Ska byta grafikkortet behöver hjälp.

Medlem
Ska byta grafikkortet behöver hjälp.

Hej jag ska byta grafikkortet på min dator från gtx 550 ti till gtx 570 jag sitter på följande:
en intel core i7 4 kärnig processor 2500k andra generationen 3,40 ghs
16 gb ram ddr 3
windows 7 64 bit
2tb hårddisk
7.1 ljudkort
460 watt nätagregat
nvidia gtx 550 ti 1024mb

När man byter nu då behöver jag väll typ bara byta nätagregatet ? är det något jag bör tänka på när jag byter grafikkort ?

Medlem

Bara tuta å köra

Medlem

Vad är din budget på grafikkort får du det billigt vad för spel spelar du? Och en I7 2600k ska det nog stå? Lite mer info budget eller något för nästa generations grafikkort lanseras 7970 för 5k skulle jag satsa på om jag vore du. Har du 2-3k nu kanske? spara då 2k mer o köp ett 7970 större uppgradering än o gå på gamla kort.

Medlem

Du behöver troligen köpa nytt nätagg. Men kolla upp kortet du vill ha först, brukar stå i requirements vad det kräver för nättagg.

Medlem

NEJ DET BEHÖVER HAN INTE 500W kan dra vilket singel gpu grafikkort ute på marknaden så jag undanber er att ens säga saker ni inte vet något om. Chansar att han har 450-500w nånting och det räcker gott o väl 560 Crossfire med en i7 2600k går nästan o köra på ett 500w nätagg....

Medlem

Så sluta troll har han eyy 570 liggandes bara byt ut.

Medlem

Håller med om att nätagget bör hålla. Om du inte redan har kortet så skulle jag nog se över alternativen först dock. Sett länkar till 580 för drygt 2700 kr alldeles nyligen (drygt 3000 om du vill ha en lite mer etablerad leverantör). Har inga länkar, men hittade på Sweclockers forum. Och Markus har en poäng i att det kan vara värt att spräcka budgeten för ett 7970 om du har möjlighet.

Absolut inget ont om 570 dock. Det är ett stabilt kort som kommer hålla ett tag till, även om det inte kommer att maxa allt.

Det beror absolut inte på antalet watt som nätagget kan prestera ut, utan på 12v-linorna och dess ampere.
Jag rekommenderar definitivt inte att köra ett GTX 570 på ett nätagg på 460W, vad är det för märke på nätagget?


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Ett 570 och 460 drar i princip lika mycket ingen stor ändring.

Medlem

Tyvärr jag vet inte vad det är för märke på nätagregatet jag kollade det men hittade inget bara vad det var för watt köpte datorn från siba.
Tänkte mig ett ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA från komplett, från infon om grafikkortet: Rekommenderad strömförsörjning 600 W. har inte alla nätagregat olika mått eller allså ska jag typ mäta mitt gammla nätagregat på 460 watt och sen se om jag hittar ett som har mer watt fast samma storlek som det förra?
jag säljer kanske det gammla för 800-900kr så ja resten kan jag lägga till. Det finns i alla fall tillräkligt med plats i burken för det nya, Det nya grafikkortet gtx 570 har PCI Express 2.0 x16 och det förra gtx 550 ti har PCI Express 2.0 x16.

Om du kan så hade jag köpt ett Corsair 750W, för att vara på den säkra sidan. Kostar inte speciellt mycket idag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623449
Har ett sådant och kör en i7 920, 16GB ram och 2st HD5870. Fungerar hur bra som helst, har även haft processorn överklockad till 3.8GHz stabilt.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Kalle låter som du inte är haj på datorer right? Byt grafkkort senare när du har mer pengar o köp av den nya generationen och eventuellt uppgradera nättagget. ett 570 i dagens läge är inte värt det.

Medlem

Nej det är första gången som jag ska byta en grej i en dator haha, har alltid köpt mina datorer färdibyggda på siba. ja theshadyshader det kanske är bäst i så fall då, senare så behöver jag bara kanske överklocka processorn och byta grafikkort eller köra sli.

Medlem

Håller med Shady Shader
Många glömmer att det faktiskt är mer än grafikkortet som behöver ström.
Ju bättre aggregat du har desto bättre kommer ett nytt kort att fungera, ju mer kräm det kan få desto bättre.
jag skulle bytt det där 460w direkt.
Kolla vad som drar på 12 linorna,det är viktigaste.

Skrivet av Kalle Ohlsson:

Nej det är första gången som jag ska byta en grej i en dator haha, har alltid köpt mina datorer färdibyggda på siba. ja theshadyshader det kanske är bäst i så fall då, senare så behöver jag bara kanske överklocka processorn och byta grafikkort eller köra sli.

Grafikkortet är enkelt att byta, nätagget kan vara lite krångligt i början. Att ta ur det gamla och sätta i det nya lär vara relativt enkelt, det svåra blir för dig att sätta i alla relevanta kablar rätt så att datorn startar sen. Processorn behöver en 4-pins kontakt eller 8-pins, beror på processor, men man brukar sätta i 8-pinsen om det går på moderkortet. Moderkortets ström består av en 24-pinskontakt (ATX). Grafikkort behöver 6/8-pinskontakter ("extern" ström). Hårddiskar, DVDer, fläktar osv behöver antingen 4-pinskontakter (molex) eller S-ATA kontakter. Kolla hur det sitter i datorn just nu och sätt ihop det likadant sen så blir det inga problem.

Själv hade jag velat införskaffa en i7 2600K eller den nyare fyrkärniga på LGA2011-sockeln så att jag slipper överklocka min gamla i7 920. ^^ När du vill få mer fart på datorn igen är det bara att skicka in ett till GTX 570 om du har två PCI-E portar på moderkortet, eller köpa nyare.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Skrivet av Kalle Ohlsson:

Hej jag ska byta grafikkortet på min dator från gtx 550 ti till gtx 570 jag sitter på följande:
en intel core i7 4 kärnig processor 2500k andra generationen 3,40 ghs
16 gb ram ddr 3
windows 7 64 bit
2tb hårddisk
7.1 ljudkort
460 watt nätagregat
nvidia gtx 550 ti 1024mb

När man byter nu då behöver jag väll typ bara byta nätagregatet ? är det något jag bör tänka på när jag byter grafikkort ?

Nätagg bör du nog byta också kanske.

1
Skriv svar