Skolan dödar motivationen?

Medlem
Skolan dödar motivationen?

Tittare runt lite på youtube och hittade den här videon:

Jag har ju gått ut grundskolan för ett och ett halvt år sedan.
Detta som han säger tycker jag passar in till 100%!
Är det någon annan här på FZ som håller med vad han säger?

Medlem

Måste säga att klippet var väldigt intressant och ja, det är troligen lite så. Självklart finns det folk som inte påverkas av detta men tror att de flesta blir påverkade. Man kan också se hur folk på gymnasiet gått in i väggen pga skola, skulle man läsa roliga ämnen skulle man inte gjort det men man blir tvingad o läsa en massa skit som inte är speciellt intressant. Det i sin tur påverkar din motivation för skolgången/andra saker som anses vara "dåliga".

Jag har många kompisar som gått musik och media m.m. på gymnasiet och universitet eftersom dom tycker att sånt är kul, jag har alltid tyckt kemi och fysik är skit roligt så jag går på kth nu och pluggar materialvetenskap och är nöjd med utbildningen (förutom matten, den blev så himla svår helt plötsligt xD) Men sen finns ju dom som bara väljer linjer, utbildningar m.m. för att det är bra jobb efteråt och bra med pengar istället för att tänka på, vad är jag bra på? Det är jävligt synd faktiskt, känns nästan som att man måste vara ekonomiskt oberoende för att kunna välja utifrån hjärtat och inte bli påverkad av "vad ger mig bra med pengar". Som sagt, detta påverkar inte alla, men tror att de flesta blir påverkade!

Medlem

Tror att det här klippet är inspirationen till TS klipp, väldigt sevärd.

edit:
Tror även att detta klipp är relaterat till TS klipp, också väldigt sevärd.

Medlem

Nu menar jag inte att komma in hit och låta som en skit - MEN;

1- Det är väldigt lätt att komma till slutsatser om man själv fritt får välja vad det är som är orsaken till en försämring/förbättring/förändring. I det här fallet väljer den här killen att helt sonika utgå ifrån att det är "skolan".
Frågor som kan vara bra att ställa:
- vad innebär "skolan"? lärare, byggnader/lokaler, läroplaner, läromedel - what? vad menar man om man säger något så generellt?
- vad finns det som stöder en sån tes? forskning? antaganden? eller ännu värre; antaganden baserat på personliga erfarenheter, eller dylikt. Typiskt sådant är just uttalandet att det kreativa tänkandet skadas av vår skolgång, för att alla råkar gå i samma skola. Det kan verka som ett rimligt antagande, men det skrapar ju inte ens på ytan.

Sen blir jag konfunderad över killens användande av Pablo Picasso-citatet. Om det Pablo Picasso säger är sant, vilket han dessutom sa i en tid när skolgången troligtvis var väldigt annorlunda, är det verkligen dagens skola som bär skulden i sammanhanget? Samma skola som (hur inkompetent uttryckt det än är) kallats för "flumskola" för att den inte prioriterat hårda resultat.

Parallellen mellan kopiering & fusk och samarbete är jävligt grund tycker jag personligen. Hur lär du ett barn att vara kreativt genom att ge dem svaret direkt? Det är ju deras egen läroprocess det är frågan om. Jag tror vi alla kan känna igen oss i att vi fastnat i ett problem, fått det förklarat och löst för oss, för att sedan fastna igen så fort vi försöker själva. Ja, det är bra att dela med sig och samarbeta. Men färdiga lösningar och svar hjälper väl ingen? Vi lever redan i ett quick fix-samhälle i allra högsta grad!

Professorn uttrycker sig ganska grundlöst till och från tycker jag. Han borde väl se och förstå att det ligger mer bakom betygsdebatten (dvs djupare värderingsfrågor och MYCKET annat) än att man tjafsar om betyg i åk 6 eller 7. Det är frågan om att man luckrar upp och bereder väg för flera sådana ändringar; mer kategorisering och segregering i form av prestationsbedömningar. Vill vi ha en skola som är ännu mer resultatdriven? Vad tycker *ni* om det ni "lärt" er på några av proven i grundskolan? Var det minnesvärt och belönande för ert fortsatta liv när ni vrålpluggade för att få ett bra betyg? Det är nog inte omöjligt att just beslut som det om tidigare betygsättning håller den svenska skolan kvar i dåtidens system, med resulterande betygskvot- och inflation.

Sedan blir jag konfunderad när jag hör att de estetiska ämnena tydligen är klart rangordnade. Jag som är musikhögskolestudent (och som, hör och häpna, gått i grundskola som alla andra) kan inte säga att det jag gör har en högre status bland ungdomar än t ex vad dans av olika slag har. Tvärtom...
DÄREMOT är det väldigt bra att han tar upp att de estetiska ämnena får för liten plats i skolan. Det tror jag definitivt är sant.
Det han säger är naturligtvis inte helt åt skogen, men det är väldigt mycket personliga åsikter och väldigt stora anklagelser han riktar mot skolsystemet. Men det vore bättre om han fick lite mer kött på benen för sina yttranden. Lite mer fakta och lite mindre domedag tycker jag.

Medlem

Han är ju väldigt pigg på att peka ut tillkortakommanden i utbildningssystemet, men kommer inte med några alternativ...


signatur

Imperator

Inaktiv

Kan ju också fråga sig hur länge det är vettigt att bara konkurrera och konsumera hela tiden.

Medlem

fan va sant allt lät

Medlem
Skrivet av Reize:

Han är ju väldigt pigg på att peka ut tillkortakommanden i utbildningssystemet, men kommer inte med några alternativ...

han har väl gått i skolan, så det tog väl död på motivationen

Medlem

Skolan har dödat min motivation nästan helt, dock är min vilja så stark att det täcker det som tur är men har vart nära på att hoppa av sista året på gymnasiet..

Men men, det gäller att hålla ut och ignorera de lärare som är idioter osv.

Jag har ett bättre alternativ än det nuvarande skolsystemet men orkar tyvärr inte skriva ner det här

Medlem
Skrivet av Aresz:

Kan ju också fråga sig hur länge det är vettigt att bara konkurrera och konsumera hela tiden.

Hur menar du?


signatur

Imperator

Medlem

Fanns en tråd om detta på flashback för flera månader sedan. Där alla blev förbanande på killen som hade plagierat den andra videon. Därför stängde han av rating och tog bort comments.

Medlem

Ja klippet i första posten verkar vara ett plagiat, förlåt , inspirerad av de senare klippen.

Undrar hur världen skulle fungera om vi hade mer "kreativa" eller "divergent tänkande" läkare, piloter, busschaufförer, frisörer, revisorer, poliser och domstolar?

Här kommer en brandfackla: Hur "smart", "kreativ" och "divergent tänkande" är man om man inte kan anpassa sig till rådande situation och vara framgångsrik i det "system" man befinner sig i?

Tack för videotipsen, de var intressanta. Något att grunna på så att säga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"Den högre utbildningen måste i vidaste mening tillfredsställa samhällets behov" - Olof Palme 1968 i samband med protesterna mot UKAS.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Tycker det är intressant att man var "smartare" på lågstadiet än vad man är ju äldre man blir.

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Tycker det är intressant att man var "smartare" på lågstadiet än vad man är ju äldre man blir.

Ja, det beror på hur man definierar smarthet, intelligens, kreativitet i sådana här tester.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Bl4ckh4wk:

Tycker det är intressant att man var "smartare" på lågstadiet än vad man är ju äldre man blir.

Ja, det beror på hur man definierar smarthet, intelligens, kreativitet i sådana här tester.

Detsamma kan ju gälla din brandfackla Tybalt

För att ta några extrema exempel så klassas Charles Manson från olika håll som "smart" eller "intelligent" och han är som känt svårt missanpassad gentemot det system han är uppfödd och verkande i. Hitler anses också varit "intelligent" och han förändrade, eller "utvecklade", snarare än anpassade sig ett system. George Bush d.y klassas däremot inte alls som intelligent men "klättrade" som bekant upp till en ganska bekväm sits i sitt samtida system. Frågan från mitt håll blir härmed om det ens kan klassas som "smart" att klättra, högt eller lågt, på en hög av skit?

Jag tänker att det allmänna begreppet "skolan" i det här fallet betyder den allmänna, "publika", skolan som de flesta blir hänvisade till om man inte aktivt väljer eller ens kan välja. När jag gick i grundskolan läste vi t ex religion utifrån kristna grunder/perspektiv vilket kan sägas drog ner på min motivation till att läsa historia och religion på högre nivå då jag inte identifierade mig med religiositet från början.

Medlem
Skrivet av Jaaakob:

Nu menar jag inte att komma in hit och låta som en skit - MEN;

1- Det är väldigt lätt att komma till slutsatser om man själv fritt får välja vad det är som är orsaken till en försämring/förbättring/förändring. I det här fallet väljer den här killen att helt sonika utgå ifrån att det är "skolan".
Frågor som kan vara bra att ställa:
- vad innebär "skolan"? lärare, byggnader/lokaler, läroplaner, läromedel - what? vad menar man om man säger något så generellt?
- vad finns det som stöder en sån tes? forskning? antaganden? eller ännu värre; antaganden baserat på personliga erfarenheter, eller dylikt. Typiskt sådant är just uttalandet att det kreativa tänkandet skadas av vår skolgång, för att alla råkar gå i samma skola. Det kan verka som ett rimligt antagande, men det skrapar ju inte ens på ytan.

Sen blir jag konfunderad över killens användande av Pablo Picasso-citatet. Om det Pablo Picasso säger är sant, vilket han dessutom sa i en tid när skolgången troligtvis var väldigt annorlunda, är det verkligen dagens skola som bär skulden i sammanhanget? Samma skola som (hur inkompetent uttryckt det än är) kallats för "flumskola" för att den inte prioriterat hårda resultat.

Parallellen mellan kopiering & fusk och samarbete är jävligt grund tycker jag personligen. Hur lär du ett barn att vara kreativt genom att ge dem svaret direkt? Det är ju deras egen läroprocess det är frågan om. Jag tror vi alla kan känna igen oss i att vi fastnat i ett problem, fått det förklarat och löst för oss, för att sedan fastna igen så fort vi försöker själva. Ja, det är bra att dela med sig och samarbeta. Men färdiga lösningar och svar hjälper väl ingen? Vi lever redan i ett quick fix-samhälle i allra högsta grad!

Professorn uttrycker sig ganska grundlöst till och från tycker jag. Han borde väl se och förstå att det ligger mer bakom betygsdebatten (dvs djupare värderingsfrågor och MYCKET annat) än att man tjafsar om betyg i åk 6 eller 7. Det är frågan om att man luckrar upp och bereder väg för flera sådana ändringar; mer kategorisering och segregering i form av prestationsbedömningar. Vill vi ha en skola som är ännu mer resultatdriven? Vad tycker *ni* om det ni "lärt" er på några av proven i grundskolan? Var det minnesvärt och belönande för ert fortsatta liv när ni vrålpluggade för att få ett bra betyg? Det är nog inte omöjligt att just beslut som det om tidigare betygsättning håller den svenska skolan kvar i dåtidens system, med resulterande betygskvot- och inflation.

Sedan blir jag konfunderad när jag hör att de estetiska ämnena tydligen är klart rangordnade. Jag som är musikhögskolestudent (och som, hör och häpna, gått i grundskola som alla andra) kan inte säga att det jag gör har en högre status bland ungdomar än t ex vad dans av olika slag har. Tvärtom...
DÄREMOT är det väldigt bra att han tar upp att de estetiska ämnena får för liten plats i skolan. Det tror jag definitivt är sant.
Det han säger är naturligtvis inte helt åt skogen, men det är väldigt mycket personliga åsikter och väldigt stora anklagelser han riktar mot skolsystemet. Men det vore bättre om han fick lite mer kött på benen för sina yttranden. Lite mer fakta och lite mindre domedag tycker jag.

Väldigt bra inlägg.

Ett stort problem i den här dokumentären är att den utgår från helt subjektiva åsikter.

Nu orkar jag inte gå in för djupt på det här då jag tycker att "dokumentären" är ganska värdelös då den handlar mer om subjektiva åsikter än något vettigt objektivt.


signatur

Have a good time!

Vad är "motivation"? Var kommer det ifrån och hur absorberas det av individen är också en fråga man kan ställa sig. Kroppen och det centrala nervsystemet är under ständig förändring och förbättring och rör sig oftast i den riktning "brukaren" vill.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För det mesta men inte alltid. *poff* (insert music)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Tybalt:

För det mesta men inte alltid. *poff* (insert music)

Good one

I slutändan går det inte att skylla på allt och andra, det handlar om intresse och vad man själv vill göra av sitt liv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

från dilbert: i like to see myself as a creative person
- in other words youre a good drawer with no mathematic or analytical skills

3+4 om någon på ett logiskt sätt kan få det till något annat än 7 äter jag upp en pytteliten bit av min arm. man kan inte bara vara en av dessa två stereotyper för att göra förändring/lyckas/uppfinna något/duga till någonting överhuvudtaget. låter mest som en skoltrött fjortis i mina öron


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

1
Skriv svar