SW:TOR och utfyllnad

Medlem
SW:TOR och utfyllnad

[ia=488615; large]

Nu har jag spelat Star Wars: The Old Republic i några veckor och måste erkänna att jag är glad att jag inte behövde recensera det - samtidigt som jag förstås är lite sur för att jag inte fick recensera det. Men det här är ett komplext och svårbedömt spel, som försöker göra nya saker med den massiva online-rollspelsgenren och som dessutom nästan lyckas!

Inom kort kommer den första stora uppdateringen av spelet. Men redan nu är det så pass komplett att det överträffar i stort sett alla andra onlinerollspel vid release. Du jämför med World of Warcraft och tycker att det senare är bättre, men det beror på att du inte minns hur fruktansvärt det faktiskt var att försöka spela WoW när det släpptes - det gick för det mesta inte att komma in på servrarna, och den polerade yta som idag möter nybörjaren lyste med sin frånvaro. SW:TOR är ett av de mest nybörjarvänliga onlinerollspelen någonsin i sin nuvarande, icke-patchade inkarnation.

Det är också ett spel som inte bryr sig särskilt mycket om att det är just ett onlinespel. Det är som allra bäst när du spelar det som co-opspel med en vän, som du går igenom spelets story parallellt med. Jag älskar att spela smugglare tillsammans med en soldat, eftersom våra historier så ofta sammanfaller, och när de inte gör det kan jag vara åskådare och se vad som händer på den andra sidan, varpå min soldatvän kan göra detsamma när det är dags för mina story-konversationer. SW:TOR är ett fantastiskt co-opspel helt enkelt.

Det är däremot inte mycket till onlinerollspel. PvP-striderna är obefintliga och rudimentära, andra spelare utgör nästan enbart bakgrundsdekorationer till din personliga story, uppdragen består av standardquest 1A: Döda 10 råttor så får du lite guld. Snyggt förklädda och inlemmade i storyn lite nödtorftigt, men ändå. Och när man råkar ut för ett av undantagen blir man först enormt glad över att Bioware ändå vågar sticka ut från mängden. Därefter blir man lite deprimerad när man inser att de tagit med MMORPG-genrens allra sämsta sidor: utfyllnaden och de onödigt långa avstånden.

Om du spelar SW:TOR som ett singeplayerspel, eller med en vän (vilket jag rekommenderar - se till att starta på samma planet, men som olika klasser för bästa resultat) får i de flesta fall (utom kanske som Jedi Knight, vilket känns som det svagaste kortet bland dessa åtta hjältehistorier) en väl berättad och episk historia att njuta sig igenom. Du får också plåga dig igenom en mängd onödiga utfyllnadsuppdrag, om än med hyfsade röstskådisar och vackert halv-stiliserad grafisk design. Och du får gå, gå, gå i all evighet, genom omotiverat ändlösa stadsgator helt tomma på befolkning, skogar utan liv och öknar. Okej, öknar SKA vara stora och livlösa, men ska verkligen Imperiets huvudstad vara det?

En lite tightare design och snabbare progression genom historien hade gjort det här till ett mycket bättre spel. Istället valde man att stoppa in meningslösa och händelsefattiga utfyllnadsmoment från andra onlinerollspel. Nu är Star Wars: The Old Republic i sitt nuvarande skick ändå en fantastisk upplevelse, och en milstolpe när det gäller historieberättande i onlinespel. Jag älskar det som det är, det gör så mycket rätt, och har egentligen mest några små skavanker. Men det hade kunnat vara perfekt.

#blogg

Medlem
SW:TOR och utfyllnad

Jag får en liten tår i ögat om jag tänker på hur det hade varit med en grafikdesign i stil med KotoR eller Mass Effect, men jag och min bror har oändligt roligt när vi springer runt och fäktas med våra digitala lasersvärd. Hoppas att det kommer mer innehåll för duo- såväl som större grupper snart. Mer kosmetiska val också, man springer ofta på en NPC som liknar en själv.

Medlem

Jag tycker att det är lite trist att SW:TOR bedöms som "nästan perfekt" så ofta, det visar på rätt så låga krav från kunderna. Missförstå mig rätt nu, visst håller jag med om det mesta du skriver - produktionsvärdet är mycket högt, och spelet är överlägset mer polerat än de flesta andra MMOn när det släpptes... men bjuder det egentligen på en ny upplevelse?

Jag tyckte inte det från min tid i betan, i alla fall. Det kändes som om jag spelat spelet förut, och redan efter några uppdrag var jag less. Spelmekaniken är i princip exakt likadan som WoW och alla andra MMO som släppts de senaste åren, och den enda utveckling som egentligen skett är att det lagts till röstskådespeleri och dialogval.

Nu säger jag inte att det måste vara något dåligt - det är uppenbart att det är det som många spelare vill ha - men att påstå att spelet är nära perfektion känns som en ordentlig överdrift. Det känns som att genren borde ha utvecklats långt mer sedan WoW släppts (eller EverQuest för den delen), men som SW:TOR bevisar står den stilla och trampar på samma ställe.

Vissa tycker om det, jag är ordentligt less på "theme park MMOs", som det kallas.

Medlem

Jag gillar faktiskt den grafiska designen, medvetet enkel och fantasyinspirerad.

Men jag vet inte om jag skulle kalla spelet för "nästan perfekt" in si helhet (fast det kanske jag gjorde i blogginlägget iofs ). Spelmekaniskt är det okej och världsdesignmässigt är det under medel, ibland rentav uselt. Men storymässigt är det förbannat bra, om än ojämnt. Alla "döda 10 råttor"-quests behöver ju inte ha tre röstskådisar, egentligen, det tar mest onödig tid.

Medlem

Förtydligande: Jag menar att det är ett bra spel, trots att jag gnäller på vissa aspekter. Det är ganska långt ifrån "Perfektion", men ändå rätt mycket bättre än många andra spel i genren, mest för att det faktiskt har en (eller sju, då, Jedi Knight är faktiskt ganska malplacerat) meningsfulla historier att berätta.

Medlem

För de som har spelat väldigt mycket WoW, och liknande spel kan jag säkert tänka mig är väldigt trött på spelmekaniken. Jag som inte har gjort det är ganska nöjd.

Medlem

Jag känner mig väldigt ensam i spelet när jag inte spelar med min bror. Annars är det väl ett helt ok spel!

Medlem

Ja, det är helt klart ett spel gjort för co-op. Ett MMO är det inte, utom i ordets allra mest rudimentära bemärkelse, men det tycker jag är bra!

1
Skriv svar