Överhettat grafikkort

Medlem
Överhettat grafikkort

God afton gott folk.
Igår var första gången jag spelade bf3 (eller något grafikkrävande öht) sen jag satte i mitt andra radeon 6950-kort och körde crossfire. Det gick bra i typ 45 minuter innan datorn hänger sig och jag fick starta om den, andra gången tpg det typ 15 minuter och så även tredje.
Idag testade jag för att se om det var likadant, då lyckades jag spela i ungefär 90 minuter kanske innan det skedde.

Började då kolla lite saker med ati-tools osv, och det visar sig att det ena kortet ligger på ungefär 40C i idle medan det andra är runt 60-sträcket. I bf3 ligger det svalare på ~55 och det andra går upp mot 90-92C.
Samme med GPUn, när jag spelar så ligger de på rätt jämna nivåer gentemot varandra, men när jag tex är urtabbad så går allt på det varma kortet och inget på det andra, kanske ska vara så?
Det är normalt att ena kortet blir varmare och använder mer GPU har jag förstått, men inte i de här nivåerna.

Någon som har något fint tips på att få ner värmen på det? Jag har provat att dra upp fläktarna till 100% ett tag för att kolla skillnaden, men det sjunker bara ett par grader, vilket jag tycker verkar väldigt lite, såvida det nu är rätt fläktar som höjs.

Några fler fläktplatser har jag inte lediga, och specsen i övrigt är;

intel i7 960@3,1ghz
12gb ddr3
en ssd-disk samt win7 64


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Låter som om det är något fel på det ena grafikkortets kylning. Har du testat att köra det varmare grafikkortet single för att se om temperaturproblemet fortfarande är kvar? Är temperaturerna fortfarande höga hade jag lämnat in grafikkortet på garantin och fått ett nytt.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Låter som om det är något fel på det ena grafikkortets kylning. Har du testat att köra det varmare grafikkortet single för att se om temperaturproblemet fortfarande är kvar? Är temperaturerna fortfarande höga hade jag lämnat in grafikkortet på garantin och fått ett nytt.

Har jag iofs inte gjort, och kan faktiskt inte för allt i världen komma ihåg vilket som är det gamla kortet, men ska prova detta first thing in ze morgon.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

En del kort är inte anpassade för att köra crossfire/SLI med, då deras kylsystem försämras avsevärt när man sätter korten tätt ihop.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

En del kort är inte anpassade för att köra crossfire/SLI med, då deras kylsystem försämras avsevärt när man sätter korten tätt ihop.

Visserligen, men jag har hittat en del andra som kör samma setup, de har några grader, men aboslut inte såhär mycket


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Gen
Medlem

Efter du har testat att köra det ena kortet single kan du även testa att köra CF igen och sätta det varma kortet underst (eftersom det kyls bättre) och se hur det blir.

Sen hade det inte vart dumt med ett chassis som har en sidofläkt som blåser rakt på korten men det är ju en dyr och jobbig lösning.

Medlem
Skrivet av Gen:

Efter du har testat att köra det ena kortet single kan du även testa att köra CF igen och sätta det varma kortet underst (eftersom det kyls bättre) och se hur det blir.

Sen hade det inte vart dumt med ett chassis som har en sidofläkt som blåser rakt på korten men det är ju en dyr och jobbig lösning.

Justja, glömde skriva det. har ett fractal R3, så är redan en fläkt i det läget.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

På vilket sätt hänger sig datorn? Värmeproblem innebär ju att den bara startar om, och gärna så dör den igen vid uppstarten om det är alldeles för varmt. Jag fick nyss ett problem med mina HD5870-grafikkort, där skärmen blev svart och fläktarna gick på 100%, enda sättet att "fixa" det var att starta om datorn. Det visade sig att 24-pinskontakten, som går till moderkortet, hade på något sätt dragit för mycket ström genom 2st 12v pins och faktiskt smält plasten runt dem... Tydligen ett vanligt problem med vissa moderkort som inte har en 4-pinsplugg på moderkortet... Mysko. För mig så hände det helt random dock, behövde inte spela för att det skulle hända (första gångerna det hände spelade jag BF3) men datorn dog när inte alla pinsen fick kontakt (antar jag, inte så elkunnig), eftersom plasten sakta men säkert smälte ner i hålen. Mina grafikkort blir också relativt varma, speciellt det som är längst upp eftersom det kanske är någon centimeter emellan, men i mitt fall var det inte värmen som tog död på datorn utan helt enkelt i min mening en miss på ett flertal olika moderkort.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Öppna datorn, låt en bordsfläkt blåsa rakt in i datorn. Alternativt låt datorn stå vid ett vädringsfönster nu under vintern.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av PurreSnurre:

En del kort är inte anpassade för att köra crossfire/SLI med, då deras kylsystem försämras avsevärt när man sätter korten tätt ihop.

Visserligen, men jag har hittat en del andra som kör samma setup, de har några grader, men aboslut inte såhär mycket

Ok, för jag hade detta problem. Hade valt kort som skickade ut värmen i chassit. Det blev svårt för det ena kortet då den blåste rätt på det andra.

Men då kanske det är något annat fel hos dig, skriv gärna om du finner en lösning.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tempsen på grafikkorten är inte farliga, när du närmar dig 100 grader sträcket bör du kolla upp korten. Hur varm går din CPU? Hade sj problem när jag körde SLI och processorn var klockad att jag BSOD:ade ganska ofta i bc2. Processorn tål mindre värme än grafikkorten. Kör ett 6970 toppar 97grader i bf3 inga BSOD:s

Medlem
Skrivet av Tyran26:

Tempsen på grafikkorten är inte farliga, när du närmar dig 100 grader sträcket bör du kolla upp korten. Hur varm går din CPU? Hade sj problem när jag körde SLI och processorn var klockad att jag BSOD:ade ganska ofta i bc2. Processorn tål mindre värme än grafikkorten. Kör ett 6970 toppar 97grader i bf3 inga BSOD:s

Min cpu ligger på under 40 hela tiden, så det är nog inte där. Men jag känner personligen nu att felet snarare ligger hos bf3 än hos mig, kan nog dra mig till minnes att detta kom nu efter senaste patchen också.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av BudoWhoopass:

Justja, glömde skriva det. har ett fractal R3, så är redan en fläkt i det läget.

Blåser den sidofläkten in eller ut?
Inblås och modda/köp en vindtunnel rätt an emot gkorten sänker din gkorts temps, men höjjer förmodligen chassitempen (och indirekt saker som cpu/diskar, etc)

Fläktar går att vända och går att byta ut till effektivare.

Edit : Detta chassi? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534#extra
Har inte sidofläkt som standard, men du har satt dit en?

Hittar inga fläkttunnlar på studs nu, har kanske gått ur sortimentet hos pc butikerna, men är lätt att modda en sådan som tunnel som används i tex kök/badrum. Du hittar sånt billigt tex på Biltema och typ byggaffärer.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av BudoWhoopass:

Justja, glömde skriva det. har ett fractal R3, så är redan en fläkt i det läget.

Blåser den sidofläkten in eller ut?
Inblås och modda/köp en vindtunnel rätt an emot gkorten sänker din gkorts temps, men höjjer förmodligen chassitempen (och indirekt saker som cpu/diskar, etc)

Fläktar går att vända och går att byta ut till effektivare.

Edit : Detta chassi? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534#extra
Har inte sidofläkt som standard, men du har satt dit en?

Hittar inga fläkttunnlar på studs nu, har kanske gått ur sortimentet hos pc butikerna, men är lätt att modda en sådan som tunnel som används i tex kök/badrum. Du hittar sånt billigt tex på Biltema och typ byggaffärer.

Precis, det chassit - och har satt i fläktar på alla spots som var lediga, de blåser alla inåt för tillfället


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Blåser _ALLA_ dina fläktar inåt? Även den bakre och de översta?
Jag hade bara kört front och sida inåt, om jag vart du.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Gen
Medlem
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av BudoWhoopass:

Justja, glömde skriva det. har ett fractal R3, så är redan en fläkt i det läget.

Blåser den sidofläkten in eller ut?
Inblås och modda/köp en vindtunnel rätt an emot gkorten sänker din gkorts temps, men höjjer förmodligen chassitempen (och indirekt saker som cpu/diskar, etc)

Fläktar går att vända och går att byta ut till effektivare.

Edit : Detta chassi? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534#extra
Har inte sidofläkt som standard, men du har satt dit en?

Hittar inga fläkttunnlar på studs nu, har kanske gått ur sortimentet hos pc butikerna, men är lätt att modda en sådan som tunnel som används i tex kök/badrum. Du hittar sånt billigt tex på Biltema och typ byggaffärer.

Precis, det chassit - och har satt i fläktar på alla spots som var lediga, de blåser alla inåt för tillfället

Håller med föregående talare. Om ALLA (inkl den bakre) blåser in i chassit är det inte konstigt att det blir så varmt. Förvisso är det skumt om din CPU lyckas hålla sig på behagliga 40 grader men du kanske har en riktigt maffig lösning till CPUn?
Har själv en R3a (och har haft CFX) och körde som så att de två främre blåser in, sido blåser in och även fläkten på botten (fast i låg hastighet). Sen har jag bakre som blåser ut (lika snabbt som främre och sido) samt båda fläktarna i toppen på chassit som också blåser ut. Känns som att det blir en jämn luftgenomströmning då och det är det du borde vara ute efter.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av BudoWhoopass:
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av BudoWhoopass:

Justja, glömde skriva det. har ett fractal R3, så är redan en fläkt i det läget.

Blåser den sidofläkten in eller ut?
Inblås och modda/köp en vindtunnel rätt an emot gkorten sänker din gkorts temps, men höjjer förmodligen chassitempen (och indirekt saker som cpu/diskar, etc)

Fläktar går att vända och går att byta ut till effektivare.

Edit : Detta chassi? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648534#extra
Har inte sidofläkt som standard, men du har satt dit en?

Hittar inga fläkttunnlar på studs nu, har kanske gått ur sortimentet hos pc butikerna, men är lätt att modda en sådan som tunnel som används i tex kök/badrum. Du hittar sånt billigt tex på Biltema och typ byggaffärer.

Precis, det chassit - och har satt i fläktar på alla spots som var lediga, de blåser alla inåt för tillfället

Håller med föregående talare. Om ALLA (inkl den bakre) blåser in i chassit är det inte konstigt att det blir så varmt. Förvisso är det skumt om din CPU lyckas hålla sig på behagliga 40 grader men du kanske har en riktigt maffig lösning till CPUn?
Har själv en R3a (och har haft CFX) och körde som så att de två främre blåser in, sido blåser in och även fläkten på botten (fast i låg hastighet). Sen har jag bakre som blåser ut (lika snabbt som främre och sido) samt båda fläktarna i toppen på chassit som också blåser ut. Känns som att det blir en jämn luftgenomströmning då och det är det du borde vara ute efter.

Nä, den bakre är utblås, men ska nog testa att svänga runt på ett par då. Tack : >


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Man strävar (oftast, en del chassin diffar) efter att att få en luftväg som går som en bana över komponenterna.

Typ det börjar i fronten (lågt) och blåser ut bak/ovansida/högt.
Kör man alla inåt, så blir det mer turbulens än man skickar "kalluft" över komponenterna.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar