HTML-editor

Medlem
HTML-editor

Jag ber om ursäkt i förväg för min lathet, men jag orkade tyvärr inte göra mer än en enkel sökning i forumet (och på Google) på detta ämnet - och tyvärr hittade jag ingenting relevant.

Jag har tänkt att friska upp mitt minne med att börja pilla lite med de mest grundläggande elementen i att bygga upp en webbsida, och jag är därför i behov av någon typ av "editor".

Min fråga lyder därför: Vad har ni för tips på så enkla* kodarprogram?

* programmet ska inte vara stort till storleken samt inte innehålla mer än de allra mest grundläggande funktionerna, tänk Notepad i en något mer avancerad variant.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Testa Notepad++ http://notepad-plus-plus.org/
Gratis, har flera plugins för att utöka funktionalitet.

Personligen använder jag EditPlus, http://www.editplus.com/
Detta program är dock inte gratis.

Medlem

Först och främst, tack för tipsen.

För det andra, hur visar jag "sidlinjer" i Notepad++?

Råkade gömma de via View > Hide Lines (Alt+H). Kan varken hitta kortkommando eller något alternativ i menyn för att visa de igen. Är jag bara blind och korkad eller har de lyckats gömma undan dessa inställningar bra?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Om du använde funktionen "Göm Linjer" (Hide Lines), så döljs den text du markerat.
Om du tittat till vänster där radnummer etc syns borde du ha en liten blå pil du kan klicka på för att visa texten igen.

Saxat ur manualen:

Hiding lines

You can also manually hide lines. To do this, select the lines to hide (all but the very first or last line) and select View->Hide lines. The selected lines will be hidden and in the bookmark margin two icons will appear ( indicating the start and indicating the end of the hidden section). Clicking on any of these two icons will show the lines again.

Medlem

EDIT: Jag är bara trög, det fungerade precis på det sett som du nämnde ovanför. Tack igen för hjälpen!


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

1
Skriv svar