"The Witcher 2 piratat minst 4,5 miljoner gånger"

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av PcGamer:

*klipp* Utgivarna tar sig allt för stora friheter, de tror de kan diktera egna lagar, de vägar inse att anledningen till att deras produkt inte säljer beror på produkten inte på att folk laddar ner. *klipp*

... men det är ok att pirater dikterar egna lagar?

Att köpare bestämmer över det dom har köpt ser jag inget som helst fel i, vad jag än köper så kan jag också sälja detta vidare utan några som helst problem. Såvida du inte köper media som spel till pc, lycka till med att sälja det vidare, anledningen? DRM, med pc spel följer en kod, denna kod är egentligen det mest värdefulla i hela kartongen, ironiskt nog inte själva innehållet som är på skivan. Säljer du däremot ett spel till konsol vidare så har du inga som helst problem längre, för tusan folk köper en begagnat spel för 50 kr mindre än vad ett nytt kostar.

Jag är inte för pirater, jag förstår dock de som laddar ner en bättre utgåva om de redan köpt spelet. Jag förstår till viss del de som laddar ner media som ett sätt att visa vad de tycker om DRM men det innebär inte att jag tycker det är rätt eller att det hjälper, snarare stjälper det. Jag anser däremot att spel inte är något som ska vara gratis, om man har laddat ner något man gillar och fortsätter ha det kvar så ska man betala för det.

Själv har jag inga som helst problem med att vänta på att ett spel hamnar på det pris jag är beredd att betala för det. Däremot har jag stora problem med drakonisk DRM, har ett spel detta så blir det inget köp ens för 1 kr.

Medlem
Skrivet av davastata:

någon skrev detta:

"Kanske dags för företag att göra spel som är värda att köpa och sluta lägga de pengarna på onödiga DRM istället istället. "

Men just the witcher 2 var ju DRM-fritt samt har fått väldigt bra recensioner i alla tidningar och på alla sidor jag har tittat på. Då faller hela argumentet med att företagen ska tillverka bättre spel. Detta är och var ett riktigt kanonspel, något jag tror de flesta är villiga att hålla med om.

Sedan undrar jag lite hur Fz ser på att flera av era medlemmar laddar hem och öppet berättar det här, har för mig att många forum så gott som "förbjuder" warez snack...eller har jag fel, rätta mig gärna, då jag blev aningen förbryllad

Håller dock med piraterna om en sak, demo versioner borde jämt finnas!

Witcher 2 fanns från början med DRM och utan (GoG var enda stället att skaffa det på), Steam är i sig DRM dock men det har inget med spelet i sig att göra utan det är så Steam fungerar. Så spelet hade som sagt var DRM från början men Atari verkar ha gått med på att ta bort det efter att spelet antingen sålt ett visst ex eller varit ute ett visst antal dagar. Jag har själv inga som helst problem med att ett spel har DRM (även drakonisk sådan) om de efter ett par veckor kommer ta bort den. DRM har faktiskt ett användningsområde där det funkar väldigt bra och det är att se till att folk inte kan spela spelet innan det släppts officiellt av utvecklaren, samt att det garatenterat hjälper den första veckan eller veckorna med försäljning. Om en utvecklare har drakonisk DRM och det rör sig om ett SP spel i första hand kommer iaf inte jag att betala mycket för det, kanske köper jag det inte alls oavsett vad det kostar. Tar de däremot bort den "drakoniska" biten efter ett tag kan jag mycket väl tänka mig köpa det till det pris det kostar när detta sker.

Tala med era plånböcker men så länge ni inte ENBART talar med dessa (alltså som i att ni laddar ner) kommer bolagen fortsätta tro att spel inte säljer tack vare piratkopiering

Inaktiv

och hur många som köpte spelet laddade ner det först, för att se om det funkar på deras dator?
jag lärde mig redan på 90-talet att systemkraven på baksidan av kartongen LJUGER!
och det har dom alltid gjort.. vem fan vill ha ett spel som hackar ..

Medlem
Skrivet av Augustus:

[...]spel är ingen mänsklig rättighet. Det verkar glömmas bort hela tiden av propirater här.

Alltså, jag läser inte kommentarerna som att det finns en massa "propirater" här, utan snarare att alla är överens om det moralisk felaktiga i att konsumera men inte betala för ett spel, och speciellt om det är ett spel som man faktiskt tycker är välgjort.

Däremot blandar folk ihop vad som är FÖRKLARINGAR och vad som är URSÄKTER. Många här försöker ge förklaringar för varför folk piratkopierar. En förklaring är att det är en fattig student som gillar spel, men inte har råd att köpa ett spel i månaden. Det är en förklaring, men ingen ursäkt. Håll isär detta. Jag har inte läst någon här som förordat att man ska piratkopiera allt rakt av - utmärkta AAA-titlar och dåliga budgettitlar.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av PcGamer:

*klipp* Utgivarna tar sig allt för stora friheter, de tror de kan diktera egna lagar, de vägar inse att anledningen till att deras produkt inte säljer beror på produkten inte på att folk laddar ner. *klipp*

... men det är ok att pirater dikterar egna lagar?

Att köpare bestämmer över det dom har köpt ser jag inget som helst fel i, vad jag än köper så kan jag också sälja detta vidare utan några som helst problem. Såvida du inte köper media som spel till pc, lycka till med att sälja det vidare, anledningen? DRM, med pc spel följer en kod, denna kod är egentligen det mest värdefulla i hela kartongen, ironiskt nog inte själva innehållet som är på skivan. Säljer du däremot ett spel till konsol vidare så har du inga som helst problem längre, för tusan folk köper en begagnat spel för 50 kr mindre än vad ett nytt kostar.

Jag är inte för pirater, jag förstår dock de som laddar ner en bättre utgåva om de redan köpt spelet. Jag förstår till viss del de som laddar ner media som ett sätt att visa vad de tycker om DRM men det innebär inte att jag tycker det är rätt eller att det hjälper, snarare stjälper det. Jag anser däremot att spel inte är något som ska vara gratis, om man har laddat ner något man gillar och fortsätter ha det kvar så ska man betala för det.

Själv har jag inga som helst problem med att vänta på att ett spel hamnar på det pris jag är beredd att betala för det. Däremot har jag stora problem med drakonisk DRM, har ett spel detta så blir det inget köp ens för 1 kr.

Det finns en anledning till att man "egentligen" ska läsa licensavtalen, och nej bara för att du köpt skivan äger du inte innehållet, dvs. det är inte ditt spel du kan och får inte enligt lag göra vad du vill med innehållet..(beroende på avtal) och då menar jag inte ta sönder skivan visst fan får du det men innehållet på den ägs av dem som skapat den, du får inte utnyttja deras varumärke för egen vinst exempelvis.. nån form av skam osv.

Skrivet av riktigninja:

och hur många som köpte spelet laddade ner det först, för att se om det funkar på deras dator?
jag lärde mig redan på 90-talet att systemkraven på baksidan av kartongen LJUGER!
och det har dom alltid gjort.. vem fan vill ha ett spel som hackar ..

Och det argumentet skulle på något knepigt sätt rättfärdiga piratkopiering? Fan vad sorgligt..

Skrivet av anon_98854:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av anon_98854:

För det första så bör det anges i rubriken att det rör sig om en gissning, för det andra bör man inte skriva att spelet stulits även fast att jag håller med om att den som inte köper The Witcher 2 är en riktig f*tta och för det tredje tror jag verkligen inte att 14 gb dras ned på 6 timmar i genomsnitt.

Piratkopiering är en form av stöld, end of story.

Varför har aldrig någon som piratkopierat dömts för stöld i sådana fall?

...Point being... lamt att försöka rättfärdiga kopiering som om att det inte vore lika allvarligt som att stjäla en skiva, då det är innehållet som räknas. Om någon förlorat varan fysiskt eller inte på det spelar ju ingen roll då du fortfarande stjäl produkten i sin helhet utan att betala ett öre för den, sure ska vi vara såna så är ju i och för sig alla "originalskivor" kopior på guldskivan.

Debatten drivs ju av båda parterna men främst "småpirater" som försöker rättfärdiga det de gör och klagar på företagen vilket är otroligt fjantigt. CD Projekt har i alla fall rätt inställning till skillnad från Ubisoft som totaldemolerar sina egna kunder.

Medlem

Det är vår svenska lag som gäller, det kan ingen EULA ändra på. Sedan så står det i lagen att om man ingår ett aval ska man vara fullt införstådd i vad man skriver på. När du köper ett spel får du inte reda på detta förrän du redan köpt spelet och alltså inte kan lämna tillbaks det om du inte går med på det som står. Jag är fullt medveten om vad bolagen skriver i sina licensavtal och att man inte äger spelen utan har bara rätten att spela dom. Ironiskt nog kan jag spela SAMTLIGA spel jag köpte för flera år sedan utan att först få lov att spela dom, jag behöver inte heller kontakta någon sabla server för att få spela alla dessa spel som jag betalat mycket pengar för. Lycka till med att göra det med nya spel när de bestämmer sig för att ta ner sina servrar, jag litar inte ett dugg på att de kommer släppa en patch som tar bort DRM skyddet.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det är vår svenska lag som gäller, det kan ingen EULA ändra på. Sedan så står det i lagen att om man ingår ett aval ska man vara fullt införstådd i vad man skriver på. När du köper ett spel får du inte reda på detta förrän du redan köpt spelet och alltså inte kan lämna tillbaks det om du inte går med på det som står. Jag är fullt medveten om vad bolagen skriver i sina licensavtal och att man inte äger spelen utan har bara rätten att spela dom. Ironiskt nog kan jag spela SAMTLIGA spel jag köpte för flera år sedan utan att först få lov att spela dom, jag behöver inte heller kontakta någon sabla server för att få spela alla dessa spel som jag betalat mycket pengar för. Lycka till med att göra det med nya spel när de bestämmer sig för att ta ner sina servrar, jag litar inte ett dugg på att de kommer släppa en patch som tar bort DRM skyddet.

Nej och det är inte heller något att gråta över, om quake 1 mot all förmodan skulle ha krävt uppkoppling mot en master-server som krav, vem fan gråter efter 15 år om den läggs ner, seriöst. Om man inte har 15kr i timmen som lön är det inget att dribbla om.. I-lands problem eller?

Det är ju din förlust om du vill vara så paranoid att du inte vågar köpa spel för att dem "kanske" läggs ner i framtiden, köper jag ett spel, det är bra och jag njuter av det i 5 år och sedan något händer.. /care . (Har fått mer än tillräckligt för pengarna liksom..) . Trots detta så är det många utvecklare som faktiskt befriar sina lir från auth-krav ju längre tiden går, finns även dem som tagit bort DRM med mera när de gått i konkurs eller dylikt just pga att folk skulle gråta så mycket annars och att de förmodligen vill att sina kunder ska kunna fortsätta lira det i all evighet?

Medlem

Quake 1, jag snackar om spel som Duke Nukem 3D, Kotor, Baldur´s Gate, Fallout 1 och 2. Spel som funkar lika bra idag som när de kom, spel som jag äger men i en hel del fall inte ens öppnat. Anledningen till att jag köpte dom var först och främst att stödja utvecklaren, idag är jag inte längre lika benägen att göra detta när jag ser hur de behandlar sina köpare.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Nej och det är inte heller något att gråta över, om quake 1 mot all förmodan skulle ha krävt uppkoppling mot en master-server som krav, vem fan gråter efter 15 år om den läggs ner, seriöst. Om man inte har 15kr i timmen som lön är det inget att dribbla om.. I-lands problem eller?

Det är ju din förlust om du vill vara så paranoid att du inte vågar köpa spel för att dem "kanske" läggs ner i framtiden, köper jag ett spel, det är bra och jag njuter av det i 5 år och sedan något händer.. /care . (Har fått mer än tillräckligt för pengarna liksom..) . Trots detta så är det många utvecklare som faktiskt befriar sina lir från auth-krav ju längre tiden går, finns även dem som tagit bort DRM med mera när de gått i konkurs eller dylikt just pga att folk skulle gråta så mycket annars och att de förmodligen vill att sina kunder ska kunna fortsätta lira det i all evighet?

Detta motsäger ju dock inte det PcGamer sa, att EULA:n inte betyder någonting i Sverige. Ochdet är av många anledningar, men en av dom är att klicka på en knapp som det står "Ja, jag accepterar" är inte ett juridiskt godtagbart sätt att skriva under ett kontrakt, och det har därmed ingen laga kraft i Sverige.

Sen säger du 15 år? Jag vet att mitt exempel är ifrån musikbranschen, men stängde dom inte ner iTunes (eller vad det nu hette) efter typ ett år? Och all musik man hade "köpt" därifrån helt plötsligt blev ospelbar?

Medlem

Men man måste räkna med att många som piratar aldrig skulle köpt spelet ändå. Så en förlust av intäkter är svår att räkna ut.

Skrivet av Mellanare:

Jag har en liten undran till er som gnäller om att en stor del av de som piratar spel skulle ha köpt det om det ej gick att ladda ner spelet.

Som alla bör veta så är Xbox 360 knäckt och det släpps regelbundet piratkopior som man kan ladda ner till sin krysslåda. Detta har man även lyckats med på PS3 men det är extremt begränsat och väldigt svårt. Du måste bland annat patcha ner din PS3a till en väldigt gammal patch då de direkt när detta hände täppte till denna exploit. Detta gör att piratscenen till PS3 är i stort sett helt död. X360's piratscen är dock fortfarande alive and prospering.

Vi börjar med att titta på hur många konsoler som sålts hittills. (Source WP):

Skrivet av Wikipedia:

Worldwide sales figures

Wii – 89.36 million as of 30 September 2011[9]
Xbox 360 – 57.6 million as of 4 November 2011[38]
PlayStation 3 – 56 million as of 2 November 2011[39]

Som vi kan se har det sålts ungefär lika många PS3 och X360.

Nu ska vi titta på ett spel som släppts till båda konsolerna och som även funnits som piratversion att ladda ner till X360. Assassins Creed - Revelations.

Revelations är just nu det näst mest seedade och leechade spelet till X360 på de stora, öppna torrentsidorna.
När det gäller lagliga exemplar har Revelations sålt (source [http://gamrreview.vgchartz.com/sales-data/51023/assassins-cre...]):

Skrivet av vgchartz:

PS3: ca 1,000,000 ex
X360: ca 1,165,000 ex

Denna fördelning stämmer VÄLDIGT bra med hur många konsoler som sålts.
Det säljs alltså nästan exakt lika många exemplar per konsol på båda platformarna, detta trots att spelet går att ladda ner till X360.

Kom för fan nu inte och skrik att det beror på att folk inte vill vara utan MP'n i AssCreed. Jag valde just detta spel för att MP'n är en så extremt oväsentlig del av AssCreed serien.

-------------------------------

Nu siar jag att det kommer vara en del viktigpettrar som påstår att allt jag skrivit ovan inte spelar någon roll för det är PC vi pratar om bla bla bla... Jag skiter i vilket. Det här visar att piratandet har liten om ens någon verkan på försäljningen. Ungefär lika liten inverkan som folk som olovligen smyger in på biografer har på antalet sålda biobiljetter för en given film.

Om det sen är moraliskt försvarbart att ladda ner spel eller inte tänker jag inte gå in på eller lägga mig i. Det intresserar mig inte och jag laddar inte ner spel själv för tillfället då jag helt och hållet gått över till en av de få helt piratfria platformarna, PS3.

Nu till min fråga; jag har här visat siffror som visar hur lite piratandet påverkar försäljning till Xbox 360. Vad baserar ni era antaganden om att utvecklare går miste om intäkter från PC spel p.g.a. piraterna?

EDIT: Piffade till posten för bättre överblick och mindre WoT känsla.

Here we go again...

VGChartz är en oseriös hittepå-sajt som inte bör användas som faktaunderlag för någon till något – någonsin.

Det finns en god anledning att spelmedia och vissa (branschigare/insatta) spelforum bannlyst bluffsajten, läs t ex detta om du vill veta varför. Jag förstår att det är gött med en sajt som påstår sig erbjuda gratis försäljningsdata till alla och envar, men de går tyvärr inte att lita på.

Medlem
Skrivet av Saftnisse:

Låt oss ta det här som en situation på varför någon laddar hem:

Här är Orvar! Han är 19 år och har nyss skaffat sig en liten lägenhet och hans ekonomi är inget att skryta med..

Jag måste ha missat mötet där spel blev en rättighet...

Jag kan köpa i princip samtliga _anledningar_ till att ladda hem spel och program då typ alla stämmer in på varför jag själv laddat hem men att använda dessa anledningar som ursäkter eller någon typ av moralisk motivation för nedladdning blir ju bara löjligt.

Buhu, jag är tvingad att ladda hem för jag litar inte på recensenter, vet inte om datorn klarar av spelet, jag tycker inte om DRM, de har inte släppt något demo, jag har inte råd att köpa spelet men vill ha det ändå, EA förtjänar inte mina pengar, jag hade ändå inte köpt det så då kan jag ladda hem det, tänkt om det inte är roligt, etc, etc, etc snyft snörvel.

Raul Duke sa det bäst utan att komma med en massa moraliska undanflykter:
"Yeah, I know. I'm guilty. I understand that. I knew it was a crime, and I did it anyways. Shit, why argue?"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Here we go again...

VGChartz är en oseriös hittepå-sajt som inte bör användas som faktaunderlag för någon till något – någonsin.

Det finns en god anledning att spelmedia och vissa (branschigare/insatta) spelforum bannlyst bluffsajten, läs t ex detta om du vill veta varför. Jag förstår att det är gött med en sajt som påstår sig erbjuda gratis försäljningsdata till alla och envar, men de går tyvärr inte att lita på.

Duger CVG som källa? I såna fall kan man kolla: [http://www.computerandvideogames.com/326746/assassins-creed-r...]

56% av försäljningen sker på Xbox 560, och 44 på PS3. Jag vet inte om pc versionen släppts än, men den hade inte det när dessa siffror togs fram i alla fall. Med tanke på hur nära försäljningssiffrorna för det bägge konsollerna är, och att det är betydligt enklare att "pirata" ner en kopia till 360, så borde PS3:ans försäljning vara den största delen. Men, så verkar det inte vara, det verkar stämma rätt bra överens med försäljningen av konsollerna.

Så, antingen får vi anta att de som äger en 360 är mer intresserade av spel som assassins creed, eller så får vi ifrågasätta ideen att piratkopiering sänker industrin (i alla fall i det här fallet).

Skrivet av Nightsorrow:
Skrivet av Sebastian Lind:

Here we go again...

VGChartz är en oseriös hittepå-sajt som inte bör användas som faktaunderlag för någon till något – någonsin.

Det finns en god anledning att spelmedia och vissa (branschigare/insatta) spelforum bannlyst bluffsajten, läs t ex detta om du vill veta varför. Jag förstår att det är gött med en sajt som påstår sig erbjuda gratis försäljningsdata till alla och envar, men de går tyvärr inte att lita på.

Duger CVG som källa? I såna fall kan man kolla: [http://www.computerandvideogames.com/326746/assassins-creed-r...]

56% av försäljningen sker på Xbox 560, och 44 på PS3. Jag vet inte om pc versionen släppts än, men den hade inte det när dessa siffror togs fram i alla fall. Med tanke på hur nära försäljningssiffrorna för det bägge konsollerna är, och att det är betydligt enklare att "pirata" ner en kopia till 360, så borde PS3:ans försäljning vara den största delen. Men, så verkar det inte vara, det verkar stämma rätt bra överens med försäljningen av konsollerna.

Så, antingen får vi anta att de som äger en 360 är mer intresserade av spel som assassins creed, eller så får vi ifrågasätta ideen att piratkopiering sänker industrin (i alla fall i det här fallet).

CVG duger alldeles utmärkt! Jag tänker inte ge mig in i diskussionen (tbh vet jag inte ens vad den handlar om), jag märkte bara att VGChartz återigen dök upp som "källa" så jag var bara tvungen att anmärka på det.

Medlem

Ursäkta dubbelpost, och jag vet inte om detta är lite väl off-topic men, nyligen så fastslog Schweiz att dom inte tänker göra fildelning för privat bruk olagligt: [http://www.ejpd.admin.ch/content/ejpd/de/home/dokumentation/m...]

Om ni inte förstår språket, så funkar google translate hyggligt. Kontentan är: "Fears that the development could have an adverse impact on the national cultural production remain unfounded because of the shifts outlined. For these reasons, the Federal Council concludes that no legislative action is needed."

Skrivet av Sebastian Lind:

CVG duger alldeles utmärkt! Jag tänker inte ge mig in i diskussionen (tbh vet jag inte ens vad den handlar om), jag märkte bara att VGChartz återigen dök upp som "källa" så jag var bara tvungen att anmärka på det.

Aha, på så vis
Jaja, det är helt lungt, alla källor skall ifrågasättas, så det e bara bra, för alla inblandade. Ingen tjänar långsiktigt på felaktig information.

Skribent
Skrivet av davastata:

någon skrev detta:

"Kanske dags för företag att göra spel som är värda att köpa och sluta lägga de pengarna på onödiga DRM istället istället. "

Men just the witcher 2 var ju DRM-fritt samt har fått väldigt bra recensioner i alla tidningar och på alla sidor jag har tittat på. Då faller hela argumentet med att företagen ska tillverka bättre spel. Detta är och var ett riktigt kanonspel, något jag tror de flesta är villiga att hålla med om.

Sedan undrar jag lite hur Fz ser på att flera av era medlemmar laddar hem och öppet berättar det här, har för mig att många forum så gott som "förbjuder" warez snack...eller har jag fel, rätta mig gärna, då jag blev aningen förbryllad

Håller dock med piraterna om en sak, demo versioner borde jämt finnas!

Alltså det är väl inte Warez-snack att säga "jag har laddat hem xxx" det är väl snarare om man visar eller förklarar HUR eller VAR man kan ladda hem något olagligt. Ungefär som att man får prata om att man åkte 70km/h på sin EU-moppe utan att det händer något men om man börjar förklara/hjälpa folk att trimma deras egen EU-moppe är det inte lika lagligt.

Sjukt dåligt exempel men hoppas du förstår innebörden iaf :).

I min mening blir det censur att förbjuda folk att prata om att de laddat hem spel. Hur ska man kunna ta debatten med de som laddar hem spel (och försöka få de att betala för spel) om de blir censurerade så fort de lägger kommentaren "jag laddade hem spelet för att...."?

Medlem

Det är inte bara pirater som tycker att demo borde vara en självklarhet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Mellanare:

En massa tex...

Here we go again...

VGChartz är en oseriös hittepå-sajt som inte bör användas som faktaunderlag för någon till något – någonsin.

Det finns en god anledning att spelmedia och vissa (branschigare/insatta) spelforum bannlyst bluffsajten, läs t ex detta om du vill veta varför. Jag förstår att det är gött med en sajt som påstår sig erbjuda gratis försäljningsdata till alla och envar, men de går tyvärr inte att lita på.

Uppfattat. Bör ha kollat mina källor närmre. Får väl ta och skylla på att klockan var 3 på natten.

Men som Nightsorrow skrev ovan så rapporterar CVG, som även enligt dig är mer tillförlitlig, att Assassin's Creed - Revelations till och med säljer mer exemplar till X360 trots att ungefär lika många PS3 som X360 sålts världen över. Detta trots att det går att ladda ner detta spel som piratkopia till 360 men inte till PS3. Då är det även värt att notera, som jag gjorde i min tidigare post, att Revelations just nu är det näst mest nerladdade, seedade och leechade spelet till X360 på de stora torrentsidorna.

Så mitt tidigare uttalande står fast, även om källan jag använde då inte var pålitlig. Trots att det väldigt lätt går att ladda ner ett spel som fokuserar på singleplayer så har det inte påverkat försäljningen negativt. Tvärtom så ser vi att Revelations säljer fler exemplar per såld konsol på platformen (X360) som man kan ladda ner piratkopior till.

Med detta vill jag visa att de som argumenterar att piratscenen skadar den legala försäljningen av spel baserar sina argument på antaganden och fördomar som saknar grund.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Spelet verkar ha sålt runt miljonen exemplar, hur står det sig i jämförelse med försäljningsprognoserna?


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Nästa gång steam har rea på spelet ska jag tanka spelet för att försäkra mig att datorn pallar det och att allt verkar okej, och sen köpa det om jag gillar det jag ser, men tills dess kommer jag inte ens överväga att köpa spelet eller ens tanka det, det verkar vara ett okej spel men jag vet inte om det kommer falla mig i smaken direkt, problemet med spel som får skyhöga betyg är ju att alla inte har samma smak så det går aldrig att riktigt lita på, personligen finner jag till exempel Ocarina of Time och Mario Galaxy skit tråkigt medans jag kan ha hur kul som helst med "sämre spel" som Alice Returns och Dirt 3.

Spel som har fått samma behandling är Sonic Generations, Mass Effect 2, Alice Returns för att nämna några, alla köpta fullt lagligt, vissa inte ens på rea, alla riktigt bra spel.

Hade jag inte haft möjligheten hade jag nog bara köpt billiga indie titlar för nån dryg hundring i månaden eller lagt ner det helt.

Detta är inget argument, detta är fakta.

Skriv svar