I Am Alive-utvecklaren: Allt är ett missförstånd

Medlem
Skrivet av Craze:
Skrivet av Haptik:
Skrivet av citat:

"pc-spelarna bara bitchar"

+1

Sluta nu..

Då kan jag väl i alla fall få fråga varför "pc-spelarna bara bitchar". Tycker själv att det är riktigt löjligt sagt. Förklaring?

Jag är själv PC-spelare och kan inte annat än hålla med Cute_ninja. Vi Pc-spelare bitchar (klagar) jäkligt mycket. Jag kan säkerligen hänvisa till en hel massa trådar där Pc-folk klagar på spel, att företag bara tänker på pengar, med mera. Jag har full förståelse för att folk blir förbannad på när man köpt ett spel till PC och det inte funkar som det ska. Men att utveckla spel till PC är betydligt svårare än att utveckla till konsol då en konsol har samma hårdvara i sig och man kan koncentrera sig på att optimera spel till just den hårdvaran. (Det kan finnas små skillnader mellan olika versioner av till exempel PS3or men den är oftast försumbar). När man utvecklar till PC så måste man ha i åtanke att det finns ett X² antal olika konfigurationer, vilket är i princip omöjligt att anpassa sig till. Man använder sig antagligen då istället av ett rent system av bästa kvalitet för att få så bra optimering som möjligt på spelet. Sen när användare som kanske inte har den allra nyaste hårdvaran får problem så skyller man gärna på utvecklarna för att göra ett buggigt spel. Det är antagligen därför utvecklare släpper en patch ganska tätt efter själva realsedatumet, för att man kan se vilka dom största problemen är.
Hoppas det duger som förklaring,


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Kopiering eller ej, pc säljer ju uppenbarligen inte i närheten av konsol, bara gilla läget.
Förstår inte varför folk tror att spel är nått 'speciellt', nån sorts välgörenhet för ert välbefinnande. Det är som med allt annat här i världen $$$$$ talks.....

Upprnbarligen så tycker inte ubusoft och/eller utvecklarna att pc är lönsamt längre.....

Medlem

Jepp jepp PC spelare bara bitchar hela tiden...

Utgivare: -Wäh wäh wäh pirater, wäh ni vill inte köpa inte våra 200kr map-pack , wäh vaför måste det vara ett bra spel för ni ska köpa det? wäh...

Utvecklare: Wäh svårt att utveckla spelen, wäh kräver extra arbeter för grafik och kontroller, wäh måste lägga till inställningar och skit, wäh ni anmärker på saker som inte funkar wäh, wäh ni vill ha modtools och dedikerade servarar wäh...

Journalister, konsolspelare, casualgamers: Wäh hur vågar ni kritisera saker! Wäh ni bara bitchar om allting, wäh varför måste ni hela tiden försöka förbättra saker och ting? Wäh alla vet ju att det bäst säljande spelet alltid är det bästa spelet, precis som Mcdonalds gör den bästa maten, Michael Bay dem bästa filmerna och Justin Beiber den bästa musiken...

"There is no middle finger big enough...", Yahzee

Medlem

Visst klagas det en hel del bland PC-spelare. Men man kanske borde ta och fundera lite på vad och varför det gnälls i stället.
Oftast är det ju på små irriterande saker som med ytterst liten ansträngning kunde gjorts så mycket bättre på plattformen.

Ett exempel:

Jag köpte "Transformers: War for Cybertron", på en steamrea för att köra i COOP på LAN. Spelet visade sig vara låst till 30FPS! ( en modifierad unreal engine - normalt är det bara att ändra i en ini fil för att låsa upp fps från 60. ). Jag spelar på en 120Hz skärm oftast med Vsynk så 30fps är inte njutbart. Men jag hittade ett tredjepartsprogram som man fick köra i bakgrunden som fixade det. 30 till 120fps cappat i spelet var en enorm skillnad, jag begriper inte hur dom kan släppa ett spel i det skicket.

Ovan på det så var deras verifieringsserver nere, så vi kunde inte spela det på LAN under flera dagar, eftersom man måste gå online där för att starta COOPen.

Med FPS-unlockern och när det väl gick att spela var det ganska underhållande i COOP, men jag lär inte sakna uppföljaren, som inte verkar komma på PC, om man säger så.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Klart det missförstås hit och dit när media tycker att det är bättre med "PC spelare bara bitchar" snarare än "Det är problematiskt att släppa spel på PC".


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av cute_ninja:

Pc spelare bitchar ju dock en hel del på forum av alla slag, tror den mening jag läser mest varje dag är "konsolskadat skit" bara att gilla läget helt enkelt å var glad för dom spel som släpps på pc

så sant

Hallå, jag slår vad om att ni konsolspelare hade klagat jävligt mycket om spelen ni köpta krånglade som fan. Det går att göra bra konsolportar, kolla bara på Assassins Creed: Brotherhood, det funkade så bra till pc att jag nu bytt plattform när det gäller AC.

Men tyvärr så är det inte alla utvecklare som tar sin tid och optimerar sina konsolportar jätte bra till pc, varav le wine wine wine. Man vill ha valuta för sina pengar


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jepp jepp PC spelare bara bitchar hela tiden...

Utgivare: -Wäh wäh wäh pirater, wäh ni vill inte köpa inte våra 200kr map-pack , wäh vaför måste det vara ett bra spel för ni ska köpa det? wäh...

Utvecklare: Wäh svårt att utveckla spelen, wäh kräver extra arbeter för grafik och kontroller, wäh måste lägga till inställningar och skit, wäh ni anmärker på saker som inte funkar wäh, wäh ni vill ha modtools och dedikerade servarar wäh...

Journalister, konsolspelare, casualgamers: Wäh hur vågar ni kritisera saker! Wäh ni bara bitchar om allting, wäh varför måste ni hela tiden försöka förbättra saker och ting? Wäh alla vet ju att det bäst säljande spelet alltid är det bästa spelet, precis som Mcdonalds gör den bästa maten, Michael Bay dem bästa filmerna och Justin Beiber den bästa musiken...

This


signatur

Taskigt.

Medlem

Ubisoft, nu har ni äntligen visat vad ni verligen tycker om era pc köpare. Tack för det, ångrar att jag överhuvudtaget köpt något som bär erat namn, inte ens EA eller Activision skulle gå ut med ett så korkat uttalande utan att ha några som helst belägg för det (nej, jag köper inte att det är ett missförstånd, "action speaks louder than words")

Sen är det så jäkla lätt att passera kritik som lågvattenstämpeln -GNÄLL- så man själv slipper känna ansvar, reflektera, relatera eller ens bidra någonting. Men att folk köper det... Vem kan vara så korkad & inte vänta sig denna reaktion på ett så arrogant påstående som fördömer en hel kundkrets som kriminella?

Kräver en bra självgod person för att tänka "se, ni bitchar ju här också. Då hade vi rätt! ^^"

*suck*

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jepp jepp PC spelare bara bitchar hela tiden...

Utgivare: -Wäh wäh wäh pirater, wäh ni vill inte köpa inte våra 200kr map-pack , wäh vaför måste det vara ett bra spel för ni ska köpa det? wäh...

Utvecklare: Wäh svårt att utveckla spelen, wäh kräver extra arbeter för grafik och kontroller, wäh måste lägga till inställningar och skit, wäh ni anmärker på saker som inte funkar wäh, wäh ni vill ha modtools och dedikerade servarar wäh...

Journalister, konsolspelare, casualgamers: Wäh hur vågar ni kritisera saker! Wäh ni bara bitchar om allting, wäh varför måste ni hela tiden försöka förbättra saker och ting? Wäh alla vet ju att det bäst säljande spelet alltid är det bästa spelet, precis som Mcdonalds gör den bästa maten, Michael Bay dem bästa filmerna och Justin Beiber den bästa musiken...

http://a1.img.mobypicture.com/8de7fb891fa95646108b633d744d423...
"There is no middle finger big enough...", Yahzee

haha, så jävla bäst kommentar, ungefär såhär som jag också tänker fast kunde inte ha uttryckt de på samma sätt! ^^

Medlem
Skrivet av Ondo:
Skrivet av Craze:
Skrivet av Haptik:
Skrivet av citat:

"pc-spelarna bara bitchar"

+1

Sluta nu..

Då kan jag väl i alla fall få fråga varför "pc-spelarna bara bitchar". Tycker själv att det är riktigt löjligt sagt. Förklaring?

Jag är själv PC-spelare och kan inte annat än hålla med Cute_ninja. Vi Pc-spelare bitchar (klagar) jäkligt mycket. Jag kan säkerligen hänvisa till en hel massa trådar där Pc-folk klagar på spel, att företag bara tänker på pengar, med mera. ...(Det kan finnas små skillnader mellan olika versioner av till exempel PS3or men den är oftast försumbar). När man utvecklar till PC så måste man ha i åtanke att det finns ett X² antal olika konfigurationer, vilket är i princip omöjligt att anpassa sig till. .... Sen när användare som kanske inte har den allra nyaste hårdvaran får problem så skyller man gärna på utvecklarna för att göra ett buggigt spel. Det är antagligen därför utvecklare släpper en patch ganska tätt efter själva realsedatumet, för att man kan se vilka dom största problemen är.
Hoppas det duger som förklaring,

Jo, visst är det precis så:

Citat:

Från en teknisk synvinkel, ja, då är pc en huvudvärk. Det är en miljon olika möjligheter av hårdvara, drivers och så vidare. Som ni såg med Rage så är allt som krävs några dåliga grafikkortsdrivrutiner för att åratal av hårt slit ska få intrycket av att vara "buggigt", när det faktiskt är frågan om ett riktigt solitt, stabilt spel, säger Bethesdas Pete Hines.

Eller ?

Citat:

Många Skyrim-spelare som lirar Playstation 3-versionen av Bethesdas senaste rollspelsäventyr rapporterar om allvarliga buggar. Uppenbarligen så finns risken att ditt spel börjar hacka och att du förlorar möjligheten att interagera med NPC-karaktärer efter att din sparfil blivit över 5-6MB stor.

Citat:

Om du köpt spelet till Xbox 360 bör du däremot inte installera liret på din hårddisk innan spelet uppdaterats. Varför? Jo, Bethesda låter meddela att en grafikbugg ibland härjar fritt efter installation
Vi har sett några rapporter där vissa texturer temporärt skalas ner på Xbox 360-utgåvan, och sedan inte skalas tillbaka upp. Vi har bekräftat att detta inte inträffar när du spelar från skivan och när spelet är helt cachat (inte installerat.

Medlem

Förbannade hillbilly!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jepp jepp PC spelare bara bitchar hela tiden...

Utgivare: -Wäh wäh wäh pirater, wäh ni vill inte köpa inte våra 200kr map-pack , wäh vaför måste det vara ett bra spel för ni ska köpa det? wäh...

Utvecklare: Wäh svårt att utveckla spelen, wäh kräver extra arbeter för grafik och kontroller, wäh måste lägga till inställningar och skit, wäh ni anmärker på saker som inte funkar wäh, wäh ni vill ha modtools och dedikerade servarar wäh...

Journalister, konsolspelare, casualgamers: Wäh hur vågar ni kritisera saker! Wäh ni bara bitchar om allting, wäh varför måste ni hela tiden försöka förbättra saker och ting? Wäh alla vet ju att det bäst säljande spelet alltid är det bästa spelet, precis som Mcdonalds gör den bästa maten, Michael Bay dem bästa filmerna och Justin Beiber den bästa musiken...

http://a1.img.mobypicture.com/8de7fb891fa95646108b633d744d423...

"There is no middle finger big enough...", Yahzee

+1

En jättetråkig situation som ingen direkt jobbar på för att lösa. Mitt enda förslag är väl att göra som Blizzard, Battlefield 3 m.fl; integrera spelet hårt i en onlinetjänst även om det bara är singeplayer. Låt tjänsten dock ge något extra, men låt utvecklarna känna att det är säkert att utveckla till PC och låt användarna få känna sig trygga (dock med nackdelen att online-endast) i att spelet fått lite PC-kärlek under utvecklingen. Tänker mig Battle.net ungefär som ändå funkar bra.

Min tanke är att om PC inte längre förknippas så starkt med piratkopiering kanske branschen tar liv igen med mer PC-anpassade upplevelser fast där lite har offrats på vägen.

Medlem

Tror inte det beror på piratkopieringen, tror snarare det beror på att pc spelare kräver mer av utcecklarna för det är uppenbart att majoriteten av konsolköparna går med på nästan vad som helst. Alltså pc ägare är svårare att göra nöjda och detta i sin tur kräver mer pengar (kostar mer pengar att anpassa ett spel till pc än att bara porta det). Ubisoft vill nog inget hellre än att bara utveckla spel för konsol men de borde välja sina ord bättre när de påstår att detta beror på piratkopiering (vilket jag inte köper för en sekund).

Medlem

Det är rätt enkelt egentligen.

Alt 1: Producera PC-spel som ger vinst på x kr per år.
eller
Alt 2: Producera konsolspel som ger vinst på y kr per år.

Förmodligen har man en begränsad mängd resurser(utvecklare), då lägger man dem på projekt som ger mest pengar. Att producera nya konsolspel är väl i detta fall ekonomiskt mkt gynsammare mot att lägga tid på att producera ett pc-spel.

Medlem

Är både en konsolspelare och en pc spelare och jag tror inte jag är ensam. Så när Ubisoft säger att 95 % av deras pc kunder är kriminella verkar de helt ha missat att även konsolköpare kan vara pc köpare, de verkar inte heller ha insett att många som laddar ner deras spel kanske gör det för deras drakoniska DRM, alltså för att slippa denna på en produkt de faktiskt har betalat för. För mig har det inte längre någon betydelse ifall Ubisoft gör det bästa spelet som finns, några mer pengar av mig kommer de knappast att få.

Medlem

Skapa bättre spel Ubisuck.

Medlem

ubisoft har länge pissat på pc scenen.

Medlem

Om det här spelet skulle släppts i samma tid som filmen "im legend" skulle det blivit stor succe men nu är det försent.

Inaktiv

Skit samma, jag kommer aldrig köpa ett spel av ubisoft igen.
Settlers 7 drm fick man dåra på direkt. Det senaste heroes spelet var inte mycket bättre.

Medlem

Den där Stanislas Mettra verkar inte ha alla kretsar i moderkortet...

Att överhuvudtaget säga att PC-spelare (eller någon annan grupp för den delen) "bitchar" är extremt omoget. Att sedan ta tillbaka uttalandet är ryggradslöst. Ett seriöst företag hade gjort sig av med den här clownen. Men nu är det förstås Ubisoft vi har att göra med...

Sedan har jag inte riktigt fattat grejen varför negativ kritik skulle vara det samma som att "bitcha". Kunder som ställer krav är bara ett problem för företag som säljer skitprodukter.

Hmpf, vi får väl låta resultatet prata för sig själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Tror inte det beror på piratkopieringen, tror snarare det beror på att pc spelare kräver mer av utcecklarna för det är uppenbart att majoriteten av konsolköparna går med på nästan vad som helst. Alltså pc ägare är svårare att göra nöjda och detta i sin tur kräver mer pengar (kostar mer pengar att anpassa ett spel till pc än att bara porta det). Ubisoft vill nog inget hellre än att bara utveckla spel för konsol men de borde välja sina ord bättre när de påstår att detta beror på piratkopiering (vilket jag inte köper för en sekund).

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.
Spelen är redan 100 kr billigare än konsoll men det skall vara gratis för pc-spelar!!!!!

För ett företag räcker det väl att konstatera att konsoll är mycket lönsammare. Om en plattform är markant mycket sämre så är väl valet givet och inget konstigt med det.

Så man börjar väl spekulera om det då är pirat och provar att ge plattformen en chans med DRM som inte heller faller bra ut.

Ja, då lägger man helt enkelt ned den plattformen.

Och säga att det är utan grund att piratverksamhet är ett problem är bara förnekelse. Och gratisnissarna lär hitta argument för att fortsätta ladda ner pirat oavsett - de har fastnat i barnets perspektiv och vill helt enkelt inte växa upp och ta ansvar som en vuxen person och finna glädje i att ge något tillbaka till de som gör grejer man har så mycket skoj med.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Och säga att det är utan grund att piratverksamhet är ett problem är bara förnekelse. Och gratisnissarna lär hitta argument för att fortsätta ladda ner pirat oavsett - de har fastnat i barnets perspektiv och vill helt enkelt inte växa upp och ta ansvar som en vuxen person och finna glädje i att ge något tillbaka till de som gör grejer man har så mycket skoj med.

Jag kan rekommendera att läsa den här artikeln: http://www.kotaku.com.au/2010/05/another-view-of-video-game-p...
Notera att undersökningen som presenteras i artikeln är utförd av Business Software Alliance, dvs. antipirater. Även om ett lagbrott är ett lagbrott så måste bilden av piratkopiering nyansieras en aning. Bevisligen så påverkar ju inte piratkopiering försäljningen i någon större skala.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.

Inte alls. Det finns ett gäng utvecklare som klarar sig utmärkt på PC-marknaden. Utvecklare som faktiskt gör bra spel, till skillnad från Ubisoft.

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av LariosoDog:

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.

Inte alls. Det finns ett gäng utvecklare som klarar sig utmärkt på PC-marknaden. Utvecklare som faktiskt som gör bra spel, till skillnad från Ubisoft.

Precis.

Blizzard, Valve och Mojang vet hur man underhåller. Sedan får man givetvis ha olika åsikter om huruvida deras spel är bra. Men deras strategi fungerar onekligen. Det är extremt viktigt att ha kontakt med fansen, att patcha och supporta spelet flera år efter release, samt att de försöker ge det där lilla extra. Känns väldigt omotiverat att köpa ett buggigt spel som man vet att utvecklarna ändå inte kommer patcha eller ens nämna vid namn efter ett år. Konsolspel kommer alltid vara lite mer slit-och-släng, så därför gör det kanske inte så mycket om Ubisoft stänger ner sina servrar där och omöjliggör multiplayer. Hade det hänt något liknande till PC att t.ex. Diablo 2-servrarna stängs ner hade det varit en helt annan melodi. Ubisoft har helt enkelt inte gnistan, och därför passar de inte som PC-utvecklare.

Tåget har gått och Ubisoft var aldrig ens på perrongen.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.
Spelen är redan 100 kr billigare än konsoll men det skall vara gratis för pc-spelar!!!!!

För ett företag räcker det väl att konstatera att konsoll är mycket lönsammare. Om en plattform är markant mycket sämre så är väl valet givet och inget konstigt med det.

Så man börjar väl spekulera om det då är pirat och provar att ge plattformen en chans med DRM som inte heller faller bra ut.

Ja, då lägger man helt enkelt ned den plattformen.

Och säga att det är utan grund att piratverksamhet är ett problem är bara förnekelse. Och gratisnissarna lär hitta argument för att fortsätta ladda ner pirat oavsett - de har fastnat i barnets perspektiv och vill helt enkelt inte växa upp och ta ansvar som en vuxen person och finna glädje i att ge något tillbaka till de som gör grejer man har så mycket skoj med.

Kräver det omöjliga? Håller verkligen inte med, det räcker bara att se på en site som GoG vilket krav pc spelare har. Det handlar inte om pengar, det handlar om att äga det man betalar för och framför allt att kunna använda det man betalat för när man vill.

De som laddar ner spel i stor skala och inte betalar för det idag kommer ALDRIG betala för det i framtiden, vad som istället sker är att de betalande kunderna kanske tröttnar och istället laddar ner det, varför ska man betala för att åka berg och dalbana när kön intill går in gratis och får en bättre upplevelse än vad de som betalar får?

Jag har lagt ut flera tusen kronor på spel och ger mer än gärna pengar till ett bolag som förser mig med ett spel jag gillar. DRM hindrar mig att njuta av spelet på mina villkor och därför skyr jag dessa spel som pesten. Jag äger väl en sådär 20 titlar från Ubisoft men mer kommer det knappast bli, varken på pc eller konsol, har till och med börjat fundera på om man inte skulle bränna upp skiten så förbannat besviken är jag på det här företaget.

Till sist när det kommer till lönsamhet på pc spel så kan man tjäna stora pengar på ett spel men det handlar oftast inte om att tjäna det på något år, när det gäller pc spel handlar det istället om flera år. Varför tror du ett spel som Starcraft fortfarande säljer? Eller varför inte Warcraft 3 som varit med på topplistan trots att det nu är flera år gammalt?

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av LariosoDog:

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.

Inte alls. Det finns ett gäng utvecklare som klarar sig utmärkt på PC-marknaden. Utvecklare som faktiskt gör bra spel, till skillnad från Ubisoft.

Det jag ytterst tänkte på var nog att pc-spelare kräver att det skall vara gratis - med tanke på frekvensen piratkopior i omlopp. Det är i sig en omöjlighet om spel skall kunna utvecklas - typ.

Det får man hoppas att det finns några betalande - de skall ju betala för de som inte gör det också sas.

Medlem

Pc spelare kräver inte att det ska vara gratis, i så fall kan man ju även hävda att de som drar ner filmer kräver att de ska vara gratis med tanke på hur stor denna nerladdning är, ironiskt nog är det oftast de filmer som laddas ner mest som också säljer bäst. Varför? Eller varför inte ta serier, dessa ladda ner i stor skala men säljer som smör ändå. Alltså det finns inga bevis på att piratkopiering är dåligt för försälning men det finns däremot mer som talar för att den inte är det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av LariosoDog:

Jo, det är just det - pc-spelarna kräver det omöjliga.
Spelen är redan 100 kr billigare än konsoll men det skall vara gratis för pc-spelar!!!!!

För ett företag räcker det väl att konstatera att konsoll är mycket lönsammare. Om en plattform är markant mycket sämre så är väl valet givet och inget konstigt med det.

Så man börjar väl spekulera om det då är pirat och provar att ge plattformen en chans med DRM som inte heller faller bra ut.

Ja, då lägger man helt enkelt ned den plattformen.

Och säga att det är utan grund att piratverksamhet är ett problem är bara förnekelse. Och gratisnissarna lär hitta argument för att fortsätta ladda ner pirat oavsett - de har fastnat i barnets perspektiv och vill helt enkelt inte växa upp och ta ansvar som en vuxen person och finna glädje i att ge något tillbaka till de som gör grejer man har så mycket skoj med.

Kräver det omöjliga? Håller verkligen inte med, det räcker bara att se på en site som GoG vilket krav pc spelare har. Det handlar inte om pengar, det handlar om att äga det man betalar för och framför allt att kunna använda det man betalat för när man vill.

De som laddar ner spel i stor skala och inte betalar för det idag kommer ALDRIG betala för det i framtiden, vad som istället sker är att de betalande kunderna kanske tröttnar och istället laddar ner det, varför ska man betala för att åka berg och dalbana när kön intill går in gratis och får en bättre upplevelse än vad de som betalar får?

Jag har lagt ut flera tusen kronor på spel och ger mer än gärna pengar till ett bolag som förser mig med ett spel jag gillar. DRM hindrar mig att njuta av spelet på mina villkor och därför skyr jag dessa spel som pesten. Jag äger väl en sådär 20 titlar från Ubisoft men mer kommer det knappast bli, varken på pc eller konsol, har till och med börjat fundera på om man inte skulle bränna upp skiten så förbannat besviken är jag på det här företaget.

Till sist när det kommer till lönsamhet på pc spel så kan man tjäna stora pengar på ett spel men det handlar oftast inte om att tjäna det på något år, när det gäller pc spel handlar det istället om flera år. Varför tror du ett spel som Starcraft fortfarande säljer? Eller varför inte Warcraft 3 som varit med på topplistan trots att det nu är flera år gammalt?

Jag tror det är som du säger - de som laddar ner kommer gärna se att andra betalar för de spel som de vill ha.

Ursäkterna lär vara lika många som nedladdarna - drm, dåliga spel, profithungriga företag osv. Den listan är oändlig....

Om du inte gillar villkoren för licensierade spelandet är det ju ingen som tvingar dig att ladda ner. Genom att ladda ner befäster du ju att drm behövs eller något bättre när det dyker upp, plus att du legitimerar att spelet kan du inte vara utan.

Resultat:
- Företaget fortsätter på samma spår för att förhindra olaglig spridning så långt det går.

Om alla struntade i spelet - inget köp - inget spelande - om de nu inte gillar villkoren.
Ja, då behövs inget drm till att börja med.

Och företaget kan ta bort det och alla som vill spela betalar om de tycker det är skäliga priser till vad de får i underhållning - annars avstår de spelet.

Denna ständiga förnekelse bland piratladdarna att det finns samband mellan deras beteende och vad företaget tar till i drm och annat skit.

Gillar själv inte drm och har aldrig köpt musik från siter som hade det. Gillade inte tanken på att det fick kopieras 3 ggr eller hur det var. Men jag har inte laddat ner illegalt heller. Köper cd och musikdvd istället som tidigare.

123
Skriv svar