Steam dubblerade sin försäljning under 2011 - igen

Robot
Steam dubblerade sin försäljning under 2011 - igen

Valve är apnöjda när det tillkännager siffror från förra årets försäljningssuccé.

#valve


Medlem
Steam dubblerade sin försäljning under 2011 - igen

Gillar steam... önskar att priserna sänktes för spel generellt sett, ännu mera så för digitala inköp.

Men men... köper 99% av mina spel där och oftast när det är något som är 50% billigare etc.

Tror steam kommer öka försäljningen men om dom dubblar det beror på vilka titlar som blir tillgängliga genom dom antar jag.

Medlem

Wtf,, det där var FAIL av Firefox.

Nåväl. Steam <3

Gen
Medlem

Synd bara att Steam är dyra när det gäller nya spel som ibland kan kostar 100kr mer än i butik. Men de är kungar när det gäller reor osv...oftast.

Medlem

Steam kommer nog att växa vidare. Det är en väldigt bra tjänst. Det må vara en form av DRM - men det finns också ett mervärde i tjänsten iom cloudsaves, patchar community, osv.

Vad som krävs är att publishers inser att digital distribution är framtiden - så vi kan få vettiga "fullpris" på spel på Steam också.
( Miljövidriga fysiska butiker är en relik från en svunnen tid som vissa dinosaurier håller fast vid )


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag gillar Steam starkt just nu, men bara det fortsätter utvecklas och förbättras kommer jag fortsätta gilla det!

Medlem

Steam är bra, men har potential att bli mycket bättre.

Medlem

"780 petabyte" haha låter otroligt egentligen

Medlem

Jodå jag använder steam flitigt jag också.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Steam är grymt bra och om dom lyckas ge premiumtitlar för samma eller bättre pris än dom fysiska butikerna kommer dom ta över helt, det enda orosmolnet nu är väl EA och deras Origin, går inte att blunda för att EA har en hel del klass-A titlar som därmed inte kommer finnas på Steam (vilket är trist eftersom Origin i dagsläget suger)

Inaktiv

Med tanke på att Steam bara är en tjänst för olika distributörer så är det inte speciellt att Valve lyckats tjäna pengar på andra företags produkter.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Förmodligen liten risk, men det blir inte kul de går i konkurs.

Medlem

Med tanke på priserna är det för mig ett mysterium att det säljs några spel i överhuvudtaget på Steam.

Digitala kopior borde ju vara lite billigare? Det känns fel att beställa ett fysisk exemplar med frakt inräknad och ändå spara över 200 kr på ett spel jämfört med att köpa det på Steam.

Medlem

Tror nog de kan dubbla sin försäljning nästa år igen. Blir ju mer o mer som musikindustrin, skivor försvinner mer eller mindre allt köps digitalt. Sen fungerar steamtjänsten bra och smidigt också.

Medlem
Skrivet av Hund:

Med tanke på priserna är det för mig ett mysterium att det säljs några spel i överhuvudtaget på Steam.

Digitala kopior borde ju vara lite billigare? Det känns fel att beställa ett fysisk exemplar med frakt inräknad och ändå spara över 200 kr på ett spel jämfört med att köpa det på Steam.

Med tanke på att steam har rea varje dag året runt så är det kanske inte ett så stort mysterium att de säljer då man slipper både skivor och frakt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Hund:

Med tanke på priserna är det för mig ett mysterium att det säljs några spel i överhuvudtaget på Steam.

Digitala kopior borde ju vara lite billigare? Det känns fel att beställa ett fysisk exemplar med frakt inräknad och ändå spara över 200 kr på ett spel jämfört med att köpa det på Steam.

Med tanke på att steam har rea varje dag året runt så är det kanske inte ett så stort mysterium att de säljer då man slipper både skivor och frakt.

Dom har aldrig rea på dom spel jag gillar.

Medlem
Skrivet av Hund:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Hund:

Med tanke på priserna är det för mig ett mysterium att det säljs några spel i överhuvudtaget på Steam.

Digitala kopior borde ju vara lite billigare? Det känns fel att beställa ett fysisk exemplar med frakt inräknad och ändå spara över 200 kr på ett spel jämfört med att köpa det på Steam.

Med tanke på att steam har rea varje dag året runt så är det kanske inte ett så stort mysterium att de säljer då man slipper både skivor och frakt.

Dom har aldrig rea på dom spel jag gillar.

Ja då är det ett mysterium om steam säljer något till dig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av TryNotDoo:

Vad som krävs är att publishers inser att digital distribution är framtiden - så vi kan få vettiga "fullpris" på spel på Steam också.
( Miljövidriga fysiska butiker är en relik från en svunnen tid som vissa dinosaurier håller fast vid )

Älskar att ha en låda med spelet i ståëndes bredvid, så jag hoppas verkligen inte att dem fysiska butikerna (även om jag oftast beställer på internet) försvinner.

Känner också att jag själv vill ha kontroll över dem spel jag lägger så mycket pengar på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

PC Gayming is dead.

Medlem

Ja de har ju fått mig att spendera pengar hos dem förra året för första gången, vilket i sig berodde på att det var endast nedladdningsbara titlar + att de har sådana underbara reor.

Medlem

Steam visar att PC lever och mår skit bra!

Medlem

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Medlem
Skrivet av Twibble:

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Eh, va? VAT = moms på svenska, vilket varenda sleten fysisk butik i hela landet också måste ta hänsyn till med alla spel. Att tjänsten de tillhandahåller skulle kosta mer är bara skitsnack. De har eliminerat hela den fysiska distributionskedjan, vilket sparar galet mycket pengar, och utgifterna att erbjuda lite bandbredd och underhåll av onlinetjänst istället för det är en piss i havet jämfört med den besparingen.

Steam tar de priser de tar för att de kan ta dem och deras ekonomer anser att de tjänar på priserna. Punkt slut. Din analys är dragen ur ett cornflakespaket i bästa fall.

Medlem
Skrivet av Gen:

Synd bara att Steam är dyra när det gäller nya spel som ibland kan kostar 100kr mer än i butik. Men de är kungar när det gäller reor osv...oftast.

Mer utvecklarnas fel än någon annan, jämför exempelvis Ro2, Serious sam 3 som båda bara kostade runt 300-399kr nytt medan du har exempelvis MW3 som nuförtiden t.o.m tar konsoll pris för sina spel dvs. 699kr. (sjukt giriga IW,ACTIVISION är)

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Eh, va? VAT = moms på svenska, vilket varenda sleten fysisk butik i hela landet också måste ta hänsyn till med alla spel. Att tjänsten de tillhandahåller skulle kosta mer är bara skitsnack. De har eliminerat hela den fysiska distributionskedjan, vilket sparar galet mycket pengar, och utgifterna att erbjuda lite bandbredd och underhåll av onlinetjänst istället för det är en piss i havet jämfört med den besparingen.

Steam tar de priser de tar för att de kan ta dem och deras ekonomer anser att de tjänar på priserna. Punkt slut. Din analys är dragen ur ett cornflakespaket i bästa fall.

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Taget ur ett cornflakespaket var och ta i lite tycker jag... äter inte ens cornflakes..

Medlem

Och som zauii89 sa här ovan så är det ju inte bara Valve som sätter priserna, CoD spelen går typ aldrig ner i pris för de säljer tillräckligt bra ändå men det är ju itne Valve som bestämmer vad alla spel ska kosta, det lär ju vara en överenskommelse utgivarna och valve emellan. Och sen sätter Valve dit sin avgift i priset plus för oss i EU så kommer VAT in i bilden.

Medlem

Kan ju även ha något med att de inte får konkurrera med fysiska butiker att göra också. Det anses ju underminera den fysiska försäljningen som dinosaurierna håller hårt i.

Medlem

Dom har ju i princip monopol på digital försäljning p.g.a dom var dom enda som tidigt insåg potentialen i digital försäljning och satsade tidigt på det. EA har ju gjort ett lamt försök att "konkurera" mot steam med Origin. Dock verkar EA inte fattat att Steams succe är dom låga priserna.

Medlem
Medlem
Skrivet av Twibble:

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Och detta motsvarar fortfarande helt vanlig jävla svensk moms, som ALLA företag som säljer varor till privatpersoner i Sverige behöver betala. Vad är din poäng?

Skrivet av Twibble:

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Var har jag påstått något annat än att kunden får betala momsen? Det står på kvittot när du handlar på ICA, och det står på kvittot när du beställt från Steam. Klart som korvspad.

Din argumentation var grundad på att Steam hade extra höga priser jämfört med konkurrenterna då de var någon slags specialfall just för att de måste betala något magiskt och mystiskt och extraordinärt som benämns "VAT", vilket är helt fel, och det var därför jag svarade över huvud taget.

Steam är precis som vilken annan butik som helst, med skillnaden att deras verksamhet är billigare att driva än en ordinär butik som säljer plastskivor och således är lönsammare totalt sett.

123
Skriv svar