Robot
Qpad MK-50

Vill du ha kärnfull prestanda som nästan morrar under fingertopparna? Det är ungefär vad Qpad MK-50 erbjuder, ett tangentbord där allt vad extrafunktioner heter har hamnat i utvisningsbåset.

#q-pad


Medlem
Qpad MK-50

Vill gärna se en recension på MK-85!


signatur

AMD Phenom II 965BE, Corsair 8GB 1333mhz DDR3, Asus GeForce GTX280 OC,
Corsair 1000W Power Supply, Asus Crosshair IV Formula Motherboard.

Inaktiv

kvalité utan onödigt extratjafs , tyvärr vill jag ha ett tangentbord utan windowsknapparna .. hatar att trycka på dom istället för alt

Medlem

Bra recension Och verkar vara ett schysst t-bord, utan massa extra tjafs.

@riktigninja bara att slita loss Windows-tangenterna om de är i vägen så pass mycket? =D

Medlem

Fan hade vart perfekt, bryr mig inte om julgransbelysning och rymdskepps monitors. Men hade vart jävligt skönt med typ 6 macroknappar på sidan om.

Medlem

Var det inte nån tillverkare som nyligen lanserade ett tbord med n-key rollover via usb?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Var det inte nån tillverkare som nyligen lanserade ett tbord med n-key rollover via usb?

Jo, Qpad MK-85. Test på gång.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Gör ett tenkeyless så kanske det vore intressant. Nog för att man plockat bort det värsta skräpet, men det ser fortfarande för taskigt ut.

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):
Skrivet av Redstar:

Var det inte nån tillverkare som nyligen lanserade ett tbord med n-key rollover via usb?

Jo, Qpad MK-85. Test på gång.

Så det där med "Däremot får du nöja dig med att bara kunna trycka ner sex tangenter samtidigt om du använder USB, men eftersom det har med USB-protokollet att göra kan MK-50 inte göra så mycket åt det." är aningens bs från qpads sida då? Iochmed att de faktiskt sitter på tekniken själva menar jag?

Medlem

Jämfört med ett sådant tangentbord som jag har i nuläget (Logitech Illuminated)... hur pass mycket skiljer de där knapparna igen när det gäller längden på nedtryckningarna?

Jag är lite sugen på att skaffa ett mekaniskt tangentbord... men har samtidigt vant mig vid dessa låga knappar som man inte behöver trycka ned så långt.

Medlem

700kr = "budget".
Välkommen till inflationens högland.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Exxo:

Jämfört med ett sådant tangentbord som jag har i nuläget (Logitech Illuminated)... hur pass mycket skiljer de där knapparna igen när det gäller längden på nedtryckningarna?

2 mm färdväg tills den känner av nedtryckning. Kan färdas totalt 4 mm

Medlem
Skrivet av riktigninja:

kvalité utan onödigt extratjafs , tyvärr vill jag ha ett tangentbord utan windowsknapparna .. hatar att trycka på dom istället för alt

Steelseries kör utan windowsknapp på 6gv2, kanske värd att testa.

Fick hem mitt MK-85 idag, aldrig haft mekaniskt tangentbord förr. Gick från G15 till detta, och det känns ju verkligen annorlunda att skriva på och spela med, men på ett bra sätt. Riktigt jäkla stilrent också, älskar att det lyser rött... N-key rollover genom USB funkar utan problem.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av Endeavour:
Skrivet av Exxo:

Jämfört med ett sådant tangentbord som jag har i nuläget (Logitech Illuminated)... hur pass mycket skiljer de där knapparna igen när det gäller längden på nedtryckningarna?

2 mm färdväg tills den känner av nedtryckning. Kan färdas totalt 4 mm

Synd att man inte har möjlighet till o testa ett sådant tangentbord här i närheten. Eller känner någon av er till en affär i Norrköping som säljer sådana här tangentbord?

Medlem

Jag köpte ett sånt här för en månad sen, grymt nöjd.

Medlem

Hade den svettats prestanda så skulle den erbjudit något nytt och användbart. Min Logitech G15 är förmodligen exakt lika bra på att göra det MK-50 gör med undantag till gamla usb portar och ingen input/output för hörlurar/mic

Spela roll om det är knäppt tyst? jag hör ändå inte det lilla ljud som G15 gör när jag spelar eller lyssnar på musik. kan knappast tänka mig att mekaniska knappar gör dig bättre på det du gör när du sitter vid datorn. lite skönare kanske det är? men är det värt att punga ut så mycket pengar för något sånt? finns tangentbord med små knappar som är gudomligt sköna utan mekaniskt tjosan

MK-50 är ett simpelt tangentbord utan features, MK-85 är bigbrother och det ända som skiljer är att den har lysande tangenter? Har inget annat mycket billigare tangentbord samma prestanda som MK-50/85? JO och dom erbjuder så mycket mer som faktiskt är användbart

MK är bara ett dyrt tangentbord som gör det den skall, men inget mer

Fel att lägga till lyse på den billigare versionen och lite mer tangenter för något mer än vad 1990 tangentbord erbjöd? sitta och fjanta med F-keys för att ändra ljud och låt på spotify är ju bara dumt år 2011/2012

Medlem

Extra knappar är rätt bra till volym och så.


signatur

hur tjattar man

Medlem

Hur sitter "Alt Gr"-tangenten relativt mot 7:an och { tangenten?
Går det att trycka på "Alt Gr" och "7" samtidigt med högerhanden utan problem?


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag kommer säkert att köpa MK-50. Undrar om den har spill vatten tätt skydd.

För de som ville ha ett recension av andra Qpad MK-80 Pro test av Sweclockers finns på:
http://youtu.be/4A8oZWsRp9o

Medlem

Cherry mx red är väldigt tråkiga brytare dock

Medlem
Skrivet av fryk:
Skrivet av riktigninja:

kvalité utan onödigt extratjafs , tyvärr vill jag ha ett tangentbord utan windowsknapparna .. hatar att trycka på dom istället för alt

Steelseries kör utan windowsknapp på 6gv2, kanske värd att testa.

Det ENDA jag inte gillar med steelseries 6Gv2-bordet jag har, vänster windows-knapp finns inte.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Bra recension! Det enda jag saknar är att du hade testat alla knappar 50 miljoner och en gånger. Hade faktiskt redan beställt ett, kände när det kom ut att det här var precis vad jag letat efter. Använder aldrig USB kontakterna på tangentbordet eller ljudinutgångarna, och bakgrundsbelysning behöver jag inte heller på den stationära datorn eftersom skärmen lyser upp tangentbordet. Betalade 642kr inkl frakt från Dustin Home med studentrabatt, vilket var ett riktigt bra pris.

Medlem
Skrivet av Saftnisse:

Hade den svettats prestanda så skulle den erbjudit något nytt och användbart. Min Logitech G15 är förmodligen exakt lika bra på att göra det MK-50 gör med undantag till gamla usb portar och ingen input/output för hörlurar/mic

Spela roll om det är knäppt tyst? jag hör ändå inte det lilla ljud som G15 gör när jag spelar eller lyssnar på musik. kan knappast tänka mig att mekaniska knappar gör dig bättre på det du gör när du sitter vid datorn. lite skönare kanske det är? men är det värt att punga ut så mycket pengar för något sånt? finns tangentbord med små knappar som är gudomligt sköna utan mekaniskt tjosan

MK-50 är ett simpelt tangentbord utan features, MK-85 är bigbrother och det ända som skiljer är att den har lysande tangenter? Har inget annat mycket billigare tangentbord samma prestanda som MK-50/85? JO och dom erbjuder så mycket mer som faktiskt är användbart

MK är bara ett dyrt tangentbord som gör det den skall, men inget mer

Fel att lägga till lyse på den billigare versionen och lite mer tangenter för något mer än vad 1990 tangentbord erbjöd? sitta och fjanta med F-keys för att ändra ljud och låt på spotify är ju bara dumt år 2011/2012

Du missar att det har mekaniska brytare vilket är betydligt annorlunda än vad som sitter på ett Logitech G15. Jag byter upp mig från ett G11 och funderade ordentligt över vilka features jag faktiskt använda. Specialknapparna har jag inte programmerat en enda gång, och det enda jag använde var volymsknapparna. Önskar man en display och massa andra features så är det ju bara att köpa något annat tangentbord, men jag ser inte alls något behov av det.

Skrivet av Saftnisse:

Hade den svettats prestanda så skulle den erbjudit något nytt och användbart. Min Logitech G15 är förmodligen exakt lika bra på att göra det MK-50 gör med undantag till gamla usb portar och ingen input/output för hörlurar/mic

Spela roll om det är knäppt tyst? jag hör ändå inte det lilla ljud som G15 gör när jag spelar eller lyssnar på musik. kan knappast tänka mig att mekaniska knappar gör dig bättre på det du gör när du sitter vid datorn. lite skönare kanske det är? men är det värt att punga ut så mycket pengar för något sånt? finns tangentbord med små knappar som är gudomligt sköna utan mekaniskt tjosan

MK-50 är ett simpelt tangentbord utan features, MK-85 är bigbrother och det ända som skiljer är att den har lysande tangenter? Har inget annat mycket billigare tangentbord samma prestanda som MK-50/85? JO och dom erbjuder så mycket mer som faktiskt är användbart

MK är bara ett dyrt tangentbord som gör det den skall, men inget mer

Fel att lägga till lyse på den billigare versionen och lite mer tangenter för något mer än vad 1990 tangentbord erbjöd? sitta och fjanta med F-keys för att ändra ljud och låt på spotify är ju bara dumt år 2011/2012

Känsla är viktigt! Man kanske inte blir bättre på spelen, men man blir garanterat gladare av att ha rätt feedback under fingrarna. Sedan vad man föredrar är ju givetvis personligt.

Medlem

ok inte visste jag att tangentbord kunde ha prestanda. kan någon förklara för mig vad som gäller med tangentbordsprestanda?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

700kr = "budget".
Välkommen till inflationens högland.

Välkommen till kvaliténs högland.

Jag tror det kan vara bra om folk testar skriva med ett mekaniskt tbg innan de påstår saker som "öööh, men hur bra/skönt kan det vara då?". Det är skönt och bra!
Fasen, mitt Filco är nog ett av de bättre köpen på senare år.

Medlem

Jag köpte detta tangentbordet för några veckor sen och jag är helnöjd. Jag behövde inte allt lullull som MK-80 & MK-85 har.. Verkligen inte till det priset heller, som andra säger: Kvalité utan en massa tjafs och inte ett superhögt pris. Riktigt najs att de erbjuder ett tangentbord utan (i mina ögon) skräpfunktioner.

Jag kände på SteelSeries 6gv2(cherry black mx switches), QPAD MK-80 (cherry blue mx switches) och QPAD MK-50 (cherry red mx switches). Svarta var lite för hårda, blåa lät för mycket. Röda = perfekt. Jag var lite rädd för att jag skulle trycka ner knapparna av misstag när jag vilade händerna på tangentbordet, och det har hänt några gånger. Men jag är övertygad om att jag inte kommer ha det problemet när jag blivit mer van.

Snyggt tangentbord, dock har det samma chassi som MK-80 (och MK-85 antar jag) och det betyder att det är plast över där USB/hörlur/mic portarna sitter på ett MK-80/85.

Medlem
Skrivet av kenji:

Jag kände på SteelSeries 6gv2(cherry black mx switches), QPAD MK-80 (cherry blue mx switches) och QPAD MK-50 (cherry red mx switches). Svarta var lite för hårda, blåa lät för mycket. Röda = perfekt. Jag var lite rädd för att jag skulle trycka ner knapparna av misstag när jag vilade händerna på tangentbordet, och det har hänt några gånger. Men jag är övertygad om att jag inte kommer ha det problemet när jag blivit mer van.

Hur är det att gå ifrån feedback till en linjär nedtryckning? Är riktigt sugen på MK-50 men är lite rädd att den röda switchen kommer kännas lite väl utomjordlig. Och hur är det att skriva utan feedbacken?

Medlem

Är det någon som kan tipsa ett tangentbord i detta stuk, utan massa tjafs och bajs fast med bakgrundsbelysning på tangenterna? Den enda tillhörande funktionen jag kan uppskatta när man sitter i ett mörkt rum på LAN.
Eller ÄNNU bättre, nåt fint sätt att lägga till denna funktion själv? Vet inte varför det skulle vara bättre, hade bara varit lite roligare att ha ett "eget" tangentbord.

12
Skriv svar