Wii U snart tillbaka i rampljuset

Robot
Wii U snart tillbaka i rampljuset

Alltsedan den förvirrade E3-demonstrationen har det varit tyst om Wii U. Men på CES nästa månad visas konsolen återigen upp för världen.

#nintendo


Medlem
Wii U snart tillbaka i rampljuset

Dvs ointressant för alla andra utom de medier som inte redan sett materialet

Medlem

och failenhet:)

Medlem

Wii U kommer faila förrän den ens släppts. Från vad jag hört och läst, så kommer inte hårdvaran vara så mycket bättre än vanliga Wii, och fortfarande underpresterande jämfört med X360 och PS3. Lägg därtill, att "X720" och PS4 är i planeringen och kommer med största sannolikhet ha bättre hårdvara än sina föregångare.

Nintendo har glömt bort dom riktiga spelarna, och satsar enbart på barnfamiljerna.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Vilket kanske är jidrans smart?

Jag tänker på Steve Jobs biografi där det nämns att Apple satsade 20% mer i dollar på varje maskin i marknadsföring på första Mac:en. Det höga prisen anses roten till att Microsoft tog över marknaden totalt.

Kanske är vi som i slutet av 1983 - Den så kallade "Spelkraschen" Det berodde på en kombination av sviktande ekonomi, bristande förnyelse och lanseringen av billiga hemdatorer som VIC64. Känns det igen? Wii kommer nog vara billigare än nya maskiner från Sony och Microsoft.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Wii U kommer faila förrän den ens släppts. Från vad jag hört och läst, så kommer inte hårdvaran vara så mycket bättre än vanliga Wii, och fortfarande underpresterande jämfört med X360 och PS3. Lägg därtill, att "X720" och PS4 är i planeringen och kommer med största sannolikhet ha bättre hårdvara än sina föregångare.

Nintendo har glömt bort dom riktiga spelarna, och satsar enbart på barnfamiljerna.

Ja och med tanke på att Wii utklassar PS3 och 360 i säljsiffror så kanske det inte är en särskilt dålig idé? Jag funderar definitivt på att köpa en Wii U och ha stående bredvid min krysslåda och mitt n64, kul att få spela nya Mario, Zelda, Metroid etc.

Medlem

Skulle jag köpa en konsol igen, så lär det bli Nintendo. Vill jag ha en kraftig maskin så använder jag min pc, då den springer åttor runt både xbox och playstation.

Medlem

Det wii som utklassade 360 o ps3 hade ett startförsäljningspris på 2500 vilket inte ändrade sig på 3-4 år.
Xbox kosta 4000 när det kom ps3 ännu mer.
Största anledningen har du där. Wii u kommer kosta 4500:- vilket enligt mig är ett hutlöst pris.
Då du varken kan spela DVD-skivor eller Blu-ray i den. Det är inget revolutionerande i wii u. som den första hade. kommer inte locka några förutom zeldafans. Samt att grafiken är jämnlik 360 o ps3 vilket inte heller är något att sukta efter. Nya xbox har dom sagt redan nu att de kommer vara ett lågt startpris.
Tripplefail för nintendo. Deras nay konecpt med monitor på kontrollern är bara löjlig. Desperat.

Medlem

"Hello everyone! We're gonna' show our awesome console, and it's all gonna' be stuff you've seen before so you don't have to swim in a pool of hype."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

"Hello everyone! We're gonna' show our awesome console, and it's all gonna' be stuff you've seen before so you don't have to swim in a pool of hype."

Den var bra!
Men risken är att folk gillar att känna igen sig.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av lang:

Det wii som utklassade 360 o ps3 hade ett startförsäljningspris på 2500 vilket inte ändrade sig på 3-4 år.
Xbox kosta 4000 när det kom ps3 ännu mer.
Största anledningen har du där. Wii u kommer kosta 4500:- vilket enligt mig är ett hutlöst pris.
Då du varken kan spela DVD-skivor eller Blu-ray i den. Det är inget revolutionerande i wii u. som den första hade. kommer inte locka några förutom zeldafans. Samt att grafiken är jämnlik 360 o ps3 vilket inte heller är något att sukta efter. Nya xbox har dom sagt redan nu att de kommer vara ett lågt startpris.
Tripplefail för nintendo. Deras nay konecpt med monitor på kontrollern är bara löjlig. Desperat.

Precis samma sades om Wii vid release.
"Den där konsolen kommer ingen köpa. Betala 3000 för en konsol som har samma grafik som en playstation 2 som kostar 1000, haha!"

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Proximately:

"Hello everyone! We're gonna' show our awesome console, and it's all gonna' be stuff you've seen before so you don't have to swim in a pool of hype."

Den var bra!
Men risken är att folk gillar att känna igen sig.

Eller så blir det bara en lam tillställning och den enda publiciteten de får i media är något i stil med "kolla in vårt föregående reportage".


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

#3 Det är ju ingen ide att de satsar att vara bäst prestanda mässigt då de kommer sälja bäst endå. Har de bara Mario som de kan fortsätta mjölka så kommer konsolen sälja.

Medlem

Med tanke på att dom borde bli minst ett år före microsoft och sonys nästa konsoller så tror jag att denna kommer sälja väldigt bra.
Grafikkortsmässigt så gissar jag att det kommer bli ett ordentligt hopp om 5-10x grafikkraften som finns hos xbox360 och PS3.
För att ta ett exempel så har xbox360 48 shaders och wii U ryktas få 800(x1900 vs 4870).
och då är det endå 360 som denna konsolgenerationens vassade gpu.

Medlem

Tycker det är tråkigt att se alla människor som endast går på rykten. Man hör alltid rykten runt nya konsoller, och 90% av dem är fel. Jag väntar att bestämma mig tills dess att nintendo själva går ut med officiell information. Vad jag har hört från väldigt många spel-medier så är handkontrollen rent briljant. Först och främst nämnde någon att den nya konsollen skulle kosta 4500. Om man känner nintendo rätt så tvivlar jag att priset kommer ligga på det då du kan använda dig av de gamla wii-motsen för att spela samt att nintendo alltid har lägre ingångspris än någon annan konsoll att döma från tidigare generationer. Ja till och med 3DS som låg på hutlösa 2500 i ingångspris är lägre än vitapriset. Nej tack, dömar inte ut något förns jag fått det konkret från nintendo själva.

Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Precis samma sades om Wii vid release.
"Den där konsolen kommer ingen köpa. Betala 3000 för en konsol som har samma grafik som en playstation 2 som kostar 1000, haha!"

Skrivet av purjo:

Ja och med tanke på att Wii utklassar PS3 och 360 i säljsiffror så kanske det inte är en särskilt dålig idé? Jag funderar definitivt på att köpa en Wii U och ha stående bredvid min krysslåda och mitt n64, kul att få spela nya Mario, Zelda, Metroid etc.

En sak som ni tycks ha glömt att ta i beaktande är att Nintendo generationen före var den sämst säljande konsolen (före xbox kom) och en riktigt mariginallirare trots att de hade Mario, Zelda och liknande.
Vad var det som gjorde Wii till en sucée?
Rörelsekänslighet, att barn kunde "vifta" och spela, till och med föräldrarna kunde delta utan att behöva lära sig avancerade kontroller eller kotrkommandon (idotsäkert). Sen var den billig också, vilket bidrog, men just "alla ska med" var det avgörande.

Wii U är långt efter hårdvarumärrigt, vilket inte spelar någon som helst roll för deras kunder, på samma sätt osm en 360/Ps3 spelare aldrig bryr sig om att de kan få spela konsolportar med bättre grafik om de bara betalar 8ggr mer för en PC.
Det avgörande är priset (billigt säljer, se Nokia som fortfarande är störst i världen på mobiler) och att det är enkelt. Move ses som en Wii-klon, och försöker dessutom tilltala casuals och hardcore med samma sak, "bättre än Wii" säljer inte mycket och när spel som Killzone 3 bantas ner för Move-stödet ska med, blir spelare arga.

Kinect däremot är en naturlig uppföljning på temat rörelsekänslighet, de som inte ens kan hantera en Wii.mote kan spela med Kinect (att stå och vifta duger, valfri bebis kan klara det) och en xbox 360 av billigare modell bundlad med Kinect och barn/fitness-spel kan sno en rejäl marknadsandel casuals från Nintendo.
Det Nintendo måste göra, förutom att pumpa meninglösa Mario-spel tills alla barn i världen är less, är just att hitta en ny funktion som är "cool" men samtidigt simpel nog för att alla ska kunna delta.
Wii U är i dagsläget INTE en sådan sak, bara det faktum att bara 1 "platta" får användas per konsol, och att den ger spelaren seriösa fördelar, kommer göra många mycket upprörda. Lägg till att Ubisofts ritverktyg till Wii med liknande funktionalitet floppat rejält. Antingen slänger Nintendo in något nytt, enkelt men genialt, eller så förlora de nästa generation. Å andra sidan tvivlar jag på att MS/Sony kommer att vara sega på att kopiera plattan eller vad nu Nintendo satsar på om de märker att de säljer, i spelbranschen kopierar de ju villt från varanda (Wii-Move, Miis-Avatarer, Achivements-Trophies etc)

Medlem

Har väl aldrig varit den starkaste konsolen som "vunnit". Nes var inte starkast, SNES inte heller, PS1, PS2, Wii. Inga av dom var dom starkaste i sin generation. N64 hade bättre grafik än PS1. Gamecube och Xbox var starkare än PS2. Det har aldrig varit grafiken och hur många gigafloppar som maskinerna klarar av som gör att dom säljer.
Wii U kommer definitivt att sälja, mycket för att Nintendo öppnat upp marknaden för nya spelare, spelare som är villiga att betala för sig och som inte bryr sig om häftiga techdemos eller om det är 1080p/720p/1080i eller något annat tekniskt. Dom vill ha en upplevelse utan en massa knappar och kombinationer, att göra en naturlig rörelse eller peka på något. En klar pastellfärgad figur som rör sig i roliga miljöer utan något speciellt "mission" annat än att ta sig fram genom en bana av olika hinder.
Det Wii byggde upp är ett förtroende hos många föräldrar, ett namn som barnen kommer ihåg, precis som NES gjorde.
- Ny spelkonsoll till 11-åringen, varför inte nya Wii U, Super Mario var ju bra...
Nu när spel som Farmville värderas högre än EA så kan man ju säga att dom så kallade "hardcoregamers" som gnäller på allt och alla för att dom inte har det senaste GTX-kortet eller nya ivybridge eller ssd eller fansmoster är ganska obetydliga i sammanhanget. Marknaden har vuxit om dom, det finns andra nya spelare istället och dom har majoritet...

Inaktiv

Wii sålde riktigt bra för att marknadsföringen var genial. Tyvärr var inte produkten det och hur man viftar spelade inte så stor roll och senare släpptes en ny kontroll som skulle vara vassare. Det var den inte.

Det är som när folk tittar på TV-shop och köper en motionscykel eller liknande. Använder den några gånger för att sedan inse att man inte blev den där snygga människan i reklamen. De flesta jag känner som har wii använder den inte ens. Det är mest pinsamt att stå och vifta. Spelen vill dessutom ofta att man ska göra det så snabbt som det bara går, vilket tröttar ut en rejält...

Jag hoppas folks tålamod med Nintendo är slut nu. De har sällan bra spel vid release och jag hoppas Sonys marknadsföring av PS4 blir lika bra som till PS3. För även om de lurade med vansinnigt snygga "target renders" som först nu kan realiseras så hoppade många på tåget och spred Blu-ray över hela världen.

Med PS4 har man kommit över "barnsjukdomen" som PS3 var och kan erbjuda spel i 3D utan att behöva kompromissa. Utvecklarna kan nu koda flertrådat. Cell är inte längre ett mysterium. PS3 tvingade dem att lära sig och idag är det ett krav när man gör spel. Med en uppdaterad BD-spelare, en 32-kärnig processor, XDR-minne och ett grafikkort av denna generation har man en otroligt stabil grund att bygga på. Marknadsföringsavdelningen behöver inte lära folk vad Blu-ray är eller hitta på vansinniga target renders. Räcker att visa lite spelbar kod från releasespelen. De flesta vet idag att det var Sony som hade de häftigaste exklusiva titlarna, så PS4 kommer inte vara grisen i säcken längre.

360 förbrukade mitt förtroende för ms(trasiga maskiner, repade skivor och spel som var bättre på PC), när de sedan valde kinect som viftpryl hamnade de på minus. Om kinect är deras väg hoppas jag folk tittar åt ett annat håll när de släpper sin xbox3. Jag hoppas att de flesta är less på vift nu.

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Har väl aldrig varit den starkaste konsolen som "vunnit". Nes var inte starkast, SNES inte heller, PS1, PS2, Wii. Inga av dom var dom starkaste i sin generation. N64 hade bättre grafik än PS1. Gamecube och Xbox var starkare än PS2. Det har aldrig varit grafiken och hur många gigafloppar som maskinerna klarar av som gör att dom säljer.
Wii U kommer definitivt att sälja, mycket för att Nintendo öppnat upp marknaden för nya spelare, spelare som är villiga att betala för sig och som inte bryr sig om häftiga techdemos eller om det är 1080p/720p/1080i eller något annat tekniskt. Dom vill ha en upplevelse utan en massa knappar och kombinationer, att göra en naturlig rörelse eller peka på något. En klar pastellfärgad figur som rör sig i roliga miljöer utan något speciellt "mission" annat än att ta sig fram genom en bana av olika hinder.
Det Wii byggde upp är ett förtroende hos många föräldrar, ett namn som barnen kommer ihåg, precis som NES gjorde.
- Ny spelkonsoll till 11-åringen, varför inte nya Wii U, Super Mario var ju bra...
Nu när spel som Farmville värderas högre än EA så kan man ju säga att dom så kallade "hardcoregamers" som gnäller på allt och alla för att dom inte har det senaste GTX-kortet eller nya ivybridge eller ssd eller fansmoster är ganska obetydliga i sammanhanget. Marknaden har vuxit om dom, det finns andra nya spelare istället och dom har majoritet...

Hade inte kunnat säga det bättre själv ! Det som många inte verkar förstå är att hårdvaran inte säljer en sån här produkt. Det handlar om bra och långsiktig marknadsföring. Nintendo (precis som Sony, Microsoft), är ett varumärke. Till skillnad från Sony och Microsoft så vet nästan vartenda barnfamilj i hela världen vad Nintendo är.
Det finns nog ingen tvivel om att nästa Xbox- och Playstationkonsol kommer vara mycket kraftigare än Wii U, men det finns nog inte heller mycket tvivel om att Nintendo tilltalar en bredare massa.

Nintendo Wii var aldrig någonting för mig, så skaffade aldrig konsolen, men jag förstår dess oerhörda popularitet, och jag blir inte alls förvånad ifall Wii U också säljer kraftigt (men mycket hänger på priset, så vi får se!).

Medlem
Skrivet av stormense:

Vilket kanske är jidrans smart?

Kanske är vi som i slutet av 1983 - Den så kallade "Spelkraschen" Det berodde på en kombination av sviktande ekonomi, bristande förnyelse och lanseringen av billiga hemdatorer som VIC64. Känns det igen? Wii kommer nog vara billigare än nya maskiner från Sony och Microsoft.

Finanskrisen var redan 2008 men spelkonsolerna har fortsatt att sälja som smör. Spelkraschen berodde till stor del på riktigt dåliga och simpla spel som ofta var rena kopior på varandra. Vad gäller förnyelse så har både Sony och Microsoft förnyat sig, och även om det är mycket uppföljare så förnyar och förbättrar sig de flesta stora tredjepartstillverkare varje år. Det största nytänkandet finns dock i de lite mindre spelen med mindre budget som släpps digitalt. Vad gäller lanseringar av billiga hemdatorer so, nej, det känns inte igen. För hemdatorerna kanske är billiga, men ska man spela på en dator så får man fortfarande betala en rejäl slant, och för den genomsnittlige konsumenten så blir skillnaden inte så stor mot spelkonsolerna som för några konsolgenerationer sedan då teknikutvecklingen tog stora språng varje år och spel till N64 eller PlayStation såg ut som skräp jämfört med de senaste spelen till PC. Till och med en sådan sak som dräglig upplösning var inte något som konsolspelare kunde njuta av.

Skrivet av Krycka:

Skulle jag köpa en konsol igen, så lär det bli Nintendo. Vill jag ha en kraftig maskin så använder jag min pc, då den springer åttor runt både xbox och playstation.

Så Sonys och Microsofts exklusiva spelserier är inget som du bryr dig om? Spel som Halo, Gears of War, Resistance, Uncharted med flera...Kan jag kanske förstå på ett sätt, då spelen kanske inte skiljer sig så väldigt mycket från vad tredjepartstillverkare släpper. Tittar man på tredjepartstitlar så är ju PC starkare, men om inte utvecklarna anpassar spelen för PC (eller snarare optimerar kanske) så blir det ändå inte så stor skillnad (tyvärr). Praktexemplet var väl GTA IV? Som även släpptes långt senare till PC.

Medlem
Skrivet av MakkeK:

Har väl aldrig varit den starkaste konsolen som "vunnit". Nes var inte starkast, SNES inte heller, PS1, PS2, Wii. Inga av dom var dom starkaste i sin generation. N64 hade bättre grafik än PS1. Gamecube och Xbox var starkare än PS2. Det har aldrig varit grafiken och hur många gigafloppar som maskinerna klarar av som gör att dom säljer.
Wii U kommer definitivt att sälja, mycket för att Nintendo öppnat upp marknaden för nya spelare, spelare som är villiga att betala för sig och som inte bryr sig om häftiga techdemos eller om det är 1080p/720p/1080i eller något annat tekniskt. Dom vill ha en upplevelse utan en massa knappar och kombinationer, att göra en naturlig rörelse eller peka på något. En klar pastellfärgad figur som rör sig i roliga miljöer utan något speciellt "mission" annat än att ta sig fram genom en bana av olika hinder.
Det Wii byggde upp är ett förtroende hos många föräldrar, ett namn som barnen kommer ihåg, precis som NES gjorde.
- Ny spelkonsoll till 11-åringen, varför inte nya Wii U, Super Mario var ju bra...
Nu när spel som Farmville värderas högre än EA så kan man ju säga att dom så kallade "hardcoregamers" som gnäller på allt och alla för att dom inte har det senaste GTX-kortet eller nya ivybridge eller ssd eller fansmoster är ganska obetydliga i sammanhanget. Marknaden har vuxit om dom, det finns andra nya spelare istället och dom har majoritet...

SNES var "starkast". Iallafall om man jämför med Mega Drive och inte blandar in smalare konsoler som TurboGraphx, 3DO, Amiga CD 32, Jaguar, Philips CD-i (som dessutom kom flera år senare och kanske inte ens kan anses tillhöra samma generation) och så vidare.

Men visst, prestandan spelade nog ganska liten roll även för SNES:en. Donkey Kong Country gav dock SNES en rejäl skjuts under dess senare tid och det berodde ju mycket på att man lyckades göra ett spel som var snyggare och häftigare än något som släppts på Mega Drive. Å andra sidan hade det inte spelat någon roll om inte DKC varit ett roligt och välgjort spel.

PlayStation 1 och 2 kanske inte var mest kraftfulla, men de var det när de kom, vilket nog gav dem en välbehövlig skjuts i början av deras karriärer. Folk imponerades av debutspelen (som Wipeout och Ridge Racer på PS 1, eller på PS2 SSX och...tja, SSX var ju riktigt häftigt...). Samma sak delvis med Xbox, som med Halo visade att man kunde göra saker som Ps2 inte klarade av (men som kanske inte tilltalade den breda massan på samma sätt som de spelare som gillar FPS) och Xbox 360 som imponerade i början med spel som Project Gotham Racing 3 eller Gears of War som tillsammans med HD-grafiken generellt visade vilken stor skillnad det trots allt var ner till förra generationens konsoler. Nästan alla konsoler har försökt övertyga ,åtminstone delvis, med sin teknik i ett inledande skede. Super Mario 64 var ju riktigt snyggt när det kom, även om det främst var friheten och Mario i 3D som gjorde att folk drogs till spelet så var det även en uppvisning i 3D-grafik och vad man kunde göra med Nintendo 64. Wii däremot, imponerade inte med grafiken, knappt alls. Den blev en jättesucce ändå, men efter ett tag så tröttnade folk kanske lite när viftandet blivit tråkigt och man inte kunde få samma spel som på HD-konsolerna. men även om Wii slog igenom med sin nya styrning så är grafiken inte för det oviktig.

Medlem

kommer endå inte att släppas en ny ps.. blir endå U på önskelistan till tomten


signatur

mm

Medlem
Skrivet av HogeN:

kommer endå inte att släppas en ny ps.. blir endå U på önskelistan till tomten

Tomten gör en U-sväng med sin flygande släde till Japan och hämtar ett prototypexemplar till dig, för de lär ju sälja slut i alla vanliga leksaksbutiker och spelaffärer...eller?

Medlem

jeap UPS Tomten ^_^


signatur

mm

1
Skriv svar