Föräldraskap är det nya svarta

Skägg.
10 Chambers
Föräldraskap är det nya svarta

Ja, jag är pappaledig men jag kan inte vara den enda som noterat att föräldraskap blir ett allt mer återkommande tema i spelbranschen. Till och med testosteronchocken #Gears of War 3 drivs framåt genom Marcus sökande efter sin far.

Vi ser det i #Uncharted 3 där relationen mellan Sully och Drake både fördjupas och ställs på sin spets. I #Heavy Rain får du till och med leka ensamstående far, med allt från mellanmålsfixande till läxtjat. I kommande titeln #I am Alive görs sökandet efter vatten och andra livsnödvändiga saker efter en världsomvälvande katastrof än mer viktigt med en dotter att ta hand om. Det används för att förstärka hemskheter i #Battlefield 3, #Modern Warfare 3 och #Homeland. I det senare blev jag rejält påverkad av att se en liten pojkes föräldrar bli avrättade framför honom. Hans mamma ber honom att titta bort och när de.faller döda kan han trots faran inte hålla sig och springer fram till de livlösa kropparna.

[eos_image="303501;w440"]Föräldrasimulatorn Heavy Rain[/eos_image]

Föräldraskap är även en känslförstärkare i andra medier. Vad vore den andra säsongen av Walking Dead utan ett par snyftande mödrar eller Dexters dubbelliv som moralisk seriemördare och ensamstående far. Päronskapet är överallt.

För mig som tvåbarnspappa är det enkelt att relaterna till temat, både när det används som storygrund och vitamininjektion till den känslomässiga investeringen. Det är en väldigt tacksam nerv att spela på. Men hur är det för er andra, utan känd avkomma? Är det så snillrikt invävt i andra berättarmekaniska delar att ni inte ens tänker på det? Eller börjar det bli tjatigt?

#blogg


signatur
Medlem
Föräldraskap är det nya svarta

Förälder-barn-bandet är ju ett ganska "säkert kort" i berättarteknik, eftersom det är ett bra och starkt motiv för huvudpersonen. Att en pappa kämpar sig igenom hela tredje världskriget och lite till för att rädda sin dotter är helt enkelt lättare att förklara än om det var för en flickväns eller till och med ett syskons skull.

Bandet till "sin avkomma" är ju ett mycket starkt och kompromisslöst band, så att säga "han gjorde det för sitt barns skull" är mer logiskt än "han gjorde det för sin sambos skull"... Nu får jag det att låta som att en föräldra-barn-relation alltid är ett lat berättarknep, vilket naturligtvis inte är fallet. Titta bara på t.ex. filmen "The Road" (på tal om I Am Alive).

Gjorde jag mig förstådd överhuvudtaget nu..?


signatur

Imperator

Skägg.
10 Chambers

Absolut, och det är väl det jag är lite inne på, att det är en enkel väg att gå för att förstärka vissa känslor. The Road har jag planerat att se länge, måste ta tag i det.


signatur
Medlem

Men jag tycker ändå det är ett välkommet inslag i spelbranschen. Skönt att se huvudkaraktärer som faktiskt är riktiga människor med egna historier och egna liv. Och inte bara två svävande fingerlösa handsk-beklädda händer som har lättare för att döda hundra soldater än att uttala en enkel hälsningsfras...

Damn you Gordon Freeman...


signatur

Imperator

Ser fler och fler narrativ och berättardrag som drar till extremer för att slå på hjärtats strängar. Se bara på den där 6min test videon av nya Rainbow six, fy f-n.

... ... ... Homefront.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar