Bobby Kotick tvivlar på Star Wars: The Old Republic

Robot
Bobby Kotick tvivlar på Star Wars: The Old Republic

"Jag förstår inte riktigt hur det ekonomiska ska funka för Electronic Arts", säger Activision-chefen.

#electronic-arts, #world-of-warcraft, #star-wars-the-old-republic, #activision-blizzard, #bioware


Medlem
Bobby Kotick tvivlar på Star Wars: The Old Republic

han får väl ge dom lite tips på hur dom ska tjäna mer!

Inaktiv

Lita aldrig på en person med ett sådant psyksjukt leende.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Han har nog det mest mänskliga troll-leende på denna jord
http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/original/000...

Medlem

vad exakt vet mr bobby om mmo's ? eller är det så enkelt att han hoppas att swtor ska faila så att han får skratta åt en konkurrent ?


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Hoppas det kommer gå bra för SWTOR!

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

vad exakt vet mr bobby om mmo's ? eller är det så enkelt att han hoppas att swtor ska faila så att han får skratta åt en konkurrent ?

Han är orolig. WoW och MW är Activision-Blizzards stora kassakor, och EA har satsat hårt på BF3 och nu kommande SWTOR. Senaste MW sålde bra ändå, men BF3 har tagit en del av kakan helt klart. Skulle SWTOR bli en succe samtidigt som WoW har börjat dala så finns det risk att hans största rullande inkomstkälla börjar minska kraftigt.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av cute_ninja:

vad exakt vet mr bobby om mmo's ? eller är det så enkelt att han hoppas att swtor ska faila så att han får skratta åt en konkurrent ?

Han är orolig. WoW och MW är Activision-Blizzards stora kassakor, och EA har satsat hårt på BF3 och nu kommande SWTOR. Senaste MW sålde bra ändå, men BF3 har tagit en del av kakan helt klart. Skulle SWTOR bli en succe samtidigt som WoW har börjat dala så finns det risk att hans största rullande inkomstkälla börjar minska kraftigt.

tror dock inte på swtor som en wowdödare, tror mest på att wow kommer bli sin egen död förr eller senare, lite som sw galaxy, en liten ändring å pang större delen av spelarna hoppas av båten


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Klart, har man WoW och MW vid sig så kan man säga vad man vill... pengar har gubben, ingen som kan förneka det.

Medlem

Kotick har väl aldrig någonsin trott på ett spel som inte kommer från hans eget lag. Visst, Lucas tar en jävla massa pengar från allt som bär dess namn, så även denna gången. Men jag tror nog att BioWare har gått genom kostnaden för drift och utveckling samt vilka som ska ha hur stor del av kakan väldigt noga.

Inaktiv
Skrivet av cute_ninja:

tror dock inte på swtor som en wowdödare, tror mest på att wow kommer bli sin egen död förr eller senare, lite som sw galaxy, en liten ändring å pang större delen av spelarna hoppas av båten

Eftersom WoW nu har börjat tappa så kan ett spel med annat tema kanske få det att tappa spelare snabbare.

Sen måste SWTOR lyckas hålla kvar spelarna också. Först måste det finnas tillräckligt mycket "endgame i spelet redan. Sen måste de uppdatera det ofta med nytt innehåll så att de visar att de supportar det fullt ut.

Vi får väl se hur det går nästa år, blir rätt intressant faktiskt. Börjar WoW tappa ordentligt så kanske vi får se Blizzard presentera Titan 2012.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av cute_ninja:

tror dock inte på swtor som en wowdödare, tror mest på att wow kommer bli sin egen död förr eller senare, lite som sw galaxy, en liten ändring å pang större delen av spelarna hoppas av båten

Eftersom WoW nu har börjat tappa så kan ett spel med annat tema kanske få det att tappa spelare snabbare.

Sen måste SWTOR lyckas hålla kvar spelarna också. Först måste det finnas tillräckligt mycket "endgame i spelet redan. Sen måste de uppdatera det ofta med nytt innehåll så att de visar att de supportar det fullt ut.

Vi får väl se hur det går nästa år, blir rätt intressant faktiskt. Börjar WoW tappa ordentligt så kanske vi får se Blizzard presentera Titan 2012.

tror dock att swtor tillsammans med gw2 kan gemensamt ta en stor å fin liten tårtbit från wow, sen när det gäller att hålla kvar spelare så tror jag mest på gw2 faktiskt, men vad vet jag har bara spelat gw1 från första betan å dom har gjort så många ändringar för tvåan


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Jag spelade beta i totalt 20 timmar och jag kan säga att jag inte har haft det så kul med ett mmo sedan vanilla wow. Tror på detta!

Moderator | Testpilot

Tror inte SWTOR tar död på WoW. Men att det klarar sig själv med 500k subs tror jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Efter att ha spelat Betan i helgen så är det här ett av de roligaste MMO spel jag spelat. EA kommer säkert få mer an 500 000 prenumeranter. Bra att WoW får lite konkurrens iallafall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror inte SWTOR tar död på WoW. Men att det klarar sig själv med 500k subs tror jag.

WoW har cirka 4,5 miljoner i Europa och Nordamerika. Det är väl den måttstocken SWTOR måste mäta sig mot. Vet inte hur stort Star Wars är i Asien, om temat inte funkar där blir det svårt att få någon marknad där.

Medlem

"Det är omöjligt för Star Wars att vara bra, man kommer ju inte kunna tjäna pengar på det, JAG kommer ju inte tjäna pengar på det! Skitspel, kommer misslyckas."

http://i44.tinypic.com/346nlsm.jpg


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Även om spelet skulle gå med förlust ett par månader så håller EA´s andra intäkter upp denna kostnad, jag tror dock spelet kommer göra sig riktigt bra kommer locka till sig många spelare från WoW. Intrycken från de som spelat betan verkar vara väldigt sugna på att få spela mer.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror inte SWTOR tar död på WoW. Men att det klarar sig själv med 500k subs tror jag.

WoW har cirka 4,5 miljoner i Europa och Nordamerika. Det är väl den måttstocken SWTOR måste mäta sig mot. Vet inte hur stort Star Wars är i Asien, om temat inte funkar där blir det svårt att få någon marknad där.

Varför det?
Varför måste det jämföras med WoW?

Se bara på EQ (1999) och UO (1997)...
Och med tanke på att de har funnits längre än WoW så tycker iaf JAG att det är mer framgångsrikt i dagsläget än just WoW. Allt beror på hur man väljer att se det.
En stor spelarbas eller att ett spel lever LÄNGE....(JA WoW kom 2004 men ändå ett barn jämfört med EQ och UO)

Skrivet av the_man_swe_90:

Även om spelet skulle gå med förlust ett par månader så håller EA´s andra intäkter upp denna kostnad, jag tror dock spelet kommer göra sig riktigt bra kommer locka till sig många spelare från WoW. Intrycken från de som spelat betan verkar vara väldigt sugna på att få spela mer.

Delar din uppfattning......faktum är att det var MÅNGA WoW-spelare på min server som hade starka funderingar på att byta spel....sedan fanns det de som trodde att det var såhär spelet skulle se ut och vara (erhm.......inte samma texturer till att börja med.......grafikglitchar och andra buggar jobbar de fortfarande på......servrarna verkade palla trycket nu i helgen, utom Rouge Moon som hade sina problem.)
Jag vet vad jag anser

Medlem

Jo men han har absolut ingen aning om vad han pratar om, förutom vad gällande att suga pengar från kunder.

Medlem

Är övertygad om att den inte blir en wow dräpare men efter att ha testat betan så är det bokat och klart. Underbart spel!!..

Inaktiv
Skrivet av Lonefox:

Varför det? Varför måste det jämföras med WoW?

Se bara på EQ (1999) och UO (1997)...
Och med tanke på att de har funnits längre än WoW så tycker iaf JAG att det är mer framgångsrikt i dagsläget än just WoW. Allt beror på hur man väljer att se det. En stor spelarbas eller att ett spel lever LÄNGE....(JA WoW kom 2004 men ändå ett barn jämfört med EQ och UO)

På grund av ekonomin de pumpar in i spelet. Det finns massor av MMO som lever på relativt små spelarbaser, men då har de inte haft enorma utvecklingskostnader som SWTOR.

Några få spel klarar sig också fint i EU/NA på grund av att de är stora i Asien. T.ex. Aion får ofta stora gratisuppdateringar trots att spelarbasen är väldigt liten här.

Medlem

Över hälften av WoW:s spelare spelar forfarandde bara för dom inte har något annat spel, hör det hela tiden. Typ alla tycker WoW är sämre och sämre, men de spelar för det finns inget annat att spela.

Hatar även Activison chfen, så jävla arrogant. Han gav samma utalande när Bf 3 skulle släppas...

Medlem

Jag är väldigt skeptiskt till SWTOR. Dock hoppas jag att det blir en succè och att dom framtvingar en ny standard för voice acting inom MMORPG!

Medlem

WOW tjänar flis på sina europeiska och amerikanska spelare som är ca 4-5 miljoner, förlorar dom låt säga 3 miljoner av spelarna till SWTOR och GW2 så kommer nog inte activisions aktieägare att se ut som Bobby´s fejk smajl, ser mest ut som han fått en ljussabel uppkörd i dajmen

Medlem

Star Wars: The Old Republic tvivlar på Bobby Kotick.

Medlem

Testade TOR i helgen och jag tror nog Blizzard kommer förlora en hel del prenumeranter till BioWare.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Den där bilden personen... USCH.

Medlem
Medlem

Dem kommer lyckas säkerligen men dem har så starka "skyddsnät" men en stark fanbase från Bioware och all denna RP som jag personligen tycker är för mycket, sen har dem ju Star Wars som kommer locka in mycket folk som inte spelat ett mmorpg förut + den lilla mängden som spelade SWG.

Jag var oxo rätt imponerad i början samt har en high level char och nu är jag inte speciellt Imponerad av spelet längre.. Finns många orsaker till detta men mest personliga åsikter...

Spelet är nog det mest polerade mmorpget jag lirat innan en release och det finns inte många stora buggar eller server crashar att klaga på.

Köper man spelet i hopp om att det ska vara ett "WoW in Space" eller ett "Vanilla WoW" så tar man miste då spelet liknar mer ett Warhammer #2 med Story mode.

Kanske blir att spela det sen om det visar sig vara mycket bättre än jag trott eller går igenom väldigt stora förändringar.

12
Skriv svar