Fallout: New Vegas-designerns egna mod
Gör spelet svårare, ja, mer som huvuddesignern J.E. Sawyer egentligen ville ha det. Men det är en inofficiell mod, då han bland annat inte vill att förändringarna ska påtvingas någon.
#the-elder-scrolls-v-skyrim, #fallout-new-vegas
Det här är ett bra exempel då så kallad 'ökad realism' bara försämrar spelupplevelsen. Jag tänkte speciellt på att carry weight basen minskar drastiskt samtidigt som saker väger mer. Det finns inte mycket tråkigare att titta på en inventory screen för att leta upp vad man kan kasta och vad som är användbart.
inte så konstigt, fallout 3 hade bättre miljöer på alla sätt
Håller med, miljön i FO3 var mer intressant än i FO:NV, tycker dock allt annat var bättre i NV och gillar det bättre.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
"Svårare" gör det inte bättre, man blir bara irriterad om man ska behöva dumpa av saker, sedan färdas genom blåst och sand för att plocka upp en hjälm eller något annat "nödvändigt". Han får gärna spela spelet med sin egen mod.
Kan absolut hålla med om att miljöerna i Fallout 3 var bättre, eller trevligare rättare sagt. Men det är också loremässigt korrekt att New Vegas är som det är då området inte träffades av särksilt många nukes. Om jag minns rätt så sköt mr House ner 7st med sitt antimissilsystem....som annars hade ödelagt New Vegas till en grushög och vi hade sett samma gråa livlösa miljö som Washington.
Det ser bra ut överlag förutom mindre storage (enligt mig tillför det absolut 0 och är ofta orealistiskt hur man än gör den i spel) samt det där med hunger och törst - grejen är ju att man vill utforska, inte ha en klocka som tickar så att man inte kan det. Fast jag antar att somliga gillar att fokusera mer på just överlevnadsstress än utforskande
Gillar andra svårighetsjusteringar dock.
"Svårare" gör det inte bättre, man blir bara irriterad om man ska behöva dumpa av saker, sedan färdas genom blåst och sand för att plocka upp en hjälm eller något annat "nödvändigt". Han får gärna spela spelet med sin egen mod.
Håller absolut inte med, Svårare är precis vad som gör ett spel som Fallout "bättre". Är det ingen utmaning så är tröttnar jag så snabbt. Jag tycker hans mod förbättrar spelet avsevärt och spelar de mer än gärna med honom.
Visst det är tråkigt att inte kunna loota allt, men New Vegas problem var ju att man efter några timmar hade mer pengar än vad man behövde. Jag slutade spelet med typ 50-60k caps utan problem. Kan man inte loota varenda pryl man hittar så blir det jobbigare att tjäna pengar precis som det ska vara. Att välja tungt pansar ska vara en stor tradeoff i hur mycket man kan bära och hur fort man rör sig.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Tycker att dessa typ av moddar som gör det svårare verkar behövas för alla Bethesdas spel. Det är inte det att det inte går att få vanilla-spelen svåra nog, för det gör det. Det är bara att vanilla på svåraste svårighetsgraden är tråkigt och dåligt balanserat.
Till exempel om vi tar det här med carry weight. I Skyrim gick jag in i konsolen och drog ner min initial carry weight från runt 300 till 120. Jag tyckte det var ganska larvigt att man kunde gå och släpa runt på en plate armor, warhammers och 300 potions i fickorna utan någon konsekvens. Då kan man heller inte bära runt på rustningar som ger en 50% bonus i något visst, för att ploppa över i dem, pickpocketa någon etc, och hoppa tillbaka till sin vanliga rustning, så det blir mer taktik då man måste bestämma vad man vill bära med sig.
Bethesda är bra på att göra stora episka miljöer som är roliga att utforska, men de är inga höjdare på att balansera sina spel. Som tur är har de vettet att släppa modding tools så att folk får balansera efter eget tycke.
Tycker att dessa typ av moddar som gör det svårare verkar behövas för alla Bethesdas spel. Det är inte det att det inte går att få vanilla-spelen svåra nog, för det gör det. Det är bara att vanilla på svåraste svårighetsgraden är tråkigt och dåligt balanserat.
Till exempel om vi tar det här med carry weight. I Skyrim gick jag in i konsolen och drog ner min initial carry weight från runt 300 till 120. Jag tyckte det var ganska larvigt att man kunde gå och släpa runt på en plate armor, warhammers och 300 potions i fickorna utan någon konsekvens. Då kan man heller inte bära runt på rustningar som ger en 50% bonus i något visst, för att ploppa över i dem, pickpocketa någon etc, och hoppa tillbaka till sin vanliga rustning, så det blir mer taktik då man måste bestämma vad man vill bära med sig.
Bethesda är bra på att göra stora episka miljöer som är roliga att utforska, men de är inga höjdare på att balansera sina spel. Som tur är har de vettet att släppa modding tools så att folk får balansera efter eget tycke.
För att inte tala om hur lätta Skyrim's fiender är - när du kan one-hitta en drake så är det inte så spännande att möta dem längre...
(Resten av spelet är underbart dock.)
PC gamer 'til I die.