Bioware försvarar kontroversiella SWTOR-avstängningar

Robot
Bioware försvarar kontroversiella SWTOR-avstängningar

SWTOR-spelare har vid låg level rest till level 40-planeten Ilum och lootat värdefulla föremål. Nu har många stängts av eller blivit varnade men Bioware försvarar beslutet.

#star-wars-the-old-republic, #bioware


Medlem
Bioware försvarar kontroversiella SWTOR-avstängningar

Ruggigt dåligt av Bioware. Då får dom väl för f-n fixa så man inte kan åka dit om man är under en viss level? Typiskt Bioware att allt ska vara toklinjärt och on-rails, trots att spelvärlden är öppen. Glad att jag aldrig ens haft tanken på att supporta detta MMO..


signatur
Medlem

Folk tycker om att utforska och tänja på gränser. Det är inget man ska straffas för. BioWare får se till sig själva istället för att skylla sina designmissar på betalande kunder.
Mycket uselt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Bilden visar Nar Shadda inte Ilum >.O

Medlem

Om jag inte missförstod vad som hänt så har det alltså handlat om att man systematiskt lootat stora mängder av boxar genom en exploit där man fått dessa boxar att respawna snabbare än det är tänkt. Och då är deras agerande HELT korrekt, eller har folk börjat skilja på exploits och exploits bara för att det är swtor och inte gullegull wow?

Medlem
Skrivet av vurt:

Ruggigt dåligt av Bioware. Då får dom väl för f-n fixa så man inte kan åka dit om man är under en viss level? Typiskt Bioware att allt ska vara toklinjärt och on-rails, trots att spelvärlden är öppen. Glad att jag aldrig ens haft tanken på att supporta detta MMO..

Håller med. Bioware är dem som gjort en miss och då ska inte spelare få skit för deras egna tabbe. Folk kan pipa om exploits hur mycket dem vill. Om spelet tillåter det så måste ju utvecklarna, eller vem som, med lite sunt förnuft förstå att det kommer att användas.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av vurt:

Ruggigt dåligt av Bioware. Då får dom väl för f-n fixa så man inte kan åka dit om man är under en viss level? Typiskt Bioware att allt ska vara toklinjärt och on-rails, trots att spelvärlden är öppen. Glad att jag aldrig ens haft tanken på att supporta detta MMO..

Håller med. Bioware är dem som gjort en miss och då ska inte spelare få skit för deras egna tabbe. Folk kan pipa om exploits hur mycket dem vill. Om spelet tillåter det så måste ju utvecklarna, eller vem som, med lite sunt förnuft förstå att det kommer att användas.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Inaktiv

Sjukt dåligt BioWare, det är väl knappst användarnas fel att spelet tillåter diverse möjligheter.

Medlem

Bra gjort bioware!

Inaktiv

Om folk missbrukar en exploit så är det klart de skall tempbannas eller varnas, vad är konstigt med det?

Medlem

Att hitta ett fel i ett MMO och uttnyttja det (exploit) till sin egen fördel är och har aldrig varit okej i något MMO, så varför skull det vara annorlunda i TOR?

Hade inte varit några problem för spelare om dom anmält felet istället för att uttnytja det för egen vinning.
Då gör dom fel och Bioware har full rätt att temporärt stänga av spelare pga det.

Sen är beskrivningen här på FZ av problemet ganska fattig.

Medlem
Skrivet av Jova:

Att hitta ett fel i ett MMO och uttnyttja det (exploit) till sin egen fördel är och har aldrig varit okej i något MMO, så varför skull det vara annorlunda i TOR?

Hade inte varit några problem för spelare om dom anmält felet istället för att uttnytja det för egen vinning.
Då gör dom fel och Bioware har full rätt att temporärt stänga av spelare pga det.

Sen är beskrivningen här på FZ av problemet ganska fattig.

Jag instämmer; beskrivningen är mycket fattig och t o m missvisande.

Medlem

om spelarna fått varningar och forsätter då det bra gjort av bioware!

Medlem

Är det att lowbies har gått till ett highlevel område och bara lootat saker så är det förbaskat jävligt dåligt gjort av bioware och jag är glad att jag inte köpt denna smörja.

Är det å andra sidan som comments skriver här att det är folk som abusat någon exploit som gjort att den spawnar snabbare än det är tänkt (Med något fulare än hoppa in i instance -> loota -> ut och starta ny instance som man kunde göra i wow) så är det nog lite mer ok, beroende på vad de abusat.

Medlem

Det är väll bättre bioware koncentrerar sig på att lösa problemet istället för att straffa folk som sverige brukar göra......


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Det är väll ändå bra att Bioware reagerar genom att varna( eller i vissa fall temporärt banna) folk som utnyttjar spelet på sätt som inte är tänkt. Bättre det än att spelets ekonomi blir obalanserad... för det blir svårt att fixa med en patch i framtiden.

Att Bioware bannar folk för att de är låg level på ett höglevel område är ju vad folk har klagat på och Bioware beskriver ju nu att så inte är fallet utan att de agerat på ett bra sätt.

Medlem

Jag gjorde precis samma sak i WoW - Alterac Valley i vanilla versionen.

Sprang på och lootade alla Thorium Veins som spawnade. Istället för att joina in i pvp.
Fick en 3 dagars bann (eller något liknande) för att ha gjort detta. Fortsatte med det tills dom tog bort veins från AV.
Sen efter det tog jag min priest och farmade elites genom att campa mines och dra mobs till våra elites och på det sättet få massa cash och greys. Även epics droppade men dom fick alla rolla på.

Men det är självklart att det ska komma bann om det stör spelets ekonomi. Förstår inte varför ni gråter om sånt? Och detta handlar ju helt klart om att utnyttja buggar i spelet, att kistor spawnar snabbt. Visst kunde dom göra så att inte en viss level slipper till planeten.

Men om man alltid ser på va dom [utvecklarna] gjort fel så slutar det ju med att allt är deras fel. Är det inte en spelares fel om han utnyttjar buggar eller exploits? Och i denna situation så vinner ALLA på att banna dessa spelare som samlar så mycket pengar och förstör för alla andra som spelar.

Jag är själv en sån som hittar och utnyttjar buggar, men jag gråter fan inte heller om jag får bann. Och dom av er som säger att bioware gör fel, så du vinner själv på att dom gör detta. Ni som inte ens äger spelet så har inget vettigt o säga

Medlem

Deras argument håller men endast knappt. Var drar dom linjen för "omåttligt lootande" och "exploatering"?. Varför inte införa så att låg-lvl karaktärer inte kan loota hög-lvl kistor?

Medlem
Skrivet av Ischim0n:

Men det är självklart att det ska komma bann om det stör spelets ekonomi. Förstår inte varför ni gråter om sånt? Och detta handlar ju helt klart om att utnyttja buggar i spelet, att kistor spawnar snabbt. Visst kunde dom göra så att inte en viss level slipper till planeten.
P

Exakt detta du skrev, det var inte spelaren som gjorde detta, det var Bioware.
*Vad jag läst mig till så var buggen att sticka till Ilum och loota*
Och Swtors ekonomi är redan helt förstörd,detta gör knappast något.

Slicing som var riktigt riktigt riktigt op, man gjorde ju nya alts och lvlade upp dom bara för att kunna få slicing sen var det bara att logga mellan dom och samla pengarna.
Varför blev inte folk varnade eller temp bannade av det?

Dubbelmoral i min mening...

Medlem
Skrivet av Ischim0n:

Jag gjorde precis samma sak i WoW - Alterac Valley i vanilla versionen.

Sprang på och lootade alla Thorium Veins som spawnade. Istället för att joina in i pvp.
Fick en 3 dagars bann (eller något liknande) för att ha gjort detta. Fortsatte med det tills dom tog bort veins från AV.
Sen efter det tog jag min priest och farmade elites genom att campa mines och dra mobs till våra elites och på det sättet få massa cash och greys. Även epics droppade men dom fick alla rolla på.

Men det är självklart att det ska komma bann om det stör spelets ekonomi. Förstår inte varför ni gråter om sånt? Och detta handlar ju helt klart om att utnyttja buggar i spelet, att kistor spawnar snabbt. Visst kunde dom göra så att inte en viss level slipper till planeten.

Men om man alltid ser på va dom [utvecklarna] gjort fel så slutar det ju med att allt är deras fel. Är det inte en spelares fel om han utnyttjar buggar eller exploits? Och i denna situation så vinner ALLA på att banna dessa spelare som samlar så mycket pengar och förstör för alla andra som spelar.

Jag är själv en sån som hittar och utnyttjar buggar, men jag gråter fan inte heller om jag får bann. Och dom av er som säger att bioware gör fel, så du vinner själv på att dom gör detta. Ni som inte ens äger spelet så har inget vettigt o säga

Enda vettiga inlägget med rätt inställning.
Utveckalrna vinner alltid i längden på den typen av spelare som hittar dessa buggar och kan finte-tunea spelet. (har själv lekt en heeeel del i wow tidigare )


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Förutsägbarhet är det viktigaste när det gäller rättssäkerhet och så över borde det gälla i en värld där utvecklaren gör lagarna. Normalt sett är allt du kan göra i spelet som inte uttryckligen är förbjudet eller uppenbart fel saker du får göra. Saker du inte får göra är att trackasera andra spelare, använda 3-parts program för att skaffa dig fördelar eller att köpa föremål/karatärer/pengar utanför spelet som du sedan får i spelet.

Många av de som blivit bannade här hade ingen aning om att de gjorde fel. Så att straffa dem gör inget annat än deras kunder missnöjda med behandlingen och alla andra spelare nervösa. Dessutom är det något som lätt hade kunnat göras omöjligt i spelet genom en patch.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Slutbossen:
Skrivet av vurt:

Ruggigt dåligt av Bioware. Då får dom väl för f-n fixa så man inte kan åka dit om man är under en viss level? Typiskt Bioware att allt ska vara toklinjärt och on-rails, trots att spelvärlden är öppen. Glad att jag aldrig ens haft tanken på att supporta detta MMO..

Håller med. Bioware är dem som gjort en miss och då ska inte spelare få skit för deras egna tabbe. Folk kan pipa om exploits hur mycket dem vill. Om spelet tillåter det så måste ju utvecklarna, eller vem som, med lite sunt förnuft förstå att det kommer att användas.

Jag håller inte med, läs användaravtalet du har accepterat när du installerade spelet och loggat in och skapat en karaktär så ser du att du inte kan göra vad du vill, och se bara vad blizzard gjorde med High end guilderna när de exploitade dubbel loot för attt bli world first, samma sak där en massa tjut. bara för att man kan untnyttja något till sin fördel behöver ju inte betyda att det är RÄTT alla gånger bara för att spel tillverkaren har missat något!

Medlem

Förstår inte hur folk tänker som tycker det är fel att banna gold farmers. De få mer vanliga spelare som fick temp ban är informerade om varför och lär förstå att det dom gjorde förstör för andra i spelet. Och de som bara fick varning borde vara överlyckliga över det, då de brutit mot Terms of Service och mycket väl hade kunnat blivit bannade.


signatur

Think of a future without Bush!
No one to blame for the World War 3.

Medlem

Jag kan gå och slå en person i nyllet irl om jag vill. Den riktiga världen ger ju mig möjligheten att göra det? :irl bugg? Jag kunde även som minderårig smita mig in på klubbar. Bara för att det finns en exploit så betyder det inte att det är rätt att utnyttja det.


signatur

MB: ASUS P6TD-DELUXE |CPU: Core i7 960 @ 4.3 Ghz |RAM: 12GB DDR3 CL7 1600MHZ | GPU:RADEON HD 5970 |HD: SSD Corsair Force|

Medlem

helt fel av bioware, dom borde "låsa" planeten istället för att göra såhär

Medlem

Jag tror att det här är en typisk "bugg" som kan förekomma i denna typ av MMO. Grundproblemet är antagligen otydliga designbeslut. Å ena sidan vill man ge intryck av att spelaren är fri att göra vad man vill. Å andra sidan vill man ha kontroll och styra spelaren in i storyn och de uppdrag som står till buds. Det är tråkigt att spelare som vill testa vad som är möjligt att göra i världen straffas genom avstängning, när världen faktiskt tillåter grejerna. Tänk om spelare i Eve online blev avstängda för att de bildar gäng och tar över områden eller agerar pirater? Tillåter världen det, ska det vara tillåtet...

Medlem

Bioware har också bannat en som köpte lågt och sålde högt på auktionshuset (... det man normalt gör.) Har inte ens nämnt att några blev bannade för att de svor i partychatten och i ett tell. Det bästa är att det inte går att avsluta sin prenumeration om man väl blir bannad. Men det bästa har inte kommit än! Ens konto blir permanent borttaget om man väljer att avsluta sin prenumeration.

Medlem

Om de som det nu gäller fått en varning, och sedan fortsätter att utnyttja buggen. Bioware tycker jag gjort helt korrekt

Medlem

Men ni som tycker att det här är helt okej utav Bioware att göra det. Är det lika okej att banna folk som använder AH för att sälja items?
Förtydligen ifall man säljer för mycket så blir man bannad, man köper det billigt och lägger ut det dyrare. Så funkar det väl i vilken naturlig ekonomi. Investera i kapital som man senare säljer då priserna på de kapitalen har stigit.
Som tur är så har jag inte sålt så värst mycket än och sluppit detta straff.

Medlem

Placera några lämpligt aggressiva monster vid samtliga lådor, så fixar det ju sig av sig själv. Dumt att man inte fixat det tidigare, men korrekt att stänga av folk som inte följer reglerna, för jag tycker det verkar vara en solklar exploit.

Jämförelsevis vore det som att sno varorna som vissa affärer har utanför butiken, med motiveringen att det borde ju affären kunnat räkna ut själva att det skulle ske.

Skriv svar