Hjälp med val av ny hårddisk

Inaktiv
Hjälp med val av ny hårddisk

Hallå gott folk! Min nuvarande hårddisk: 3S Samsung HD753LJ har gett upp efter ett par år. Nu behöver jag en ny, och jag har noll koll på vad som är nytt, coolt och fräscht hos kidsen! Så jag frågar er, vad kan vara ett bra val när det gäller HDD, och var kan jag skaffa en? Priset får gärna stanna under 2000, men om det behöver kosta mer, så är det okej. Jag behöver inget större utrymme, så länge det är mer än vad jag har nu, vilket är runt 750 GB. Så antingen det eller mer. Tack!

Medlem

Var hårddisken systemdisk eller lagringsdisk? Om lagring, vad har du för systemdisk? Har du några andra hårddiskar etc?

Inaktiv

antar systemdisk? Detta är min enda hårddisk.

Medlem

Hade rekomenderat en SSD som systemdisk och sedan en 750gigs lagringsdisk, sen spinner datorn som en katt

Visserligen kostar väl SSD diskarna en smula fortfarande, Men med lite tur så kanske du kan få båda diskarna för under 2k

Medlem

Finns inte så mycket nytt inom mekaniska hårddiskar. Vill du ha det bästa så ska du välja en med SATA6-Gbit och med hög rpm (7000+).


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Priset på hårddiskar är fortfarande högre än innan översvämningarna i thailand, så jag skulle egentligen inte rekommendera dig att köpa nytt om du inte behövde, vilket du dock måste.

Om det är systemdisk så säger jag omedelbart: Skaffa en SSD.
De fortfarande mycket dyrare per Gb än vanliga hårddiskar, men det finns inget bättre du kan köpa för att snabba upp en dator. De har dessutom inte påverkats något av översvämningarna.
Skulle rekommendera denna: http://www.webhallen.com/hardvara/132018-intel_intern_ssd_160...
När jag köpte mina 2x80 Gb diskar för snart två år sedan kostade de 2000 kr styck.

160 Gb räcker för OS och ett par spel i väntan på att priserna normaliseras om ett par månader.

Om du inte kan klara dig på enbart 160 så är det lika bra att gå på stort: http://www.webhallen.com/hardvara/127200-seagate_intern_hardd...
Denna 2 Tb disken är den mest prisvärda ju nu.

Om du har råd så skulle jag rekommendera dig att skaffa både SSDn och 2 Tb disken.

Inaktiv

Kanske lite kasst att bumpa tråden, men jag har köpt en ny hårddisk och fått igång datorn igen, tackar för all hjälp! Tråden kan låsas, om det nu behövs..

Medlem

Fint att det fungerar!

1
Skriv svar