande inte begränsa vilka vapen som får användas på en server då servrarna inte skickar ut tillräckligt med information.
Kan man inte pausa ett spel. Det kunde man i quake. Nittiosex.

Jag, och många med mig, ansåg att BF2 var en stressad produkt som hade krävt månader av ytterligare utveckling innan släpp. Med BF3 är det värre.
För att spelet inte ska krasha när jag går in på en server måste jag först starta om origin. Varje gång.

Medlem

Tycker det är en märklig idé i från början att ta med, laser-siktet är ju rätt ballt iofs, men att dom valde att göra likadant med ficklampan? Måste vara ett par starka batterier i den. Mycket märklig idé.

Håller med Newklear, en variant mellan dom två bilderna ovan skulle vara bättre.

Moderator | Testpilot

Skit spel!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När kommer Chatbox fixen?

Medlem

Spelet krashar så otroligt mycket. Varje gång jag spela VET jag att spelet krashar först. Det MÅSTE krasha minst en gång innan jag får spela. Och sen alla random errors (cant join because server is changing map, you were disconnected from EA online BLABLABLA).

Jag är så jäkla less på detta skitspel, fan håller de på med? Man kan inte efter 1,5 månader ha 100000000 krashbuggar i koden. Oacceptabelt.

Medlem

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Inaktiv
Skrivet av Mockasin:

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Här har fakta + verklighets uppfattning gått samman med fiktion och fantasi. När var det senast man såg något i verkligheten som bländade en som solen gör mitt i dagsljus då solen skiner klart? När var det senast man blev bländad av gatulampor?

Medlem
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Här har fakta + verklighets uppfattning gått samman med fiktion och fantasi. När var det senast man såg något i verkligheten som bländade en som solen gör mitt i dagsljus då solen skiner klart? När var det senast man blev bländad av gatulampor?

Vad är det som är fantasi nu då? En diod av LED-typ (t.ex Cree XM-L U2) kan avge lika mycket ljus som en bilstrålkastare (av icke-xenon-typ då). Skillnaden, är att bilstrålkastaren ska sprida ljuset på vägen framför dig. Ficklampan däremot får en tydlig hotspot, där luxvärdet kommer upp i solens (beroende på reflektorn). Kom inte och påstå att du inte skulle bli bländad av en sådan - även i dagsljus.
Vad har gatulampor med saken att göra, att de har hög lumen? Eller du menar kanske att alla ljuskällor i BF3 bländar konstigt? Jag snackade bara om lampan nu och har inte nämnt några andra ljuskällor.

Inaktiv
Skrivet av Mockasin:
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Här har fakta + verklighets uppfattning gått samman med fiktion och fantasi. När var det senast man såg något i verkligheten som bländade en som solen gör mitt i dagsljus då solen skiner klart? När var det senast man blev bländad av gatulampor?

Vad är det som är fantasi nu då? En diod av LED-typ (t.ex Cree XM-L U2) kan avge lika mycket ljus som en bilstrålkastare (av icke-xenon-typ då). Skillnaden, är att bilstrålkastaren ska sprida ljuset på vägen framför dig. Ficklampan däremot får en tydlig hotspot, där luxvärdet kommer upp i solens (beroende på reflektorn). Kom inte och påstå att du inte skulle bli bländad av en sådan - även i dagsljus.
Vad har gatulampor med saken att göra, att de har hög lumen? Eller du menar kanske att alla ljuskällor i BF3 bländar konstigt? Jag snackade bara om lampan nu och har inte nämnt några andra ljuskällor.

Cree XM-L U2 har en påstådd belysning på 1300 lumens, solen har, en klar högsommardag, en belysningsstyrka på 100 000 lumens på en area av 1 m2.
1 lumen på 1 m2 = 1 Lux .
Solen lyser med ca 100 000 = 100 0000 lumens per 1 m2.

Hur ska ditt svaga lampa blända folk när solen skiner? Hur kan ficklampans luxvärde komma upp till samma nivå som solens d v s 100 000 per 1 m2? Folk har aldrig gått omkring med sollar i fickan, om de gjorde det så skulle jordens energi problem eliminerats helt.

Med gatulampor menade jag att alla belysningskällor i spelet bländar en, t o m gatulampan, och att det var konstig att du tycker att ficklampan är inte för stark i BF3, och att du t o m har ficklampor som är starkare än den som finns i BF3.

Medlem
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Här har fakta + verklighets uppfattning gått samman med fiktion och fantasi. När var det senast man såg något i verkligheten som bländade en som solen gör mitt i dagsljus då solen skiner klart? När var det senast man blev bländad av gatulampor?

Vad är det som är fantasi nu då? En diod av LED-typ (t.ex Cree XM-L U2) kan avge lika mycket ljus som en bilstrålkastare (av icke-xenon-typ då). Skillnaden, är att bilstrålkastaren ska sprida ljuset på vägen framför dig. Ficklampan däremot får en tydlig hotspot, där luxvärdet kommer upp i solens (beroende på reflektorn). Kom inte och påstå att du inte skulle bli bländad av en sådan - även i dagsljus.
Vad har gatulampor med saken att göra, att de har hög lumen? Eller du menar kanske att alla ljuskällor i BF3 bländar konstigt? Jag snackade bara om lampan nu och har inte nämnt några andra ljuskällor.

Cree XM-L U2 har en påstådd belysning på 1300 lumens, solen har, en klar högsommardag, en belysningsstyrka på 100 000 lumens på en area av 1 m2.
1 lumen på 1 m2 = 1 Lux .
Solen lyser med ca 100 000 = 100 0000 lumens per 1 m2.

Hur ska ditt svaga lampa blända folk när solen skiner? Hur kan ficklampans luxvärde komma upp till samma nivå som solens d v s 100 000 per 1 m2? Folk har aldrig gått omkring med sollar i fickan, om de gjorde det så skulle jordens energi problem eliminerats helt.

Med gatulampor menade jag att alla belysningskällor i spelet bländar en, t o m gatulampan, och att det var konstig att du tycker att ficklampan är inte för stark i BF3, och att du t o m har ficklampor som är starkare än den som finns i BF3.

Jag räknande inte när solen är som starkast eftersom den då är 120k+ lux. Solen är mellan 30k-120k lux. En ficklampa kan komma upp i den nedre delen av det intervallet. För även om solen är svag och du tittar i den - du kommer bli bländad. Även om så solen bara var 5000 lux eller mindre - du skulle bli bländad om du tittar rätt in i den.

Lux är som sagt lumen/m3. Grejen är att en ficklampas hotspot inte behöver vara större än 10 cm i diameter. Om det mesta av mängden ljus (lumen) är på en och samma lilla area så blir det såklart väldigt hög ljusintensitet. DÄRFÖR kommer en ficklampa upp i dessa värden och därför bländar!

Sen verkar det som om du tror att jag tror att en ficklampa bländar mer än solen, men nej, det gör den inte. Sen vidare, om solen lyser med 120k lux betyder det inte att du inte blir bländad av en ficklampa på 10k lux eller dylikt.
Det viktiga är hur ljusintensiteten är i omgivningen är - att mäta vad solen har för styrka är att gå fel väg då det inte är intressant . Såvida man inte tittar direkt in i solen, för att sen bli bländad mer(eller rättare sagt märka av kontrasterna - vilket är en av de största anledningarna till att bli bländad) så måste man ju ha en ljuskälla som är intensivare än solens.
Alltså räcker det med dagens ficklampor för att blända en fullständigt pga den höga skillnaden i ljusintensitet mellan lampan och omgivningen.

En annan sak som jag kan nämna är att det är lättare att bli bländad av en ficklampa än att bli bländad av solen. En ficklampa avger ljus från en enda liten punkt. Tänk dig att du har en ficklampa lika stark som solen (i intensitet) och börjar med att ha den utanför ditt synfält. Vrid sen huvudet så att ficklampsljuset hamnar i ögonen. Direkt när ficklampan kommer in i synfältet blir du bländad eftersom det sker så plötsligt(skillnad i intensitet).
Gör du sen samma sak mot solen så blir du inte lika bländad eftersom solen är större och inte har en hotspot på sama sätt som en ficklampa. Styrkan ökar gradvis ju närmre solen kommer till ditt synfält. Denna gradvisa ökning i styrka gör att ögonen hinner anpassa sig en smula innan man får hela solen i fejset = blir inte lika bländad. (dock jävligt bländad när man väl tittar in i solen pga dess sjuka ljusmängd och även intensitet). Man vet också var solen är hela tiden och ögonen är mer beredd på den, till skillnad från att få en ficklampa uppkörd i ens nylle.

Medlem

Det är så att av 10 st bländningar så är det 9 ggr man blir bländad av egna teamet. o ska det vara så jäla svårt o lära sig att använda T knappen o stänga av ljuset då det inte behövs. Men de flesta rusar ju i cod tempo o glömmer att man bländar team player det händer nästan vid varje flagga.
Lampa på sniper gevär är ju bara skrattretande. Har minst knäppt 30 st snipers som avslöjar sig med lampan. För övrigt tycker jag att det är ok med tackical light på vapen. Värre är solen på vissa kartor om du måste förflytta dig åt det hållet det gör att det är svårt att spana framåt när du flyttar dig snabbt mot sol riktningen. Det borde gå o låsa upp solglasögon som visst skydd mot lamporna åtminstone så de dämpar effekten!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av MortAlbin:

Spelet krashar så otroligt mycket. Varje gång jag spela VET jag att spelet krashar först. Det MÅSTE krasha minst en gång innan jag får spela. Och sen alla random errors (cant join because server is changing map, you were disconnected from EA online BLABLABLA).

Jag är så jäkla less på detta skitspel, fan håller de på med? Man kan inte efter 1,5 månader ha 100000000 krashbuggar i koden. Oacceptabelt.

Hah, trodde jag var den enda med det problemet. Tycker det är för jävla komiskt ändå... Spelet måste krascha EN gång innan jag får spela det. Händer varje gång jag stängt av Origin, vilket är jääävligt ofta.

Inaktiv
Skrivet av Mockasin:
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:
Skrivet av Riporto:
Skrivet av Mockasin:

Jag tycker inte ficklampan är för stark. Dagens ficklampor med LED-diod är jävligt starka. Mina ficklampor är starkare än de i BF3 iallafall(i samma storleksklass, alltså tactical light). Ja, de bländar i dagsljus. De har ju ett kast på 200-250 meter också.

Problemet är snarare att det känns som att man inte ens behöver sikta på personen så blir han bländad, utan det blir en slags snap-on effekt som gör att ljuset hålls stilla i ens nylle. Detta är särskilt irriterande när en lagkamrat bländar en. Då räcker det nästan att man springer jämte honom så blir man bländad, vilket känns puckat.
Styrkan får gärna vara kvar då de annars likaväl kan ta bort skiten. Men snap-on is a no.

Här har fakta + verklighets uppfattning gått samman med fiktion och fantasi. När var det senast man såg något i verkligheten som bländade en som solen gör mitt i dagsljus då solen skiner klart? När var det senast man blev bländad av gatulampor?

Vad är det som är fantasi nu då? En diod av LED-typ (t.ex Cree XM-L U2) kan avge lika mycket ljus som en bilstrålkastare (av icke-xenon-typ då). Skillnaden, är att bilstrålkastaren ska sprida ljuset på vägen framför dig. Ficklampan däremot får en tydlig hotspot, där luxvärdet kommer upp i solens (beroende på reflektorn). Kom inte och påstå att du inte skulle bli bländad av en sådan - även i dagsljus.
Vad har gatulampor med saken att göra, att de har hög lumen? Eller du menar kanske att alla ljuskällor i BF3 bländar konstigt? Jag snackade bara om lampan nu och har inte nämnt några andra ljuskällor.

Cree XM-L U2 har en påstådd belysning på 1300 lumens, solen har, en klar högsommardag, en belysningsstyrka på 100 000 lumens på en area av 1 m2.
1 lumen på 1 m2 = 1 Lux .
Solen lyser med ca 100 000 = 100 0000 lumens per 1 m2.

Hur ska ditt svaga lampa blända folk när solen skiner? Hur kan ficklampans luxvärde komma upp till samma nivå som solens d v s 100 000 per 1 m2? Folk har aldrig gått omkring med sollar i fickan, om de gjorde det så skulle jordens energi problem eliminerats helt.

Med gatulampor menade jag att alla belysningskällor i spelet bländar en, t o m gatulampan, och att det var konstig att du tycker att ficklampan är inte för stark i BF3, och att du t o m har ficklampor som är starkare än den som finns i BF3.

Jag räknande inte när solen är som starkast eftersom den då är 120k+ lux. Solen är mellan 30k-120k lux. En ficklampa kan komma upp i den nedre delen av det intervallet. För även om solen är svag och du tittar i den - du kommer bli bländad. Även om så solen bara var 5000 lux eller mindre - du skulle bli bländad om du tittar rätt in i den.

Lux är som sagt lumen/m3. Grejen är att en ficklampas hotspot inte behöver vara större än 10 cm i diameter. Om det mesta av mängden ljus (lumen) är på en och samma lilla area så blir det såklart väldigt hög ljusintensitet. DÄRFÖR kommer en ficklampa upp i dessa värden och därför bländar!

Sen verkar det som om du tror att jag tror att en ficklampa bländar mer än solen, men nej, det gör den inte. Sen vidare, om solen lyser med 120k lux betyder det inte att du inte blir bländad av en ficklampa på 10k lux eller dylikt.
Det viktiga är hur ljusintensiteten är i omgivningen är - att mäta vad solen har för styrka är att gå fel väg då det inte är intressant . Såvida man inte tittar direkt in i solen, för att sen bli bländad mer(eller rättare sagt märka av kontrasterna - vilket är en av de största anledningarna till att bli bländad) så måste man ju ha en ljuskälla som är intensivare än solens.
Alltså räcker det med dagens ficklampor för att blända en fullständigt pga den höga skillnaden i ljusintensitet mellan lampan och omgivningen.

En annan sak som jag kan nämna är att det är lättare att bli bländad av en ficklampa än att bli bländad av solen. En ficklampa avger ljus från en enda liten punkt. Tänk dig att du har en ficklampa lika stark som solen (i intensitet) och börjar med att ha den utanför ditt synfält. Vrid sen huvudet så att ficklampsljuset hamnar i ögonen. Direkt när ficklampan kommer in i synfältet blir du bländad eftersom det sker så plötsligt(skillnad i intensitet).
Gör du sen samma sak mot solen så blir du inte lika bländad eftersom solen är större och inte har en hotspot på sama sätt som en ficklampa. Styrkan ökar gradvis ju närmre solen kommer till ditt synfält. Denna gradvisa ökning i styrka gör att ögonen hinner anpassa sig en smula innan man får hela solen i fejset = blir inte lika bländad. (dock jävligt bländad när man väl tittar in i solen pga dess sjuka ljusmängd och även intensitet). Man vet också var solen är hela tiden och ögonen är mer beredd på den, till skillnad från att få en ficklampa uppkörd i ens nylle.

Hela vår diskussion har BF3 ficklampa som start, det är med den i tanke som vi diskuterar. Det klart att en stark ficklampa bländar en om man kör den upp i ens nylle. Men hur realistisk är det att ficklampan bländar en i dags ljus låt oss säga på ett avstånd av 10 m?

Ditt ovanstående "experiment" med ficklampa ("Vrid sen huvudet..."), den behöver sig en förklaring: ska man lysa med ficklampan på dagen eller på natten? För på dagen då drar sig pupillerna ihop på grund av ljuset och på natten utvidgar sig pupillerna på grund av mörkret.
Om man gör ditt "experiment" med en ficklampa på dagen då solen skiner som startkast, en sommar dag, då blir man inte bländad av ficklampan för att den starka solljuset har redan fått dina pupiller att dra ihop sig samtidigt som lampans ljus har försvagats av solljuset. men lyser man på sina ögon på natten då blir man bländad för pupillerna har utvidgat sig så att man kan se bättre på natten. Och hur nära ska lampan hållas när den lyser mot dina ögon?

Allt du säger ovan är argument till någon som har påstått att ficklampor inte bländar, jag har inte påstått något sånt. Ficklampor bländar, men inte i dagsljus när solen skiner som det gör i BF3.

Uppdateras i lagon tid till BF4, nu har ju alla köpt spelet och då är det inte lika bråttom.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

123
Skriv svar