Ny bildbläddrare på FZ (igen?)

Robot
Ny bildbläddrare på FZ (igen?)

Ibland lyckas man inte första gången.


Ny bildbläddrare på FZ (igen?)

Musten är stark i denna bildbläddrare – gillas!

Medlem

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Medlem

I Opera får man alla bilder rakt under varandra.

Antikvitet
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Vår erfarenhet är att ajaxbläddrare lirar dåligt i mobiler och läsplattor. Vi vill inte utesluta besökare.

Skrivet av Joavels:

I Opera får man alla bilder rakt under varandra.

Det är tanken, ja. Visst är det banbrytande?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Själv håller man på och lär sig ajax och jag förstår helt om programmerarna inte använder det

Ett jävligare språk får man leta länge efter.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Joavels:

I Opera får man alla bilder rakt under varandra.

Hehe det får jag i firefox.
Edit: eller 25 bilder iaf, sen måste jag gå till nästa sida.

Medlem

tänk att när jag var liten så var jag orolig över att titta för länge på bilder på nätet ifall det skulle bli för dyrt med surftiden å allt


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Vår erfarenhet är att ajaxbläddrare lirar dåligt i mobiler och läsplattor. Vi vill inte utesluta besökare.

Skrivet av Joavels:

I Opera får man alla bilder rakt under varandra.

Det är tanken, ja. Visst är det banbrytande?

Blir lagom segt när mängder med bilder ska renderas samtidigt.

Antikvitet
Skrivet av Joavels:

Blir lagom segt när mängder med bilder ska renderas samtidigt.

Vi använder en teknik som heter lazyload, vilken laddar in bilderna löpande allt eftersom du scrollar. Vi får verifiera på måndag att det fungerar som det är tänkt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Vår erfarenhet är att ajaxbläddrare lirar dåligt i mobiler och läsplattor. Vi vill inte utesluta besökare.

Men eftersom att alla bilder laddas (har jag fel) kan det ändå bli rätt dåligt på mobiler.

Medlem

I Firefox är det fortfarande en ny sida per bild, hoppades det skulle ändrats.

Det ser dock snyggt ut!

edit: Jag är blind, kollade aldrig under bilden där resten fortsätter. Klickade bara på nästa sida. Nice jobbat gubbs!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Ser bra ut.. men gillar inte att sidan ska behöva laddas om. Lär väl gå att fixa rätt så enkelt med dagens teknik eller har jag fel? blir drygt när hemsidan laddas om.

Medlem

Ehm, bildspelet påminner om IDG, dvs teknik från 90-talet utan AJAX där man måste ladda om hela sidan för att ladda in bilden. Gör om gör rätt.

Medlem

Jag gillar't!

Medlem

Bra jobbat. Skönt att slippa behöva klicka hela tiden bara för att få se flera bilder i vettig upplösning.

Medlem
Medlem

Jag gillart också.


signatur

Have a good time!

Medlem

Underbart att ni lyssnar på era läsare FZ! Ett stort plus.

Medlem

Mycket mycket bättre! Dock saknar jag fortfarande att kunna klicka på en bild för att få den i originalstorlek.

Medlem

Varför inte köra en ajax variant for FF/Chrome/opera/ie och sen köra en utan ajax för mobiler/surfplattor?

Måste finnas hur många färdiga ajax bildbläddrare som helst som ni skulle kunna optimera/snygga till för fz..

Fast, den "bläddrar" ju inte bland bilderna Den bara visar dem rakt upp och ned?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Själv håller man på och lär sig ajax och jag förstår helt om programmerarna inte använder det

Ett jävligare språk får man leta länge efter.

Ajax är inte ett språk och är mycket enkelt numera tack vare ramverk som jquery.

Dessutom behöves det knappast ajax för detta, snarare bara att man ersätter bildadressen i DOM:en.

Medlem

Jag skulle önska att man kunde få bläddra bilder i helskärmsläge, då om jag är intresserad av ett spel vill se alla detaljer, utan att behöva leta efter ett helskärms läge och sedan behöva backa för att kunna titta vidare.

Medlem

Förstår inte anledningen till att ladda en ny sida för varje bild mer än för att få visa mer reklam, det gör att det inte alls känns nytt, fräscht eller användarvänligt på ngt sätt. För att hantera olika plattformar (mobil vs dator), kolla user-agent eller liknande och anpassa sidan därefter.

En sådan här sak går att göra bra.

Medlem

Tycker som de flesta tydligen verkar göra att det inte borde laddas en ny sida för varje bild.

Medlem

Fy sjutton vad scrollande det blir... Föredrar en vanlig bläddrare över "läsplattevänligt"!

Gillas inte!

Medlem
Skrivet av Kenchu:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Själv håller man på och lär sig ajax och jag förstår helt om programmerarna inte använder det

Ett jävligare språk får man leta länge efter.

Ajax är inte ett språk och är mycket enkelt numera tack vare ramverk som jquery.

Dessutom behöves det knappast ajax för detta, snarare bara att man ersätter bildadressen i DOM:en.

Nä, jag vet att det inte är ett språk, men jag kände inte att det var nödvändigt att gå in på det tekniska...

Sen använder vi inte ramverk som jquery i skolan, vi är lite hardcore skulle man kunna säga.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av dalle:

Snyggare, men fortfarande laddas hela sidan om efter varje bildbyte. Vore schnyggare om man Ajaxifierade den...

Vår erfarenhet är att ajaxbläddrare lirar dåligt i mobiler och läsplattor. Vi vill inte utesluta besökare.

Varför ha samma system för mobiler som för dator? Ska t.o.m. sidan känns som en konsolport nu?

Jag tror jag gillar att alla bilder är under varandra.

12
Skriv svar