Valve: Piraterna är ett "ickeproblem" för Steam

Medlem

Huvudet på spiken. Tack Valve. De senaste klagomålen jag läste var faktiskt BF3 med EA/Origin och den lösningen, det var knappt så folk orkade köpa spelet på grund av bara det;¨krånglet med ÂNNU en klient, nytt lösenord och anvandarnamn. Tur fan det går med automatik.

Medlem
Skrivet av Twibble:

Steam måste ju lägga på VAT skatten, därför ökar priset en del, sen läggs ju en del på för att Valve ska tjäna på tjänsten de tillhandahåller för dig och utgivaren såklart.

Själv älskar jag steam, hade gärna haft alla origin-spel där med. Köper oftast bara cdnycklar dock så slipper man VAT och andra tillägg.

Jag ser fortfarande inte hur det kan bli 40% billigare för konsumenten att en tredje part säljer det vidare? Det gäller även Valves egna spel. Ska vi börja räkna VAT/skatt på 40% nu alltså?

Tänk dig följande för spelet Portal:
Du har en kanal som är till för att distribuera och ta betalt för produkter (Steam, Valve Corporation)
Du är utvecklare som gör spel (Valve Corporation)
Du är utgivare som ger ut spelen (Valve Corporation)
Du tar 500kr för spelet via din egna distribuering du säljer däremot vidare spelet till tredjepartsleverantörer för 150-250kr där de lägger på 50-100kr för ett totalt konsumentpris på 300-350kr.

Tänk dig det andra fallet med vilket spel som helst som Valve inte har gjort:
Steam är som vilken tredjepartsleverantör som helst, ex CDON/Dustinhome eller liknande. Hur kan Steam ha mage till att ta mer betalt för detta? Frakten (bandbredden) av 10GB via nätet kan knappast motsvara 200kr.

Det kanske finns någon underliggande förklaring till varför det är på detta vis SOM INTE ÄR att mjölka pengar ur konsumenter som inte orkar vänta på leverans. Jag har dock inte insikten till att se det.

Du verkar ju däremot inte vara den jag riktar mig till då du "går runt" skatten och inte betalar Steams fullpris.

Medlem

Gabe är klockren som vanligt. Lättillgänglighet och funktionalitet är ledorden som all bra försäljning bör fokusera på.

Enda nackdelen med Steam (om man inte identifierar att betala för saker i livet som ett problem) är att de är känsliga för hackare som tar uppgifter om användarna [läs: kunderna] och därigenom skapar ett säkerhetsproblem. Men å andra sidan så finns samma problem hos våra banker från början...

Medlem
Skrivet av Leedow:
Skrivet av Twibble:

Steam måste ju lägga på VAT skatten, därför ökar priset en del, sen läggs ju en del på för att Valve ska tjäna på tjänsten de tillhandahåller för dig och utgivaren såklart.

Själv älskar jag steam, hade gärna haft alla origin-spel där med. Köper oftast bara cdnycklar dock så slipper man VAT och andra tillägg.

Jag ser fortfarande inte hur det kan bli 40% billigare för konsumenten att en tredje part säljer det vidare? Det gäller även Valves egna spel. Ska vi börja räkna VAT/skatt på 40% nu alltså?

Tänk dig följande för spelet Portal:
Du har en kanal som är till för att distribuera och ta betalt för produkter (Steam, Valve Corporation)
Du är utvecklare som gör spel (Valve Corporation)
Du är utgivare som ger ut spelen (Valve Corporation)
Du tar 500kr för spelet via din egna distribuering du säljer däremot vidare spelet till tredjepartsleverantörer för 150-250kr där de lägger på 50-100kr för ett totalt konsumentpris på 300-350kr.

Tänk dig det andra fallet med vilket spel som helst som Valve inte har gjort:
Steam är som vilken tredjepartsleverantör som helst, ex CDON/Dustinhome eller liknande. Hur kan Steam ha mage till att ta mer betalt för detta? Frakten (bandbredden) av 10GB via nätet kan knappast motsvara 200kr.

Det kanske finns någon underliggande förklaring till varför det är på detta vis SOM INTE ÄR att mjölka pengar ur konsumenter som inte orkar vänta på leverans. Jag har dock inte insikten till att se det.

Du verkar ju däremot inte vara den jag riktar mig till då du "går runt" skatten och inte betalar Steams fullpris.

Ett av de större skälen är just att de säljer fysiska kopior i butik.
Butiker kommer inte köpa in spel för försäljning om de som säljer till dem själva erbjuder spelen billigare via en annan källa.
Butiker slutar sälja--> arga konsumenter --> spelföretagen får skit.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ett av de större skälen är just att de säljer fysiska kopior i butik.
Butiker kommer inte köpa in spel för försäljning om de som säljer till dem själva erbjuder spelen billigare via en annan källa.
Butiker slutar sälja--> arga konsumenter --> spelföretagen får skit.

Precis av samma anledning tar inte spelutgivarna krafttag mot Gamestop när det gäller att de säljer spel i andrahand, Gamestop är ett nödvändigt ont (hycklare är de i mina ögon oavsett). Så länge fysiska kopior finns i butik så länge kommer även priserna på digital försäljning vara högre (om man inte ser till reor och liknande).

Och när jag ändå är inne på just spel i andrahand så har konsolerna en hel del att vara tacksamma mot denna, för utan den tvivlar jag att spel sålt så bra som de gör på konsol. Även en anledning till att spel tenderar att sälja bättre på konsol, försök sälja ett pc spel till butik idag, lycka till med det.

Skrivet av Arvid:

Varför alla dessa [red anm], det är ju inte direkt som att texten skulle vara oläslig utan dem... eller är det så att jag överskattar oss som läser FZ när jag tror att vi klarar oss utan dem [[red anm] min anm]?

Haha, sant. Jag kanske förtydligar lite överdrivet mycket ibland.

Medlem

Pirat = köpa?, lycka till säger jag bara, för det finns ingen produkt eller tjänst som kan konkurrera med GRATIS!

1. Piraterna har öppet shoppen 24/7, det har mr newell helt rätt i
2. Att dem sen skulle ta betalt, ja kanske några men majoriteten går efter principen Sharing is caring
3. Ingen tjänst kan konkurrera med Bittorrent eller Usegroups.
4. Han har även helt rätt i det här med regionslås samt olika lanseringsdatum, NTSC / PAL är iofs inget problem på vare sig PC eller Konsoller, då det är ganska enkelt att komma förbi dessa sk låsningar.
5. Producenter inom musik, film och spelbranschen måste tänka om, om dessa erbjuder lanseringar exakt samtidigt samt en skälig prissättning, så tror jag att piratverksamheten kommer att minska.

Jag läste i en tråd här för ett par dagar sedan där folk tycker att 400kr är ok för ett spel, det är ok för er men inte för mig, om ni är nöjda så kommer producenterna att köra över er, ni får helt enkelt stå ert kast och klaga då inte heller när något strular.

Om jag handlar en vara så försöker jag få den för billigaste peng möjligt, framförallt om det går att pruta, därför köper jag nästan allting utanför sverige, det är mkt mkt billigare, framförallt om man lyckas odla kontakter i asien.

Det som irriterar mig mest är att man vill ta mer betalt för en tjänst där kunden gör i princip allt arbete.

Vi skapar konton, beställer digital media, sammanställer i vilken ordning vi vill ha den / dem, står för bandbredd för att ladda ned, skriver ut omslag och bränner i många fall cd / dvd

Så vad är det egentligen vi betalar för?, jo spelet, programmet eller musiken, och i detta fallet så skall det vara ett skäligt pris, och framförallt skall det fungera.

Anledningen till varför piraterna regerar är PRIS, Tillgänglighet samt minimala problem då det gäller mjuk och hårdvara.

Slå det så är problemet löst!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Priset är inte i första hand anledningen (om det varit det så hade spel sedan länge varit en död industri, även musikbranschen hade varit det). Folk är visst beredda att betala för något de kan få tag på gratis, tror du mig inte så kan du kolla upp hur bra Huble Bundle paketen sålt. Behandlar man sina kunder väl och lyssnar på dom så får man inte bara ha kvar sina kunder, på köpet får man andra kunder tack vare att ens nöjda kunder rekommenderat ditt företag vidare till sina vänner. För alla handlar det inte om att få det där spelet till bästa pris (gratis) utan om att köpa det till ett pris man anser det vara värt (kanske hälften av vad bolaget kräver vid release). Behandlar man sina kunder som Ubisoft har gjort (räcker att kolla på deras forum för att se att de verkligen skiter fullständigt i sina kunder) så kommer man inte bli långvarig i den här branschen, inte ens så stora företag som EA eller Activision hade överlevt om de officiellt gick ut och sa att 95% av deras kunder bara "bitchar" och piratar deras spel. Blizzard är där de är idag för att de lyssnar på sina kunder, de vägrar släppa spel som de inte tror på (spel som jag själv varit grymt sugen på att spela), de har gått från ingenstans till att idag vara en av de största, det gör man inte om man inte har trogna fans.

Piratkopiering är här för att stanna, tror man annat är man väldigt naiv, de bolag som inser detta är också de bolag som kommer tjäna mest på pc sidan (och vem vet, kanske även på konsolsidan för jag tror bara det är en tidsfråga innan piratkopiering är lika vanligt här).

Medlem

Angående priserna på Steam så är det utvecklarna/utgivarna som står för prissättningen på sina titlar.
"Steam allows developers and publishers to change prices and restrict game availability depending on the user's location. This can cause some games to cost more than retail prices, despite digital distribution removing the costs of manufacturing, packaging, design, and logistics."

Medlem

Steam är ett väldigt smidigt sätt att handla spel. Det är smidigt att handla, du får spelet direkt, du slipper tänka på att ladda hem patchar och det är väldigt smidigt att spela ihop med polarna. Tyvärr är oftast spelen väldigt mycket dyrare på steam, vilket gör att jag köper spelen på någon webbutik istället, alternativt väntar på någon rea.
Den största nackdelen är nog ändå att man inte kan spela på samma konto samtidigt på olika datorer. Då menar jag inte samma spel, utan olika spel med samma konto på olika datorer. Kan bli dyrt för en familj med flera spelintresserade om alla ska ha sitt eget konto!
Sedan undrar man ju vad som händer om steam mot förmodan skulle stängas ner...?!

Inaktiv

selling games like a baws
*applause*

take that, Ubifail.

för övrigt, bara jag som känner att Ubisoft har blivit det nya EA?

Medlem

Steam = FTW.
Steam är det bästa enligt mig sen man skapade spelen.
Komma åt nästan ALLA spel och när som hälst, och med ett knapptryck.
Cooooooooooooooooooooooooooooooooool....
Dock tycker jag piraterna är bra. Man ska ju inte köpa grisen i säcken eller hur?
(Senast jag glömde detta var med C&C 4, hade jag vetat hade jag aldrig förbokat det..)

Medlem

Steam hade mycket problem i början. Men idag är det en riktigt snabb och stabil tjänst absolut. Det stora problemet med Steam enligt mig är deras höga priser. Jag köper hellre mina spel från Webhallen för 150-200kr mindre och får dessutom en fysisk kopia.


signatur

"It's the decisions you make when you have no time to make them that define who you are." -teh_masterer

123
Skriv svar