John Carmack tror på 1080p

Robot
John Carmack tror på 1080p

Den legendariska Id-kodaren menar att 1080p kan vara framtiden för nästa konsolgeneration. Är detta också framtiden för Doom 4?

#id-software, #doom, #quake, #rage, #doom-4-2


Medlem
John Carmack tror på 1080p

Efter rage vet man ju inte riktigt vad man skall tro.

Medlem

Carmack...
Jaha så vi ska sikta på något som är vad, 5 år gammalt nu?
Ska Doom 4 göras på ID Tech 5?

Skärmar med högre upplösning har ju nästan börjat komma ut till rimliga priser och hårdvaran finns snart där för att stödja det också!

fifan


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

bara producerat ut skit sen q3

Medlem

Blir väl ett nytt Doom 3. Snyggt som fan när dom visar det, men tar så lång tid att släppa att alla andra spel hinner dit och förbi.

Medlem

Ofta? RAGE tyckte jag var awesome! :'), lite strul o så första veckan med drivrutinerna men älskade liret som fan :'D. Ser jättemkt fram emot Doom 4 :'>

Medlem

Ja för 1080p känns verkligen så awesome 2012/2013


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Herregud, varför är konsoler så långt efter?

Medlem

Sikket Troll han är!

Tror tyvärr inte Doom 4 kommer bli något tekniskt vidunder, jag har sett vad dom kan åstakomma med id Tech 5 och tror inte riktigt på den så mycket som jag trott på de tidigare motorerna. Det kommer nog bli snyggt och vackrare än Rage, men id har för mig tappat den där riktiga omg-känslan. Tyvärr...

Här är en tanke, släpp en patch som fixar inomhus scenerna i Rage till att se bra ut i 480p åtminstonde.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av lapa:

bara producerat ut skit sen q3

Så fan heller, Doom 3 var både ett underbart spel och ett otroligt teknikdemo för sin tid.
I övrigt har de endast gjort Rage, allt annat har andra företag stått för så som Q4,Wolfenstein,ETQW.

Medlem

Nu efter RAGE så tänker jag inte röra skiten, jag spelar Quakelive och är nöjd över det istället.

Medlem

Ja, konsolerna borde ju satsa på 1080p känns ju som ett vettigt steg, och multitråd mjukvara.
Så PC tekniken äntligen kan gå frammåt och förbi den antika spärren som konsolerna håller oss vid nu.

Excisterar det ens ett 1080p spel på konsol? jag tror inte det.. kanske nått racing spel som Forza eller Gran Turismo. Majoriteten är ju inte ens 720p bara uppskalning och uppskalning överallt.
och vi är som någon säger flera år in i den upplösningen.

Medlem

Nej, de ska fan satsa på 4K för nästa generation så att den faktiskt kommer hålla ett tag!


signatur

Xd

Han kan säkert vända ett felstyrt skepp rätt igen. Ge honom lite cred.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Tvivlar på att 1080p kommer bli vanligt bland nextgen-spel. Kanske bland spel med abstrakt grafik, som Mario, men inte bland spel med realistisk, gritty grafik.

PS3 och X360 har fullt stöd för 1080p. Man varför finns det så få 1080-spel?
Oavsett hur snabbt GPU vi får så tar det dubbelt så lång tid att rita ut dubbelt så många pixlar (inte helt sant, men vi kan räkna så). Spelutvecklarna har helt enkelt insett att det blir snyggare om man istället prioriterar dyrare shaders, ljussättning, posteffekter etc.
Kommer denna prioritering verkligen ändras nästa konsollgeneration? Spelen kommer fortfarande spelas på samma tv-apparater i samma vardagsrum. Spelen kommer fortfarande marknadsföras med trailers på youtube, och screenshots fuskrenderade i tryckupplösning.

Det enda som kan få alla spelutvecklare att höja till 1080p är antingen att plattformen har så mycket perfomance att det inte längre är relevant med mer realistiska shaders, koplexare ljussättning etc. (detta kommer inte hända), eller att MS och Sony kräver högre upplösning av utvecklarna.

Tidigt i Xbox360's historia fanns ett krav på 720p och anti aliasing. Detta krav drogs tillbaka. En vild gissning är att detta krav riskerade att ge Sony ett övertag på grafiksidan...
Om nexgen-konsollerna är lika starka, och den ena kräver 1080p medan den andra nöjer sig med 720p, då kommer de som har den lägsta upplösningen kunna visa upp den mest imponerande grafiken...

Medlem

Men Rage var faktiskt imponerande 2007 eller hur ;), problemet är väl att dom tar sådan lång tid på sig så det inte blir lika imponerande längre. Rage var i utveckling länge, men spelet slutar som om dom inte hade kommit längre, mycket märkligt.

Medlem

John Carmack är en idiot. =]

Medlem

Man får ju hoppas på att han har lärt sig en läxa efter *Rage*

Medlem

Man får ju hoppas på att han har lärt sig en läxa efter *Rage*

Medlem

Tror och hoppas att Id hittar tillbaka till rötterna. Fixar de inte DOOM 4 är rökta på riktigt för mig.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Vart är alternativet " Som Rage, helt dött och meningslöst "

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Argt finger?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Vart är alternativet " som rage, helt dött och meningslöst " ?

Argt finger?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
123
Skriv svar