Suddiga linjer som går över skärmen.

Medlem
Suddiga linjer som går över skärmen.

Har köpt en ny skärm (BenQ XL2410T) och den var en underbar uppgradering från min förra skärm.
Men nu har jag fått problem. En återkommande rand framkommer på skärmen ibland.
Om randen: Den är ca 1 cm tjock, går rätt så snabbt från topp till bott på skärmen och gör så att det ser suddigt ut just där den är.
Har också fixat en bild som min kompis hjälpt mig med, är inte riktigt som det visas men så bra det går att återbygga
(svårt att göra likadant)
http://dl.dropbox.com/u/50983347/bf3%202012-01-04%2022-32-02-...

Den kommer inte ofta, kanske 1 gång i timmen vad jag märker av den.
Vet någon vad det kan vara? Har även en 60Hz skärm inkopplad men problemet fanns innan den var det också.

Spec:
BenQ XL2410T
Medföljande DVI-kabel
Asus GTX580CUII
Nvidia 290.53

När jag tänker efter så har de andra 60hz skärmarna också haft problem, fast inte likadant. Då är det stora tjocka "mindre suddiga" som går bott-topp och kommer hela tiden. Som om man filmar med kamera på gammal tv ni vet?

Så jag har saker som visar för både fel på Monitorn och Grafikkortet..
Tack för svar

Testa att göra "degauss", kanske kan hjälpa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Testa att göra "degauss", kanske kan hjälpa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing

Kan man ens göra det på LCD skärmar?
Är en BenQ LED 24" 120Hz. Vad jag kommer ihåg kan man bara göra degauss på CRT skärmar? :/

Medlem

haha nej man kan inte göra degauss på lcd skärm x)

prova ändra frekvens till både högre och lägre Hz och se ifall det hjälper.

annars så kan det vara så att du har någonting som står nära skärmen som orsakar det, jag vet att jag hade en lcd skärm där bilden började fladdra när jag ställde en fläkt vid den x)

Medlem

Det bästa vore om du kunde testa ditt grafikkort i en annan dator och se om det händer där också. Om det händer så är det knas med grafikkortet, om inte så är det någonting annat i ditt system.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

haha nej man kan inte göra degauss på lcd skärm x)

prova ändra frekvens till både högre och lägre Hz och se ifall det hjälper.

annars så kan det vara så att du har någonting som står nära skärmen som orsakar det, jag vet att jag hade en lcd skärm där bilden började fladdra när jag ställde en fläkt vid den x)

Hahah var väl det jag tänkte
Har försökt sätta igång v-sync men det segade bara ner spelen medan ränderna fortfarande uppkom :/
Det närmsta jag har skärmen stå 30-40cm bort och är en liten satellit-högtalare och en annan skärm men ränder kommer även fast de är avstängda :/

Skrivet av WaltX:

Det bästa vore om du kunde testa ditt grafikkort i en annan dator och se om det händer där också. Om det händer så är det knas med grafikkortet, om inte så är det någonting annat i ditt system.

Har provat min skärm på en annan dator men där kom inga ränder. Fanns småhack men det fanns på den andra skärmen med (eller så märkte jag bara av mer på min för att jag ville se samma fel på den).
Nästa sak blir väl att prova en annan skärm på min dator eller flytta grafikkort..

1
Skriv svar