****Julbonanza uppstart****

Medlem
****Julbonanza uppstart****

Jag vet att ni är många där ute som nu väntar med spänning på att få skriva av er om era jultraditioner. Hela julaftons-dygnet ska ni få delge världen era fantastiska upplevelser med möjlighet att få dryga, roliga och helt onödiga kommentarer på era skrivelser.

Men för att ni ska få hinna öva lite så tänkte jag ge er möjlighet att skriva hur era julfiranden brukar se ut. Är det något som ni ALLTID gör? Kalle och sen tomte, tomten före Kalle, alltid julgröt på morgonen, ris á la malta, godisskålar med trisslotter på julaftons morgon? Skriv era mest fantastiska och kanske mest konstiga jultraditioner, så får vi ut dem innan det är dags att skriva era nya.

Så välkomna att börja dela med er.

Jag börjar med att delge min egen jul så som det har sett ut hittills.

De år vi firar hos min familj i Småland så börjar alltid morgonen med en liten skål med godis, några trisslotter och julgröt med mandel. Därefter har det kommit ut en mängd olika små skålar med diverse julgodis, knäck och frukt runt om i huset.

Granen (äkta så klart) står där grön och grann, full med kulor, paket och lampor.

I taket i köket hänger enligt tradition ett nät där vi fäster julgranskulor i alla färger, former och storlekar. Det är mysigt med små led-lampor som sprider ett härligt juleljus i hela köket.

Jultomten kommer alltid efter Kalle, så runt 16-17. Ibland tar det lång tid för tomten att hitta rätt hus, men oftast går det bra Ju fler whiskey tomten har fått, desto bättre julklappar.. hehe..

Efter mat kommer Kalle, sen tomten. Efter tomten går vi laget runt och öppnar varsin paket. När paketöppnandet är klart, vilket har gått snabbare och snabbare allt eftersom vi bröder blivit äldre och inte längre får en miljard paket, så är det julmingel med lite dricka, lite nötter och kanske lite jullåtar på stereon.

Kvällen kan bli ganska lång, med mycket snack i köket. Det är ofta flera månader mellan våra träffar och det är alltid kul att snacka med bröderna och resten av familjen. Mina bröders farmor och farfar firar med oss och har varit med sen någon timma innan Kalle.

I år blir det skillnad, jag ska för första gången fira jul här i Malmö tillsammans med min fru och hennes familj. Julen har tidigare, då vi båda bodde i Stockholm, varit ett tillfälle att få spendera tid med familjen. Därför har vi gjort så att vi spenderat julen på olika håll, men firat nyår tillsammans.
I år, med barn och allt, så har vi bestämt att vartannat år firas i Malmö, och vartannat år i Småland. En bra deal tycker jag.

Tja, ungefär så ser det ut. Nu är det er tur!

#blogg

****Julbonanza uppstart****

Blir skumt att du inte kommer hem förrän efter nyår i år! Oh well...

"Efter nyår i år" var en genomtänkt formulering...

Medlem

nytt år efter nyår i år

Jag håller med dig, det blir annorlunda from now on... men till det bättre tror jag. Tänk på att de åren vi är uppe i Småland kommer det nu finnas en liten en som tror på tomten och som kommer få masssssor av paket! Det blir flash-backs tillbaka till vår egen ungdom och jag tror vi kommer njuta av julen mer än vi gjort på länge

Haha, det är visserligen sant.

Men...nu kan vi ju inte skriva något. Det skulle ju förstöra denna puttenöt-söta familje flashback.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Va faan! Skriv nu!!

Medlem

Vårat julfirande startar dagen före julafton då enbart familjen äter risgrynsgröt. I år på julafton kommer vi vara hemma hos mina föräldrar dit resten av släkten kommer, alla från mammas sida. Jag och min syster kanske äter frukost tillsammans med päronen. Det färdigställs vissa maträtter på förmiddagen på julaftonen. Släkten kommer väl runt 14 tiden, brukar väl bli en 8-12 stycken.
Alla brukar för det mesta ha med sig egna rätter som alltid brukar stå på våra bord. Moster brukar komma med sin kända Hälsinge Ostkaka, min kusin med sin underbara Jansson, kan även bli någon extra överraskning också, som den kock till yrket han är.

Vi "barn" och en del vuxna kollar på Kalle Anka medan vissa donar och har sig med maten. Efter Kalle så sätter vi oss till bords och äter i lugn och ro. Efter maten serveras kaffe och Ostkakan och julklapparna, även fast det alltid sägs att man inte ska köpa några, bara till dom små (finns inga små just nu), delas väl ut ett tag efter sista kaffekoppen.

Klapparna öppnas, det pratas och tjoas och det stimmar, whiskeyn och ölen kommer eventuellt fram för den sugne.
Nötter knäcks mest hela dagen och en chokladbit slinker väl ner lite då och då. Det är kvällsmingel.

En äkta gran som vi hämtat från skogen brukar vi ha, men på senaste åren har morsan inte velat ha någon.

På juldagen brukar det bli julbord med familjen bara, blir alltid hur mycket mat som helst över från Julafton, även fast det alltid sägs att i år ska vi inte göra så mycket.

Annandagen brukar vi åka till pappas moster och äta kålsoppa och träffa en del släktingar på pappas sida. En trevlig tillställning med en underbar soppa som ett avbräck från julmaten som man redan ätit sig less på.


signatur
Medlem

Tack för det Ramrod. Kul att höra din julberättelse.
Fortsätt nu alla ni andra och skriv en liten en om ert julfirande. Värm upp inför julafton

1
Skriv svar