De som spelar mycket är oftare deprimerade

Robot
De som spelar mycket är oftare deprimerade

En pågående studie pekar på att vuxna som spelar mer än 21 timmar i veckan oftare är deprimerade och stressade än de som spelar mindre. Är det kanske så att dessa har större behov av att fly sin egna verklighet?


Medlem
De som spelar mycket är oftare deprimerade

Hahahah, jaså? xD

Medlem

Jag är mindre deprimerad när jag spelar


signatur

subterranean homesick alien

Jag känner igen mig. Kan ligga något i det, ser fram emot att läsa det färdiga resultatet.
Bra med fler studier omkring spel.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det kanske är så att folk spelar mer för att de är deprimerade?


signatur

Xd

Medlem

jag blir deprimerad när jag inte får spela

Medlem

Ja är livet IRL piss så flyr jag in i spelen mer, är livet gött i övrigt tröttnar jag på att spela rätt fort.
Så nog stämmer det, men spelen gör mig knappast mer deppig snarare tvärt om.

Medlem

Isolerar man sig så blir man deprimerad. När jag själv suttit i ett alldeles för långt gamingpass känner jag mig typ socialt bakfull.

Medlem

Ett ofta använt uttryck runt observationsstudier är "Correlation isn't causation", vilket betyder ungefär att korrelation inte är orsak. Bara för att ökning i en sak är associerad med en ökning i en annan betyder nödvändigtvis inte att det ena orsakar det andra.

Exempel:
Depresion är högt, eller ökar, när spelande är högt, eller ökar.

Exempel:
Mängden telefonstolpar är hög, eller ökar, när befolknings-fetma är högt, eller ökar.

Jag tror det är väldigt få personer som tror att telefonstolpar är direkt orsak till att folk blir tjocka. Det man ser är att när samhället går framåt teknologiskt så ökar mängden telefonstolpar, och det råkar vara så att folk också blir tjockare med tiden (om det är relaterat till teknologisk utveckling är en helt annan diskussion). De två faktorerna behöver inte ha någon direkt påverkan på varandra.

Vad man kan säga är iallafall att du inte blir tjock av att vi sätter upp mer telefonstolpar (eller att tjocka personer gör att vi får fler telefonstolpar?). På samma sätt är det inte säkert att spelandet leder till depression, känns som att (som Hampus skriver) att det kanske är mer så att depression leder till spelande? Verklighetsflykt, eller man kanske bara blir glad av att spela.

Medlem

Heh jag kan inte tänka mig det.

Der kan bero på vad det är för spel man spelar och med vem man spelar med.
Kanske får vissa ångest för att de inte hinner spela så mycket de vill och blir stressade?

Medlem

Wtf?

konstiga ever, med denna logik så måste detta gälla såna som har hobbyer var dom kanske bygger lego mer än 21 timmar i veckan?

Medlem

Ojoj, att ge sig på ett så stort och brett ämne som stress är våghalsigt. Ska bli intressant hur/om de faktiskt lyckas knyta den påvisade stressökningen till just spelande. Det finns ju en HEL DEL faktorer att ha i åtanke då det kommer till stress.


signatur

"En dåres bifall gör mera ont än hans kritik."
- Nicolas Boileau-Despréaux

Medlem

Jag tycker inte den här studien är konstig överhuvudtaget, däremot så tror jag mycket på att VISSA säkert spelar som en verklighetsflykt, eller för att ta det lugnt från all stress.

Precis som att människor tar till mediciner i berusningssyfte, för att fly från verkligheten.


signatur

Life is short , play more

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag brukar får allt det där när jag inte spelar ^.^ Kanske det dem pekar på med forkningen


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av SajCo:

Jag tycker inte den här studien är konstig överhuvudtaget, däremot så tror jag mycket på att VISSA säkert spelar som en verklighetsflykt, eller för att ta det lugnt från all stress.

Precis som att människor tar till mediciner i berusningssyfte, för att fly från verkligheten eller ta det lugnt.


signatur

Life is short , play more

MFC
Medlem

Då borde jag vara den obotlige optimisten då?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

japp -.. är chansen noll att man får [cencur] på alla snygga gothbrudar, så kan man lika gärna gömma sig framför datorn och aldrig gå ut :´D

Medlem

Min erfarenhet av deppression är att är du depprimerad så har du ingen lust\ork att spela ens, du vill sova eller glo på film hela dagen, ingen motivation eller driv till att göra något.

Medlem

med ett eget gammalt facit i hand. STÄMMER.

Inaktiv

lägre fps än 60 kan också bidra till depressioner

Medlem
Skrivet av riktigninja:

lägre fps än 60 kan också bidra till depressioner

Amen alltså, true shit.

Medlem

Gaming och depression går väl lite hand i hand, ångest för att man spelar för mycket och inte gör något bättre med dagen blandat med att fly verkligheten när man är deprimerad, men är man verkligen deprimerad så är det som Elit-mannen säger, man orkar inte spela ens.

Medlem

Jag tror att det har att göra med att folk som spelar mycket och kommer upp i dessa timmar kan ofta vara arbetslösa. Detta enligt mig är nog egentligen den största orsaken för har du inget att göra i din vardag spelar du, men du är inte deprimerad pga spelandet....


signatur

Steam: xtreme_venom | PSN: Betrayed | League of Legends: Hand of Wrath (EUW) | Battlenet: Betrayed#2655

Medlem

Hahaha, "hitta bästa pris på Prozac Nation (DVD-filmer)"

Medlem

Tur att man har fler liv att ta av eftersom man var försiktig första banan.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Kan dom inte göra en studie vilka som trollar?
Vilka som fuskar?

De som fuskar är de som inte är bra på något i verkligheten och har nada självförtroende och vill känna sig duktiga på något,!? Njeeh

Medlem

Som alltid, glöm aldrig bort mantrat:

Korrelation är INTE kausalitet.
Korrelation är INTE kausalitet.
Korrelation är INTE kausalitet.
Korrelation är INTE kausalitet.
Korrelation är INTE kausalitet.

osv...


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av M.Biiz:

Kan dom inte göra en studie vilka som trollar?
Vilka som fuskar?

Ja precis, nåt man kan ha NYTTA av istället lol


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Som vanligt verkar folk ha problem med läsförståelsen.
Jag tror absolut att stress även depression kan bidra till mer spelande.
Vet själv hur skönt det kan vara att gotta ner sig i ett spel efter en lång och stressig arbetsdag

Medlem

Jag tror kort och gott att personer som är deprimerade eller liknande spelar mer, inte att spelandet gör personer deprimerade.

Skriv svar