"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Robot
"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

CD Projekt uppskattar att deras spel laddats ner illegalt minst 4,5 miljoner gånger – men "verkligheten kan vara långt värre" än så, befarar polackerna.

#the-witcher-2-assassins-of-kings, #cd-projekt


Medlem
"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Varför ens göra en sån där uppskattning när man endast ser ut som en idiot, speciellt hos personer som har läst lite mer matte än ordinarie gymnasiematematik.

Inaktiv

För det första så bör det anges i rubriken att det rör sig om en gissning, för det andra bör man inte skriva att spelet stulits även fast att jag håller med om att den som inte köper The Witcher 2 är en riktig f*tta och för det tredje tror jag verkligen inte att 14 gb dras ned på 6 timmar i genomsnitt.

Medlem

Kul att det e matematiken som ifrågasätts. kontentan är väll ändå att det piratas mycket mer än vad som köps. Trist tycker jag... Jag vill fortsätta spela PC-spel och inte tvingas in på konsoll-marknaden...

Medlem

Ja om det nu går att lita på siffror man får från torrent sidor. Men visst, piratkopiering är fel, Det är bara i vissa fall som jag kan tycka att det är ok.

Det är alltid många som sitter och försvarar eller dementerar piratkopieringen. Men vad vet dom? Folk är ju inte direkt ärliga nyförtiden, så ja det är ju bekvämt att bara ladda ner och inte betala, vare sig man har pengar eller inte.

Men i slut ändan så blir resultatet dåliga eller inga spel alls. Så tack för det...

Medlem

Det viktigaste att nämna borde ju vara att CD Projekt trots dessa siffror är emot DRM, tycker att försäljningen av deras spel gick bra och är nöjda. Istället som Ubisoft och börja försöka straffa kunderna ännu mera för vad morallösa skitungar gör.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Jag tycker INTE att CD Projekt ska börja tänka och räkna "what if" med en massa antagande. Jag är en av de snåljåpar som inte köper spel stup i kvarten, men Witcher 2 köpte jag till fullpris utan att tveka för att 1:an var grymt bra, CD Projekt (och GoG) har en skön inställning, och det var inget DRM så jag kan fortsätta spela det i framtiden utan problem trots att onlinetjänster, cyberlockers och annat läggs ned. Hade CD Projekt fifflat med DRM så hade de iaf gått miste om mina pengar.

Medlem

Om man läser hela ursprungsartikeln så ser man att Iwinski har en hel del vettiga saker att säga. CD Projekt är ett sådannt företag som jag bara inte kan undvika att gilla. Hur många företag släpper idag ett PC-exlusivt spel (som visserligen portas till 360 men det är rätt håll, inte tvärt om), skiter i DRM samt släpper alla sina DLC gratis? Allt detta samtidigt som jag tycker The Witcher 2 är ett av årets bästa spel och helt klart det snyggaste.

Medlem

Visst det är garanterat bra många som har laddat hem det, men samtidigt så lär det finnas nått positivt i det, jag menar om det inte skulle gå att ladda hem spel så kanske folk skiter i dem överhuvudtaget, nu när de laddar hem dem och tycker att det verkar nice så kanske 20-30% köper spelet för att få tillgång till tex multiplayer osv. Men självklart så förstår jag att de förlorar mycket cash men tror ändå att de skulle förlora mer om de inte fanns tillgång till att testa spelet innan man köper det.

Medlem

Rätt många som tanka demoversionen mao....

Medlem

Försvarar inte på något sätt pirater men det känns lite som att de som plockat hem spelet hade inte köpt det likförbaskat. Alltså oavsett om det gick att slanga ner eller ej så hade de inte betalat fullpris för det..

Sen är det ju bra att de skiter i DRM. Vet flera polare som köpt ett spel och sen tankat ner detsamma utan drm bara för att drmet jävlas så in i helvete!!...

Medlem
Skrivet av Cladrius:

...Men självklart så förstår jag att de förlorar mycket cash men tror ändå att de skulle förlora mer om de inte fanns tillgång till att testa spelet innan man köper det.

De har inte förlorat något, de har gått miste om intäkter. Två helt skilda saker.

Medlem

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Vad var det jag sa?

Jag sa en tid tillbaka att nästa Witcher kommer att bli ett konsolspel eftersom att de kommer bli giriga. Nu försöker de hitta en ursäkt för det.

Sanna mina ord. Witcher 3 = Konsolport till PC.

Redaktör
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.


signatur
Medlem

Helt sjukt hur folk sitter här och klagar för att dom är less på folk som piratkopierar. Skaffa er ett jävla jobb, kamma er och köp spelet för att ge support till en helt fantastisk utvecklare. Snåla jävla snorungar...

Medlem
Skrivet av aesdana:

Vad var det jag sa?

Jag sa en tid tillbaka att nästa Witcher kommer att bli ett konsolspel eftersom att de kommer bli giriga. Nu försöker de hitta en ursäkt för det.

Sanna mina ord. Witcher 3 = Konsolport till PC.

Försöker hitta en ursäkt?

Förstår inte personer som du att om det alltid sålts lika många spel till PC som till Konsoler så skulle självklart inga spel att portas från konsoler, för då skulle det vara värt att göra spelet från grunden till PC. Det är inte mödan värt att göra så i dagsläget.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Så bra skrivet. Håller med i vartenda ord. Kanske skulle det vara bättre att ge ut spelet gratis för nedladdning, men man måste köpa en licens från företaget.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Med andra ord så blir Gabe Newells ord ganska tomma om man lyfter blicken över Valve..


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av El Presidente:

Med andra ord så blir Gabe Newells ord ganska tomma om man lyfter blicken över Valve..

Hur fick du fram det från den texten? Gabe pratar om att erbjuda mer än bara själva spelet.

Medlem

det spelar ju ingen roll alls om piraten ifråga inte hade tänkt att köpa spelet från förstå början, det handlar ju om att en sån person har inte rätt alls att ta något som en studio har slitit för, pirater i min mening om avslöjade borde förlora rätten att kunna ha bredband och internet överhuvudtaget


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av cute_ninja:

on a second note, ska man kanske gå in på ica och fota alla sidor i en tidning å sen skylla på att ne men jag hade ju aldrig tänkt att köpa tidningen från början ju

Ungefär så, men du behöver inte ens fotografera tidningen. Du kan ta den som den är. För enligt vissa här på FZ (inkl. folk från FZ Crew) så förlorar inte företaget något eftersom du ändå inte tänkt köpa den.

menade fotningen som en nedladdning då jag egentligen inte tar något fysiskt från någon, vilket som du säger verkar vara helt ok enligt vissa här inne


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

fear(industrins överreaktioner skrämmer bort betalande kunder) > fear(freeloaders gör att utvecklare inte har tillräckligt med pengar för att göra spel)

Det är fortfarande bättre att ha ett spel med 90% piratkopior som ger 10 Mkr i intäkter, än att ha ett spel med 1% piratkopior som ger 5 Mkr i intäkter. Allt annat är orationella känslor som spökar.

Medlem

"– Plus DRM:et i sig självt är jobbigt för dina lagliga spelare – denna grupp av ärliga människor, som anser att ditt spel är värt 50 USA-dollar eller euro och som gått och köpt det. Varför skulle du vilja göra deras liv svårare?"

Previs, ni har helt fattat hur man får nöjda köpare, DRM gör mer skada än nytta. Synd att det inte finns fler utvecklare som tänker som er för det hade verkligen behövts, sorgligt att se hur utgivare idag helt skiter i sina fans och de som faktiskt hjälpt dom att komma dit de är idag (EA, Activision, Ubisoft ni hade inte funnits idag om det inte varit för trogna fans, datorer har tagit er dit ni är idag, tvivlar starkt på att ni övelevt som enbart konsolutgivare).

Inaktiv

Jag vare sig försvarar piratkopiering eller gissningar som nyheten nämner. Jag laddar dock ner en hel del spel som det aldrig kommer ut ett demo på - rätt eller fel, det bryr jag mig inte om. Try it before you buy it, så är det med många andra produkter i samhället. Det är i princip bara företag som går med förlust med sina skitspel som måste häva ur sig sånt här.

Har ni hört Blizzard klaga vart- och vartannan vecka för att det spelas minst lika mycket privatservrar i World of Warcraft som det finns riktiga prenumeranter?

Nej, jag trodde inte det heller.

Inaktiv

OMg, internet har laddats ned!

Folk köper inte produkter de inte vill ha, så enkelt är det bara. Det görs ingen förlust, och inga intäkter försvinner med nedladdning, tvärt om så visar nästan alla rapporter att piratkopiering ökar försäljningen av spel till pc.

Medlem

Detta är fullt logiskt för en kille i kostym som tjänar några mijoner om året.
Sedan om det inte gick att tanka så skulle ju inte dessa personer gå och köpa spelet men det är ju omöjligt att förstå för ovan nämnda kostymkille.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Idono:

Ganska dålig beräkning. Att få det till 4.5 miljoner nerladdningar är som att spå jordens undergång. Personen som gör beräkningarna har ingen aning om vad han pratar om. Han tar en total siffra på 6 veckor, omvandlar det till en genomsnittlig siffra och förlänger den på en längre period utan att ha någon som helst omtanke på sjunkande antal nerladdningar per dag. Själv säger jag det låter mer troligt med 1.5-2 miljoner nerladdningar.

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Det är jag medveten om. Det finns inget som kan stoppa piratkopiering. CD Project har gjort ett mycket bättre jobb än 90% av industrin gör för att stävja piratkopiering. Rent av bättre utveckling och bättre kvalitet. Det kommer dock alltid finnas rötägg som piratkopierar för att dem kan och är sjukt snåla.

Tyvärr så är det ju också så att industrin puttar in folk i hörn nu mera. Det skulle inte förvåna mig om det är mycket folk som piratkopierar av ren vana eftersom jätte många spel inte håller måttet längre. De anser att ända bra viset att prova det är att ladda hem det. Jag har flera gånger känt att jag kunde sparat pengar på spel ifall jag fått prova spelet istället för att gå efter recensioner. Men nu är jag fast med spelen eftersom vissa saker kan inte förmedlas via text.


signatur

Idono. That's me!

Skriv svar