Blåskärm 0x00000124

Medlem
Blåskärm 0x00000124

Problemet är nu löst, om du får samma fel så gå till denna sida http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/13854-bsod-0x000... och följ råden där.
---------
När jag löste mitt problem så gjorde jag följande:

--You could also try running Command Prompt as Admin (Start, type CMD, right-click CMD and 'Run as Administrator).

From there type SFC /scannow

it looks like the ntoskrnl.exe file has something to do with it, and the SFC app will scan all system files for integrity errors and retore them to their former glory.

Hope this helps--

Det är inte säkert att just denna lösning funkar för er.

-------------------
Hejsan, jag har köpt en begangnad(stavning) dator, när jag börjar spela nåt spel så får jag blåskärm och felkoden 0x00000124, och det e filen ntoskrnl.exe som gör kraschen. Jag får bara blåskärm när jag börjar spela nåt lite mer advancerat spel, för när jag börjar spela APB Reloded så hinner jag inte mer än att trycka på spawn innan jag får blåskärm, ibland hinner jag se lite av första filmen som kommer när man trycker på spawn (runt 10 sec innan jag får blåskärm).
Sen händer det när jag spelar Bad company 2, men då hinner jag spela i runt 10-20 min innan det händer (jag kör på lägsta grafiken).
Men jag har inga problem med att köra ''Loong the power of the dragon'' på hyfsade inställningar, sen kan jag också spela wow på medium utan problem.
Vorre glad om någon kunde säga vad jag ska göra för att fixa detta.

Specs:
Ram: 6 gb
grafikkort: GT 220 512MB DDR2
quad core
intel q6600

Jag är inte så värt haj på datorer riktigt.
sen är nätaggregatet på 230 v om det hjälper något...

Tack i förhand.
----------------
Edit 1: Här är lite mer info om blåskärmen:
Bug check code: 0x00000124
Parameter 1: 00000000`00000000
Parameter 2 : fffffa80`068b98f8
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000000
Caused by driver: ntoskrnl.exe
Caused by address: ntoskrnl.exe+4b16cc
File description: NT Kernel & System
Product name: Microsoft® Windows® Operating System
Company: Microsoft Corporation
File version: 6.1.7601.17640 (win7sp1_gdr.110622-1506)
Processor: x64
Crash address: ntoskrnl.exe+4b16cc
----------------

Medlem

DU köpte nog muffen i skuffen :/

Inte så bra speccs

Vad la du ut på datorn ?

Medlem
Skrivet av vuze2143:

DU köpte nog muffen i skuffen :/

Inte så bra speccs

Vad la du ut på datorn ?

1800 kr, men det var ett skitgrafikkort i den frånbörjan, och det var jag fullt medveten om när vi köpte den.
Jag ska snart köpa ett bättre grafikkort.

Medlem

Steg ett är att formatera och installera om windows, eller valfritt os, om du inte redan gjort det. Släng in nya fräscha drivrutiner och eventuellt uppdatera moderkortets BIOS.

Prova även att köra Memtest för att se om det är fel på RAM-minnet.


signatur

no remorse

Medlem

Efter du kört memtest och inte hittat något kan det vara värt att ta hem microsofts egna debugger och leta igenom dump-filerna som görs vid kraschen (om nu inte den inställningen har ändrats). Det kan ge väldigt specifik information om vart felet kommer ifrån.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Här är en som haft samma problem (har tydligen fortfarande men inte lika ofta):
http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/13854-bsod-0x000...

För honom visade det sig vara värme som var problemet (av det jag kunde förstå iaf).
En som tydligen är bra på felkoderna på forumet säger så här om 0x124:

Skrivet av Usamsa:

STOP 0x124 is a hardware error BUT there are different interpretations of what a hardware error is (and technically, all STOP errors are hardware errors).
In this case, a hardware error can be:
- busted hardware
- incompatible hardware
- hardware that needs a firmware update
- hardware that needs an adjustment (the RAM voltage issues)
- driver issues (least likely IME)

The point here is that the STOP 0x124 error is difficult to troubleshoot, and BSOD's rarely mention anything significant. The STOP 0x124 error is an error that's generated by the CPU (not by Windows as is usually the case), so it has different rules for it's analysis...

Du kan ju läsa igenom de sidorna och testa några av de lättare alternativen för att se om det löser problemet. T.ex. om det är värmeproblem så kan det vara värt att testa med en bordsfläkt som blåser in kall luft in i datorn.

Om det inte är problemet så kan det vara nätagget, men även firmware versioner som behöver uppdateras på moderkortet och/eller grafikkortet.

Medlem

Fuidama: TACK TACK OCH ÅTERIGEN TACK!!!!!!! You made my day!!!!!!!
Jag gjorde en av dom lättare lösningarna och det hjälpte! Jag har letat efter en lösning i 3 hela dagar utan att hitta nånting som funkar. Jag uppskattar verkligen detta!

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Fuidama: TACK TACK OCH ÅTERIGEN TACK!!!!!!! You made my day!!!!!!!
Jag gjorde en av dom lättare lösningarna och det hjälpte! Jag har letat efter en lösning i 3 hela dagar utan att hitta nånting som funkar. Jag uppskattar verkligen detta!

Trevligt att det funka.. Vad var problemet om man får fråga?

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av jimsam100234:

Fuidama: TACK TACK OCH ÅTERIGEN TACK!!!!!!! You made my day!!!!!!!
Jag gjorde en av dom lättare lösningarna och det hjälpte! Jag har letat efter en lösning i 3 hela dagar utan att hitta nånting som funkar. Jag uppskattar verkligen detta!

Trevligt att det funka.. Vad var problemet om man får fråga?

Vill också veta. Använde du en bordsfläkt?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av jimsam100234:

Fuidama: TACK TACK OCH ÅTERIGEN TACK!!!!!!! You made my day!!!!!!!
Jag gjorde en av dom lättare lösningarna och det hjälpte! Jag har letat efter en lösning i 3 hela dagar utan att hitta nånting som funkar. Jag uppskattar verkligen detta!

Trevligt att det funka.. Vad var problemet om man får fråga?

Det var något fel med '' ntoskrnl.exe'', jag vet inte exakt vad men det var att den var skadad eller nåt (tror jag). Om du kollar högst upp i min första post så ser du vad jag gjorde.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av jimsam100234:

Fuidama: TACK TACK OCH ÅTERIGEN TACK!!!!!!! You made my day!!!!!!!
Jag gjorde en av dom lättare lösningarna och det hjälpte! Jag har letat efter en lösning i 3 hela dagar utan att hitta nånting som funkar. Jag uppskattar verkligen detta!

Trevligt att det funka.. Vad var problemet om man får fråga?

Vill också veta. Använde du en bordsfläkt?

Läs min förra post. Och jag använde inte en bordsfläkt... jag vet inte äns vad det är

1
Skriv svar