The Old Republic får snabbaste mmo-starten någonsin

Medlem

Det bästa med SWTOR är tiden man levlar sin karaktär. För en gångs skull känns det inte som en grind man måste genom innan man kan börja spela på riktigt. Men i end-game blir det mer eller mindre precis som WoW och många andra MMO, fast det krävs mer av varje spelare. Synd. Och som sagts förut - Hellre sandbox än themepark.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Om dem med ett par patchar kommer upp i samma kvalite som ett MMO som funnits ute i 7 år där man lagt ner oerhörda utvecklingskostnader, så måste jag säga att dem har gjort ett sjuhelsikes bra jobb!

Nja, hur svårt är det att göra ett spel som är bättre än något som släpptes för sju år sedan? Man får hålla i åtanke att "EA kan ha satsat 2 miljarder på SWTOR" också, så jag skulle nog formulera det som att det vore lite misslyckat om man inte kan klå WoW om ett par patchar.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Hannu:

Inte så konstigt med tanke på den underbara kvalitén av spelet.

Kvalité? Vart?

Jodå, jag har provat spelet... och nu ligger det i soptunnan. Tillbaka till WoW ett tag igen...

Önskar verkligen det kunde komma ett riktigt BRA nytt MMORPG som kan mäta sig med WoW.

För samtidigt som man älskar WoW och tycker det är ett riktigt bra spel så vill man ju ändå se något nytt bra som man kan spela istället emellanåt.

Och du tror seriöst på att WoW va något bättre under launchen? Dem har haft 7 år på sig att förbättra spelet. Av ren erfarenhet så slår The Old Republic WoW på käften med stabilitet och och gameplay. WoW är bra men det va glorifierad dynga när det släpptes. Det drygt ett år efter release som spelet va i någon form av spelbart på längre sikt.

Och bara av rent hat mot folket som säger sig att WoW är det första spelet som gjort många av dem påstådda sakerna så kan jag bara säga att 90% av all spelmekanik som finns i WoW är rakt av kopierat från andra spel.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

SWTOR är i precis samma genre som WoW, är det konstigt att de är lika? Fånerier att prata om kopior hit och dit.
Karaktärsutvecklingen och röstsättningen är otroligt bra, plus att de lyckats riktigt bra med animationer genom motion capture.

Spelet håller en fantastisk kvalité. Att det finns buggar och ofärdiga element är inget konstigt, det rättas till med tiden.

Dessutom innehåller SWTOR en sak som WoW helt har plockat bort - utmaning. Det räcker inte att trycka på tre knappar för att rensa en halv zon. Det kan vara ordentligt utmanande emellanåt, utan att göra spelet fånigt svårt på något sätt.

Men en sak väntar vi väl alla på - att se hurvida Bioware med EA (varning varning) i ryggen klarar av att följa upp för framtiden.

Medlem

Det ar ju bra att spelet har en bra start, ska bli intresant att se hur val det haller sig dom kommande aren.

Men orka..varfor ar det alltid folk som ska borja hitta fel pa allt och saga "dom snodde allt fran wow..bla bla"..som om wow var det forsta mmo spelet i varlden eller? wow har sakert snott en hel del fran dom aldre mmo spelen sa sluta klaga pa allt bara for att det inte ar wow okay.

Ska man folja den vagen sa kan man ju saga att alla rts spel bara ar ripp off fran dune 2 fast med andra skins och battre grafik..Det kanns sa onodigt dumt att ens borja saga att ett spel har tagit nagot fran ett annat, da alla spel har nog mer eller mindre tagit nagot av ett annat spel..tex starcraft har tagit hur mycket ideer fran warhammer 40k? Zerg=Tyranids, terran = Space marines, Protos=Eldar..osv. vi kan halla pa med detta i evigheter sa bara sluta med det.

Medlem
Skrivet av Cypher:

Men orka..varfor ar det alltid folk som ska borja hitta fel pa allt och saga "dom snodde allt fran wow..bla bla"..som om wow var det forsta mmo spelet i varlden eller? wow har sakert snott en hel del fran dom aldre mmo spelen sa sluta klaga pa allt bara for att det inte ar wow okay.

De flesta har aldrig spelat ett MMO som inte var som WoW för de hade aldrig turen att få testa tidigare spel från "guld-åldern" (troligen för unga). Allt de har att jämföra med är WoW. Och därför känns det även naturligt för dem att tro att WoW var först med de där grejerna de suttit med de senaste 7(?) åren.
Det blir naturligt att folk kommer jämföra med det då det är det enda folk känner till.

På tal om WoW-frälsta. Snackade med en kille som satt och gnällde om buggarna i SWTOR och påstod att WoW hade minsann inga såna där buggar. Vilket fick mig att brista ut i gapskratt. De första dagarna var WoW mer eller mindre ospelbart. Men detta hade han tydligen helt förträngt.

Jag önskar SWTOR all lycka till i framtiden och hoppas att BioWare kommer att erbjuda sina spelare mer än jakt på bara utrustning. Och jag hoppas att achievements aldrig letar sig in.

Medlem

Oh my god I'm so surprised oh my god...

Medlem

Folk kan argumentera för och mot TOR hur mycket de vill men antalet subscribers är ju det som visar hur många som tycker det är roligt och över en miljon plus på så kort tid säger ju en del. Ska bli intressant och se hur många det är som säga tre månader.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Bra!, kul!. WoW har börjat kännas meningslöst om man inte grindar raids och med swtor har man lite att pilla på.

Sett ett tiotal gameplay klipp på youtube där folk spelar och kommenterar, det pendlade om jag ville ha det själv eller inte men hur kan man säga nej till Star Wars.
För mig blev det precis som med WoW det köpte jag en månad efter release.

fö hoppas jag att Titan floppar, det hade kunnat vara trevligt men Blizztart tar bort allt roligt, iaf på WoW, inga exploits eller roligt får finnas av nån anledning, till exempel så är BG xp nerfat & wallclimbing tog dom bort för ett par år sen fyfan för det, varför? jo för Dom ville inte ha det & för att de är så skitnödiga.

I WoW blir det också så att "Jaha vad ska jag göra med den här uber gearen? grinda grisar i Elwynn Forest?" I Swtor har man istället ett eget A.I crew och solo endgame, tummen upp för det.


signatur

hur tjattar man

Medlem

Det är ett riktigt bra spel, blandar WoW stilen med Kotor...hur kan det bli något annat än bra


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:

Om dem med ett par patchar kommer upp i samma kvalite som ett MMO som funnits ute i 7 år där man lagt ner oerhörda utvecklingskostnader, så måste jag säga att dem har gjort ett sjuhelsikes bra jobb!

Nja, hur svårt är det att göra ett spel som är bättre än något som släpptes för sju år sedan? Man får hålla i åtanke att "EA kan ha satsat 2 miljarder på SWTOR" också, så jag skulle nog formulera det som att det vore lite misslyckat om man inte kan klå WoW om ett par patchar.

När det handlar om MMOs så är det otroligt svårt. Att balansera klasser så att så många som möjligt blir nöjda är något av det svåraste.

Det känns som att du inte tänker längre än näsan räcker, och bara tittar på den ytligaste faktan som finns...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ibland undrar man ifall folk är betalda att tycka illa om vissa spel (eller är det bara fanboism?) då vissa "recensioner" är extremt negativa och vinklade.Spelar själv swtor och älskar det men är väl medveten om att i ett mmo så är det endgame som betyder 99%. Är just nu level 34 och älskar som sagt spelet men det kan snabbt ändras om man når level 50 utan något att göra, men det är på tok för tidigt att uttala sig om.

Sen alla som jämför med wow och påstår att wow inte hade samma problem kan omöjligen ha spelat från release. Vår server låg nere en hel vecka och att komma i kontakt med blizzard kunde man glömma. Sen ska man inte tala om kötiderna, man kunde vara i kö i timmar för att sen bli disconnectad och få börja om från början. Sen alla roliga rollbacks.... Ja ni förstår vad jag menar.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Hannu:

Inte så konstigt med tanke på den underbara kvalitén av spelet.

Skills fungerar på samma sätt som WoW, talents är en ren kopia, det finns en handfull dungeons, minimalt med dungeons och det finns ingen dungeon finder. UI't är dessutom otroligt opolerat och det finns inga addons som i WoW som kan fixa problemen.

Så du vet Dungeon Finder kom sent när WOTLK kom Dungeon Finder. Wow hade också få dungeons när det kom ut och man kunde inte ha addons till det heller när det kom ut

Inaktiv

Vi får se hur endgame blir... hänger på det. Man vill inte springa runt som lvl 50 och spela tråkiga pvp matcher hela tiden.

Medlem

Älskar spelet. Har snart klarat chapter 1

Medlem
Skrivet av Dunder:

När det handlar om MMOs så är det otroligt svårt. Att balansera klasser så att så många som möjligt blir nöjda är något av det svåraste.

Klassbalans är det inte många som klagar på, problemet är att det känns som att EA tvingade ut spelet innan jul för att kunna sälja fler exemplar istället för att släppa spelet när det är färdigt. Spelet känns ofärdigt, saknar features och det är väldigt många småbuggar som inte borde finnas vid release. Justin Lowe från darthhater.com har varit med från början i betan och diskuterar lite av problemen i gamebreaker.tv's senaste "the republic" avsnitt. Det är väldigt många "seriösa" spelare som påpekar detta.

Skrivet av Dunder:

Det känns som att du inte tänker längre än näsan räcker, och bara tittar på den ytligaste faktan som finns...

Jag kan citera wikipedia-artikeln för ad hominem:

Skrivet av Wikipedia:

An ad hominem (Latin for "to the man" or "to the person"), short for argumentum ad hominem, is an attempt to negate the truth of a claim by pointing out a negative characteristic or belief of the person supporting it.

Känns lite relevant. Jag lämnar det som en hemuppgift för dig att klura ut varför jag citerade just den artikeln, lycka till.

Medlem
Skrivet av ltkevin:

Så du vet Dungeon Finder kom sent när WOTLK kom Dungeon Finder. Wow hade också få dungeons när det kom ut och man kunde inte ha addons till det heller när det kom ut

WoW släpptes för sju år sedan, utvecklingen går vidare. Spelen som släpps idag mäts mot vad WoW har för features just nu. Quake hade inte ordentligt stöd för spel över interner eller OpenGL när det släpptes, är det ok för spel att släppas idag utan 3D-accelerering eller internetstöd?

Medlem

Bra siffror. Inget fel på spelet egentligen, men jag tyckte att det var tråkigt. Spelade betan i dagarna innan det drog igång på riktigt, men blev inte alls begeistrad...min rumskamrat spelar det dock för fulla muggar.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Newklear:

När det handlar om MMOs så är det otroligt svårt. Att balansera klasser så att så många som möjligt blir nöjda är något av det svåraste.

Klassbalans är det inte många som klagar på, problemet är att det känns som att EA tvingade ut spelet innan jul för att kunna sälja fler exemplar istället för att släppa spelet när det är färdigt. Spelet känns ofärdigt, saknar features och det är väldigt många småbuggar som inte borde finnas vid release. Justin Lowe från darthhater.com har varit med från början i betan och diskuterar lite av problemen i gamebreaker.tv's senaste "the republic" avsnitt. Det är väldigt många "seriösa" spelare som påpekar detta.

Skrivet av Newklear:

Det känns som att du inte tänker längre än näsan räcker, och bara tittar på den ytligaste faktan som finns...

Jag kan citera wikipedia-artikeln för ad hominem:

Skrivet av Wikipedia:

An ad hominem (Latin for "to the man" or "to the person"), short for argumentum ad hominem, is an attempt to negate the truth of a claim by pointing out a negative characteristic or belief of the person supporting it.

Känns lite relevant. Jag lämnar det som en hemuppgift för dig att klura ut varför jag citerade just den artikeln, lycka till.

Jaha ja, så en persons åsikter är alltså den absoluta sanningen, där ser man...

Själv känner jag, precis som många andra, att spelet känns, till skillnad mot många andra MMOs, väldigt "färdigt" redan.

Alla spel, alla program, har buggar, SWToR har inte fler än vad andra spel av samma storlek har vid release.

Ett fantastiskt jobb folket på Bioware har gjort.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ytterligare ett bevis på att man kan sälja vad osm helst med bra reklam.
Eller att man kan sminka gisar och sälja dem som exotiska djur, eller i dett afall göra en WoW klon med nytt skin och kalla de "revolutionerande nytt MMO", där gameplay är lika revolutionerande som CoD.

Medlem

Själv är jag ett stort fan av kommentarer som jämför SWTOR med WoW och tycker att saker funkar så dåligt i SWTOR i jämförelse när SWTOR har varit ute i ca 1 vecka och WoW har typ 7 år snart av polering, patchning, expansioner osv.

Medlem

Mmos lever och dör med endgame det har ungefär 2 månader på sig att leverera endgame som fungerar för de som powerlevlande om det inte fungerar efter den tiden är spelet dött mer eller mindre. raiding är i princuip allt när det kommer till endgame i dessa typ av mmos.

Medlem
Skrivet av Exim:

Mmos lever och dör med endgame det har ungefär 2 månader på sig att leverera endgame som fungerar för de som powerlevlande om det inte fungerar efter den tiden är spelet dött mer eller mindre. raiding är i princuip allt när det kommer till endgame i dessa typ av mmos.

Andelen powerlevellers är en extrem minoritet dock så de har tid på sig.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Talie:

Själv är jag ett stort fan av kommentarer som jämför SWTOR med WoW och tycker att saker funkar så dåligt i SWTOR i jämförelse när SWTOR har varit ute i ca 1 vecka och WoW har typ 7 år snart av polering, patchning, expansioner osv.

Och SWToR har en utvecklingstid på 6-7 år, och en budget (spekulerat) på 2 miljarder..... Dom har haft hur mycket tid som helst på sig att kolla vad andra gör bra/dåligt och integrera/göra det ännu bättre i swtor. Men nä.

Medlem

Ett riktigt bra mmorpg! Inte sedan WoW drog mig in 2006 har jag varit så engagerad. Har testat diverse spel efter jag lade ner WoW 2008 men aldrig riktigt fastnat förrän nu. Storyn och alla härliga detaljer de öst in i spelet är guld!

Inaktiv
Skrivet av Pointpurple:

Lite pinsamt, men tack vare Bioware så har man ju vant sig vid sådant.

Tack vare BioWare så har man ett otroligt spel som detta, likt MASS EFFECT serien, som du per döma på din kommentar aldrig hört talas om.


signatur

The Year was 2027..

Inaktiv
Skrivet av condor299:
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Hannu:

Inte så konstigt med tanke på den underbara kvalitén av spelet.

De lade till voice-overs och tre dialogalternativ på quests, allt annat är likadant som WoW eller sämre. Skills fungerar på samma sätt som WoW, talents är en ren kopia, det finns en handfull dungeons, minimalt med dungeons och det finns ingen dungeon finder. UI't är dessutom otroligt opolerat och det finns inga addons som i WoW som kan fixa problemen.

KotOR fan och casual-spelare som bara vill questa och se story? Givet köp.
Seriös gamer eller MMO-veteran som vill spela med guild och köra raids? Välkommen till 2004.

EA tvingade ut spelet lite för snabbt, kommer ta ett par patchar innan det är i närheten av WoW i end-game kvalité.

Du har helt rätt. Det finns knappt något att göra i spelet, lite onödigt svårt att hitta saker ibland, opolerat, knappt några dungeons, känner mig ensam ofta i spelet, finns inget att göra då max lvl uppnås, pvp är rena skämtet; man står bara stilla framför varandra om man så vill och trycker på slumpmässiga knappar så går det lika bra som om man hoppa runt och använde strategi i tex wow, eller kotor.

Spelat spelet upp till level 19 sen blev jag så extremt uttråkad att jag tog bort det. Jag verkligen avskyr instans baserade spel där du inte känner att det är en stor värld du springer omkring i. WoW må knappast vara det bästa MMO:t ute just nu, tycker Rift slår det på alla plan, men detta var fruktansvärt.
Fine kul med story, men precis som alla Bioware spel så skiter jag fullständigt i 5 förbannade dialogval innan jag ens får mitt uppdrag! Jag lyssnade inte på en enda av de voice-overs de hade för de är så fruktansvärt tråkiga och ointressanta. Detta är ett massivt singleplayer spel och inget annat.

Och på tal om att det inte finns något looking for group, jag har inget problem med detta, OM det fanns ett vettigt sätt att ha kontakt med folk. Men du kan befinna dig på en planet men i fel instans utav den planeten och inte hitta en enda spelare för att komma in. Det räcker med en global chat så man åtminstone kan leta folk, men icke!

Medlem

Knappast "Sith krigare". SW. Överflöd av SITH SORC/Sins dock..

Om Fragzone egentligen menar hur många är Republic vs Empire...

För övrigt är Force jump är helt klart spelets skönaste ability. Inget ´NOT in COMBAT MODE" bara vänta 30 sek på cooldown och hoppa vidare (20-30 meter) till nästa fiende och upp på plattformar. Helt klart bästa pvp skillen.

12
Skriv svar