Valve: Piraterna är ett "ickeproblem" för Steam

Robot
Valve: Piraterna är ett "ickeproblem" för Steam

Valve-bossen hävdar att piratverksamheten till pc främst beror på bekvämlighet – inte på priset.

#valve


Medlem
Valve: Piraterna är ett "ickeproblem" för Steam

Steam är väldigt smidigt och... bekvämt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Lustigt uttalande, då steam inte verkar skydda något vidare mot piratkopiering.

Jag tycker fortfarande att man ska få välja om man vill binda spelen till steam eller inte.

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Lustigt uttalande, då steam inte verkar skydda något vidare mot piratkopiering.

Jag tycker fortfarande att man ska få välja om man vill binda spelen till steam eller inte.

Lustigt och lustigt vet jag inte. Det jag fick fram var inte att det inte finns pirater, men att möjligheten att få en produkt på en gång erbjuds genom steam och många faktist väljer det alternativet istället. Jag piratade massa tidigare (ärligt talat) men gillade jag spelet åkte jag och köpte det. Nu har jag skippat mellansteget och köper det direkt via steam om det finns tillgängligt. (for example: skyrim). Konstigt nog så känner jag till betydligt fler som fixade skyrim på piratväg till 360'n än till PC'n.

Medlem

En rejäl dos sanning från marknadsledande Valve.

Alla som whinar på att pirater förstör allting kan hänga sig for all I care, ni säger "hurr durr spelutvecklarna får inga pengar derp derp derp" utan att ni ens förstår er på marknadsprinciper och värdeteori.

Om spelet är gratis, tar jag det. För det är gratis. Fuck yeah. DET är ekonomi (grekiska: resurshantering). Och Steam överkommer detta genom bättre resurshantering än TPB.

Men alla muppar som fortfarande försöker kränga plastskivor och kartonger i butik... jag ler när dom spelen blir seedade.

Medlem

Steam är väldigt bekvämt det

Medlem
Skrivet av KatOne:

En rejäl dos sanning från marknadsledande Valve.

Alla som whinar på att pirater förstör allting kan hänga sig for all I care, ni säger "hurr durr spelutvecklarna får inga pengar derp derp derp" utan att ni ens förstår er på marknadsprinciper och värdeteori.

Om spelet är gratis, tar jag det. För det är gratis. Fuck yeah. DET är ekonomi (grekiska: resurshantering). Och Steam överkommer detta genom bättre resurshantering än TPB.

Men alla muppar som fortfarande försöker kränga plastskivor och kartonger i butik... jag ler när dom spelen blir seedade.

Vad spelar det för roll om spelen säljs i butik eller på steam? Det är ju köparen väljer vilket alternativ de vill inskaffa dem på.
Även om ett spel kräver steam köper jag det alltid i butik, då det blir mycket billigare.

Jag förstår verkligen inte varför fysiska spel "förtjänar" att bli piratkopierade.
Det är fortfarande samma mängd arbete som ligger bakom allt.

Medlem

Ja jag köper ju hellre en fysisk kopia i närmaste spelbutik... eller via onlinebutik. När det gäller de SENASTE releaserna så är ju priset alltid högre på STEAM.

Medlem

Denna killen står med fötterna på jorden. En av de få "mastodonterna" inom spelvärlden som jag starkt respekterar.

Medlem

Dagens sanning. De spelen jag inte hittar på steam alternativt greenmangaming.com för en hyffsad billig penning piratar jag.

Att ha massa jobbiga boxar skräpandes runt om i lägenheten är inte ett alternativ.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Klart att man kan säga som Gabe när man istortsätt har monopol på en tjänst.

Medlem

Ja, tänk om vissa kunde vara mer som Gabe Newell. Steam kan vara ganska dyrt ibland, speciellt nya spel. Tillgängligheten och bekvämligheten gör att det oftast är värt att betala en extra krona i slutändan i alla fall.

Medlem

Det ända jag önskar med Steam är att spelen inte var låsta till ens account.

Medlem

"– Rent generellt tror vi [Valve] att det föreligger en stor missuppfattning angående piratverksamhet. Piratverksamhet är nästan alltid ett service-problem och inte ett prissättningsproblem, säger Gabe Newell."

Detta uttalande är så enkelt och rätt, men endå så svårt för andra företag att ta in.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av DAoG:

Klart att man kan säga som Gabe när man istortsätt har monopol på en tjänst.

Deras "monopol" bygger inte på något annat än att de tog en chans. De skapade en stark och genomtänkt vara som ingen annan gjort tidigare. Inte deras fel att så många andra försökt åka snålskjuts med halvtaskigt genomförda projekt efteråt.

Medlem
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av KatOne:

En rejäl dos sanning från marknadsledande Valve.

Alla som whinar på att pirater förstör allting kan hänga sig for all I care, ni säger "hurr durr spelutvecklarna får inga pengar derp derp derp" utan att ni ens förstår er på marknadsprinciper och värdeteori.

Om spelet är gratis, tar jag det. För det är gratis. Fuck yeah. DET är ekonomi (grekiska: resurshantering). Och Steam överkommer detta genom bättre resurshantering än TPB.

Men alla muppar som fortfarande försöker kränga plastskivor och kartonger i butik... jag ler när dom spelen blir seedade.

Vad spelar det för roll om spelen säljs i butik eller på steam? Det är ju köparen väljer vilket alternativ de vill inskaffa dem på.
Även om ett spel kräver steam köper jag det alltid i butik, då det blir mycket billigare.

Jag förstår verkligen inte varför fysiska spel "förtjänar" att bli piratkopierade.
Det är fortfarande samma mängd arbete som ligger bakom allt.

Det handlar ju i grund och botten, som i artikeln, att folk är lata. Kan man sitta hemma och komma på ett spel som man vill ha och kan få hem det samma dag utan att behöva åka till en affär så gör man det. Steam till exempel erbjuder den tjänsten.

Det tycker jag är skönt med just Steam, då det är den enda jag använt mig av.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Inaktiv

Ärligt talat så blev det väldigt mycket pirat för några år sedan men nu tankar jag inte spelen längre. Blir några köp på Steam på någon sommar / julrea.

Vad väljer ni? Pirata GTA IV som ligger på 10 GB och sen kommer man till installationen och det blir problem.. eller betala 50 kr på Steam och då har ni spelet direkt, bekvämt och behöver bara ladda ner.

Gör det bekvämt för oss som köper spelen så kommer vi fortsätta

Medlem

Kan ju säga att jag piratat en del spel genom tiderna, men nu när steam är så jävla enkelt att använda så kör jag till 90% på steam.

Visst, det händer att jag piratar något spel, men det är endast spel som jag aldrig annars skulle köpa.
Råkar det vara så att jag gillar spelet som jag piratat, så köper jag det ändå för att stödja utvecklarna och ha åtkomst till det på steam om jag vill spela om det om tex 1 år eller så, istället för att leta reda på en dåligt seedad torrent.


signatur

Intel Sandy Bridge E - 3930K 6 core (Corsair H100), 32GB Ram, MSI GTX 580 SLI, Corsair Force GT SSD

Medlem

Valve, CD Project: Hmm det här med pirater är ett problem, låt oss se om vi kan anpassa oss och erbjuda en bättre tjänst.

EA, Ubisoft, Sony, Microsoft, Nintendo, Activision etc: Hm det här med pirater är ett problem, låt oss göra det så förjävligt som möjligt för våra konsumenter. Låt oss lägga till dryga cd-keys & online pass koder, drm virus, onlinekrav även för singelplayer som gör att spelet kan hoppa ur när som helst, tvinga folk att logga in på extra onödiga tjänster för att komma åt sin produkt, kräva att man använder ömtåliga skivor för att spela, lägga till usel påklistrad multiplayer som sabbar utvecklingen av singelplayer, ta bort delar av spelet sen lägga till som betal dlc osv osv osv....

Men om allt detta av någon oförklarlig anledning trots allt inte fungerar kan vi ju alltid springa och gnälla till myndigheterna och hjälpa dem att ta fram lagförslag som underminerar människors grundläggande demokratiska rättigheter ( http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/4993... ) yay!

Inaktiv
Skrivet av v1lle3:

Lustigt uttalande, då steam inte verkar skydda något vidare mot piratkopiering.

Jag tycker fortfarande att man ska få välja om man vill binda spelen till steam eller inte.

Lustigt om man missuppfattade uttalandet till den grad du gjort. Annars är det sant som han säger.

Inaktiv

Jag gillar Steam. tycker dock att man kunde gjort plattformen lite mer bolagsneutral om det ens är möjligt så att fler företag kan dela på utvecklingskostnader och vidare får lika stora fördelar och alla kunder slipper ha flera olika speltjänster installerade. Som origin tex (uuää). Visst det är en bransch med konkurrens men på vissa sätt borde man kunna arbeta tillsammans för branschen i helhet som gagnar alla. För de sitter i samma båt. Detta är bättre än att hyra nätpiratjägare och andra skumma maffialiknande organisationer.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Krångelfritt, snabbt och smidigt. Bara det faktum att jag har mitt spelbibliotek sparat i molnet är värt mycket. Allt som eliminerar skivor och cracks gör mig glad. Om nästa generation konsoller skippar fysiskt lagringsmedium så kanske man till och med kan köpa sig en sån.
Började piarata spel till min gamla Atari 520 STE för 20 år sedan, så det var iaf. nästan 15 år med piratande innan spelbranschen kom ikapp. Nu köper jag spel jag inte ens hinner spela.

Medlem

Kvittar hur många gånger genin från företag som VALVE motbevisar eller kommenterar vettigt om piratkopiering. Dem kommentarerna når aldrig idioterna som sitter på UBI,EA, Activision. Dem tror mer på någon dum marknads analytiker som har rätt exakt lika mycket som en ny född bebis har hår på pungen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Han har ju helt rätt, bra service värde och smidig installation av spel är viktigt. Men minst lika viktigt är det att visa att man satsar på pc spelen och inte bara direktportar det från konsoller och lämnar kvar saker som extremt låg fov, mouse acceleration och extremt lite inställnings möljigheter. Det kan ju inte kosta speciellt många mantimmar att fixa till så enkla saker och spelen bli oändligt mycket bättre för alla parter.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Kan bara hålla med Gabe, han har så rätt så. Enkelthelt och tillgång vart som helst, när som helst är A och O. Vet inte hur många gånger jag valt att köpa ett spel på Steam mot att ta på mig pirathatten och ögonlappen.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Inaktiv

Jag känner i princip ingen PC spelare som piratkopierar längre, det var mer något man gjorde när man var ung och inte hade råd med spel.

Medlem
Medlem

Det (nästan) enda jag har emot Steam som tjänst är att det blir tråkigt för ens spelsamling om de går i konkurs.

Edit: Och den där bilden på Gabe är så mycket trevligare att titta på än Kotick att det är skrämmande.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Enda problemet jag har med Steam är att jag alltid köper spel jag egentligen inte vill ha eller behöver.

Men det kostar ju bara femti spänn idag! Nån dag kanske jag vill ha precis DET spelet...!

Yeah.

Men Gaben har rätt till stor del tycker jag nog. Bekvämlighet är (nästan löjligt nog) en större faktor.

Medlem

Den bilden! Mannen alla dagar

123
Skriv svar