Philips Cinema 21:9

Robot
Philips Cinema 21:9

50 tum, dubbelt 3D-stöd och bredbild med biokänsla. Philips nya tv har grym teknik och flirtar oblygt med gamers. FZ testar det förmodade underverket.

#philips, #god-of-war-collection, #uncharted-3-drakes-deception, #resistance-3


Medlem
Philips Cinema 21:9

Coolt har ni börjat recensera hårdvara ? Ni borde testat hur det är att spela ifrån PC på en sådan här best!

Medlem

Vilken refresh rate har teven? Ifall den inte har 120 så kan den inte visa bra 3D på till PC (Nvidia 3D eller motsvarande), och har den det så borde ni definitivt ha testat det!

Hur som helst så borde ni ha testat skärmen till PC, även med sin egna 3D. Värt att påpeka är också att den mindre ögonstressande 3D'n som skärmen använder inte bara har fördelar - den är också mycket sämre än den batteridrivna och saknar en massa inställningar (om inte alla), vilket Nvidia 3D har i överskott.

Medlem

Tips: Står ju 16:9 på förstasidan!

Medlem

Tips: Står ju 16:9 på förstasidan!

Medlem

Är det inte så att typ inget lär vara kompatibelt med den här nya aspekt ration? Förutom typ filmer som gått på bio?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hata 3d för all tid

Medlem
Skrivet av Preed:

Är det inte så att typ inget lär vara kompatibelt med den här nya aspekt ration? Förutom typ filmer som gått på bio?

Eh typ varenda DVD och BD med bildratio 2.35:1

Medlem
Skrivet av Preed:

Är det inte så att typ inget lär vara kompatibelt med den här nya aspekt ration? Förutom typ filmer som gått på bio?

Vid 16:9 blir bilden runt 40 tum. Svarta kanter på sidorna då dvs. precis som när du ser en 4:3 film på en 16:9 tv.

Har en sån här philips fast 58" tum, mitt bästa tv-köp någonsin :). Då fick man även med 2 par glasögon.

Medlem

Mer sånt här!

Medlem

Vrf ha glassögon så man ser olika saker, Fan tv:n äru 50 tumm, räcker väll


signatur

Rwa?

Medlem

hur funkar det att spela xbox360 på en sån tv kan xboxen skala upp till den upplösningen eller är det här bara om man skulle spela pc spel på skärmen?

Medlem

Den här sk 3d är helt värdelös. Detta är inte 3d, så lägg ner alla wannabe 3d fans. Ni gör er bara löjliga.

Medlem

Allt typ av 3D är bara dålig. Men 21:9 är brutalt! Det blir mitt nästa tv-format för film, helt klart!

Medlem
Skrivet av Ducci:

hur funkar det att spela xbox360 på en sån tv kan xboxen skala upp till den upplösningen eller är det här bara om man skulle spela pc spel på skärmen?

Jag undrar detsamma, uppskattar svar

COOLT! Fortsätt recensera hårdvara! Det är mycket intressantare.

Medlem
Skrivet av forsba:
Skrivet av Ducci:

hur funkar det att spela xbox360 på en sån tv kan xboxen skala upp till den upplösningen eller är det här bara om man skulle spela pc spel på skärmen?

Jag undrar detsamma, uppskattar svar

Antar att det blir såhär:

Citat:

inte minst när de skalas upp till 21:9-formatet. Dock blir problem med ojämna kanter (aliasing) ganska påtagligt i detta läge.

Medlem

Så nu när allt från tv ned till datorskärm har 16:9 så skall vi köpa nytt i 21:9 nu då - vill industrin.
Vilken överraskning att något sådant skulle komma - kunde vi aldrig ana :Sarkasm:

Vi har ju inte ens HD-utsändning i högre än 720p än - så det är inte värt att ens skaffa HD-grejer än.

Industrin pushar hårt för att vi skall hoppa på HD, 3D och allt möjligt annat onödigt som bara är fejk i denna generationen.

Men för filmfantasten är det kanske värt det - vad vet jag.
Film inspelat i äkta 3D kan nog vara rätt coolt - inget artificiellt skräp.

Redaktör
Skrivet av forsba:
Skrivet av Ducci:

hur funkar det att spela xbox360 på en sån tv kan xboxen skala upp till den upplösningen eller är det här bara om man skulle spela pc spel på skärmen?

Jag undrar detsamma, uppskattar svar

Jag ber Andreas svara, men han flackar runt lite i Sverige i helgen. Jag antar (= jag är inte säker) att den skalar upp även Xbox 360-spel också. Ni kan ju kika på tevens hemsida (länk i botten av recensionen) och se om info-fliken gör er klokare.


signatur
Medlem

Om ni ska recensera skärmar, skriv då gärna om input lag, dvs hur mycket extra bildfödrdöjning lägger skärmen på när man spelar spel som kräver snabba reaktioner. Vissa TV-apparater gör spel helt ospelbara för oss gamers, så det är en synnerligen viktig variabel.

Medlem

Rolig tv, hoppas att det kommer fler som provar på nya bildformat.

Ni klagar över priset på hela 20 000 när det direkt under recensionen står priser på 16 000 från prisjakt ::P


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

Philips? Ambilight som ett + ? Urk...

Redaktör
Skrivet av Blomman1337:

Rolig tv, hoppas att det kommer fler som provar på nya bildformat.

Ni klagar över priset på hela 20 000 när det direkt under recensionen står priser på 16 000 från prisjakt ::P

20 000 är rekommenderat pris, står på tevens hemsida.


signatur
Medlem

OK cinema-tv:n uppda. till 3d. Synd att de FÅR släppa nått så hårresande "tredjedels"-fungerande bara.. I EN TV "no less", jisses.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av forsba:
Skrivet av Ducci:

hur funkar det att spela xbox360 på en sån tv kan xboxen skala upp till den upplösningen eller är det här bara om man skulle spela pc spel på skärmen?

Jag undrar detsamma, uppskattar svar

Jag ber Andreas svara, men han flackar runt lite i Sverige i helgen. Jag antar (= jag är inte säker) att den skalar upp även Xbox 360-spel också. Ni kan ju kika på tevens hemsida (länk i botten av recensionen) och se om info-fliken gör er klokare.

Jag har den här TV:n på jobbet och kan säga att om man köper den till något annat än att kolla på film är man rätt korkad. På grund av 21:9-formatet så får man antingen välja på att få svarta kanter på sidan och då är ytan lika liten som en 40-tummare eller så kan man dra ut bilden (skala om) eller beskära ovan- och underdelen, båda de senare alternativen är värdelösa om man inte vill ha ovala hjul i bilspel eller missa delar av spelet.

Förstår inte alls vad en film-TV gör på en spel-sida, om man ska spela kan man köpa en 47FL7606 istället som i princip är samma TV men den är både billigare och ger större bild då den har rätt format för spelande.

Sen undrar jag hur recensenten testade 2-spelarläget, själv tycker jag vid mina tester att crosstalk är i princip obefintligt så jag förstår inte hur han kunde se bilden från den andra spelaren. Det är viktigt att man sitter rakt framför TV:n för att 3D ska funka, om den står på en TV-bänk och man själv står upp funkar det inte.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Precis som Tomas säger så flackar jag jag runt i de blekingska skogarna just nu, men internet har ju lyckligtvis även letat sig hit så här kommer svar på några av era frågor. Riktigt kul att så många verkar uppskatta hårdvarurecensioner!

@KatOne
Tv:n har, som jag har förstått det, en äkta refresh rate på 100 hz men en bildförbättringsmotor kallad Perfect Motion Rate på 400 hz som ska göra flytet i film och dylikt smidigare. Det innebär att tv:n endast stöder passiv 3d men ändå lyckas uppnå riktigt bra bildkvalitet. Vi skulle väldigt gärna ha testat 3D-stödet ihop med Nvidia 3D Vision 2 men vi hade den inte tillgänglig under testet och Philips ville ha tillbaks skärmen ganska omgående. Nu har vi fått in den men utan tv:n blir det svårt att testa. Men om du undrar över hur det är att bara koppla in tv:n till pc:n så fungerar det alldeles utmärkt, tv:n skalar upp 1080p-signaler till 21:9 så upplevelsen där är precis lika bra som när du kopplar in konsolerna.

@Preed tv:n skalar själv upp innehållet för att passa 21:9-formatet så allt från film till spel skalas upp. Via fjärrkontrollen kan du växla mellan 21:9, 16:9, 4:3 och en rad olika alternativ däremellan. Överlag skalar tv:n upp allt väldigt bra men när det körs i 3D och 1080p i 21:9 blir det ibland lite hackig bilduppdatering, särskilt i fps.

@Ducci tv:n skalar upp både 720p och 1080p som skickas över hdmi så det spelar ingen roll om du ansluter en Xbox 360 eller Playstation 3. Som jag skrev ovan så fungerar skalningen av innehållet väldigt bra men när 3D-läget är aktiverat och 21:9 används kan bildflytet bli hackigt, framför allt i hektiska spel som fps.

@rednacid absolut, det finns en hel galax av saker jag skulle kunna ta upp i recensionen men då skulle den bli femtio sidor lång och kanske fem av er skulle orka läsa igenom det hela. Men input lag är så klart väldigt viktigt och överlag är detta inte ett problem, så länge som du har gamer-profilen aktiverad dvs. Med den aktiverad stängs vissa bildmotorer av som i vanliga fall jobbar för att förbättra bildupplevelsen. Dock ska det tilläggas att jag inte testat att köra tävlingsinriktad multiplayer på pc via denna tv, det ställer ju så klart högre krav på input lag jämfört med att köra konsol-fps. Men i fps till konsol var input lag aldrig ett problem och jag skulle tro att det fungerar bra även till pc eftersom det är en hdmi-signal med sextio bilder per sekund som ska skalas upp oavsett.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Tv:n har, som jag har förstått det, en äkta refresh rate på 100 hz men en bildförbättringsmotor kallad Perfect Motion Rate på 400 hz som ska göra flytet i film och dylikt smidigare. Det innebär att tv:n endast stöder passiv 3d men ändå lyckas uppnå riktigt bra bildkvalitet. Vi skulle väldigt gärna ha testat 3D-stödet ihop med Nvidia 3D Vision 2 men vi hade den inte tillgänglig under testet och Philips ville ha tillbaks skärmen ganska omgående. Nu har vi fått in den men utan tv:n blir det svårt att testa. Men om du undrar över hur det är att bara koppla in tv:n till pc:n så fungerar det alldeles utmärkt, tv:n skalar upp 1080p-signaler till 21:9 så upplevelsen där är precis lika bra som när du kopplar in konsolerna.

TV:n klarar (precis som alla andra TV-apparater) bara av en insignal på högst 60Hz så Nvidias 3D-lösning går inte köra på TV:n, anledningen är att det är just en TV och ingen monitor.

Vad själva skärmen uppdateras i (100Hz, 400Hz eller annat påhitt) har inget att göra med vilka signaler TV:n kan ta emot.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nej och jag menade inte att antalet hertz styr vilka signaler tv:n kan ta emot, kanske var otydlig där. Det jag menade var att tv:n skalar upp innehållet till 21:9 oberoende av källan, exempelvis PS3 eller Xbox 360.

Jag tror att det du är inne på @hunden är att en tv-apparat i regel visar femtio eller sextio bilder per sekund (50-60hz) och en tv som visar 100 hz visar i princip bilden två gånger för ökat flyt via något som kallas interpolering. Datorskärmar som stöder 120 hz uppdaterar 120 unika bilder per sekund till aktiva 3d-glasögon, vilket denna tv inte gör och kommer därför inte stöda full 3D via 3D Vision. Konverteringen från 2D till 3D bör fungera eftersom det bara läser av djupvärden (z-värdet) i det innehåll som visas. Tyvärr är det också så att även om du skulle ha en 3d-tv som bygger på samma teknik som en datormonitor så ska den dessutom vara kompatibel med Nvidias 3D Vision, vilket inte är garanterat. Om vi får in ytterligare en 3d-tv framöver där det inte är lika stor panik med att få tillbaks den snabbt skulle jag vilja testa hur det fungerar i praktiken med en pc.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Man kan inte skala om 16:9-material till 21:9 utan att förstöra materialet, antingen blir det utdraget eller beskuret.

2D-3D-konverteringen går ut på att TV:n gissar vad i bilden som ligger framför andra saker, exempelvis en människa som står framför ett hus, det finns ingen djup-information/z-värde i signalen som kan användas. Ibland gissar TV:n fel och det ser då ut som skit.

Det dumma med den här breda TV:n är också att den inte kan ta emot en högre upplösning än 1920x1080 även om själva skärmen är mer högupplöst, det TV:n gör är att zooma in för att fylla hela skärmen. Pixelmappning i helskärm är alltså en omöjlighet, vill du köra pixelmappat är det svarta kanter vid sidorna som gäller.

Nu låter jag väldigt negativ men jag tycker det är viktigt att belysa att det här absolut inte är en spel-TV eftersom den inte har 16:9-format utan den är gjord för att kolla på film på. Spelar man mer än man kollar på film bör man köpa en annan TV.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Ja djupvärdet beror på innehållet, för tv-sändningar finns det inget djupvärde och då får tv:n gissa vad som ska konverteras, men i spel och annat digitalt innehåll som innehåller z-värden kan det användas det för att avgöra djupvärdet för att uppnå bättre konvertering. Men visst kan Philips använda gissningen för allt innehåll, förmodligen är det så, det beror på implementeringen. Men det viktiga är att konverteringen ser bra ut i slutändan.

Precis, men den här tv:n gör faktiskt ett riktigt bra jobb med att skala upp innehållet. Det blir problem med ojämna kanter (aliasing) i vissa spel, framför allt i 3D, men för den gemene användaren är försämringen i kvalitet knappt märkbar. Dock är det som du säger en tv som är bäst lämpad för film-tittande, och det är därför den inte får bättre betyg än den får. Som spel-tv har den några begränsningar, det och att aktiveringen av 3D är rätt problematisk, men för att titta på film är det en grym tv. Återstår att se om fler hoppar på 21:9, men när det gäller tv-apparater för spel finns det ett antal 16:9-produkter som både har bra bildkvalitet och 3D som inte strular.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

12
Skriv svar