Medlem
Gamers my ass

ibland blir jag bara rent sagt förbannad, snackade med tre killar i helgen på en fest å dom sa alla att dom var riktiga gamers, visade sig att dom spelade typ 2 spel hela tiden. rätta mig om jag har fel men enligt mig så är en gamer någon som har mer än wow och bf3/mw3 i skallen, jag växlar mellan 5-6 olika spel å jag kallar mig bara spelintresserad så xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Jag har fått uppfattningen om att en Gamer sitter BARA och nöter ett spel dag ut och dag in...
Och spelintresserad växlar gärna mellan spel.

För mig är en gamer en som älskar att spela, och som alltid kommer göra det.

kommer på mig själv när jag sitter och nöter nes spel på mobilen när man inte spelar framför datorn

Men som sagt lite kvantitet borde det ju vara...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Lite overkill att bli förbannad kan jag tycka. I deras värld kanske dom harcoredelux. Det är väl bara olika sätt att säga att man spelar på? Jag tycker själv att namnet gamer är lite halvtrist benämning. Som ett ställningstagande man är stolt över. Jag är nörd/gamer och jag står för det titta på mig. Som att folk som spelar står i underläge. Så är det inte riktigt längre. Jag spelar spel.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Gamer är väl bara ett uttryck för att man uppskattar spel oavsett om man är hardore eller casual. Men ska jag peka på något jag tycker är specifikt för en gamer så är det att man inte ska döma ett spel innan man faktiskt provat det.

Spelintresserad och Gamer är enligt mig samma sak bara på svenska eller engelska

Medlem

ifs sant, olika för alla helt klart, för mig är en gamer nu för tiden oftast en p12 som nöter mw3 tills mamma är snäll nog att köpa något nytt, men har även hört folk kalla sig spelnördar även fast dom bara spelar 1-3 spel


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

En gamer är svår att definiera, men man kan lätt säga vad det INTE är :

* folk som spelar spel på facebook
* folk som spelar flashspel på diverse små sajter
* folk som spelar "spel" på smartphones/ iphones
* egentligen allt som är webläsarbaserat
* folk som spelar på ipad/tabletsbullshit
* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

OH SNAP!

Medlem

konsoler har ju dock varit med en jävla bra tag så varför räknas inte dom ?


signatur

always use the nubs for cover

Testpilot

En gamer enligt mig är nån som är genuint intresserad av spel , som spelar gärna och mycket samt har koll på fler plattformar än 1 .. dvs har span på spel oavsett om det är på mobil / konsoll eller pc.

Jag anser mig vara just en sådan , jag har koll på mer än PC plattformen och är intresserad samt spelar mycket.

Medlem

En GAmer är väl helt enkelt bara nån som gillar att spela och spelar mycket, oavsett vad
eller hur.

Men OM jag skulle sätta någon egenskap som definition av en gamer så skulle jag
säga att en "riktig" gamer är så pass intresserad att han/hon aktivs och ofta läser spelnyheter,
speltester, artiklar osv. Dvs när intresset sträcker sig bortanför handkontrollen/mus+tgb


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bobby Kotick är en gamer.

Vafalls.

Ordet 'gamer' har för många olika betydelser.
Vad som krävs i min mening är att en viss del (oftast mestadelen) utav en individs fritid spenderas åt att spela spel (och ja... konsoller är spelmaskiner och man kan vara en gamer även utan att spela på en PC...). Jag anser att 'gamers' är casual-spelare (som kanske spelar för att bli bättre men det räcker att spela och att ha kul), så jag delar alltså upp dessa i "gamers" och "hardcore gamers". En gamer är kort och gott en person som spelar spel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamer

Jag får väl erkänna att jag inte anser att man är en gamer om man sitter och spelar flash-spel, men egentligen så kan man väl lika väl vara det...
Sen kan vi gå in på "hardcore" gamers, som alltså har ett klart mål när de spelar: att bli bättre på spelet. Och att försöka slå rekord, kanske försöka kasta sig in i en professionell nivå, osv...
Men allt som allt, den här tråden känns ganska så oseriös så en sån här diskussion passar nog bättre in någon annanstans.

Själv är jag en PC entusiast, har koll på senaste hårdvaran, studerar till programmerare, har en monsterdator, osv... Men jag spenderar också mycket av min fritid åt att spela spel, och när jag gör det är det både för att ha kul med polarna men jag gör det även för att bli bättre på spelet, jag har alltid ett mål när jag spelar. Om jag inte kommer någon vart i ett spel, vi kan ta StarCraft II som exempel; om jag då förlorar 90% av mina matcher kommer jag givetvis inte att fortsätta spela det, om jag däremot vinner 50% av matcherna så blir jag motiverad att försöka vinna ännu oftare, och att bli bättre.

Men varför haka upp sig på ord? Om någon anser sig vara en gamer, låt dem anse sig vara det, alla har ju en personlig syn på vad en gamer faktiskt är. Om någon som är fordonintresserad och älskar att drifta runt i sin Volvo 740 kanske han inte direkt är en gamer, även om han då påstår sig vara det, men varför bli förbannad om han säger det? Låt han tycka det då, liksom...


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av raefzm88:

* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

OH SNAP!

och pc användare är antingen bortskämda snorungar eller folk med för mycket inkomst dom kan spendera

..och där börjas det. Någon kände sig träffad (helt klart eftersom du vet om att pc gaming är det enda riktiga. Hade du tyckt annat hade du inte brytt dig om att svara - du kände dig träffad!)

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av raefzm88:

* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

OH SNAP!

och pc användare är antingen bortskämda snorungar eller folk med för mycket inkomst dom kan spendera

..och där börjas det. Någon kände sig träffad (helt klart eftersom du vet om att pc gaming är det enda riktiga. Hade du tyckt annat hade du inte brytt dig om att svara - du kände dig träffad!)

vadå bara min egna ringa åsikt enligt mig passar många spel bättre till konsol än pc och pc spelares enda argument mot konsoler är oftast mähhhh grafiken e ju inte lika bra, den dagen grafiken betyder allt i alla spel är dagen jag lägger min svindyra speldator på hyllan, och ja jag har både konsoler och dator och spelar lika mycket på dom, jag bara avskyr att ständigt behöva uppdatera datorn, något som inte behövs med konsolen


signatur

always use the nubs for cover

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

En gamer enligt mig är nån som är genuint intresserad av spel , som spelar gärna och mycket samt har koll på fler plattformar än 1 .. dvs har span på spel oavsett om det är på mobil / konsoll eller pc.

Jag anser mig vara just en sådan , jag har koll på mer än PC plattformen och är intresserad samt spelar mycket.

What he said.

Sitter man bara på en plattform så är man ingen gamer. Då är man en rabiat fanboy.

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Harakiri:

En gamer enligt mig är nån som är genuint intresserad av spel , som spelar gärna och mycket samt har koll på fler plattformar än 1 .. dvs har span på spel oavsett om det är på mobil / konsoll eller pc.

Jag anser mig vara just en sådan , jag har koll på mer än PC plattformen och är intresserad samt spelar mycket.

What he said.

Sitter man bara på en plattform så är man ingen gamer. Då är man en rabiat fanboy.

En plattform räcker väl gott, de flesta spel är trots allt multiplatform, och är den enda plattformen dessutom en PC så når man ju fler spel än med endast en xbox eller ps3...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av raefzm88:

* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

OH SNAP!

och pc användare är antingen bortskämda snorungar eller folk med för mycket inkomst dom kan spendera

..och där börjas det. Någon kände sig träffad (helt klart eftersom du vet om att pc gaming är det enda riktiga. Hade du tyckt annat hade du inte brytt dig om att svara - du kände dig träffad!)

vadå bara min egna ringa åsikt enligt mig passar många spel bättre till konsol än pc och pc spelares enda argument mot konsoler är oftast mähhhh grafiken e ju inte lika bra, den dagen grafiken betyder allt i alla spel är dagen jag lägger min svindyra speldator på hyllan, och ja jag har både konsoler och dator och spelar lika mycket på dom, jag bara avskyr att ständigt behöva uppdatera datorn, något som inte behövs med konsolen

du glömde mus och tagentbord slår upp till 90% av konsol kontroller. alltid föredragit mus+tgb för den bästa känslan när man spelar.

Dock är en gamer för mig en som spelar på olika plattformar som ps3 xbox wii och spelar ett varierat sortiment av genres.

Medlem

enligt mig är definitionen av en gamer in så svår egentligen. det är en person som spelar spel regelbundet. vare sig det är wow, battlefield eller the sims. spelar ingen roll vilken plattform eller genre. spelas det på en konsol betyder det inte att man är fanboy. tycker inte man kan kategorisera olika "gamers".
däremot om vi går in på hardcore gamers är det en helt annan sak. förutom att spela spel mycket (kan vara samma spel men behöver nödvändigtvis inte vara det) så bryr sig en hardcore gamer om detaljer. den går inte in på servrar med för mycket ping, den stänger av om det laggar. den vet vad den vill och får den inte det så går den vidare och letar nytt.

själv anser jag mig vara en hardcore gamer till viss del. jag spelar oerhört varierat. kan bli allt från 3-4 timmar per dag till i princip ingenting alls. men jag bryr mig om detaljer. ja vägrar gå in på servrar med högre än 10 ping. stör mig ibland på smådetaljer som kan vara orättvisa och allt vad det nu innebär.

Medlem

För mig är en gamer, en person som kan sina saker, har stort intresse i spel och har stor kunskap i de spel som personen spelar.

Kan folk sluta med pc vs konsol snack please?

Leder ingenstans, alla kör med samma argument hela tiden.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

För mig är en gamer, en person som kan sina saker, har stort intresse i spel och har stor kunskap i de spel som personen spelar.

Kan folk sluta med pc vs konsol snack please?

Leder ingenstans, alla kör med samma argument hela tiden.

Äh det är ju kul!

Cute_ninja - Jag uppdaterar min dator typ 1 gång om året och köper kanske en del varje gång och ändå kan jag spela dom nya spelen med bättre fps och grafik än konsoller.. Men som sagt grafiken är inte allt men spelkänslan blir mycket bättre med fungerande kontroller och även lite mods.

KoP
Medlem
Skrivet av Peppeoll:

enligt mig är definitionen av en gamer in så svår egentligen. det är en person som spelar spel regelbundet. vare sig det är wow, battlefield eller the sims. spelar ingen roll vilken plattform eller genre. spelas det på en konsol betyder det inte att man är fanboy. tycker inte man kan kategorisera olika "gamers".
däremot om vi går in på hardcore gamers är det en helt annan sak. förutom att spela spel mycket (kan vara samma spel men behöver nödvändigtvis inte vara det) så bryr sig en hardcore gamer om detaljer. den går inte in på servrar med för mycket ping, den stänger av om det laggar. den vet vad den vill och får den inte det så går den vidare och letar nytt.

själv anser jag mig vara en hardcore gamer till viss del. jag spelar oerhört varierat. kan bli allt från 3-4 timmar per dag till i princip ingenting alls. men jag bryr mig om detaljer. ja vägrar gå in på servrar med högre än 10 ping. stör mig ibland på smådetaljer som kan vara orättvisa och allt vad det nu innebär.

Detta! Vi delar uppfattning till punkt och pricka. En "sann" gamer ägnar sig inte åt att dissa andra plattformar utan omfamnar istället möjligheterna till att få spela bra spel på respektive plattform varesig det är pc, xbox 360, ps3, wii eller varför inte Nes, C64, Amiga, Atari.. you name it? Game & Watch någon?

Medlem

Det finns casual gamers och sen riktiga gamers. Casual gamers är sådana som har flera konsoler, flera olika spel som de lirar i några veckor och sedan går vidare till andra spel, de spelar sällan mer än snitt 2 timmar om dagen och är stolta över sig själva när de klarat single player månadens mest populära xbox spel. Sedan finns det riktiga gamers. Gamers som har en ambition att faktiskt bli duktigare än andra gamers, de nöter ett spel som de älskar och blir skitbra på det. De spelar 5-6 timmar om dagen och de spelar MULTIPLAYER. Riktiga gamers tävlar i gaming.

Medlem
Skrivet av Evil_santa:

Det finns casual gamers och sen riktiga gamers. Casual gamers är sådana som har flera konsoler, flera olika spel som de lirar i några veckor och sedan går vidare till andra spel, de spelar sällan mer än snitt 2 timmar om dagen och är stolta över sig själva när de klarat single player månadens mest populära xbox spel. Sedan finns det riktiga gamers. Gamers som har en ambition att faktiskt bli duktigare än andra gamers, de nöter ett spel som de älskar och blir skitbra på det. De spelar 5-6 timmar om dagen och de spelar MULTIPLAYER. Riktiga gamers tävlar i gaming.

"riktiga gamers"

Gamer som Gamer.

Så du menar mer eller mindre att man måste spela multiplayer spel för att vara en riktig gamer och försöka bli bättre än andra?

De som spelar t.ex. Elder Scrolls spel då? De som verkligen går in för det, spelar 5-6 timmar om dagen och kan allt om dem?

Är de fortfarande casual?


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:

För mig är en gamer, en person som kan sina saker, har stort intresse i spel och har stor kunskap i de spel som personen spelar.

Håller med där.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av son of RAMBO:
Skrivet av raefzm88:

* "folk" som spelar konsol (oj! nu blir det krig i tråden!)

seriöst dock, detta är min åsikt.

OH SNAP!

och pc användare är antingen bortskämda snorungar eller folk med för mycket inkomst dom kan spendera

..och där börjas det. Någon kände sig träffad (helt klart eftersom du vet om att pc gaming är det enda riktiga. Hade du tyckt annat hade du inte brytt dig om att svara - du kände dig träffad!)

vadå bara min egna ringa åsikt enligt mig passar många spel bättre till konsol än pc och pc spelares enda argument mot konsoler är oftast mähhhh grafiken e ju inte lika bra, den dagen grafiken betyder allt i alla spel är dagen jag lägger min svindyra speldator på hyllan, och ja jag har både konsoler och dator och spelar lika mycket på dom, jag bara avskyr att ständigt behöva uppdatera datorn, något som inte behövs med konsolen

Din egna åsikt var alltså att pc användare är bortskämda snorungar ? (seriöst, det är så efterblivet att det nästan är otroligt) och att pc spelares enda argument mot konsoler är att grafiken är bättre på pc? Skämtar du eller föddes du igår? Nej, det finns tusentals argument till varför pc _är_ bättre, men jag tänker inte rabbla upp dem här eftersom det är OT och ingen orkar höra till en ny 'Pc vs konsol' tråd heller (framförallt eftersom det egentligen inte är någon fråga om vad som alltid är bättre).

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

ibland blir jag bara rent sagt förbannad, snackade med tre killar i helgen på en fest å dom sa alla att dom var riktiga gamers, visade sig att dom spelade typ 2 spel hela tiden. rätta mig om jag har fel men enligt mig så är en gamer någon som har mer än wow och bf3/mw3 i skallen, jag växlar mellan 5-6 olika spel å jag kallar mig bara spelintresserad så xD

Känns som du är helt ute och cycklar. Så en gamer som spelar StarCraft 2 tolv timmar om dagen är inte en gamer?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av cute_ninja:

ibland blir jag bara rent sagt förbannad, snackade med tre killar i helgen på en fest å dom sa alla att dom var riktiga gamers, visade sig att dom spelade typ 2 spel hela tiden. rätta mig om jag har fel men enligt mig så är en gamer någon som har mer än wow och bf3/mw3 i skallen, jag växlar mellan 5-6 olika spel å jag kallar mig bara spelintresserad så xD

Känns som du är helt ute och cycklar. Så en gamer som spelar StarCraft 2 tolv timmar om dagen är inte en gamer?

nja spelar man 12 timmar om dagen så är man nog mera sjukligt beroende xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Antar att det skulle vara nån slags merit att vara "Riktig gamer"?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Gamer?

http://www.youtube.com/watch?v=fiTEHqAeanw

Jag ser mig inte som en "game2, trots att jag spelar något spel någon timme varje dag och gärna kan låsa in mig i lägenheten en helg om det kommer ett riktigt bra spelsläpp.

Min definition av gamer skulle nog vara något i stil med "en person med någon slags anknytning till den digitala spelvärlden och som väljer att identifiera sig med begreppet".


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

12
Skriv svar