Steam dubblerade sin försäljning under 2011 - igen

Medlem
Skrivet av Twibble:
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Eh, va? VAT = moms på svenska, vilket varenda sleten fysisk butik i hela landet också måste ta hänsyn till med alla spel. Att tjänsten de tillhandahåller skulle kosta mer är bara skitsnack. De har eliminerat hela den fysiska distributionskedjan, vilket sparar galet mycket pengar, och utgifterna att erbjuda lite bandbredd och underhåll av onlinetjänst istället för det är en piss i havet jämfört med den besparingen.

Steam tar de priser de tar för att de kan ta dem och deras ekonomer anser att de tjänar på priserna. Punkt slut. Din analys är dragen ur ett cornflakespaket i bästa fall.

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Taget ur ett cornflakespaket var och ta i lite tycker jag... äter inte ens cornflakes..

Det är inte VAT delen som stör - det är hur de resonerar. $10 är inte det samma som €10 eller £10. Försök att förklara det för steam


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Och detta motsvarar fortfarande helt vanlig jävla svensk moms, som ALLA företag som säljer varor till privatpersoner i Sverige behöver betala. Vad är din poäng?

Skrivet av Twibble:

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Var har jag påstått något annat än att kunden får betala momsen? Det står på kvittot när du handlar på ICA, och det står på kvittot när du beställt från Steam. Klart som korvspad.

Din argumentation var grundad på att Steam hade extra höga priser jämfört med konkurrenterna då de var någon slags specialfall just för att de måste betala något magiskt och mystiskt och extraordinärt som benämns "VAT", vilket är helt fel, och det var därför jag svarade över huvud taget.

Steam är precis som vilken annan butik som helst, med skillnaden att deras verksamhet är billigare att driva än en ordinär butik som säljer plastskivor och således är lönsammare totalt sett.

En vanlig butik i Sverige betalar ju inte VAT till EU när de säljer en produkt utan bara vanlig moms...

Konkurrenterna som tex Origin har inte låga priser de heller och jag har då inte sagt att VAT är något mystiskt eller magiskt, bara att det är en avgift Valve och därmed vi köpare får betala.

Med all bandbredd, personal, servrar etc som behövs för att driva Steam så lär det inte vara så billigt som du får det till att framstå heller?

Medlem

Men strunt samma, hur som helst så gillar jag Steam för att jag får mina spel samlade online, har communityn nära och kan lätt spela med mina vänner.

Detsamma gäller Origin men Steam har alltid fungerat bättre och fler vänner har Steam.

Det är dyrt att köpa nya spel men man kan ju alltid beställa en skiva någon annanstans eller cdnyckel ifall man inte vill ha spelet med en gång..

Medlem
AW8
Medlem

Valve, släpp detaljer angående försäljningssiffror när ni ändå håller på!

Ang. Steam så är det smidigt, men dyrt. Köpte Skyrim på Webhallen för 100 kr billigare än på Steam, och dessutom så fick jag ju kartan med som jag inte skulle fått om jag köpt digialt.

Vid reorna slår jag däremot till. Köpte Killing Floor för 80 kr under nyår, väldigt lockande pris.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Twibble:
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Och detta motsvarar fortfarande helt vanlig jävla svensk moms, som ALLA företag som säljer varor till privatpersoner i Sverige behöver betala. Vad är din poäng?

Skrivet av Twibble:

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Var har jag påstått något annat än att kunden får betala momsen? Det står på kvittot när du handlar på ICA, och det står på kvittot när du beställt från Steam. Klart som korvspad.

Din argumentation var grundad på att Steam hade extra höga priser jämfört med konkurrenterna då de var någon slags specialfall just för att de måste betala något magiskt och mystiskt och extraordinärt som benämns "VAT", vilket är helt fel, och det var därför jag svarade över huvud taget.

Steam är precis som vilken annan butik som helst, med skillnaden att deras verksamhet är billigare att driva än en ordinär butik som säljer plastskivor och således är lönsammare totalt sett.

En vanlig butik i Sverige betalar ju inte VAT till EU när de säljer en produkt utan bara vanlig moms...

Konkurrenterna som tex Origin har inte låga priser de heller och jag har då inte sagt att VAT är något mystiskt eller magiskt, bara att det är en avgift Valve och därmed vi köpare får betala.

Med all bandbredd, personal, servrar etc som behövs för att driva Steam så lär det inte vara så billigt som du får det till att framstå heller?

Vill bara klargöra det som du inte förstod av Forcies inlägg,

VAT (Value Added Tax) = moms (mervärdesskatt/meromsättningsskatt) på svenska.

Dvs det är samma sak, butiker i sverige betalar moms på det de säljer (vilket förs över på det pris du som konsument betalar) och likadant är det i övriga EU.

Valve betalar inte svensk moms på sin försäljning eftersom de inte säljer fysiska varor till Sverige, utan de betalar en europeisk moms, som på engelska heter VAT.

Hoppas det hela blev lite klarare nu.

steam är Kanon bra

STEAM är överlägset billigast om du håller koll på deras priser. Köper "nya" spel när de är rejält billiga. Finns ingen större mening med att punga ut 600:- för ett nytt spel, jag är dock glad att vissa gör det, men jag kan vänta ett år om det så behövs när priset har sänkts med 80 - 90%.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Det hade dock varit önskvärt om man kunde bytt spel med andra användare...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Som andra säger. Steam tar höga priser för nya spel men när det är rea då är det rejäl rea som verkligen är intressant. Inte som PSN som sänker 20% på nåt som ingen köpt. Det är knappt värt tiden att se på "erbjudanden" som kommer från psn.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av enemix:
Skrivet av Twibble:
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Value Added Tax (VAT) är en skatt som Valve får betala för att de tillhandahåller sin tjänst och "importerar" till olika länder inom EU..

"The European Union VAT ( “VAT ”) tax amounts collected by Valve reflect VAT due on the value of any Software or Subscription as well as import VAT collected which is to be paid to the tax authorities for the importation of Merchandise."

Och detta motsvarar fortfarande helt vanlig jävla svensk moms, som ALLA företag som säljer varor till privatpersoner i Sverige behöver betala. Vad är din poäng?

Skrivet av Twibble:

Självklart så tar de ut det av dig som köper, inte skulle något företag stå och betala det ur egen ficka? Sen vill de tjäna mer än de lagt ut på utvecklingen av Steam och dess tjänster, de är trots allt som vilket företag som helst, de ska gå med vinst.

Var har jag påstått något annat än att kunden får betala momsen? Det står på kvittot när du handlar på ICA, och det står på kvittot när du beställt från Steam. Klart som korvspad.

Din argumentation var grundad på att Steam hade extra höga priser jämfört med konkurrenterna då de var någon slags specialfall just för att de måste betala något magiskt och mystiskt och extraordinärt som benämns "VAT", vilket är helt fel, och det var därför jag svarade över huvud taget.

Steam är precis som vilken annan butik som helst, med skillnaden att deras verksamhet är billigare att driva än en ordinär butik som säljer plastskivor och således är lönsammare totalt sett.

En vanlig butik i Sverige betalar ju inte VAT till EU när de säljer en produkt utan bara vanlig moms...

Konkurrenterna som tex Origin har inte låga priser de heller och jag har då inte sagt att VAT är något mystiskt eller magiskt, bara att det är en avgift Valve och därmed vi köpare får betala.

Med all bandbredd, personal, servrar etc som behövs för att driva Steam så lär det inte vara så billigt som du får det till att framstå heller?

Vill bara klargöra det som du inte förstod av Forcies inlägg,

VAT (Value Added Tax) = moms (mervärdesskatt/meromsättningsskatt) på svenska.

Dvs det är samma sak, butiker i sverige betalar moms på det de säljer (vilket förs över på det pris du som konsument betalar) och likadant är det i övriga EU.

Valve betalar inte svensk moms på sin försäljning eftersom de inte säljer fysiska varor till Sverige, utan de betalar en europeisk moms, som på engelska heter VAT.

Hoppas det hela blev lite klarare nu.

Menade aldrig att de betalar svensk moms heller, men däremot så betalar de moms i sitt hemland plus VAT. Dvs det förs över till priset precis som det görs här?

I alla fall så sätts ett pris tillsammans med utgivaren, Valve lägger till sin avgift de tar ut för att sälja spelet + VAT. Så är iaf min uppfattning och jag ser inget fel i att de vill ha betalt för sin tjänst plus att du som köper får betala VAT, dvs kostnaden för dem att sälja spelet här..

Tycker att det är dyrt som de flesta andra men ser inga konstigheter i att det är så...

Medlem

The European Union value added tax (or EU VAT) is the consumption tax system common to nations in the EU VAT area. The EU itself does not collect the tax, but EU member states are each required to adopt a value added tax that complies with the EU VAT system. Some of the VAT collected by member states is used to fund the European Union.

The EU VAT taxes the consumption of goods and services in the EU VAT area. The EU VAT system asks where the supply and consumption occurs thereby determining which member state will collect the VAT and what VAT rate will be charged
Dvs VAT är vanlig moms på varor även fysiska. Momsen är olika i olika länder och ska inte betalas till EU (se ovan) utan direkt till respektive land. För att sammanfatta, Valve tar betalt för momsen och betalar till Svenska myndigheter, precis som vilken butik som helst i Sverige. Jösses är alla tolv år här.

Medlem
Skrivet av Twibble:

I alla fall så sätts ett pris tillsammans med utgivaren, Valve lägger till sin avgift de tar ut för att sälja spelet + VAT. Så är iaf min uppfattning och jag ser inget fel i att de vill ha betalt för sin tjänst plus att du som köper får betala VAT, dvs kostnaden för dem att sälja spelet här..

Och vad skiljer denna verksamhet från t.ex. Webhallen, som vill ha betalt för sin tjänst att ha anställda som packar, tar ordrar och står i butikskassor? Denna tjänst vill de ha betalt för + moms. Och precis så fungerar all annan näringsverksamhet som riktar sig till privatkonsumenter. Goddag yxskaft liksom, får man inte lära sig sånt här i SO:n i grundskolan nuförtiden?

Förstår du fortfarande inte att din jämförelse är fullständigt meningslös? Steam tar mer betalt för att de kan, inte för att de är något slags ekonomiskt specialfall i världen. Om möjligt borde de vara billigare för att omkostnader för digital distribution är extremt mycket lägre än för traditionell butiksverksamhet, men det har de alltså valt att inte vara. Acceptera faktum, och sluta yra om VAT och annat.

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

I alla fall så sätts ett pris tillsammans med utgivaren, Valve lägger till sin avgift de tar ut för att sälja spelet + VAT. Så är iaf min uppfattning och jag ser inget fel i att de vill ha betalt för sin tjänst plus att du som köper får betala VAT, dvs kostnaden för dem att sälja spelet här..

Och vad skiljer denna verksamhet från t.ex. Webhallen, som vill ha betalt för sin tjänst att ha anställda som packar, tar ordrar och står i butikskassor? Denna tjänst vill de ha betalt för + moms. Och precis så fungerar all annan näringsverksamhet som riktar sig till privatkonsumenter. Goddag yxskaft liksom, får man inte lära sig sånt här i SO:n i grundskolan nuförtiden?

Förstår du fortfarande inte att din jämförelse är fullständigt meningslös? Steam tar mer betalt för att de kan, inte för att de är något slags ekonomiskt specialfall i världen. Om möjligt borde de vara billigare för att omkostnader för digital distribution är extremt mycket lägre än för traditionell butiksverksamhet, men det har de alltså valt att inte vara. Acceptera faktum, och sluta yra om VAT och annat.

Webhallen tar 349 kr för Skyrim just nu, Steam tar 466.50 kr. Drar man bort den magiska VAT'en på det så blir det 350kr, det vill säga samma pris som Webhallen. Väl efter EU-skatten så har de moms att betala precis som Webhallen. Har de ingen stor kostnad för att driva Steam så har de större vinstmarginal än Webahallen..

Nog för att Steam skulle kunna sänka priset men utgivaren vill ju att spelet ska säljas för en viss summa och Steam vill inte ta momsen/skatten ur egen ficka.

De må ta betalt för att de kan men det är ju inte en monstersumma om man tar bort EUs skatt på spelet... Det är samma pris som om du köper det på Webhallen.

Medlem

Köper du dessutom spelet som digital kopia från Webhallen så kostar spelet 449 kr... Steam är ju riktigt svindyr på det då de tar nästan 20 kr mer för samma spel!

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Förmodligen liten risk, men det blir inte kul de går i konkurs.

de går inte i konkurs.

Medlem
Skrivet av Twibble:

Köper du dessutom spelet som digital kopia från Webhallen så kostar spelet 449 kr... Steam är ju riktigt svindyr på det då de tar nästan 20 kr mer för samma spel!

personligen betalar jag gärna 20:- och får det direkt i steam än 20- billigare och på webhallen (frakt tillkommer från webhall1 btw)

men jag förstår vad du menar.

edit: läste inte digital kopia. sry-

Medlem

Företag betalar ingen moms på export utanför EU. Likandant i USA, Steam betalar ingen moms på varor som exporteras.
Så Skyrim är mkt dyrare på Steam än Webhallen.

Medlem
Skrivet av kirtapbun:

Företag betalar ingen moms på export utanför EU. Likandant i USA, Steam betalar ingen moms på varor som exporteras.
Så Skyrim är mkt dyrare på Steam än Webhallen.

Där ser man, men det betyder ju bara att Steam har större vinstmarginal på samma spel, både webhallen och steam tar ca 350 kr för spelet, Steam lägger dock på VAT på detta.

Spelet på Steam kostar i grund och botten lika mycket som Webhallens fysiska spel, även om de tjänar mer på spelet.

Medlem
Skrivet av Twibble:

Där ser man, men det betyder ju bara att Steam har större vinstmarginal på samma spel, både webhallen och steam tar ca 350 kr för spelet, Steam lägger dock på VAT på detta.

Spelet på Steam kostar i grund och botten lika mycket som Webhallens fysiska spel, även om de tjänar mer på spelet.

Webhallen lägger också på VAT/moms - det ingår redan i priset på 350 kr. Webhallen tar alltså 280 kr + din magiska "VAT" på 70 kr för spelet.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kaleid:

Förmodligen liten risk, men det blir inte kul de går i konkurs.

de går inte i konkurs.

Too big to fail?

Medlem

Bra jobbat, Steam!
Själv köpte jag också på mig lite spel under året!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

de e bara å ånga på


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Kaleid:

Förmodligen liten risk, men det blir inte kul de går i konkurs.

de går inte i konkurs.

Too big to fail?

nja, man skall väll aldrig säga aldrig. Som det är nu dock så finns det inte ens på världskartan dock.

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Twibble:

Att Steam är dyrare på spel är ju inte direkt Valves fel, det har ju bland annat med VAT att göra, något de måste ha på spelen så vitt jag vet. Sen tar de väl lite extra just för tjänsten de tillhandahåller också. Då blir det ju lite dyrare. Å andra sidan kan du köpa spelet dygnet runt alla dagar om året och du får tillgång till det direkt.

Sen kan man ju köpa spelen billigare på andra ställen på nätet för att sen skriva in nyckeln i Steam och ändå ha spelet där..

Eh, va? VAT = moms på svenska, vilket varenda sleten fysisk butik i hela landet också måste ta hänsyn till med alla spel. Att tjänsten de tillhandahåller skulle kosta mer är bara skitsnack. De har eliminerat hela den fysiska distributionskedjan, vilket sparar galet mycket pengar, och utgifterna att erbjuda lite bandbredd och underhåll av onlinetjänst istället för det är en piss i havet jämfört med den besparingen.

Steam tar de priser de tar för att de kan ta dem och deras ekonomer anser att de tjänar på priserna. Punkt slut. Din analys är dragen ur ett cornflakespaket i bästa fall.

Forcie: Tips om du ska vara snabb i käften, är det bra att sitta på korrekt fakta - eller i ditt fall, relevant fakta kring frågan överhuvudtaget. (Japp, där slutar min uppkäftighet).

Anledningen till att STEAM, precis som många andra digitala distributions-lösningar, är dyrare än retail, är väldigt enkel: Oavsett STEAM's imponerande siffror, ligger en klar majoritet av speldistributörers inkomst hos retail (butiker så som Siba, Elgiganten, Coop, ICA, MediaMarkt m.fl). Om STEAM börjar sälja spel billigare digitalt, säger återförsäljarna helt enkelt tack för sig och slutar ta in t ex EA's alla spel. Då förlorar EA (med tanke på att det är en övertygande majoritet av inkomsten) låt oss säga ca 60-70% av sina intäkter. Med andra ord så ser EA till att den digitala distributionen är dyrare för slutkonsument än den i retail.

Väl värt att notera är dock att detta är en maktbalans i förändring. Den är i en övergående fas och slutligen kommer naturligtvis (om kurvorna om 2 år fortsätter peka åt samma håll) majoriteten av all spelförsäljning gå via digitala lösningar (STEAM, Origin, GoG m.fl). För det säger sig självt; självklart köper jag hellre spelet online till ett bra pris, än att knallar ned till butiken och köper det som fysisk media.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

Jag gillar inte Steam eller Origin. Jag köper inget där... Jag spelar bara spel som man startar med en egen *.exe fil som man alltid gjort... Jag är inget för massa game lunchers och sådan lul lul...

/mvh soyd

Medlem

Köpte själv en del spel under deras rea, sett till vad jag betalade och vad jag fick är jag grym nöjd. Återstår att se om jag är nöjd med själva köpet av digital media.

Medlem

Sen tycker ja att folk ska sluta grina efter 20-50kr, ja betalar gärna detta för att få använda steam.
du har alla dina spel på samma plats bara de är värt pengarna, sen är steam så mycket mer än så.
så sluta lipa!

Medlem

720 Petabyte e såååååå jävla mkt! asså!

Medlem

Det glädjer mig att det går bra för Steam. Folk har länge hävdat att spel till PC är döende exempelvis pga. piratkopiering. Dessa människor vet självklart inte vad de snackar om. Några som påstår detta råkar t.o.m jobba på företag som Ubisoft.

http://www.videogamer.com/pc/i_am_alive/news/ubisoft_piracy_m...

Hade Ubisoft haft en lite mer vänlig inställning till PC och de som råkar äga en kanske de också hade varit lika lyckade som Valve/Steam. Nu valde de själva att inte ta sitt förnuft till fånga och får därför skylla sig själva att de skrämde bort PC-publiken. Valve är spelare, Ubisoft är affärsmän. Där har vi skillnaden varför det går bättre för Valve på PC-fronten. Glöm pirat-argumentet. Det har ju motbevisats om och om igen att det inte stämmer. PC-spelare har oftast högre krav, och det är där Ubisoft går bet. Detta illustreras i länken ovan där deras creative director inte kan beskriva PC-publiken utan att använda svordomar.

123
Skriv svar