The Old Republic – lever det upp till hajpen?

Medlem

Nej.

Combat är jävligt klumpigt massor av "bekvämligheter" som dom kunde stulit från wow som inte skulle varit svårt o göra.

Det enda som är riktigt bra med spelet är storyn.

Medlem

Problemet jag har och många andra har är inte hur mycket end content SWTOR har utan hur jävlar dålig den är. Förväntar mig inte heller att det ska komma massa nya instancer/planeter eller saker inom snar framtid, dock vill jag se att de fixar den content som finns ute just nu.

Sen så spelar jag med Marauder och jag ångrar mig som fan att jag inte höll mig till start planen att rolla en sorc. Men vem vet det blir kanske bättre snart.

Medlem
Skrivet av isorill:

Problemet jag har och många andra har är inte hur mycket end content SWTOR har utan hur jävlar dålig den är. Förväntar mig inte heller att det ska komma massa nya instancer/planeter eller saker inom snar framtid, dock vill jag se att de fixar den content som finns ute just nu.

Sen så spelar jag med Marauder och jag ångrar mig som fan att jag inte höll mig till start planen att rolla en sorc. Men vem vet det blir kanske bättre snart.

Jag är också en marauder och fy fan asså....klass balansering är ju sämst. hej jag är en melee och jag har ingen stun....men alla ranged classer har typ 3 stuns var...gg bioware

Medlem
Skrivet av Hannu:
Skrivet av KatOne:

Jävla fanboys som röstar ja. När lever något sjukt stort egenligen upp helt till sin hype?

Jag har aldrig gillat star wars, men detta spel har verkligen öppnat upp mina ögon för star wars.

fan boy kan man nog inte kalla mig då jag såg filmerna första gången för några veckor sedan. haha

mycket bra spel, gillar du MMO så testa det ist för kvida på Fz, det leder ingenvart.

Gillar inte mmo direkt, men det gör inte så mycket när det kommer till TOR eftersom jag tyvärr även GILLAR snygga animationer, vuxen art direction, ickelinjärt spelande mm. Tack för det muntra bemötandet iallfall!

Att kvida på FZ är dock bland det bästa jag vet.

Medlem

Väldigt bra karaktärsutveckling och story under levlandet, som dock är lika repetativt som vanligt. Oftast får man ett quest att gå in i en grotta, följt av ett bonusuppdrag att döda si och så många fiender till. Upprepning till level 50. Noll innovation över huvud taget. Det positiva är ens companions och crafting missions som är en uppfriskande nyhet. Det finns i princip inget end-game content, och det som finns är så buggigt att det i princip är ospelbart. Betalar man för en produkt har man rätt att som konsument begära mer än så här. Early Access startarde 15 dec, och runt jul var vi många som var lvl 50 och klagade på just bristen av end-game content. Svaret vi fick då var att vi hade rushat upp till lvl 50 och nu fick skylla oss själva att vi inte hade mer att göra. Så hur gick det? Nu ett par veckor efteråt är det helt plötsligt väldigt många på lvl 50, men inte finns det mer end-game content för det.

I nuläget finns det inte mycket anledning att fortsätta spela om man väl orkat ta sig igenom grindadet och nått max level. BW har helt enkelt inte gjort mer content och spelet skulle ha skjutits fram kanske t o m upp till 6 månader för att leverera en riktigt färdig och polerad produkt. Onekligen är det som vanligt påtryckningar från EA som har gjort att spelet släpptes ofärdigt, precis som vanligt.

Personligen körde jag upp till level 50, upptäckte att det lilla som fanns att göra inte fungerade - sa upp min subscription. Tror det är en växande skara som gör precis samma sak. Det är väldigt synd, för IPt som Bioware har lagt vantarna på är guld värt och man hade chansen att kunna göra något nyskapande. Den chansen tog man inte, och i slutändan är detta en grindfest upp till level 50 med enda skillnaden att NPCs använder riktiga röster (vilket förmodligen gör att nytt content kommer ta ännu längre tid att utveckla). Och nu har jag inte ens nämnt PVP, UI, LFG tool, dual specc, pris för omspeccning och alla andra saker som folk klagar på. Om 6 månader skulle det här kunna vara ett riktigt bra spel, men då har vi redan Diablo 3 och möjligen GW2 att spela istället. Och det är spel de flesta hellre spelar. Så livslängd på 10-20 år? Inte en chans.

Medlem

Tycker detta spel är ruskigt kul! speciellt under den tiden man levlar. Samt pvpn är riktigt awesome också.
Tur att det i nästa patch, denna månaden, ska komma en ny pvp med enbart lvl 50 bracket för dem som gillar pvp mer än pve också

Medlem

Alldeles för linjärt. Tröttnade efter level 28.

Storyn är riktigt bra dock.

Medlem

Helt klart lever det upp till min Hype. Har haft sjukt kul med de klasser jag spelat, inte kommit längre än till act 2 med någon, och har 4 storys jag inte börjat på än, så jag har massor kvar att göra.

Endgame content är jag inte så orolig för, jag är ärligt talat så jävla trött på att allt skall handla om endgame. Ja, klart att man kommer att vara där ganska länge, men detta är första MMO'et jag spelat där jag faktiskt njuter av resan dit, och kan tänka mig att göra om den flera gånger med olika klasser.

Sen så gillar jag alla som säger att det finns mindre content än i WoW. Hmmm, då skall vi se. När wow släpptes gick det knappt att spela, fanns inga end game raids, fanns inga PvP battlegrounds, fanns helt enkelt inget att göra när man kom upp dit.

Är SWTOR perfekt som det är nu? Nej, långt ifrån, men det är det mest stabila MMO'et vid launch. Är det helt buggfritt? Nej, men de har fixat en hel del redan, och finns inget som tyder på att dom kommer stanna där.

Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Riktigt bra och välgjort spel. Otroligt polerat.
Lirat runt 230 timmar på ca 20 dagar och fördelat på flera karaktärer.

Spelet går ifrån lite slutna världar i början till att sedan öppna upp i Tattooine runt level 26 när man fått sin speeder.

Endgame är inte riktigt där men det är lite bortskämt att tänka endgame på ett spel som varit ute i 2-3 veckor.
Det är roligt direkt, det är vägen och en rik story som underhåller en fram till maxlevel. Det är inget spel som tutar i spelaren att det blir inte kul förrän i endgame.

Jag tycker också bäst om sandlådor (SWG pre-nge) men i dagens läge så är det tyvärr themepark som gäller.

Du har med andra ord snittat 11,5 timme om dagen?!?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag älskar detta spel! När jag ska sova ligger jag och tänker på det, och questandet är något jag vill göra och tycker är kul, har aldrig hänt i ett mmo tidigare för mig!
Jag ger SWTOR +5 ! Nu måste jag hoppa in och spela igen

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Lyrisius:

Riktigt bra och välgjort spel. Otroligt polerat.
Lirat runt 230 timmar på ca 20 dagar och fördelat på flera karaktärer.

Spelet går ifrån lite slutna världar i början till att sedan öppna upp i Tattooine runt level 26 när man fått sin speeder.

Endgame är inte riktigt där men det är lite bortskämt att tänka endgame på ett spel som varit ute i 2-3 veckor.
Det är roligt direkt, det är vägen och en rik story som underhåller en fram till maxlevel. Det är inget spel som tutar i spelaren att det blir inte kul förrän i endgame.

Jag tycker också bäst om sandlådor (SWG pre-nge) men i dagens läge så är det tyvärr themepark som gäller.

Du har med andra ord snittat 11,5 timme om dagen?!?

Ska berätta en liten hemlis... Jag har installerat en app som fjärrstyr datorn och vad som visas så att man enkelt ska kunna skicka sina companions på crafting och gathering uppdrag. Så om man drar bort kanske 20 % av den tiden, så kan man nog räkna ner den effektiva speltiden till något mer realistiskt.
Har alltså snällt kunnat sitta och spela lite brädspel med familjen, eller tittat på någon tv-serie med sambon... men faktiskt craftat samtidigt

(Min gamingprofil: http://raptr.com/Blackmoor/wall )

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Otroligt att det enligt vissa här är som att WoW kastar ut content patchar var 2-3 vecka.. riktigt besynnerligt då jag spelade WoW i 5 år och tog då oftast 2-3 månader mellan varje content patch om inte mer. Spelet är nytt, dem måste ju få tid till att fixa en del av sakerna i alla fall, WoW var ju inte direkt bra från början heller, sedan hade WoW inte heller mer än 2 (?) BG's till att börja med när det släpptes. Om man inte kan ge ett spel lite mer andrum än 2-3 veckor och sedan begär att det ska ha lika mycket content som WoW har efter 6 år så ska man nog skita i att börja med ett nytt spel överhuvudtaget faktiskt. Men det är ju min åsikt såklart.

Det är faktiskt ännu värre

När WoW släpptes fanns det inga BG's, det fanns inte ens ett PVP system med honor och rewards. Dessutom släpptes PVP systemet en content patch före BG-patchen. Och om jag inte minns helt fel så var Onyxia den enda raiden som fanns från release, iaf vid USA releasen som var 2-3 månader tidigare än Europa.

Så till er som lever i en bubbla om att WoW var perfekt från början, hoppas den sprack nu

Inaktiv

Inget endgame = gg

Medlem

Jag är visserligen bara 31 men än så länge tycker jag att det levt upp till mina förväntningar, Jag tycker att SWTOR slår WoW i dags läget, Men det är inte i närheten utav de gamla dagarna i WoW. Nu får man hoppas på att det är bra end game content, har hört att det inte är så mycket men att det kommer en patch någongång i Januari som ska fixa det, så man får ju se vad som händer

Medlem

Riktigt bra spel! Hade inte tänkt spela det från början utan tänkte vänta på The Secret World, men efter att ha prövat betan hos en kompis så bokade jag ett exemplar från webhallen fort som bara den!

Vad är det för så kallad "herpes bugg" som Fredrik nämner i artikeln?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av coolhwip:
Skrivet av bushkalle:

Otroligt att det enligt vissa här är som att WoW kastar ut content patchar var 2-3 vecka.. riktigt besynnerligt då jag spelade WoW i 5 år och tog då oftast 2-3 månader mellan varje content patch om inte mer. Spelet är nytt, dem måste ju få tid till att fixa en del av sakerna i alla fall, WoW var ju inte direkt bra från början heller, sedan hade WoW inte heller mer än 2 (?) BG's till att börja med när det släpptes. Om man inte kan ge ett spel lite mer andrum än 2-3 veckor och sedan begär att det ska ha lika mycket content som WoW har efter 6 år så ska man nog skita i att börja med ett nytt spel överhuvudtaget faktiskt. Men det är ju min åsikt såklart.

Det är faktiskt ännu värre

När WoW släpptes fanns det inga BG's, det fanns inte ens ett PVP system med honor och rewards. Dessutom släpptes PVP systemet en content patch före BG-patchen. Och om jag inte minns helt fel så var Onyxia den enda raiden som fanns från release, iaf vid USA releasen som var 2-3 månader tidigare än Europa.

Så till er som lever i en bubbla om att WoW var perfekt från början, hoppas den sprack nu

På den och resten som pratar om swtor och wow's releases... det går inte att jämföra det här mot hur wow var från början. Swtor släpps nu, inte för 7 år sedan, när mmos fortfarande var jävligt små i jämförelse som genre. Det som gör det ännu värre är ju att det har vart under utveckling i närmare 7 år, och det släpps så här... helt sjukt. Dom har haft hur mycket tid som helst att kolla på alla andra mmos, se vad som funkar/inte funkar, vad folk vill ha, osv. För att inte nämna beta forumen, dom var fulla med bug reports, tusentals-inläggs-trådar med bra kritik som bioware inte verkar ha brytt sig om det minsta.
Spelet hade behövt jobbas på fram till sommaren, med större/mindre invite waves, focus testing av planeter/raids etc, sen en riktigt stor open beta för att köra igenom alltihopa. Då hade det vart guld. Nu får man vänta istället.

Medlem

En sak som jag känt som något negativt är den klaustrofobiska känslan tills man kommer "ut i världen" till Tatooine vid level 25(?) och får sin mount, det var först då jag fick känslan av Star Wars och att man faktiskt var i en galax långt, långt borta :P.
En annan sak som stört mig, och som känns väldigt snålt av utvecklarna, är att alla raser egentligen bara är varianter av människor med samma modeller och animationer. Jag vill se fler spelbara raser alltså!

Förutom dessa klagomål så är spelet kul och känns väldigt välgjort. Storyn i spelet ger mig starka Mass Effect vibbar, vilket är det bästa betyg jag kan ge egentligen.

Så är SWToR en WoW killer? Njaa, probably not, det har inte gett mig den där riktiga "oh shit är klockan 4 morgonen" känslan ännu, även om jag spelat SWToR i 80 timmar nu

Medlem

hoppas verkligen att ni som jämför swtor med wow jämför med wow som det var vid start och inte som det är nu då dom haft bra många år på sig att slipa spelet ( och slipa ner det till ett tomt och kallt skal)


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Det är kärlek <3


signatur

Nämen!

Medlem

Jag skulle vilja svara på frågan om det lever upp till "hajpen", men för att vara ärlig så hade jag inga riktiga hype-förväntningar..I såg inte ens en trailer av spelet förrens typ 3 dagar innan jag förbokade det.

Det jag visste med säkerhet var: Bioware-spel, Star Wars-spel, MMO..Samt så har jag lagt av med WoW...Alla dessa faktorer var helt övervägande positiva i mitt beslut att börja med SWTOR.

Än så länge så är jag i huvudsak nöjd!

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jävla fanboys som röstar ja. När lever något sjukt stort egenligen upp helt till sin hype?

Sluta trolla, man behöver inte vara en fanboy bara för att man röstade ja


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Helt klart bra och med möjligheter att bli mycket bra. Folk klagar på att spelet saknar vissa grundläggande funktioner som WoW har (ex LFG verktyget) men för i helvete låt aldrig SWTOR bli som WOW!

Bioware är duktiga på att göra spela med dialog, dock så skulle man vilja se mer av dialoger och olika valmöjligheter inne i spelet. Questandet är i viss MMO-stil. Tycket Bioware kunder försökt att våga gå mer sin egen väg. Tänk de gamla rollspelen (Planscape Torment, Icewind Dale och Baldur's Gate) men i MMO miljö.

Det känns som att vissa buggar kunde de vara betydligt snabbare att rätta till, har funnits i betan också. Ett exempel som verkligen behövs ses över är PvP där det är förbannat korkat att dela in alla spelare level 1-50 i en och samma grupp. Level 50 karaktärer är självklart bättre rustade än en level 20, även om lägre levlar är ordentligt buffade i PvP. Borde exempelvis finnas två grupper, level 1-49, och level 50 för sig själva.

Medlem

Det finns en hel del att förbättra men jag tycker det står på en bra grund. Storyn är så pass att jag har svårt att någonsin igen kunna spela ett mmo utan story där hela upplevelsen fram till maxlevel består av att alla quest går ut på att döda 35 svin för deras knorrar och betar etc. Fullständigt ointressant och oerhört lidande fram till end game är vad det är. Prövade nyligen EQ2 igen då jag har polare där, men jag stod inte ut mer än 20 minuter av intetsägande questande. Får BW till end game i detta ser jag fram emot många år i spelet.

Medlem

Levlade en assassin till 28, men där började det suga röv. Så jag gjorde en mercenary ist, är på 28 med den också nu och det är riktigt skoj pvp'n är väl ingen höjdare, men kul att levla. Jag slänger inga titlar förens jag är level 50 men kommer nog sluta lira hur det än är när GW2 släpps.

Medlem

pung.


signatur

Med konster och knep kan man få en älg *uk i en get

Inaktiv

Helt klart. Var länge sedan jag hade så här roligt i ett mmorpg. SWTOR spöar det mesta inom genren.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Nästan 70% *JA* ??
Märks ju att det är enormt mycket 'Oerfarna Spelare' och Fanboys här
Lycka till att hålla spelet vid liv så att alla 'gamla' WoW spelare inte märker att det bara är en kopia. I slutet kommer alla stå och göra PRECIS samma saker som dom gjorde i WoW.. Spelet är dömt att bli ett grind spel där man springer omkring och gör samma skit om och om igen tills man blir less

Det var likadant med RIFT.. Ooooh nytt och roligt i början sen när man kommer upp till max level så är det nästan exakt som WoW. bara lite andra skins och smått olikt utförande.. kommer inte SWTOR bli EXAKT likadant efter nå månad/månader?

Medlem
Skrivet av Saftnisse:

Nästan 70% *JA* ??
Märks ju att det är enormt mycket 'Oerfarna Spelare' och Fanboys här
Lycka till att hålla spelet vid liv så att alla 'gamla' WoW spelare inte märker att det bara är en kopia. I slutet kommer alla stå och göra PRECIS samma saker som dom gjorde i WoW.. Spelet är dömt att bli ett grind spel där man springer omkring och gör samma skit om och om igen tills man blir less

Det var likadant med RIFT.. Ooooh nytt och roligt i början sen när man kommer upp till max level så är det nästan exakt som WoW. bara lite andra skins och smått olikt utförande.. kommer inte SWTOR bli EXAKT likadant efter nå månad/månader?

Varför är dom 70% oerfarna spelare och fanboys?

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

hoppas verkligen att ni som jämför swtor med wow jämför med wow som det var vid start och inte som det är nu då dom haft bra många år på sig att slipa spelet ( och slipa ner det till ett tomt och kallt skal)

Det funkar tyvär inte så, om jag köper en ny produkt idag så gämför jag givetvis med konkurenterna som finns idag.

Om du tex köper en ny bil som saknar massa funktioner som DAGENS bilar har så hade du nog blivit ganska missnöjd eller?

Lika så när det gäller spel, swtor konkurerar med dagens mmo, inte med hur dom var när de först kom.

Jag gillar ändå swtor och kommer att behålla min subscription men jag kommer att fortsätt att gämföra med dagens wow.

Medlem
Skrivet av jettemakaron:
Skrivet av cute_ninja:

hoppas verkligen att ni som jämför swtor med wow jämför med wow som det var vid start och inte som det är nu då dom haft bra många år på sig att slipa spelet ( och slipa ner det till ett tomt och kallt skal)

Det funkar tyvär inte så, om jag köper en ny produkt idag så gämför jag givetvis med konkurenterna som finns idag.

Om du tex köper en ny bil som saknar massa funktioner som DAGENS bilar har så hade du nog blivit ganska missnöjd eller?

Lika så när det gäller spel, swtor konkurerar med dagens mmo, inte med hur dom var när de först kom.

Jag gillar ändå swtor och kommer att behålla min subscription men jag kommer att fortsätt att
gämföra med dagens wow.

Du kanske ska sluta spela spel, och gå lite mer i skolan så att du lär dig att stava.

Skriv svar