Crucial M4 BSoD

Medlem
Crucial M4 BSoD

När man tror att man har valt "rätt" produkt, så kommer verkligheten och nyper en i kinden. Den hittils felfria SSD-enheten Crucial M4 har drabbats av en bugg, som har verifierats av Crucials tekniker. Det som händer är, att efter ca. 5000 drifttimmar (ungefär 7 månader), så framkallar disken felkoden "0x00000f4 error", som återkommer varje timme. Som tur är drabbas inte diskens data, men det kan vara nog irriterande att få en blåskärm varje timme.
Crucial håller på med en ny firmware som ska rätta till problemet, som ska lanseras vecka 3.

Jag använder och gillar SSDn, och har inte haft något problem än. Har du?

Fotnot:
Crucial M4 drivs i grunden av samma styrkrets som Intels populära 320- och 510-serie, med Marvell 9174, men med en förbättrad arkitektur. Micron NAND används, och kontrollern stödjer bandbredd upp till 6GB/s (SATA III). Crucial släppte firmware 009 några veckor efter release, som gav upp till 20% gratis prestanda och är den senaste firmwaren.

#blogg

Medlem
Crucial M4 BSoD

Min Corsair Force 3 hade samma problem då den var ny, som tur var så var det ett känt fel, och det fanns en ny fräsh firmware tilgänglig som (i stort sett) fixade felet. Har bara hänt ett par enstaka gånger på ett halvår nu.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ja, nästan samma problem. Jag köpte Corsair Force på releasedagen, och där var problemet att BIOS inte hittade enheten. Skönt att det verkar vara åtgärdat dock, jag lämnade in min och köpte CM4 istället.

Medlem

Min Samsung 830 128gb tickar på, inga problem funna på dessa... än

Medlem

Ja, det hoppas jag! Samsung utvecklar allting i sin SSD själv, så de har ingen annan att skylla på om något går fel, vilket naturligtvis kan vara en fördel också.

Medlem

Alla M4 gör inte detta, det är bara en del. Men det är långt kvar tills jag nått 5000 timmar anvädning. Ny firmware blir mysigt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Alla M4 gör inte detta, det är bara en del. Men det är långt kvar tills jag nått 5000 timmar anvädning. Ny firmware blir mysigt.

Goda nyheter, har de identifierat en speciell batch?

Medlem

"We are aware of an issue that is currently affecting a small number of users whereby their m4 causes their system to require a restart. This issue occurs after approximately 5,000 hours of actual “on time” use. Following the initial reboot, the system then requires subsequent restarts after each additional hour of use. However, the data on the SSD is unaffected and will not be lost due to this condition."


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Precis, det var det jag läste också, men har de hittat vilka SSD-enheter som är berörda? Verkar inte vara så många, men det vore skönt att kolla upp om ens enhet är berörd

1
Skriv svar