Analytiker: GTA V kommer sälja mer än nästa Call of Duty

Robot
Analytiker: GTA V kommer sälja mer än nästa Call of Duty

Eedars Jesse Divnich är medveten om Call of Duty-seriens extrema försäljningssiffror, men tror att detta blir Rockstars år.

#call-of-duty-modern-warfare-3, #grand-theft-auto-v


Medlem

GTA spöade horor och langade det vidra pudret lång innan CoD ens var påtänkt, klart det kommer sälja mer.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

want diz gaem so bad

Redaktör
Ponny

Jag hoppas GTA V blir större. Inte för att jag hyser agg mot CoD, utan för att jag tror och hoppas att GTA V kan komma att vara en revolutionär uppföljare snarare än ett-spel-om-året-uppföljare. Det vore fint och bra om något sådant premierades.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

CoD slår rekord på rekord, men det har även GTA-serien gjort. Tror också GTA V säljer mer.

Medlem

Tyvärr kommer jag inte att skaffa GTA. Jag fastnar aldrig för ett GTA :\ Kan spela ett par timmar sen är jag riktigt uttråkad. Saints Row The Third däremot... det var länge sedan jag garvade så mycket för ett spel Sjukt störd humor men så sjukt bra från början till slut.


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Det är bara så knepigt... Läser man på nätet så gnäller folk över CoD (inkl mig själv), men ändå är det så fruktansvärt många som köper det ändå (inte jag) och sen går de ut och gnäller med hur mycket av samma skit det var...

Folk är allt bra roliga...
Eller också är det bara gnälliga människor som hörs medan de nöjda istället sitter hemma och spelar CoD och glömt bort internet...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inaktiv

detta är för mig ytterst tveksamt, men det kommer slutligen bero på marknadsföringen för de båda, huruvida cod kommer med nåt nytt, mer än bara uppdaterar mw3 med extra siffra, samt tidpunkten de släpps.

är ingen cod fantast, men kan ju se tjusningen som många ser. Gta kommer nog bli riktigt bra , givet rockstars trackrecord!

Medlem

GTA är bra mycket bättre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hoppas jag verkligen att det gör!

Medlem

Om detta sker tror jag en av anledningarna är att det har visat sig vara klasskillnader mellan CoD-utvecklarna. Treyarch (som gjorde Black Ops) gör inte alls lika bra CoD-spel längre och det förmodas vara de som släpper nästa titel. Alternativt kan det vara en "ny" studio i år som kommer att försöka sig på en ny CoD-serie och det blir i så fall svårare att locka till sig köpare. GTA är å andra sidan ett extremt stabilt varumärke med en enorm fanbase som vet att Rockstar kan leverera kvalitet och en detaljerad spelvärld som ingen annan i branschen. Smolket i bägaren är prestandaproblemen som de hade i GTA 4, detta måste fixas till för att spelarna ska bli helt nöjda.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Hmm återstår att se helt enkelt, tror inte att GTA V kommer att sälja mer om man ser till föregångarna.
GTA4 lanserades i april 2008 och hade i september 2011 sålt 22 miljoner ex, föregångaren till MW3 (om man ser på releasedatum jfm GTA4), MW2 släpptes i november 2009 och hade i augusti 2011 också sålt 22 miljoner ex, fast då nästan 1½ år snabbare.

Köpte MW3 enbart för SP delen,

kändes skönt att äntligen se Makarov dingla


GTAV lär bli ett lika givet köp som MW3 i alla fall, kan fortfarande ta fram GTA4 och spela lite, finns alltid något att göra :).

Källor: http://www.gamasutra.com/view/news/37228/Grand_Theft_Auto_IV_...
http://www.videogamer.com/xbox360/cod_modern_warfare_2/news/m...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av zhrooms:

Call of Duty är pinsamt, det enda spelet jag köpt sedan Call of Duty 2 är MW3 och det köpte jag för 170kr och jag mådde dåligt att jag betalade så mycket för det, knappast värt över 100kr, tvivlar starkt på att CoD kommer leva mycket längre

Håller helt med, fortsätter de som de gör (samma motor, samma serie osv) så kommer de inte leva länge... försäljningsmässigt.
Eller jo, försäljningsmässigt lär de väl ha kvar rätt bra, men hållbarheten,
Tur man inte köpte MW3

och Hoppas att GTA V säljer bra, här finns nämligen en köpare! (PC)

Medlem

Diablo 3 kan ju knäa in sig nånstans där i mellan.

Hoppas jag.

Medlem

Blev så vansinnigt trött på förra spelet (GTA) och på den fruktansvärda pc-portningen att jag kommer aldrig mer beblanda mig med Rockstar! Hur en pc-synvinkel = skitbolag! Håller på Diablo som årets släpp!


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

tror det kommer dröja innan något spel säljer mer än cod, för även om många blir besvikna på cod och säger att de ska sluta spela cod. Så köper de nästa spel ändå, för att de tänker att nu borde utvecklarna ha gjort spelet bättre. GTA är en stor serie, men jag tror att många yngre spelare (som står för en stor del av cod:s köpare) får inte för sina föräldrar köpa GTA pågrund av att det verkar för våldsamt och att det är 18 års gräns på det. Även om cod har 16 års gräns(tror jag) är det ändå lättare för de yngre spelarna att övertyga sina föräldrar att det inte är någon fara, eftersom alla andra köper det.

Medlem

tror det kommer dröja innan något spel säljer mer än cod, för även om många blir besvikna på cod och säger att de ska sluta spela cod. Så köper de nästa spel ändå, för att de tänker att nu borde utvecklarna ha gjort spelet bättre. GTA är en stor serie, men jag tror att många yngre spelare (som står för en stor del av cod:s köpare) får inte för sina föräldrar köpa GTA pågrund av att det verkar för våldsamt och att det är 18 års gräns på det. Även om cod har 16 års gräns(tror jag) är det ändå lättare för de yngre spelarna att övertyga sina föräldrar att det inte är någon fara, eftersom alla andra köper det.

Medlem
Skrivet av Hurin:

Blev så vansinnigt trött på förra spelet (GTA) och på den fruktansvärda pc-portningen att jag kommer aldrig mer beblanda mig med Rockstar! Hur en pc-synvinkel = skitbolag! Håller på Diablo som årets släpp!

Hur kan man bli "trött" på det när GTA3 och framåt helt klart har varit anpassade till att sitta själv eller ett par stycken, dricka öl och leka tjuv och polis vid tvn snarare än att sitta och bedömma AA upplösning, FPS framför datorn.


signatur
Medlem
Skrivet av Hammer:

Hmm återstår att se helt enkelt, tror inte att GTA V kommer att sälja mer om man ser till föregångarna.
GTA4 lanserades i april 2008 och hade i september 2011 sålt 22 miljoner ex, föregångaren till MW3 (om man ser på releasedatum jfm GTA4), MW2 släpptes i november 2009 och hade i augusti 2011 också sålt 22 miljoner ex, fast då nästan 1½ år snabbare.

[...]

Källor: http://www.gamasutra.com/view/news/37228/Grand_Theft_Auto_IV_...
http://www.videogamer.com/xbox360/cod_modern_warfare_2/news/m...

Jag förstår din tanke, och det ligger en sanning i den, men en sak som inte finns inräknat när vi jämför spel-försäljning över tiden är hur spel-industrin i allmänhet expanderar. De två senaste åren har vi sett en vad jag skulle vilja kalla för "baby-boom" med gamers ! Detta kan göra att det blir väldigt mycket svårt att förutse siffrorna.

Men jag tror precis som du gör. Jag vill att GTA ska sälja mer, men CoD har blivit ett starkt varumärke med extremt många potentiella köpare. Vi får väl se !

Inaktiv

Får ju verkligen hoppas det annars är något väldigt fel.

Medlem

GooGeL har en god poäng


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Nej det tror jag inte.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Det är lite sjukt att man ofta ser folk här som skriver att dom inte gillar cod men sen skriver dom att dom minsan endå köpte senaste utgåvan för en "billig" peng för att "testa". Haha vad är problemet sluta köp skiten?????? Eller sluta säg att ni inte gillar det och erkänn att ni älskar det och alla p12or som man kan "kriga" med... Känns som 50% av alla som köper skiten köper bara för att dom vill vara en i flocken! Och så är det säkert precis som det är med Angry birds som inte heller är något fantastiskt spel men "alla" har det ju så då måste man ju köpa det!! eller inte... Suck...

Medlem

Så GTA V tros ha en chans att tävla med nästa COD, är det måhända ett litet tecken att det trots allt kommer till samtliga plattformar samtidigt då? Först kom bekräftelsen om att så var fallet, sen ryckte de på axlarna när ryktet om ingen PC utgåva alls dök upp...

Alltid ska det låtsas som de jobbar på något topphemligt projekt vars sanning måste undanhållas för att skydda oss från oss själva ^^

Medlem

Behöver inte vara någon expert för att räkna ut att GTA V kommer knäcka COD,
Kan man räkna ut med röven och en krita.

Inaktiv

GTA V kommer spöa Cod men då måste man göra en : GTA IV + GTA San Andreas!

Medlem
Skrivet av pierreB:
Skrivet av Hurin:

Blev så vansinnigt trött på förra spelet (GTA) och på den fruktansvärda pc-portningen att jag kommer aldrig mer beblanda mig med Rockstar! Hur en pc-synvinkel = skitbolag! Håller på Diablo som årets släpp!

Hur kan man bli "trött" på det när GTA3 och framåt helt klart har varit anpassade till att sitta själv eller ett par stycken, dricka öl och leka tjuv och polis vid tvn snarare än att sitta och bedömma AA upplösning, FPS framför datorn.

Ni konsolspelare måste ju vara alkoholister vid det här laget, så mycket öl som ni dricker när ni spelar. Om du dessutom tror att en PC inte kan leverera spelupplevelse utan bara tummar på upplösning eller AA (upplösning och AA är olika saker, vet inte om du bara glömde ett komma eller om du inte visste) så har du grovt fel. Det blir snarare en mer intim upplevelse med den direkta kontrollen man har och det faktum att du sitter så pass nära en relativt liten skärm. Inlevelsen är ganska fet! Du borde testa någon gång

Medlem

Det lär bli mer sålt av GTA än cod annars blir man sjukt förvånad, och även sjukt ledsen på den extrema cod-hypen som egentligen bara består av att springaspringaspringaskjutadöspringaspringaspringaskjutadö som de(p12) tycker är så extreeemt jävla roligt. Om man hade vetat att den tråkiga spelstilen skulle bli så sjukt uppskattad så hade man ju varit miljonär nu. Visst, springaspringaskjuta är kul i typ Action Half-Life-moden på ett kompisLAN, men inte connecta med 50 random strangers på en server där alla gör samma sak...fattar inte. Well, rant off, nu ska jag hem
GTA ftw!

Medlem

Är det inte mer profitabelt framöver att satsa på ett sjukt läckert fodral för Call of Duty som man säljer för 600kr? Skivan kan ju folk sätta i själva för den har de ju hemma redan.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar