Första bilderna från nya Xcom: Enemy Unknown

Robot
Första bilderna från nya Xcom: Enemy Unknown

Innehar både realtid och omgångsbaserade inslag, samtidigt som det tar bort vissa "tröttsamma" microinslag från föregångaren för att blidka alla. Fast, soldater dör fortfarande permanent.

#xcom-enemy-unknown, #firaxis-games, #xcom


Medlem
Första bilderna från nya Xcom: Enemy Unknown

Börjar likna nåt i allafall

Skribent

Första jag såg var knappar från en x-box dosa, snälla inte en kass konsollport igen... Inte med det här spelet.

Angående att micromanagementinslag försvinner ser jag inte som något problem.

Medlem

Hoppas de har kvar metakartan och en rejäl strategidel (inte bara det taktiska mao), forskning och tillverkning osv. I så fall ser det här riktigt lovande ut.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Blir ju ett givet köp.

"men det ska mest vara tidskrävande och trista moment som försvinner. "

Jag är nyfiken på vad dessa moment var. Själv gillade jag pysslandet.

Medlem

"men det ska mest vara tidskrävande och trista moment som försvinner."

Eufemism för "fördummat"?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Bilden på basen såg ju rätt cool ut även om den egentligen inte säger någonting. Det som verkar vara en bild från strategiläget såg rätt ful och slarvig ut. Nu är ju inte grafiken det viktigaste men ser det rent ut sagt fult ut så är det lätt att man helt enkelt blir less på att titta på det. Är väldigt försiktigt optimistisk till detta spel.

/ LordDaimos

Medlem

Tja.. ser ut som senaste decenniets fastkörda grafik.. OVÄNTAT duger kanske.. men skogen såg ut som ett skämt.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Varför går de ut och säger hur mycket de älskar orginalet och att de ska ta väl hand om det, när de i själva verket tar bort fördjupningarna (micromanagement) som gjorde spelet så pass djupt och bra?

Återstår väl att se, men att ens göra tänka konsoll och xcom-enemy unknown i samma veva är för mig ofattbart. urk.tvi.tvi....

Pansarknekt

Skogsbilden ser ut inte superlovande ut. It be some bad mojo man.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Jag blir inte nöjd förens jag får se en Floater eller nån annan arketypisk "Enemy Unknown" fiende, hoppas inte de tar bort b-skräckis/sci-fi känslan och byter ut den mot nån såndäringa "smart" modern nemesis, blir som lite nojig med de där star trek klädda gubbarna i förgrunden på tactics bilden.

Medlem

Kolla in den där snubben nere till höger i skogsbilden. Ouch...

Det är ju ingenting som man måste ta bort från originalet tycker jag personligen. Det var ju jättemysigt. Jaa... kanske ändra hur långt Cryssalids (eller vad det nu var) kunde springa; fan vad de orsakade reloads...

Medlem

Saker som kan tas bort från originalet är t.ex. behöva utrusta soldaterna inför varje uppdrag. Har man väl satt ett heavy wepon på en kille borde han ju defaulta till det nästa gång så man slipper göra om det varje gång.

Men jag hoppas verkligen inte man har fete pansar och sånt skit från början. Det absolut bästa i x-com och liknande spel är ju början när man har 4 jeppar med en m16 (eller motsvarande simpelt vapen) och plötsligt blir 3 av dom skjuta ur fog of war med ett plasma gevär. Man ska behöva kämpa med skitutrustning, skitskepp och oerfarna rektryter i början. Rektryter som dör tills man har kvar några få veteraner.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Saker som kan tas bort från originalet är t.ex. behöva utrusta soldaterna inför varje uppdrag. Har man väl satt ett heavy wepon på en kille borde han ju defaulta till det nästa gång så man slipper göra om det varje gång.

Men jag hoppas verkligen inte man har fete pansar och sånt skit från början. Det absolut bästa i x-com och liknande spel är ju början när man har 4 jeppar med en m16 (eller motsvarande simpelt vapen) och plötsligt blir 3 av dom skjuta ur fog of war med ett plasma gevär. Man ska behöva kämpa med skitutrustning, skitskepp och oerfarna rektryter i början. Rektryter som dör tills man har kvar några få veteraner.

Vad jag kommer ihåg så behöver du bara utrusta dem första gången, sedan kommer den ihåg utrustningen förutsatt att du har den typen av vapen kvar i basens Inventory...
Det jag hoppas att de INTE tar bort är förstörbar terräng och våningar... Samt att när basen blir anfallen så får man försvara den i den layout som man själv byggt den.

Medlem

Blev skeptisk på spelet när jag läste - Många microhanteringsinslag försvinner - samt såg bilderna :/

Medlem

Angående Firaxis myspys video där dom hyller XCOM EU och skryter om sina erfarenheter av spelet innan dessa bilder med misc. info släpptes.....dom kan tydligen XCOM och vet vad det är, annars har dom pluggat och intervjuat riktiga fans i stor uträckning (en av dom var tydligen med på originalteamet på Microprose?!). Men dessa bilder och knappa info gör inget XCOM fan glad.

Base-view från sidan? Hur löser dom baseinvasions? Battlescapen på bilden? Allt jag ser är en trattformad terräng där "vi börjar här och dom börjar där". Och hur sa dom nu...onödigt micromanagement tas bort? Brinn i piss hädare!!

Men OM det blir en värdig remake, re-imagination eller vad fän dom vill kalla det....ojojoj vad jag kommer inhalera detta spel då.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Wardancer:

Saker som kan tas bort från originalet är t.ex. behöva utrusta soldaterna inför varje uppdrag. Har man väl satt ett heavy wepon på en kille borde han ju defaulta till det nästa gång så man slipper göra om det varje gång.

Men jag hoppas verkligen inte man har fete pansar och sånt skit från början. Det absolut bästa i x-com och liknande spel är ju början när man har 4 jeppar med en m16 (eller motsvarande simpelt vapen) och plötsligt blir 3 av dom skjuta ur fog of war med ett plasma gevär. Man ska behöva kämpa med skitutrustning, skitskepp och oerfarna rektryter i början. Rektryter som dör tills man har kvar några få veteraner.

Vad jag kommer ihåg så behöver du bara utrusta dem första gången, sedan kommer den ihåg utrustningen förutsatt att du har den typen av vapen kvar i basens Inventory...
Det jag hoppas att de INTE tar bort är förstörbar terräng och våningar... Samt att när basen blir anfallen så får man försvara den i den layout som man själv byggt den.

Vad jag komemr ihåg och vad jag sett från andra är att gubbarna tar på sig prylar som finns på skeppet/basen men det är inte vad du tog på dom sist. Så man kan få psivapen på gubbar som är helt inkapabla att använda dom osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Får se om detta eller UFO2Extraterrestrials: Shadows over Earth blir roligast

Skribent

Jag skrev i min tidigare post att jag inte har något emot att micromanagement inslag försvinner men tänkte till lite nu när jag läste de andra kommentarerna. Vad räknar folk som micromanagement i originalet? Jag förstod det som att tråkiga och tidsödslande micromanagement som generellt brukar vara med i den här typen av spel försvinner, men jag kanske har uppfattat fel?

Sen tänkte jag fråga, i mitt nuvarande spel i X-com enemy unknown har kineserna nyss slutit avtal med utomjordingarna, kan man vinna tillbaka dom så att de börjar sponsra mig igen? Har spelat mycket men brukar inte spela vidare om det går dåligt i början fast nu bestämde jag mig för att kämpa och håller på att "vända på skeppet" så att säga men kineserna har övergett mig som sagt och därför går jag minus varje månad. Överlever genom att sälja mind probes och dylikt skräp som man får massvis med pengar för. Fast i slutändan måste jag vinna tillbaka kineserna för min fortsatta överlevnad, om det nu går.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag skrev i min tidigare post att jag inte har något emot att micromanagement inslag försvinner men tänkte till lite nu när jag läste de andra kommentarerna. Vad räknar folk som micromanagement i originalet? Jag förstod det som att tråkiga och tidsödslande micromanagement som generellt brukar vara med i den här typen av spel försvinner, men jag kanske har uppfattat fel?

Sen tänkte jag fråga, i mitt nuvarande spel i X-com enemy unknown har kineserna nyss slutit avtal med utomjordingarna, kan man vinna tillbaka dom så att de börjar sponsra mig igen? Har spelat mycket men brukar inte spela vidare om det går dåligt i början fast nu bestämde jag mig för att kämpa och håller på att "vända på skeppet" så att säga men kineserna har övergett mig som sagt och därför går jag minus varje månad. Överlever genom att sälja mind probes och dylikt skräp som man får massvis med pengar för. Fast i slutändan måste jag vinna tillbaka kineserna för min fortsatta överlevnad, om det nu går.

Micromanagement kan vara t.ex att hantera lager på dina baser. Det är något jag skulle sakna mycket eftersom man måste planera arsenalen av särskilda vapen och ammunition. Senare i spelet är även bränsle något man lagerför. I XCOM EU fick man transportera grejerna själv vilket tog lite tid och kostade en mindre summa pengar. Nåt annat som Firaxis ska ge fan i är graferna. Att analysera graferna över rapporterade UFOn runt om i världen är vad som gör att man kan agera proaktivt och hindra elakingarnas planer.

Nix har kineserna övergett dig kan du ignorera Kina. Inget du gör i landet efter det ger dig XCOM poäng så att Kina går över till din sida igen (även om det registreras efter uppdrag) då poängen i länder har en egen + - mot vad aliens gör. Men det kan såklart vara värt att skjuta ner dom och ta baserna för resurser ändå.

Medlem
Skrivet av Emblaz:

Angående Firaxis myspys video där dom hyller XCOM EU och skryter om sina erfarenheter av spelet innan dessa bilder med misc. info släpptes.....dom kan tydligen XCOM och vet vad det är, annars har dom pluggat och intervjuat riktiga fans i stor uträckning (en av dom var tydligen med på originalteamet på Microprose?!). Men dessa bilder och knappa info gör inget XCOM fan glad.

Base-view från sidan? Hur löser dom baseinvasions? Battlescapen på bilden? Allt jag ser är en trattformad terräng där "vi börjar här och dom börjar där". Och hur sa dom nu...onödigt micromanagement tas bort? Brinn i piss hädare!!

Men OM det blir en värdig remake, re-imagination eller vad fän dom vill kalla det....ojojoj vad jag kommer inhalera detta spel då.

Jag är också lite suspekt till Base-view från sidan... Sedan ser det inte ut som att terrängen är förstörbar heller...

Skribent
Skrivet av Emblaz:
Skrivet av Shadee:

Jag skrev i min tidigare post att jag inte har något emot att micromanagement inslag försvinner men tänkte till lite nu när jag läste de andra kommentarerna. Vad räknar folk som micromanagement i originalet? Jag förstod det som att tråkiga och tidsödslande micromanagement som generellt brukar vara med i den här typen av spel försvinner, men jag kanske har uppfattat fel?

Sen tänkte jag fråga, i mitt nuvarande spel i X-com enemy unknown har kineserna nyss slutit avtal med utomjordingarna, kan man vinna tillbaka dom så att de börjar sponsra mig igen? Har spelat mycket men brukar inte spela vidare om det går dåligt i början fast nu bestämde jag mig för att kämpa och håller på att "vända på skeppet" så att säga men kineserna har övergett mig som sagt och därför går jag minus varje månad. Överlever genom att sälja mind probes och dylikt skräp som man får massvis med pengar för. Fast i slutändan måste jag vinna tillbaka kineserna för min fortsatta överlevnad, om det nu går.

Micromanagement kan vara t.ex att hantera lager på dina baser. Det är något jag skulle sakna mycket eftersom man måste planera arsenalen av särskilda vapen och ammunition. Senare i spelet är även bränsle något man lagerför. I XCOM EU fick man transportera grejerna själv vilket tog lite tid och kostade en mindre summa pengar. Nåt annat som Firaxis ska ge fan i är graferna. Att analysera graferna över rapporterade UFOn runt om i världen är vad som gör att man kan agera proaktivt och hindra elakingarnas planer.

Nix har kineserna övergett dig kan du ignorera Kina. Inget du gör i landet efter det ger dig XCOM poäng så att Kina går över till din sida igen (även om det registreras efter uppdrag) då poängen i länder har en egen + - mot vad aliens gör. Men det kan såklart vara värt att skjuta ner dom och ta baserna för resurser ändå.

Ok, om det nu skulle vara sådana inslag som är borta så är det ju värdelöst. Har aldrig tänkt på det som micromanagement när jag spelat. Om de funktionerna nu skulle vara borta så börjar det låta mer som final fantasy tactics än UFO-enemy unknown, om man hårddrar det.

Aja, jag var astaggad när jag läste den första nyheten och såg klippet där de pratade om spelet och att de skulle vara trogna originalet och allt var så bra. Fast nu börjar jag bli skeptisk, men ska inte döma spelet på förhand utan man får vänta och. Den ursprungliga optimisten är dock bortblåst tyvärr

1
Skriv svar