Nya datordelar eller bara mer ram?

Medlem
Nya datordelar eller bara mer ram?

Tja

Ett spelforum bör ha lite koll på vad som behövs för att spela spel iaf.
Sitter idag på en maskin som ser ut som följer

duo core 3.2
4gb ram
Gigabyte GA x48 ds5
radeon 5870

Man märker väll att den börjar få några år på nacken. Men många tipsar om att köpa nytt minne vilket skulle gå på runt 1000kr

Men lägger man till 200% på den siffran får man ju

Intel Core i5 2500 3,3GHz Intel Core i5 2500 (K är bara om man vill överklocka en massa?)
Corsair 8GB
Gigabyte P67A-D3-B3
behåller mitt gamla grafikkort så länge

Blir detta en enorm uppgradering? Det känns lite så på pappret och det känns egentligen lite dumt att köpa 8gb ddr2 minnen som är på väg bort.

Eller skall man kika på Athlon/Phantom processorer? Tester verkar väll visa att intel är tokigt mycket bättre dock..

Och som avslutning, något annat tips på processor, moderkort och minnen som ligger runt 3.000kr? ovanstående går på 3100 hos inet.

Tack på förhand
/Martin

Medlem

Det hade varit lätt värt att spara lite extra och köpa på dig nya delar, ja. Det är en prisvärd uppgradering, och som du säger, DDR2 är inget att lägga pengar på idag.

Gällande processorn så är i5 2500K att föredra då du för 70:- extra får så mycket bättre möjligheter att klocka upp om du skulle få ett ryck för det i framtiden.. bara att avvara en hamburgertallrik så har du cashen till det Mobot ser helt reko ut och 8GB är klart tillräckligt för spelen som finns idag.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Billig begagnad typ C2Q Q9550 lär ju fungera det också, men att lägga ut så mycket pengar på en så gammal plattform idag kanske inte är den bästa investeringen...

Bestämmer du dig för att köpa nytt så köp 2500K, det suger att vara eftersmart Bättre andrahandsvärde också, men det kanske inte spelar någon roll.

Vaaa? Ett HD5870 och så sitter du med en Core 2 Duo? Du måste genast köpa ny processor! Tycker det låter helt logiskt att införskaffa sig en Sandy Bridge-processor, specifikt 2500K. RAM spelar absolut ingen roll i dagsläget (så länge man har 4GB+ så brukar man klara sig), jag köpte 16GB för cirka 800kr, vilket i sig är helt onödigt men för det priset helt oslagbart. Mer RAM kommer inte att hjälpa dig, 8GB räcker och blir över (4GB räcker oftast). Har inte kikat så mycket på Bulldozer (de åttakärniga från AMD) men är väl tveksam till om de är bättre än Sandy Bridge-arkitekturen, möjligtvis billigare.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Sitter själv på en C2D 3.16GHz, 4GB ram och geForce 560 ti och det enda spelet jag spelar som känns handikappat av det är BF3. Kör Skyrim med allt på max t.ex. (får vissa frameratedrops här och där men inget som stör mycket.)
Funderade på att byta upp mig till 2500k men väntar in ivy bridge istället. Bulldozer bör man undvika i dagsläget. De är långsammare per clock än sandy bridge och har en fruktansvärd värmeutveckling.
Men kör du mycket BF3 bör du nog upgradera till en 2500k snarast.

Skrivet av maucau:

Sitter själv på en C2D 3.16GHz, 4GB ram och geForce 560 ti och det enda spelet jag spelar som känns handikappat av det är BF3. Kör Skyrim med allt på max t.ex. (får vissa frameratedrops här och där men inget som stör mycket.)
Funderade på att byta upp mig till 2500k men väntar in ivy bridge istället. Bulldozer bör man undvika i dagsläget. De är långsammare per clock än sandy bridge och har en fruktansvärd värmeutveckling.
Men kör du mycket BF3 bör du nog upgradera till en 2500k snarast.

Vad är egentligen det där "IVY BRIDGE"?

OnT: CPU behövs genast bytas... Samma med RAM, men då måste du köpa nytt mobo också

1
Skriv svar