John Carmack tror på 1080p
Den legendariska Id-kodaren menar att 1080p kan vara framtiden för nästa konsolgeneration. Är detta också framtiden för Doom 4?
#id-software, #doom, #quake, #rage, #doom-4-2
Carmack...
Jaha så vi ska sikta på något som är vad, 5 år gammalt nu?
Ska Doom 4 göras på ID Tech 5?
Skärmar med högre upplösning har ju nästan börjat komma ut till rimliga priser och hårdvaran finns snart där för att stödja det också!
fifan
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Sikket Troll han är!
Tror tyvärr inte Doom 4 kommer bli något tekniskt vidunder, jag har sett vad dom kan åstakomma med id Tech 5 och tror inte riktigt på den så mycket som jag trott på de tidigare motorerna. Det kommer nog bli snyggt och vackrare än Rage, men id har för mig tappat den där riktiga omg-känslan. Tyvärr...
Här är en tanke, släpp en patch som fixar inomhus scenerna i Rage till att se bra ut i 480p åtminstonde.
Nämen!
Ja, konsolerna borde ju satsa på 1080p känns ju som ett vettigt steg, och multitråd mjukvara.
Så PC tekniken äntligen kan gå frammåt och förbi den antika spärren som konsolerna håller oss vid nu.
Excisterar det ens ett 1080p spel på konsol? jag tror inte det.. kanske nått racing spel som Forza eller Gran Turismo. Majoriteten är ju inte ens 720p bara uppskalning och uppskalning överallt.
och vi är som någon säger flera år in i den upplösningen.
Han kan säkert vända ett felstyrt skepp rätt igen. Ge honom lite cred.
Tvivlar på att 1080p kommer bli vanligt bland nextgen-spel. Kanske bland spel med abstrakt grafik, som Mario, men inte bland spel med realistisk, gritty grafik.
PS3 och X360 har fullt stöd för 1080p. Man varför finns det så få 1080-spel?
Oavsett hur snabbt GPU vi får så tar det dubbelt så lång tid att rita ut dubbelt så många pixlar (inte helt sant, men vi kan räkna så). Spelutvecklarna har helt enkelt insett att det blir snyggare om man istället prioriterar dyrare shaders, ljussättning, posteffekter etc.
Kommer denna prioritering verkligen ändras nästa konsollgeneration? Spelen kommer fortfarande spelas på samma tv-apparater i samma vardagsrum. Spelen kommer fortfarande marknadsföras med trailers på youtube, och screenshots fuskrenderade i tryckupplösning.
Det enda som kan få alla spelutvecklare att höja till 1080p är antingen att plattformen har så mycket perfomance att det inte längre är relevant med mer realistiska shaders, koplexare ljussättning etc. (detta kommer inte hända), eller att MS och Sony kräver högre upplösning av utvecklarna.
Tidigt i Xbox360's historia fanns ett krav på 720p och anti aliasing. Detta krav drogs tillbaka. En vild gissning är att detta krav riskerade att ge Sony ett övertag på grafiksidan...
Om nexgen-konsollerna är lika starka, och den ena kräver 1080p medan den andra nöjer sig med 720p, då kommer de som har den lägsta upplösningen kunna visa upp den mest imponerande grafiken...