Mest skrämmande PC spel ?

Medlem
Mest skrämmande PC spel ?

Diggar ni som jag skräcklir typ FEAR, Doom3, Dead Space etc?

Kanske ni vill lista era 3-5 favoriter och kanske motivera vad ni tyckte om dessa.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Nej det vill jag inte

Medlem

Undying är typ det enda skrämmande spel jag spelat igenom, det räckte för mig

Absolut! Skall framföra min lista lite senare. Det blir inte vad vissa skulle tro.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Dessa är inte i någon speciell ordning.

Condemned: Criminal Origins
Det känns som om jag alltid har någon som iakttar mig. Jag känner mig aldrig säker.
Det finns också ett antal "hoppa fram och skrämmas"-scener.
Jag har alltid tyckt att det är lite billigt med sådant, men det är även dessa som är läskigast.

F.E.A.R. + Expansioner
I princip lika som Condemned, fast lite mildare. Även om jag spelat igenom huvudspelet runt 5 gånger blir jag fortfarande rädd. Många anser att det inte är läskigt, men jag håller inte med.

System Shock 2
Detta spel har en överliggande och kuslig närvarokänsla hela tiden.

Doom 3
Jag har inte spelat mer än några timmar, men en jobbig grej med detta spel är att min taktik "backa in i ett hörn och skjut allt som rör sig" inte funkar, då jag ALLTID backar in i en fiende. Jag tycker att skräcken är som F.E.A.R. och Condemned.

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl
Att vara nere i Lab X-18 och X-16 är riktigt läskigt, även om jag spelat det här spelet många gånger också.

Av någon anledning är det omöjligt för mig att vänja mig vid skräcken i spel och filmer, men det är väl en bra grej.

Skrivet av Roxxer:

Nej det vill jag inte

Du måste!

Medlem

Åh jag skriver inte heller i någon särskild ordning, men här är ett gäng favoriter.

Penumbra; Black Plague
Där talar vi om att vara utsatt, så fruktansvärt obehagligt spel så jag trodde jag skulle dö flera gånger. Det kan jag verkligen rekommendera, tillsammans med de två andra delarna Overture och Requiem.

F.E.A.R.
Ett fantastiskt bra spel, har några år på nacken nu men ändå bra tycker jag. Inte bara bra för skräckdelarna men det är även ett mycket bra FPS

Condemned : Criminal Origins
Tror det är gjort av samma folk som har gjort FEAR vilket är skönt att höra. Likt FEAR men man är mer utsatt eftersom du i princip aldrig hittar något eldvapen utan får förlita dig på hårda långa saker som du hittar i din omgivning

STALKER-spelen
Spel som egentligen inte är skräck, men som blir så förbannat läskiga pga den otroliga stämningen, helt klart värt att prova

Jag ser fram emot att få se den här tråden växa då jag älskar skräckspel och definitivt borde fördjupa mig lite mer

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Dessa är inte i någon speciell ordning.

Condemned: Criminal Origins
Det känns som om jag alltid har någon som iakttar mig. Jag känner mig aldrig säker.
Det finns också ett antal "hoppa fram och skrämmas"-scener.
Jag har alltid tyckt att det är lite billigt med sådant, men det är även dessa som är läskigast.

F.E.A.R. + Expansioner
I princip lika som Condemned, fast lite mildare. Även om jag spelat igenom huvudspelet runt 5 gånger blir jag fortfarande rädd. Många anser att det inte är läskigt, men jag håller inte med.

System Shock 2
Detta spel har en överliggande och kuslig närvarokänsla hela tiden.

Doom 3
Jag har inte spelat mer än några timmar, men en jobbig grej med detta spel är att min taktik "backa in i ett hörn och skjut allt som rör sig" inte funkar, då jag ALLTID backar in i en fiende. Jag tycker att skräcken är som F.E.A.R. och Condemned.

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl
Att vara nere i Lab X-18 och X-16 är riktigt läskigt, även om jag spelat det här spelet många gånger också.

Av någon anledning är det omöjligt för mig att vänja mig vid skräcken i spel och filmer, men det är väl en bra grej.

Skrivet av Roxxer:

Nej det vill jag inte

Du måste!

Medlem

Hur kunde ni glömma Metro 2033!!!! den har allt ! atmosfär, grafik och läskigheten som är svår att klå


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Mest skrämmande PC spel? Amnesia, end of discussion.
Dock är det inte ett fps som de övriga spelen.

Medlem

När första Diablo kom ut tyckte jag det var läskigt.. att gå ner i katakomberna kändes mer som "ehm nej tack".

Sen System Shock 2 uschiamej vad läskigt att alltid känna sig iaktagen..

Och att inte förglömma början av första AVP spelet som Marine. Åh helge vad man var på helspänn mot dom där jefla Aliens.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Mest skrämmande PC spel? Amnesia, end of discussion.
Dock är det inte ett fps som de övriga spelen.

Förstapersonsperspektiv i alla fall

Medlem

Doom var otäckt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Penumbra: Black Plague samt Amnesia. Jag blev helt knäckt utav Amnesia förutom när

jag fann att man inte kan "dö", då blev det istället mycket lättare att spela.

.

Dead Space kanske, inte direkt läskigt men ljudeffekterna kunde få mig att hoppa till då och då.

Doom 1 när jag var mindre, grismonstren lät så hemskt och speciellt rädd blev man för de som var genomskinliga haha.

FEAR/Doom 3 lyckades aldrig skrämma mig, i FEAR så tycker jag inte att det är så mycket som händer direkt, just det att man ser spöken och sånt där skrämmer mig inte heller, hoppa till någon gång gjorde man väl dock.
I Doom 3 tycker jag man bara kan bli rädd om man inte har ficklampan på, och sätter på den så står det en zombie 30cm framför dig, annars så spawnar ju fienden ganska så synligt och så, så...

Condemned-serien är lite psykiskt frustrerande, lite rädd är man nog när man spelar det, och ganska så rejält när dem bara hoppar på dig från ingenstans.

Hmm. Måste tänka och se om jag kommer på några fler, som kanske inte alla har spelat/hört talas om. Bra tråd!


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Alone in the dark, första spelet 1992. Var i rätt ålder och det fanns inte något liknande då.

Medlem

AVP (som marine)
AVP2 (som marine)
System Shock 2
Dead Space


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Kom ihåg wolfenstien 3 de dära osynliga djävlarna som döda en på två slag. Gjorde så att man hoppa till ett par gånger.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem

Jag kommer ihåg att jag tyckte zork var lite otäckt när man gick in i mörkret utan ljus med sig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Såg nyss filmen Pandorum, kan inte få ut tanken av att det skulle bli ett awesome survival rollspel fps med liknande stil som i filmen, du vaknar upp utan att veta nånting, gradvis får man veta mer och får ny utrustning och går slumpvis runt i korridorer utan att veta vart du är eller vart du ska. hitta andra snälla eller icke snälla överlevande och i skeppet finns det flera olika fraktioner bl.a. nån authority från rage liknande, konstiga aliens och gäng med överlevande...att börja spelet med ett järnrör och sen få nya vapen och utrustning att gå från den jagade till jägaren osv....
helt OffTopic men men, blev tvungen att skriva av mig...

"System Shock 2" är fortfarande creepy.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tycker fortfarande Doom 3 ligger först. Den ljudmattan är helt sjuk! Sen kommer en hel hög på andra plats, Dead Space, Stalker mm.


signatur

Jag vill ha page...

Zax
Medlem

Som nämnts tidigare, Condemed, ett av mina absoluta favorit spel, Spännande med ett stridssystem som är ofattbart bra där man verkligen styr karaktären. Fear 1 + eventuella expansioner riktigt bra, även där är stridssystemet som är bra och känsla infinner sig. Tja där kommer jag inte på några mera. Annars rekommenderar jag er att kolla närmare på äldre spel om ni är ute efter bra spel Outlaws som är ett fps spel med stundtals skäckliknande atmosfär, lba2 som är enligt mig det bästa äventyr spelet och grim fanango som jag inte kommit så långt på, det är ett spel utöver det vanliga ett riktigt intellektuellt stort äventyr. Vill ha mer förslag på episka spel!

Medlem

Verkar som om fler personer skulle behöva köra Amnesia i den här tråden, det kommer nog inte att överträffas äm på länge.

Medlem

Jag minns att jag var på helspänn när jag spelade Doom 3. Efter att ha klarat spelet kunde jag äntligen andas ut. Det var ett av de bästa skräckspelen jag spelat. Därefter vet jag inte om min skräcktröskel blivit tuffare eller om det helt enkelt inte produceras lika läskiga spel längre.

Det var inget skrämmande med "Amnesia" för egen del, tyvärr kunde man springa förbi monstren väldigt lätt, men det hade mycket atmosfär och bra bandesign. Rekommenderas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När det gäller vad jag tycker är lagom spännande så tar jag F.E.A.R.
Doom 3 var för otäckt... Spelade igenom det, men det var aningen för otäckt ljud för min smak.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Doom 3? den blev ju så sjukt förutsägbart efter ett tag då allt de gjorde var att spawna fiender i gångar man redan kollat/ bakoms ens rygg. Bra spel men skrämmande?

Medlem
Skrivet av xermalk:

Doom 3? den blev ju så sjukt förutsägbart efter ett tag då allt de gjorde var att spawna fiender i gångar man redan kollat/ bakoms ens rygg. Bra spel men skrämmande?

För min del var det inte detta faktum som gjorde att jag nästan sket på mig första gången jag spelade det. Som sagt var det den ganska sjuka och obehagliga ljudmattan i bakgrunden som jag tycker gjorde hela upplevesen + bra ljusstäming.


signatur

Jag vill ha page...

Skrivet av El Presidente:
Skrivet av xermalk:

Doom 3? den blev ju så sjukt förutsägbart efter ett tag då allt de gjorde var att spawna fiender i gångar man redan kollat/ bakoms ens rygg. Bra spel men skrämmande?

För min del var det inte detta faktum som gjorde att jag nästan sket på mig första gången jag spelade det. Som sagt var det den ganska sjuka och obehagliga ljudmattan i bakgrunden som jag tycker gjorde hela upplevesen + bra ljusstäming.

Det beror på när, var och hur en spelar Doom3. Själv spelade jag det rakt igenom på ett sträck när spelat hade släppts. Satt en hel natt, rakt igenom småtimmarna och trevade mig igenom mörkret med hagelbrakare ihand. Och jag tror nog effekten skulle varit annorlunda om jag spelat mitt på blanka dagen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

"Doom 3" var lika skrämande som en dammsugare, jag blev mest irriterade på att det var så mörkt och att man inte kunde göra med högsta grafiken direkt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av xermalk:

Doom 3? den blev ju så sjukt förutsägbart efter ett tag då allt de gjorde var att spawna fiender i gångar man redan kollat/ bakoms ens rygg. Bra spel men skrämmande?

För min del var det inte detta faktum som gjorde att jag nästan sket på mig första gången jag spelade det. Som sagt var det den ganska sjuka och obehagliga ljudmattan i bakgrunden som jag tycker gjorde hela upplevesen + bra ljusstäming.

Beskriver bra vad jag tycker.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar