"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Medlem
Skrivet av Natrium:

sånt som händer när spel som skyrim eller detta spel, Skit grymma spel men folk som inte har så mycket pengar väljer att ladda hem spelen, speciellt när det är enbart singleplayer. Trist men så är det bara, Skälv så har jag köpt båda spelen, Skyrim köpte jag tillåmed den där CE för 1600 spänn, jag älskar spel som dessa och tycker dom är värda var enda krona för så mycket speltid man får ut av dom, och jag vill att dom ska göra mer spel.

Köper skyrim den dagen de släppt dlc packen. Vill inte behöva "köpa" om ett spel flera gånger. Speciellt när det är så konsollskadat.

Skulle tom kunna tänka mig att ha Bethesda på en tjänst som flattr och utöver det köpa deras spel så man kunde ge lite extra varje månad. SÅ kunde de skitigt att ta betalt för dlc, det är verkligen en sak jag hakar upp mig på. Speciellt när det ännu en gång är Konsoll skadat, moddarna fixar spelet bara en vecka efter release så det ser mkt bättre ut... skummt att de inte fixar pc utgåvan så bra som moddare gör på någon vecka... pinsamt.

Medlem

Jag undrar om han är medveten om att de stora gratis-torrentsidorna ofta delar trackers med varandra och därför, i princip, visar totalt för alla på en gång.
Sen känns det extremt optimistiskt med 6 timmar snitt för 14gb, då det hade hamnat på ungefär 550kb/s vilket skulle innebära en uppkoppling på 5-6mbit.
Vad jag kan hitta är snitthastigheten för bredband runtom i världen ungefär 1.5-2mbit.

Detta är ungefär 1/3 av det hela, så fuskar vi skulle det innebära 1,5 miljoner illegala nerladdningar.

Tar man sen, som sagt, hänsyn till att de stora torrentsidorna plockar sina torrents från andra sidor och även lånar varandras trackers, så sjunker nog de där 20-30000 till 4000-5000, vilket ger en ännu lägre siffra.
Självklart tillkommer de mer privata sidorna samt folk som delar på andra sätt, men det hamnar nog fortfarande en bra bit under miljonen.
Sen får vi även tänka på att många av de som laddade ner spelet sen även köpte det. (Vet nog ingen som laddade ner spelet och inte köpte det sen)

Nu säger jag inte att piratkopieringen inte är ett problem, då det är ganska uppenbart att spelet faktiskt laddats ner väldigt många gånger, dock tycker jag att utvecklarna överdriver ganska ordentligt.
Kan de inte kolla lite närmre hur saker fungerar innan de slänger ur sig fantasisiffror?

Redaktör
Skrivet av PcGamer:

Rätt benämning på piratkopiering är Copyright infringement, visserligen ansett som stöld iom att man stjäl någon annans verk (precis som ett visst företag vid namn Zynga blivit oerhört rika på) men inte stöld som i att man går in i en butik och tar en fysisk kopia.

Man kan ju också se det som att pirater stjäl frukten av någons arbete eller en upplevelse. Att det är en abstrakt stöld, så att säga.


signatur
Medlem

Enligt många som kommenterar här på FZ bör ju utvecklarna och utgivaren inte ha haft stora problem med piratkopiering, då de har följt era krav om att slopa DRM och utveckla en PC-exklusiv och välgjord produkt.

Vad hände?

Uppenbarligen har ni fel. Majoriteten av piratkopieringen beror inte på ett missnöje över branschens utveckling och hur PC-spelare behandlas. Det beror snarare på att bortskämda och otacksamma tjuvar ser det som en rättighet att spela vilka spel dom vill utan kostnad, och inte som en möjlighet om man har tillräckligt med pengar för att ta del av produkten. PC-spelare är sina egna värsta fiender så länge de sysslar med piratkopiering på denna skala.

Jag tar förresten gärna del av rapporter som visar på att piratkopiering ökar försäljningen av PC-spel. Det gör nog alla utgivare som p.g.a piratkopieringen går mer och mer över till utveckling främst till konsoler också. Du vet uppenbarligen mer än dom om den marknad de lever på att kunna ut och in.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Tycker FZ har fått det att se ut som att Marcin Iwinski bara suttit och klagat på piratkopiering, när fokus i den riktiga artikeln egentligen låg på huruvida DRM är bra eller inte.

Borde också tillägga att han inte var bitter över siffrorna.

Citat:

This is only an estimation, and I would say that’s rather on the optimistic side of things; as of today we have sold over 1M legal copies, so having only 4.5-5 illegal copies for each legal one would be not a bad ratio. The reality is probably way worse.

Och i frågan om hur korrekt kalkylationen är...

Citat:

PCG: Can you offer any concrete numbers or percentages as far as Witcher 2 piracy goes?

MI: There are no stats available, but let’s make a quick calculation.

Länk till artikeln: http://www.pcgamer.com/2011/11/29/interview-cd-projekts-ceo-o...

Medlem

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Enligt många som kommenterar här på FZ bör ju utvecklarna och utgivaren inte ha haft stora problem med piratkopiering, då de har följt era krav om att slopa DRM och utveckla en PC-exklusiv och välgjord produkt.

Vad hände?

Uppenbarligen har ni fel. Majoriteten av piratkopieringen beror inte på ett missnöje över branschens utveckling och hur PC-spelare behandlas. Det beror snarare på att bortskämda och otacksamma tjuvar ser det som en rättighet att spela vilka spel dom vill utan kostnad, och inte som en möjlighet om man har tillräckligt med pengar för att ta del av produkten. PC-spelare är sina egna värsta fiender så länge de sysslar med piratkopiering på denna skala.

Jag tar förresten gärna del av rapporter som visar på att piratkopiering ökar försäljningen av PC-spel. Det gör nog alla utgivare som p.g.a piratkopieringen går mer och mer över till utveckling främst till konsoler också. Du vet uppenbarligen mer än dom om den marknad de lever på att kunna ut och in.

Så här är det, det finns de som laddar ner och kommer fortsätta ladda ner eftersom de anser att all form av media ska vara gratis, dessa kommer man ALDRIG kunna övertyga om motsatsen så länge de har denna inställning. Att ens lägga ner tid på att få dessa att ändra denna inställning är meningslöst, dessa utgör den största gruppen som laddar ner och det är denna grupp som utgivare, enligt de själva, förlorar stora pengar på.

Men det finns en annan grupp, en grupp som väldigt gärna vill köpa spelen och ge utvecklarna/utgivarna lön för den möda de lagt ner men kan inte då deras produkt har ett "virus", detta virus går under benämingen drakonisk DRM. Jag tillhör själv denna grupp, vissa väljer att få tag på spelet på andra sätt medan andra väljer att avstå helt.

Vilken grupp tror du bryr sig mest om DRM?

Skrivet av Tompa:

Man kan ju också se det som att pirater stjäl frukten av någons arbete eller en upplevelse. Att det är en abstrakt stöld, så att säga.

Absolut, ettor och nollor är ju abstrakt i sig;).

Medlem

De berör ju det viktiga här: Att DRM förstör för lagliga spelare, inte pirater. DRM knäcks på nolltid och pirater måste alltid krångla med Crack odyl. Men när jag köper spelet ska jag inte ha några krångel! Anno 2070 Är ett bra exempel. Där lagliga spelare fick cracka det då Ubisofts DRM inte fungerade.

Medlem
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

http://www.g2play.net/store/The-Witcher-2-Assassins-of-Kings-...

155kr, köp nu.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

http://www.g2play.net/store/The-Witcher-2-Assassins-of-Kings-...

155kr, köp nu.

Sagt å gjort! Känns bra, svinbra pris, svinbra spel! Do it!

Medlem
Skrivet av N4kame0:

Köper skyrim den dagen de släppt dlc packen. Vill inte behöva "köpa" om ett spel flera gånger. Speciellt när det är så konsollskadat.

Skulle tom kunna tänka mig att ha Bethesda på en tjänst som flattr och utöver det köpa deras spel så man kunde ge lite extra varje månad. SÅ kunde de skitigt att ta betalt för dlc, det är verkligen en sak jag hakar upp mig på. Speciellt när det ännu en gång är Konsoll skadat, moddarna fixar spelet bara en vecka efter release så det ser mkt bättre ut... skummt att de inte fixar pc utgåvan så bra som moddare gör på någon vecka... pinsamt.

Så utvecklarna ska inte få ta betalt för extrasaker som de lägger ner jobb på att tillverka? Hur tror du ett företag tjänar pengar?
Det är inte som att det är något nytt koncept heller som alla verkar vilja tro. En DLC är bara ett mindre expansionspaket, något som ingen verkar ha något problem med.

Sen att moddare gör spelet bättre på en vecka lär knappast heller vara så mycket pga av konsoller som du verkar vilja tro. Det var mer eller mindre samma sak med Morrowind och det utvecklades inte alls till konsol. Självklart påverkar konsolanpassningen spelet negativt, men just Skyrim är nog ett av de spel som har minst konsolanpassningsbölder.

Ont så är det sorligt hur de alltid överdriver sådana här siffror. Någon sa att det vill ha en ursäkt att få utveckla nästa spel till konsol också utan att få för mycket skit för det, och med den här säkerheten i deras "undersökningar" så känns det inte som att det är alltför långt från verkligheten..

Medlem

Kanske dags för företag att göra spel som är värda att köpa och sluta lägga de pengarna på onödiga DRM istället istället.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Har för mig att BSA, Buisness Software Association, gjorde en undersökning där dom kom fram till att ungefär 1 per 1000 nedladdade exemplar skulle säljas om det inte gick att ladda ner.

Så om man tar siffran 4,5 miljoner nedladdningar, och på något vänster lyckas göra det omöjligt att pirata, så skulle man sälja 4 500 mer exemplar. Inte särskilt mycket i förhållande till deras försäljningssiffror.

Moraliteten och Etiken i att pirata kan man diskutera, men att påstå att pirater förstör industrin är att greppa efter halmstrån.

Medlem

Hade de släppt ett demo hade de sluppit min piratkopia iallafall.
Jag laddade ner spelet för att pröva det och det föll mig inte i smaken. Jag köper inte grisen i säcken när det gäller spel.
Har inte spelat ett dugg i stort sett, kanske ett par timmar på sin höjd för att få mig en uppfattning, lika länge som jag hade spelat ett demo för att få mig en uppfattning. Hade jag uppskattat spelet hade jag garanterat köpt det för att stödja företaget, och för den simpla anledningen att piratade spel har en tendens till att krångla betydligt mer än ett legalt spel. Gäller dock inte alla spel, men de flesta.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

STEAM och andra onlinetjänster som tillhandahåller spel, sålde det nyligen för halva priset, vilket är mycket överkomligt. Jag tror inte heller att alla som laddade ned det hade köpt det ändå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Att påstå att piratokopior inte resulterar i förlorade intäkter är bara idioti. Jag känner minst 10 pers som skulle köat för att få köpa spelet om dom inte haft alternativet till att tanka ner det. Själv gillar jag att bidra till tillverkarna, men alla gör det inte även om dom skulle köpt produkten om alternativ inte fanns. Sedan har jag själv både köpt och tankat liret.

Medlem

Jag brukar ladda ner många sp-spel först och främst för att se om dom är något att ha, men även för att de flesta enligt mig kostar mer än vad jag har råd med vid release. Gillar jag det så spelar jag det och köpter det när priset blir överkomligt, gillar jag det inte tar jag bort det, och köper det aldrig.
Jag kan inte se felet i mitt handlande (eller, om det är ett kasst spel, icke-handlande. h3h3h3h3).

Inaktiv
Skrivet av danzon:

Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

"ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd..."

Spel har kostat runt 400:- till PC sen urminnes tider, och utvecklingskostnaderna har gått upp enormt sen dess.

Om du inte vill betala vad det kostar, varför måste du då ladda ner spelet och spela det ändå? Varför inte istället bara strunta i att spela spelet vid release och istället köpa det och spela nåt halvår till år senare när det går att hitta billigt? Undrar om inte problemet är någon form av digitalt ha-begär.

Medlem

Skummade igenom kommentarerna lite snabbt men ingen verkar ha reagerat på att han säger att "sex veckor är 56 dagar"..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Domifuling:

Att påstå att piratokopior inte resulterar i förlorade intäkter är bara idioti. Jag känner minst 10 pers som skulle köat för att få köpa spelet om dom inte haft alternativet till att tanka ner det. Själv gillar jag att bidra till tillverkarna, men alla gör det inte även om dom skulle köpt produkten om alternativ inte fanns. Sedan har jag själv både köpt och tankat liret.

Att påstå att ALLA som laddar ner är förlorad inkomst är ännu mer idioti. Självklart KAN en piratkopia innebära en förlorad inkomst det är stor skillnad på beräknad förlust och faktiskt sådan. Däremot kan man i mycket större grad se på de som köper spelet i andrahand som förlorad inkomst, de kommer knappast köpa spelet efter detta medan en som laddar ner mycket väl kan komma att göra det.

Ska man se till faktiska förluster på denna marknad så förlorar de med stor säkerhet betydligt mycket mer här, men hur ofta läser man om att utgivare anklagar butiker som Game eller Gamestop?

Redaktör
Skrivet av danzon:

En riktigt skrattretande uträkning. Killen måste vara helt efterbliven för att få fram dessa siffror. Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

Tillgång och efterfrågan brukar avgöra priset. Men piratandet gör tillgången så stor att det, enligt det resonemanget, är kunden som bestämmer var smärtgränsen går, ibland efter att redan ha testat spelet.

Storspel som The Witcher 2 kostar stora pengar och tar flera år att ta fram. Driver man företag under de förutsättningarna förstår jag att man tänker sig för både en och två och tre gånger innan man drar igång ett nytt projekt. Särskilt om det finns närliggande områden (konsol) som kanske är mindre riskfyllda att satsa på.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Huruvida det piratats i 1, 2 eller 4,5 miljoner exemplar är egentligen inte så viktigt, poängen i sammanhanget är att det är oerhört svårt att undvika storskalig piratkopiering.

The Witcher 2 har fått strålande betyg, det säljs både fysiskt och online, det har inget bitchigt drm-skydd, det är utvecklat helt och hållet för pc, och det har hela tiden sålts till anständigt pris. CD Project tillmötesgår nästan alla de argument som brukar användas för att försvara piratkopiering (möjligen kunde de ha släppt en demo), ändå piratkopieras spelet massivt.

Och det har sålt bra, vad är problemet här?
Spelet skulle aldrig ha sålt alla dom X miljoner gångerna det har tankats ner, en bråkdel av alla dom som tankat ner skulle ha köpt det om det inte var möjligt att tanka ner det.

Men det skapar "goodwill" gentemot företaget och "the witcher" serien, X miljoner personer som INTE skulle ha köpt hans spel har nu spelat det, och om dom tycker om spelet kommer det att märkas nästa spel han släpper.

Bra spel kommer alltid att sälja, dåliga spel säljer dåligt för att dom är dåliga inte för att folk tankar ner dom. Piracy är dåligt för dom som producerar skit, för större mängd kommer spela det än som skulle spelat det i vanliga fall, vilket skapar mer "badwill"... och dom kommer kunna lura färre personer att köpa nästa skräpspel dom släpper.

Inaktiv
Skrivet av dotque:

Skummade igenom kommentarerna lite snabbt men ingen verkar ha reagerat på att han säger att "sex veckor är 56 dagar"..

De har långa veckor i Polen.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av danzon:

Hur som helst så var The Witcher 2 ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd 50 euro, det är där skon klämmer och min anledning till varför jag valde att ladda ner spelet. Jag skulle kunna tänka mig betala 250 kr för spelet men inte mer, det är synd att spelutvecklarna har blivit så giriga och tar hutlösa priser för sina spel. De förtjänar att bli piratkopierade.

"ett riktigt bra spel, tyvärr inte värd..."

Spel har kostat runt 400:- till PC sen urminnes tider, och utvecklingskostnaderna har gått upp enormt sen dess.

Om du inte vill betala vad det kostar, varför måste du då ladda ner spelet och spela det ändå? Varför inte istället bara strunta i att spela spelet vid release och istället köpa det och spela nåt halvår till år senare när det går att hitta billigt? Undrar om inte problemet är någon form av digitalt ha-begär.

Ja ska du nämna att utvecklingskostnaderna har gått upp enormt kanske du även ska säga att marknaden idag har blivit enorm så det är inget bra argument!
Å andra sidan så är väl spel jävligt billiga idag jämfört med förr om man tänker på inflationen.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv
Skrivet av dotque:

Ja ska du nämna att utvecklingskostnaderna har gått upp enormt kanske du även ska säga att marknaden idag har blivit enorm så det är inget bra argument!
Å andra sidan så är väl spel jävligt billiga idag jämfört med förr om man tänker på inflationen.

Klart marknaden har vuxit, men om du tittar på försäljningssiffror för spel (mest konsolspel) på 90-talet ligger toppsiffrorna fortfarande mellan 5-10 miljoner exemplar. T.ex. Myst (1993) till Mac/PC sålde 6 miljoner totalt (enligt WP). Skulle vilja påstå att utvecklingskostnader har stigit betydligt mer än vad marknaden har vuxit.

Kan inte bara dessa förbannade jävla pirater dra åt helvete? De förstör ju bara för oss andra som vill stödja utvecklarna, och är dessutom lagliga spelare.

Medlem

1 miljon ex är väl inte så märkvärdigt bra?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

smart kille det där, det är ju kanske så också att det laddas mer när spelet är nytt än därefter. Knappast att det fortsatte i samma mängd efter de första veckorna.

ett under att de fick ihop ett så pass bra spel om man inte kan analysera djupare än sådär..

Medlem

Sluta anta tönt!

Redaktör
Skrivet av Relic:

Och det har sålt bra, vad är problemet här?
Spelet skulle aldrig ha sålt alla dom X miljoner gångerna det har tankats ner, en bråkdel av alla dom som tankat ner skulle ha köpt det om det inte var möjligt att tanka ner det.

Men det skapar "goodwill" gentemot företaget och "the witcher" serien, X miljoner personer som INTE skulle ha köpt hans spel har nu spelat det, och om dom tycker om spelet kommer det att märkas nästa spel han släpper.

Bra spel kommer alltid att sälja, dåliga spel säljer dåligt för att dom är dåliga inte för att folk tankar ner dom. Piracy är dåligt för dom som producerar skit, för större mängd kommer spela det än som skulle spelat det i vanliga fall, vilket skapar mer "badwill"... och dom kommer kunna lura färre personer att köpa nästa skräpspel dom släpper.

Problemet är att folk inte betalar skaparna för underhållningen. I rättvisans namn ska den som tagit fram en produkt få betalt för när folk använder den. Jag förstår inte argumentet att de som gör digital underhållning borde nöja sig med att få betalt till en viss gräns och att nån miljon sen får upplevelsen gratis. För andra produkter (tidningar, biobesök, böcker) betalar vi ju skaparna per upplevelse. Menar, bion släpper inte in besökarna gratis när 100 000 sett en film bara för att den gått med vinst.

Att hävda att varje pirat är en förlorad inkomst är förstås tvärfel. Men det är lika fel att pirata ett spel och säga att man köper det om det är bra, och sedan säga att det är en sorts allmängiltighet. Så är det inte, en viss mängd människor (ganska stor tror jag) piratar för att det är snabbt, enkelt, riskfritt och gratis. Eller ur cynikerns perspektiv: de är snåla och lata moralhaverister. Jag tycker det synsättet känns mer korrekt än ideologiska ursäkter om för höga priser och drm-motstånd, för om man är missnöjd med en produkt är det ju inte svårare än att man låter bli att använda den. Man MÅSTE inte spela allt, och speciellt inte det man inte gillar.


signatur
Skriv svar