EA kan ha satsat 2 miljarder på SWTOR

Robot
EA kan ha satsat 2 miljarder på SWTOR

Att Star Wars: The Old Republic är ett extremt viktigt spel för EA är ingen hemlighet – frågan är hur stora risker de tar med projektet.

#ea, #bioware, #star-wars-the-old-republic, #world-of-warcraft


Medlem
EA kan ha satsat 2 miljarder på SWTOR

500 000 sålda spel är knappast omöjligt. Både AoC, Aion och WAR sålde i den klassen. Sedan även om spelet misslyckas så kommer några tusen fans spela SWTOR i alla fall och ge en stadig inkomst tills det att spelet blir free to play.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Styr de upp servrarma ordentligt och får ner köerna på de överpopulerade servrarna så ska det här säkert kunna få ihop en hel del folk.

Medlem

Med tanke på vilket gediget intryck spelet har gett hittills och de många positiva kommentarerna det fått så tror jag detta är en winner


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Som det ser ut just nu så har det varit väl spenderade pengar. Jag har spelat många MMOs, men det är få av dem som är såhär genomarbetade på release. Jag såg fram emot att få spela SWTOR men jag trode aldrig att jag skulle vara såhär imponerad. Det är riktigt bra.

Medlem

Det känns ju riktigt bra hittills och är i lvl 21 . har aldrig haft så här kul förut när jag har questat, hc questarna tycker ja är fantastikt roligt att göra tillsammans med andra

Medlem

Någon som har en aning om när man kan köpa spelet på deras hemsida? Står att de är utsåld? hehe..

Medlem

Någon som har en aning om när man kan köpa spelet på deras hemsida? Står att de är utsåld? hehe..

Inaktiv

Spelet är riktigt bra hittills, det är som då man lirade WoW vanilla för första gången. Jag tror att det kommer få ca 5miljoner spelare efter ett tag.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

fattar inte hur det kan kosta 699:- via deras hemsida för en digital kopia som inte kostar mer än att producera en ask, kartong och dvd. lite kluven vill ha något nytt spel att spela tills D3 kommer får se vad man gör

Medlem
Skrivet av Xnetium:

fattar inte hur det kan kosta 699:- via deras hemsida för en digital kopia som inte kostar mer än att producera en ask, kartong och dvd. lite kluven vill ha något nytt spel att spela tills D3 kommer får se vad man gör

699 är ju för deras digital collectors edition. Annars är det väl 500 eller 550 som det kostar? Men jag håller med om att det är äckligt att man måste betala mer ifall man vill ha en digital kopia... Man får helt enkelt göra som förr, köpa spelet i butik. Det är dock än så länge ett riktigt underbart spel och jag rekommenderar starkt alla som har råd och tid till att testa det!

Inaktiv

köpte mitt för 400kr på G2PLAY


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Rift var ju lika stadigt som detta vid release. Men detta spel är helt fantastiskt hittills. Questandet som är likt Mass Effect 2 är ju helt otroligt. Första gången man faktiskt känner sig engagerad i questandet, och inte bara en massa wall och text och trycka på Accept. Sen att dom lagt till typ Social Points som gör det mer värt att questa i grupp är ju även det en bra grej. Dom har tänkt till på mycket för att engagera spelaren, och det är en bra sak. Companionsystemet och skeppen är även det helt perfekt.

Återstår dock att se vad som händer när man blir 50, det är ju alltid vid endgame som MMO får bekänna färg

Medlem

Bara i Nordamerika hade dom nästan 1 MIljon fysiska pre orders. Lägg sedan på dom digitalt sålda och resten av världen så ser siffrorna nog ganska bra ut.

Medlem
Skrivet av Shirken:

Bara i Nordamerika hade dom nästan 1 MIljon fysiska pre orders. Lägg sedan på dom digitalt sålda och resten av världen så ser siffrorna nog ganska bra ut.

Såg ngn siffra på 1.7M preorder totalt.....minns inte vart bara.

Inaktiv

Spelet är bra men hur bra är det vid lvl 50 egentligen?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spelet är bra men hur bra är det vid lvl 50 egentligen?

That's the million dollar question. Questandet ÄR bra till lvl 50, det är inte någon som vi ens behöver spekulera om. SWTOR har det överlägset bästa levlandet till max lvl. Det som skulle kunna få spelet på fall dock, är som du säger, endgame. Det finns rätt många flashpoints på max lvl och raids/PvP, men frågan är hur bra de är. Så här långt har flashpointsen varit riktigt najs och då har jag har kört allt upp till lvl 35.

Det jag är absolut oroligast över dock är hur ofta de kommer kunna komma med content patches. För jag misstänker att det tar fruktansvärda mängder tid att göra nytt content till SWTOR iom att de har så extremt höga production values på allt. Men det återstår att se, klarar de av att patcha spelet med intressanta grejer kontinuerligt så lär inte jag sluta spela det på ett bra jävla tag.

Skrivet av Naraccas:

500 000 sålda spel är knappast omöjligt. Både AoC, Aion och WAR sålde i den klassen. Sedan även om spelet misslyckas så kommer några tusen fans spela SWTOR i alla fall och ge en stadig inkomst tills det att spelet blir free to play.

500K sålda exemplar är verkligen kattskit när vi snackar AAA-spel. Skulle detta vara en vanlig boxad titel så skulle det behövas många fler för att en budget på 2M skulle betala tillbaka sig.
Frågan är hur längre dom behöver så många prenumeranter? Hela spelets förväntade livslängd?
Två miljarder delat på 500K spelare blir 4000:- per skalle. Och då har vi inte räknat med driftkostnader och mellanhänder.

Medlem

Vill verkligen börja spela men känner att det är bäst jag håller mig borta från MMO's! Hoppas dock spelet går i vinst då det verkar riktigt bra.

Medlem

Är riktigt nöjd är lvl 30 och haft skapligt kul hittils. De Instanser jag har spelat har varierat från korta till riktigt långa oftast är de roliga oavsett även om kvaliten är blandad. . Kan säga att vid lvl 30 i WoW så sa jag aldrig mer och la ner så detta passar mig betydligt bättre.

Medlem

Bästa sättet dem kan fixa server populationen på är att göra som RIFT och införa att man kan flytta karaktärerna gratis till andra servrar, skulle nog lösa en hel del. Tror dem skulle tjäna på det mer än att folk slutar spela bara för att man inte orkar med köerna.

Medlem
Medlem

Är lvl 35 Sith Mara... Njuter av spelet... Kommer dock inte kunna lira något nu under Julen men strax efter det så kommer mitt lvlandet fortsätta...PvP är i samma class som i WoW om inte bättre dock än så länge få BGs( bara 3 olika) + man får ingenting för att döda andra spelare i öppen värld precis som det var i vanilla WoW vid starten..^^

Medlem

Tror definitivt att de kommer lyckas. Finns en hög med Star Wars fans där ute som kommer testa, för att inte tala om andra folk, så som mig själv, som tröttnade på WoW för flera år sedan och var sugna på att testa något nytt. Resultatet? Riktigt jävla bra för att intill två dagar innan releasen haft noll intresse av det. Tror det kommer slå alla de andra mmo:erna (förutom wow då).


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Ett drömscenario skulle vara om ingen köpte spelet och leder till att EA går i konkurs! Jag drar mitt strå till stacken och köper inte detta spel..

Medlem

Anledningen att det är köer på servararna är att dom är spärrade till ett visst antal slots, detta är gjort för att sprida ut folk jämnt över servrarna. Och allt eftersom kommer dom höja cappen, detta gjorde dom på en del servrar igår. Tyvärr gick det inte riktigt som dom tänkt eftersom folk fortsatte skapa karaktärer på redan "fulla" servrar.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spelet är bra men hur bra är det vid lvl 50 egentligen?

Kan jag inte svara på än men läste någonstans där dom sagt att dom har team's som jobbar stenhårt på att få ut mer content och sånt, man tycker ju att dom borde veta att om det inte är tillräckligt med content / eller om dom är snabba att lansera nytt så är det kört.

Medlem

Skriv snabbsvar: Fyll i ditt meddelande här och klicka på knappen "Skicka snabbsvar" nedan.

OBS: När du svarar hamnar ditt inlägg alltid sist i tråden.

Inaktiv
Skrivet av eXile:
Skrivet av showerguy:

Spelet är bra men hur bra är det vid lvl 50 egentligen?

Kan jag inte svara på än men läste någonstans där dom sagt att dom har team's som jobbar stenhårt på att få ut mer content och sånt, man tycker ju att dom borde veta att om det inte är tillräckligt med content / eller om dom är snabba att lansera nytt så är det kört.

Precis.. blir det bara en massa tråkig pvp så kommer folket att gå tillbaka till World of Warcraft...

Medlem

Hallå. Började spela SW igår. Måste säga den lilla toden jag hann och testa så gjorde det ett jäkla gott intryck. Det känns också som att åldern är högre på detta spelet. Det är nog första gången jag går in på en fz-rubrik och inte blir förbannad på kommentarerna som skrivs. Folk i denna tråden skriver tydligt och moget. Det känns mycket bra. Mvh

123
Skriv svar