Tänkt överklocka min i5 2500k och Radeon HD 6950

Medlem
Tänkt överklocka min i5 2500k och Radeon HD 6950

Hey o ho! har googlat omkring litegranna på överklockning på både min processor och grafikkort men har liksom fastnat, för jag förstår nästan ingenting x) , har lyckats dragit upp båda två skapligt, tempraturerna överstiger aldrig 65c på varken grafikkortet eller processorn

http://img23.imageshack.us/img23/8268/hurpdurpw.jpg
^ När jag spelar Skyrim på högsta inställningar
tempraturen på Battlefield 3 varierar mellan 55-65c

Nu är ju då frågan, vad skulle jag kunna göra för att pusha datorn ännu mer? Vilka grader är liksom max innan skada inträffar?
Bör jag skaffa en bättre fläkt?
Vad skall jag öka i bios? multiplyer, volten eller mhz?

Är väldigt noob på överklockningar, men det jag gjort så länge har ökat min fps i BF3 med 5 fps
Tack i förhand <3

Kan tillägga detta: kör endast med en enda stor fläkt i datorn

Tänk på att det sänker livstiden på komponenterna. Är det värt några fler FPS kan man fråga sig.
Jag har aldrig överklockat något "permanent" förrens jag skaffade ett till HD5870 och körde CrossFireX. Det krävs mer av processorn när man har två grafikkort. Mina skillnader blir enorma, från 2.66GHz -> 3.80GHz. Men annars är det knappt värt det.

Min i7 920 på 3.80GHz nådde 90 grader som max, och det är där jag sätter gränsen, går det över 90 grader är det absolut inte värt det. Och då är processorn dessutom på ca 60 grader idle, vilket inte är speciellt bra. Tar skada gör väl komponenterna om de når 100+ grader, antar jag, beror helt på, men över 95-100 grader är INTE bra... Grafikkort ger jag mig inte ens på, har överklockat min laptops grafikkort någon gång för att testa, men äh, 2-3 mer FPS och högre värme + lägre livslängd är inte så lockande direkt.
Köp ett till HD6950 och maxa BF3 istället...


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Att inte överklocka med argument att det sänker livstiden tycker jag är lite klen, om man nu inte kör grejerna i hutlösa grader (~75+ AMD, ~85+ Intel) 24/7 så tror inte JAG att sakerna tar slut innan man är redigt less på de.

Skulle rekommendera att du försöker hålla dig under 70-75grader på 2500k vid TUNG belastning (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 stresstest) och under ~85grader på grafikkortet.

På CPUn så är det lättast att klocka med multiplier, 1. testa dra upp den något steg, stresstesta, och om det är stabilt så vrider du upp den lite till osv... Tills det tar stopp och någon kärna lägger av/datorn blåskärmar, 2. då ökar du spänningen, "vcore" ett litet snäpp, testar, öka testa, tills det funkar igen. Då ska du tillbaks till multiplier igen (steg 1) osvosv.

På detta vis går det antagligen att klocka ganska högt, men ska man in och pressa ut allt ur CPUn så är det andra "parametrar" man behöver meka med också, nordbryggan osvosv ;P

KOM IHÅG att alltid ha koll på temperaturen så att det inte blir för varmt (särskilt när du ökar vcore).

Skrivet av chimo:

Att inte överklocka med argument att det sänker livstiden tycker jag är lite klen, om man nu inte kör grejerna i hutlösa grader (~75+ AMD, ~85+ Intel) 24/7 så tror inte JAG att sakerna tar slut innan man är redigt less på de.

Fast det var mer argumentet att överklocka för ett par FPS mot att förlora livslängd på processor/grafikkort. Även om de håller tills dess att man kanske vill byta ut dem kanske man vill kunna sälja vidare eller något liknande och veta att delarna faktiskt kommer att fungera i ett tag framöver också. Jag tycker personligen iaf att det är ganska så värdelöst att överklocka grafikkort överhuvudtaget, processorer är en sak men det är inte speciellt många spel som en i5 2500K inte hanterar bra utan att behöva överklockas.

Ser inte riktigt någon bra anledning till det för ett par FPS, har man flera grafikkort så behövs det för att få grafikkorten att prestera som de ska, men annars, nja... Kanske bara jag som är rädd om sakerna då men jag kör alla spel på maxade inställningar, med 60FPS+, relativt låg upplösning (1680x1050) men ändå; utan överklockning.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Inga problem med min 2500k änsålänge, 4,5 ghz, 62 c vid stresstest.

Medlem

Att överklocka komponenter genom att bara öka frekvensen sänker inte deras livslängd om de hålls under tillverkarens rekommenderade maxvärden i temperatur.

Det som faktiskt skadar komponenter är att öka volten. Detta leder till så pass ökad stress tack vare den ökade energin att det kan markant skada komponenter om man inte är försiktig. I värsta fall bränner man ut komponenten helt.

Medlem
Skrivet av Uzza:

Att överklocka komponenter genom att bara öka frekvensen sänker inte deras livslängd om de hålls under tillverkarens rekommenderade maxvärden i temperatur.

Det som faktiskt skadar komponenter är att öka volten. Detta leder till så pass ökad stress tack vare den ökade energin att det kan markant skada komponenter om man inte är försiktig. I värsta fall bränner man ut komponenten helt.

Du får nog vrida på rejält med spänning innan nåt bränner sönder, dagens CPUer har bra skydd

Medlem

Fördelen med Sandy Bridge är ju att du kan överklocka väldigt högt (runt 4.5GHz) utan att öka volten, vilket betyder effektiv överklockning i förhållande till temperaturökning. Temperaturer upp till 72.6 grader är tillåtet, men kommer du över det så riskerar du att minska livslängden på din processor.

Ang grafikkort så har dom högre smärttröskel och där är det okej att ligga på temperaturer på runt 95 grader, även om det inte är rekommenderat så tar kortet inte skada av det.

Ska du överklocka ännu mer så öka klockfrekvensen successivt och se till att hålla dig under 72.6 grader på CPUn och 95 grader på GPUn. Men min gissning är att du har pressat ur det mesta ur din CPU med den kylningen du har nu, möjligtvis att du kan få ut 100MHz till. Grafikkortet är jag inte så bekant med, så där får någon annan tipsa dig om hur mycket mer du kan öka, men om du ligger på under 65 grader på GPUn så har du nog mycket mer kvar att kunna pressa ut.

1
Skriv svar