Medlem
Vad

Vad Vadan Vader

Dessa vader. Fortfarande ont. Har inte löptränat på riktigt sedan i aug-sep typ. Bristningar i vadmuskeln, benhinneinflammation, hälseneinflammation... något av dessa är det. Höger ben har blivit bra, med hjälp av massage och vila. Vänster ben fortsätter att krångla.

Jag läser mig fördärvad på olika behandlingsmetoder. Vadskydd som ska vara värmande, ge kompression och bättre blodgenomströmning i musklerna ska vara bra. Kompressionsstrumpor ska vara bra, både under träning samt efter. Det har jag köpt på Apoteket och använder då de inte ligger i tvättkorgen.
Tåhävningar, då framför allt excentriska sådana... jag gör dem, jag hatar dem... men jag gör dem. Nu har jag dessutom hittat ett enkelt sätt att göra det på.

Jag plockar helt enkelt fram min trappstege, en sådan man har till att nå upp till gardinstången typ. Enkelt och bra. Jag står på nedersta trappsteget och håller mig i handtaget. På så vis kan jag lätt hålla balansen, men ändå få hela kroppstyngden på det benet jag tränar.

Det ska fungera för i princip alla vad/hälsene-problem och jag hoppas verkligen att jag ska känna bättring snart.

Tills dess... får ni en bild på min fina hund.

#blogg

Vad

Jag läste "vader" och associerade det omedelbart till Darth Vader. En sekund senare blev jag ytterst besviken.

Det är väll ljudet vaderna gör när han går, Ksssh Psshh, Ksssh Pssshh. Låter som fan i jogging spåret


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Fin hund!
För övrigt har jag en fråga som jag hoppas du orkar svara.
Jag har nyligen gett mig in i foto-träsket. Ser det mest som en rolig hobby just nu, har skaffat mig lite objektiv.
En superzoom 18-200 mm (Nikon-objektiv)
En "normal" Nikon 35 mm 1.8f

Funderar nu på att samla på mig ett makro-objektiv också, några tips? (Äger en nikdon d3100).
Vill inte lägga allt för mycket pengar, runt 2-4k.

Medlem

God morgon och välkommen in i min värld Fargo

Ett makro säger du, jag är själv i köpartagen vad gäller makro. Har haft många genom åren och saknar dem alltid då jag säljer dem.
Själv tittar jag på ett Canon 100/2.8 men det blir ju inte aktuellt för dig.

Titta på Sigma eller Tamron. Sigma har ett fint 150/2.8 med interfokusering och Tamron har ett lovordat 90/2.8 som dock inte har interfokusering. Vad är då det tänker du kanske? Om ett objektiv inte har interfokusering så ändras objektivets fysiska längd vid fokusering och blir således längre (ibland dubbelt så långt rent fysiskt) när man kommer närmre närgränsen.

Det är inget stort problem men man behöver ha koll på att man inte stöter i saker, samt att om objektivet är tungt så förändras ju viktfördelningen en aning när det åker in och ut.

Skärpan i makro-optik är i regel i världsklass jämfört med övrig optik och du kan lugnt välja ett renodlat macro utifrån hur du tycker det känns. Skärpan och det där otroligt roliga med att komma nära även de minsta små kryp infinner sig oavsett vilken du väljer.

Medlem

Tackar för tipsen!

1
Skriv svar