Red Dead Redemption och Fotoprylar

Medlem
Red Dead Redemption och Fotoprylar

Allt på en och samma dag! Några timmars spel i Mexico och sen prylfunderingar. Jag är ju ute efter ett nytt macro och eventuellt också en macro-blixt.

Varför blixt? Kanske ni undrar. Jo, macro-foto är faktiskt riktigt ljuskrävande! Tänk er själva att försöka frysa en fluga eller humla i luften? Korta korta slutartider... kanske inte möjligt med "bara" kamerans ISO-inställning och bländarval. Här kommer en macro-blixt (oftast en ringblixt) in i bilden.
Du kan med glädje använda dig av låga ISO-inställningar för att bibehålla god bildkvalitet, men samtidigt styra ljuset så att du inte får helt omöjliga slutartider. Mycket bra.

En sådan här kikar jag på... lite budgetvariant mot Canon-originalet, men man måste ju börja någonstans.

Till den behöver jag en macro-optik och då kikar jag på Canon 100/2.8 (utan bildstabilisering).

Trevlig 4e advent

#blogg

Red Dead Redemption och Fotoprylar

Det gäller alltså att slutartiden måste sluta i tid?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Då blir det stativ eller är det inbyggd bildstabilisator i kameran din?

Medlem

BTW, ska bli mycket intressant å se macro bilderna som förhoppningsvis du vill dela med dig utav

Medlem

Nice ;O.
Ser oerhört dyrt ut dock :P.

Medlem

Efter att ha spenderat hela söndagkvällen på en engelsk pub med en kär foto-kollega så har jag eventuellt kommit på andra tankar vad gäller blixten. Det kan bli så att jag köper en 430-blixt istället för att på så vis kunna köra två blixtkällor från olika håll. Ringblixten har ju det som nackdel, att den är låst till samma plats, dvs rakt framför objektet.

Objektivet kostar ca 3000:- begagnat, men jag köper nog nytt... dvs 4800:-
En blixt kostar runt 2500:-
Inte allt för mycket pengar men en riktigt bra investering. Självklart delar jag med mig med macro-bilderna så fort de är tagna

1
Skriv svar