Weee jag har en ny leksak!

Flakmonkey
Weee jag har en ny leksak!

Igår begåvades mitt hem med en ny liten leksak. Under en tid innan inköpet hade jag gått runt och tänkt på att det hade varit smidigt stt ha någon form av mediacenter där jag kan komma åt playkanaler, musik (spotify), film,etc. Sen igår så snackade jag med en kollega som precis skaffat AppleTV och hörde mig för om det inte fanns något annat alternativ för mig som inte vill ha alltför många Apple-produkter. Givetvis hade han och andra kollegor många tips på det (jobbar trots allt på ett IT-bolag) men det som de flesta tyckte var det bästa alternativet sett till priset var en Boxee Box från D-Link.

Sagt och gjort så kollade jag upp det hela på Webhallen och hux flux så satt jag igår och installerade den. Installerade förrresten, jag tycker knappast man kan kalla det för det. Det var bara att koppla in ström, hdmioch nätverkskabel och så var man igång. Finna givetvis mycket annat jag ska göra först som att koppla in extern disk (har inge NAS ännu) för att få dit eget media men spenderade gårdagskvällen med att se saker från olika Play-kanaler, leka med Spotify-appen och testa olika remote-verktyg till android och iOS.

Måste säa att jag är lite småimponerade över hela paketet. Enkelt att komma igång och även om naigationen inte är optimal så fungerar den helt okej. Gillar speciellt fjärrisen som följer med då den har ett tangentbord på ena sidan för de gånger som du vill surfa eller söka efter något. Sen så är den liten och enligt mitt tycke rätt snygg. Kämns som ett bra köp helt enkelt och något jag kommer använda mig mycket av framöver.

#blogg

Medlem
Weee jag har en ny leksak!

Nu blev jag lite sugen på en sådan

Medlem

Jag har även en Boxee Box!
Jag är riktigt nöjd med den också!
Har även kopplat optiskt ljud till förstärkaren, då jag inte har någon nyare förstärkare som klarar HDMI.

Enda nackdelen med fjärrkontrollen just nu är att det inte finns någon bakgrundsbelysning och jag har fortfarande inte kommit underfund med ifall det går att få fram åäö på något vis när man skriver.
Skulle också gärna testa android remote grejen, men dock har jag ingen telefon för denna generation utan använder fortfarande en lite äldre telefon.

SVT Play är väl den playkanal som går varmast hos mig. Annars är det mest film som ligger på en liten extern hårddisk.
Dock är det tänkt att jag ska använda själva Boxee Box:en som NAS och alltså koppla in en massa externa hårddiskar till den, med TV-serier och musik.
På så sätt går det snabbt att få igång grejerna på Boxee Box:en, men samtidigt har jag tillgång till grejerna via nätverket från min dator också.

Finns ju en del trevliga app:ar till den också. Till exempel internetradio app:en, vad den nu heter, någonting med Tune och Radio i alla fall.
Där kan man lyssna på Mix Megapol, Bandit, SR radio från olika län och en drös med andra svenska radiokanaler, men även utländska förstås.


signatur
Medlem

Boxee äger!
Navi-X, appen är ett hett tips! (Tror man måste googla för att hitta den)


signatur

Life is short , play more

Flakmonkey
Skrivet av klegoftw:

Nu blev jag lite sugen på en sådan

Har du pengar så är det imo bara att slå till, du kommer nog inte bli besviken

Skrivet av Ramrod:

Jag har även en Boxee Box!
Jag är riktigt nöjd med den också!
Har även kopplat optiskt ljud till förstärkaren, då jag inte har någon nyare förstärkare som klarar HDMI.

Enda nackdelen med fjärrkontrollen just nu är att det inte finns någon bakgrundsbelysning och jag har fortfarande inte kommit underfund med ifall det går att få fram åäö på något vis när man skriver.
Skulle också gärna testa android remote grejen, men dock har jag ingen telefon för denna generation utan använder fortfarande en lite äldre telefon.

SVT Play är väl den playkanal som går varmast hos mig. Annars är det mest film som ligger på en liten extern hårddisk.
Dock är det tänkt att jag ska använda själva Boxee Box:en som NAS och alltså koppla in en massa externa hårddiskar till den, med TV-serier och musik.
På så sätt går det snabbt att få igång grejerna på Boxee Box:en, men samtidigt har jag tillgång till grejerna via nätverket från min dator också.

Finns ju en del trevliga app:ar till den också. Till exempel internetradio app:en, vad den nu heter, någonting med Tune och Radio i alla fall.
Där kan man lyssna på Mix Megapol, Bandit, SR radio från olika län och en drös med andra svenska radiokanaler, men även utländska förstås.

Tänkt köpa nytt ljudsystem också, ett lite nättare eftersom jag nu har ett gammalt z-5500 som tar en förjävlig plats och inte ser så snyggt ut heller. HDD ska ju också köpas så man får nas-funktionaliteten och radioappen måste testas

Skrivet av SajCo:

Boxee äger!
Navi-X, appen är ett hett tips! (Tror man måste googla för att hitta den)

Den har jag fått tips om här på jobbet också. Så den fixas ikväll ^^

"som att koppla in extern disk (har inge NAS ännu) för att få dit eget media" har du nätverket igång går det väll bara att ta filmer från datorns hårdisk?
Det är wlan inbyggt annars va?

Och vill samtidigt göra lite reklam för den lite billigare Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788
har v.2 och den tar allt utom rar och har inte spotify som trean har


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Flakmonkey
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

"som att koppla in extern disk (har inge NAS ännu) för att få dit eget media" har du nätverket igång går det väll bara att ta filmer från datorns hårdisk?
Det är wlan inbyggt annars va?

Och vill samtidigt göra lite reklam för den lite billigare Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788
har v.2 och den tar allt utom rar och har inte spotify som trean har

Jo wlan inbyggt, men att ha allt på datorn innebär ju att jag måste slå på den och det är ju det jag vill undvika. Måste vara så behändigt som möjligt det här så att alla ska kunna använda det så att jag sliper supporta

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

"som att koppla in extern disk (har inge NAS ännu) för att få dit eget media" har du nätverket igång går det väll bara att ta filmer från datorns hårdisk?
Det är wlan inbyggt annars va?

Och vill samtidigt göra lite reklam för den lite billigare Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788
har v.2 och den tar allt utom rar och har inte spotify som trean har

Den har WLAN, N ska den klara av, men har inte fått den att koppla upp sig på N via min router dock, så kör trådat nu, den klarar bara 100Mbit.

Den klarar av rar och dvd iso filer. Enda jag inte hunnit testa är blu-ray iso.

Annars är väl programvaran lite i betastadiet ännu, då det finns lite buggar här och där ibland.
Helst då det gäller ljudet, ifall man till exempel råkar kolla på någon video på youtube eller via någon app och den knasar på något vis så blir det värsta höga volymen och massa distortion, avslutar man då detta så kan det fortfarande hänga kvar ifall du lyssnar på radion eller kör igång en film och man får starta om maskinen då för det mesta.


signatur
1
Skriv svar