Vilken konsols handkontroll föredrar du?

Medlem
Vilken konsols handkontroll föredrar du?

Du kan välja 1 till 3 favoriter. Förhoppningsvis kommer någon vinnare utkristalliseras om tillräckligt många röstar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde.
För enkelhetens skull syftar jag på de som följde med enheten som standard.
Jag valde att inte ta med handhållna konsoller.
Sorry om jag glömt nån gammal klenod.

Medlem

Xbox 360, Sitter bättre i handen än t.ex. Ps3, Och har skålade joysticks som gör så att tummarna inte glider av om man ätit candy eller är allmänt flottig om nävarna

Medlem

Xbox 360 utan tvekan, sitter skönast i handen. N64-kontrollen är kontrollernas Sean Connery, det finns ingen kontroll som är mer legendarisk.

Medlem

Är omröstningsfunktionen trasig?!

Jag föredrar faktiskt också Xbox 360, tycker den är helt perfekt! Men en tjejkompis tycker den är lite stor. Vet att det finns minivariant men den är tydligen lite för liten. Dilemma. Men en handkontroll kommer aldrig någonsin vara perfekt för alla...

För mig, genom tiderna:
1) Xbox 360
2) NES
3) Megadrive

Medlem

SEGA Megadrive och XBOX 360 kontrollerna är de bästa genom tiderna.

ZF
Medlem

Är det inte dumt att ha med alla Playstationkontroller? De är ju i princip identiska ergonomiskt, i alla fall PS1 och 2. Annars borde ju de 3 olika varianterna som fanns på PS1 vara med också då de skiljer sig mer än mellan PS2 och 3. För att inte tala om Xbox-padda XXL och L.

1. PS3-2-1 - Evolutionen har aldrig helt fel.
2. Megadrive - Inte tokigt nyskapande direkt, men snyggast, stabilast och mest ergonomisk dittills.
3. NeoGeo - Ingen av dom är speciellt bra, men imponatorfaktorn är stor på den första. Den första variantens dubbla funktion som matbricka är också en bonus för vardagsrummet.

Xbox-paddor oavsett variant hamnar på min oergonomiska topptrelista. Antagligen orsakat av för långa fingrar för att ligga bekvämt inom skålformen, den ger mig samma kramp och fingertopsdomningar som Dreamcasts UFO ger. Knapparna är för små, buliga och hårda också, skaver tummarna nästan som lika hårt som NES gjorde.

1. Nintendo Gamecube
2. Nintendo Snes
3. Xbox 360.

Den jag gillar minst är
Playstation Dualschock 3. ush.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av ZF:

3. NeoGeo - Ingen av dom är speciellt bra, men imponatorfaktorn är stor på den första. Den första variantens dubbla funktion som matbricka är också en bonus för vardagsrummet.

Det är indeed en saftig pjäs. (Bildbevis här, jämför med konsolen. Så vackert!)

Medlem

SNES-kontrollen gillade jag inte så mycket, den kändes riktigt billig jämfört med Megadrive och som en dålig uppföljare till NES. Megadrive hade dessutom samma uttag som C64/Amiga osv, så man kunde lira med den även på dem. Megadrives handkontroll var verkligen helt perfekt för sin tid. Dessutom såg den cool ut, nästan lite Batman-aktig.

Medlem

Gamecube
Dualshock 2
Dualshock 3

Till skillnad mot många andra så avskyr jag Xbox 360-kontrollen. Den känns klumpig och det där jäkla batterifacket under är så obekvämt för fingrarna.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Gamecube
Dualshock 2
Dualshock 3

Till skillnad mot många andra så avskyr jag Xbox 360-kontrollen. Den känns klumpig och det där jäkla batterifacket under är så obekvämt för fingrarna.

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Medlem

Med Atari2600 handkontroll menar du joysticken? I så fall får den min röst.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Gamecube ftw!

Medlem

Jag har sett gamla omröstningar här på forumet som fungerar, varför funkar inte min?

1. Spelstation (Första Spelstationen)
2. Xbox 360
3. N64

Dessa är bäst!

Skrivet av silly_cake:

Jag har sett gamla omröstningar här på forumet som fungerar, varför funkar inte min?

Undrar desamma... Undrade först om det bara var något jävelskap med min/mitt dator/internet först men råkade sen se ditt inlägg!

Skrivet av ZF:

Är det inte dumt att ha med alla Playstationkontroller? De är ju i princip identiska ergonomiskt, i alla fall PS1 och 2. Annars borde ju de 3 olika varianterna som fanns på PS1 vara med också då de skiljer sig mer än mellan PS2 och 3. För att inte tala om Xbox-padda XXL och L.

1. PS3-2-1 - Evolutionen har aldrig helt fel.
2. Megadrive - Inte tokigt nyskapande direkt, men snyggast, stabilast och mest ergonomisk dittills.
3. NeoGeo - Ingen av dom är speciellt bra, men imponatorfaktorn är stor på den första. Den första variantens dubbla funktion som matbricka är också en bonus för vardagsrummet.

Xbox-paddor oavsett variant hamnar på min oergonomiska topptrelista. Antagligen orsakat av för långa fingrar för att ligga bekvämt inom skålformen, den ger mig samma kramp och fingertopsdomningar som Dreamcasts UFO ger. Knapparna är för små, buliga och hårda också, skaver tummarna nästan som lika hårt som NES gjorde.

SS2-3 är SJUKT osköna. Med SS menar jag Spelstation... Playstation = Spelstation

ZF
Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

SS2-3 är SJUKT osköna. Med SS menar jag Spelstation... Playstation = Spelstation

Fyndigt värre, men om du skriver speilstation lite tyskt sådär så blir det ännu roligare.

Ytterligare lite mer underhållande skulle tråden vara om alla utvecklade lite mer varför en kontroll inte anses bra för just dem, att NES-kontrollen kan vara hård i kanterna är nog de flesta med på, men att saker utvecklade i ergonomins tid inte heller passar alla är intressantare.

Medlem

Den ovetenskapliga topplistan hittills, eftersom omröstningsfunktionen är trasig, baserat på folks åsikter här (favorit 3 poäng, andraplats 2, tredjeplats 1):

1. Xbox 360: 13
2. Nintendo GameCube: 12
3. Sega Megadrive: 6
4. Sony Playstation 3: 5
5. Sony Playstation 2: 4
6. Atari 2600: 3
6. Nintendo 64: 3
6. Sony Playstation: 3
7. Nintendo NES: 2
7. Nintendo SNES: 2
8. SNK Neo Geo: 1

Medlem
Skrivet av ZF:

Ytterligare lite mer underhållande skulle tråden vara om alla utvecklade lite mer varför en kontroll inte anses bra för just dem, att NES-kontrollen kan vara hård i kanterna är nog de flesta med på, men att saker utvecklade i ergonomins tid inte heller passar alla är intressantare.

NES kontroll är kantig, visst, men det är ändå något speciellt med den som gör den skön. Den passar bra för både riktigt små och stora händer (inom vissa gränser förstås), kanske tack vare sin enkla design. Den är väldigt väldigt lätt men är ändå inte helt viktlös. Lagom liksom. Knapparna för Select och Start kan vara lite sladdriga och gummit kan slitas, men knapparna A och B är nästan bäst feeling på genom tiderna. Och har någon sett en trasig NES-kontroller? Jag har faktiskt aldrig gjort det. Sjukt bra kvalité.

Inaktiv

1) Razer Onza
2) Xbox 360
3) Dualshock 2

ZF
Medlem
Skrivet av silly_cake:

Och har någon sett en trasig NES-kontroller? Jag har faktiskt aldrig gjort det. Sjukt bra kvalité.

Jag har sett många. Men de flesta var visserligen i händerna på en grabb som skulle ge industriella produkttestrobotar en hård match i nötningsbrutalitet..

Fast så var det inte så mycket som kunde gå sönder på dem heller, den likartat "avancerade" Mastersystempaddan höll ihop nästan lika väl, förutom en designbrist i styrplattan då. (gäller även vissa nyare modeller av Megadrivens paddor) SNES var en annan och värre historia, men med lite bättre skäl kanhända.

Medlem

Det saknas en uppsjö av joystickmärken! Vico Boss ftw!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av silly_cake:

Och har någon sett en trasig NES-kontroller? Jag har faktiskt aldrig gjort det. Sjukt bra kvalité.

Jag har sett många. Men de flesta var visserligen i händerna på en grabb som skulle ge industriella produkttestrobotar en hård match i nötningsbrutalitet..

Fast så var det inte så mycket som kunde gå sönder på dem heller, den likartat "avancerade" Mastersystempaddan höll ihop nästan lika väl, förutom en designbrist i styrplattan då. (gäller även vissa nyare modeller av Megadrivens paddor) SNES var en annan och värre historia, men med lite bättre skäl kanhända.

Sant, har sett några enstaka ex av Master System-kontroller med trasig D-pad, där den är helt "stum". Men på det stora hela en skön kontroll med bra kvalité.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Det saknas en uppsjö av joystickmärken! Vico Boss ftw!

Eftersom omröstningsfunktionen är paj så gör det inte så mycket, de som nämnds i tråden räknas oavsett! Jag gillade Wico Command Control, men den hade en extremt lång styrvinkel vilket gjorde den väldigt långsam och seg, det passade dock bra till t.ex. flygsimulatorer. Wico Boss var den gråa, va?

Medlem

För actionspel var TAC-2 helt oslagbar enligt mig. Extremt snabb joystick och bra känsla i knapparna och spak. Bra kvalité också även om aluminiumplattan på joystickens översida lossnade väldigt lätt (den var bara limmad). Jag har faktiskt kvar en vit TAC-2:a.

Medlem

Hittade just den här sidan med en hel del smaskig info. Jag hade The Bug (ganska äcklig feeling men snabb sticka!), Speedking (typ samma som The Bug), Slik Stik (sämre och mindre kopia på TAC-2) och Quickshot II Turbo (totalt skräp, gick sönder väldigt lätt, hade även klickljud i både spaken och knapparna vilket var störande och omöjliggjorde nattspelande om man som mig bodde i rummet bredvid föräldrarna).

Medlem

Jag spelar på ett PS3 men ändå så använder jag en Xbox 360 kontroll,, ja det säger väl allt


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

gamecube
x360
xbox

KoP
Medlem

1. Xbox 360 handkontrollern
2. Tac-2
3. The Bug

12
Skriv svar