Bra pris på Gigabyte Radeon HD 6850

Medlem
Bra pris på Gigabyte Radeon HD 6850

Tänkte bara kolla era åsikter angående detta kort. Saken är den att jag sitter nu med ett Nvidia gtx 260 och har blivit erbjuden av en vän att köpa ett Radeon HD 6850 för 1000 kr. 1 månad gammalt. Anledningen till att han säljer det är att kortet inte fungerar bra med den lite daterade hårdvaran han nu sitter med. "Bluescreens" med felmeddelande atimpag.sys osv hela tiden.
Spelar ingen roll om han spelar eller kollar videoklipp. Däremot går vanlig surfning osv bra, men så fort det blir något grafiskt krävande händer det med jämna mellanrum. Kollade inet och de tar 1413 kr för kortet. Vad säger ni är 1000 kr ett ok pris? Har testat kortet i min egen dator och det fungerar prima.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Det är alltid riskabelt att köpa secondhand datorkomponenter. Körde du stresstest när du "lånade" kortet av din kompis?


signatur

M'kay?

Medlem

Helt ok pris om han har kvar kvitto osv, som tidigare sagt så kan det vara klokt att testa det rejält i din dator innan du köper det, kan alltid vara kortet som krånglar.

Dock är det nog inte så jääättemycket bättre än ditt 260, men en värdig uppgradering.

Medlem

Yes, både furmark och 3dmark 06, vantage och 11, max temp 60 grader. Som sagt kortet är ju knappt pressat alls innan pga att det inte ens gått att göra något krävande...


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Då borde det inte vara några problem med kortet, om kvitto finns så köp


signatur

M'kay?

Medlem

Tackar för svaren, och ja kvitto finns så då blir det köp till nyår Chimo skrev att det inte är så mycket bättre än mitt gtx 260, men f1 2011 benchmarken gav på high o dx 11 i snitt 50 fps vilket väl är rätt bra? I D.I.R.T 3 blev det avarage 47 fps med ultra settings. I vilket fall känns det ändå som en vettig investering då jag känner att det är grafikkortet som är den svaga länken i mitt system, allt annat är ju helt ok, lite mer minne då kanske (kör ett gigabyte ga-ma 770 ud3p, 4 gb ddr3 1600 MHz, amd phenom IIx6 1055T)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Det är helt klart värt ett köp om du har en tusing till övers, annars kan du ju alltid vänta 2-3 månader tills du kan få lite bättre grejer för samma pris på nätet. Helt upp till dig. God jul!


signatur

M'kay?

Medlem

Vill ha bättre graffe-prestanda NU så nej jag väntar inte (dessutom är det inte jättemycket pengar det handlar om heller med tanke på den prestanda jag får) Kan ju alltid uppgradera nästa år. Tack o god jul själv(a)


signatur

Nothing is power without Control

1
Skriv svar