Retro-Futurism i spel

Medlem
Retro-Futurism i spel

Har alltid varigt inställd på att retro futurism var något man använde mycket flitigt i spel.
Men kom bara på Fallout serien och Bioshock.
Vilka spel har jag missat där man använder sig av denna ism?

Medlem

Jag skulle också gärna få tips på detta.

http://www.examiner.com/rpg-in-national/retro-futurism-gaming


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tänker och tänker men kommer inte få fler heller. I vart fall känns det som det finns för få sådana spel.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Fallout, behövs det mer? Jag förstår nog inte riktigt frågan..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag skulle också gärna få tips på detta.

http://www.examiner.com/rpg-in-national/retro-futurism-gaming

Jo jag har läst den också men gav inte så mycket.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Fallout, behövs det mer? Jag förstår nog inte riktigt frågan..

Fallout-serien är ETT exempel, frågar om det finns fler.

Medlem

Om Steam-punk också kan klassas som en form av retro-futurism så finns det lite mer att komma på. Fable 3 t.ex. Men aja, tolkningsfråga antar jag!

Tack&Hej

Inaktiv

Vet då inga fler spel än just Fallout och Bioshock med retro-futurism. Så jag kan väl knappast säga att det används flitigt i spel.

Medlem

Kom även på Assassins Creed, Wolfenstein, Rise Of Nations och Brothers in Arms Furios 4.

Medlem

Assassins Creed är väl knappast Retro-futurism..?

RAGE kan nog klassas som det på vissa sätt, dock tycker jag (personlig åsikt), att det var alldelles för kort och stundtals trist. Det hade sina stunder, men inte så mycket mer än så. Samt, mycket mer linjärt än vad som påstods.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Deus Ex: Human Revolution.

Beneath a Steel Sky.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

"RAGE" är mer "steampunk" än retro, men håll utkik efter "Bioshock: Infinite", där har vi mer av den varan, eller varför inte "Singularity"; eller "Wolfenstein".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Assassins Creed är väl knappast Retro-futurism..?

RAGE kan nog klassas som det på vissa sätt, dock tycker jag (personlig åsikt), att det var alldelles för kort och stundtals trist. Det hade sina stunder, men inte så mycket mer än så. Samt, mycket mer linjärt än vad som påstods.

Rage är inte Retro-Futurism då det inte har några nostalgiska bitar från en gammal tid utan allt är ny design. Sen är faktiskt Assassins Creed retro-futurism då "hiden-blades", rökbomber och gömda pistoler i armarna knappast fanns på Altairs eller Ezios tid.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

"RAGE" är mer "steampunk" än retro, men håll utkik efter "Bioshock: Infinite", där har vi mer av den varan, eller varför inte "Singularity"; eller "Wolfenstein".

Singularity ja. Wolfenstein är redan nämnt.

Medlem

The Saboteur !

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Deus Ex: Human Revolution.

Beneath a Steel Sky.

Är deus ex retrofuturism?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Traveller in time:

Deus Ex: Human Revolution.

Beneath a Steel Sky.

Är deus ex retrofuturism?

Skulle säga att det inte är retro futurism då det exakt som Rage bara är futurism.

Nja, att kalla "Rage" futurism är som att hänvisa till den kulturella revolution som inträffade i början av 1900-talet i italien som syftade på att vara ett uppbrott från rådande normer inom konst, litteratur och även politik.

Världen i "Rage" är till största delen en flört med all tidigare postapokalyptisk science fiction vi vet om, vilket producenterna inte sticker under stol med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Backpacker91:
Skrivet av r3lev4nt:

Assassins Creed är väl knappast Retro-futurism..?

RAGE kan nog klassas som det på vissa sätt, dock tycker jag (personlig åsikt), att det var alldelles för kort och stundtals trist. Det hade sina stunder, men inte så mycket mer än så. Samt, mycket mer linjärt än vad som påstods.

Rage är inte Retro-Futurism då det inte har några nostalgiska bitar från en gammal tid utan allt är ny design. Sen är faktiskt Assassins Creed retro-futurism då "hiden-blades", rökbomber och gömda pistoler i armarna knappast fanns på Altairs eller Ezios tid.

Trådskaparen menar nog spel som i större delen av sin helhet är retrofuturistisk, inte bara att ett vapen eller två är i fel tidsålder.

Medlem

Assassin's Creed är anakronistiskt, inte retrofuturistiskt.

Men kommande X-com (FPS:en, inte Firaxis version) kvalificerar sig nog? Rymdteknologi på 60-talet är väl nära nog definitionen av retrofuturism?

Skrivet av Fevolas:

Assassin's Creed är anakronistiskt, inte retrofuturistiskt.

Men kommande X-com (FPS:en, inte Firaxis version) kvalificerar sig nog? Rymdteknologi på 60-talet är väl nära nog definitionen av retrofuturism?

Jag skålar i julmust (den sista slurpen) för de vettiga orden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Fevolas:

Assassin's Creed är anakronistiskt, inte retrofuturistiskt.

Men kommande X-com (FPS:en, inte Firaxis version) kvalificerar sig nog? Rymdteknologi på 60-talet är väl nära nog definitionen av retrofuturism?

Jag skålar i julmust (den sista slurpen) för de vettiga orden.

Tacka päronen som förvarar en upplaga av "Vad varje svensk bör veta" på toaletten där hemma. De ska dock ha lite ris till rosen, eftersom deras uppskattning av åtgången av just julmust resulterade i att den sista slurpen intogs redan på julafton.

Det är en inkommensurabel vällust att se att andra människor också förlustar gommen med denna trevliga dryck. Man ska dricka när man kan!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är en inkommensurabel vällust att se att andra människor också förlustar gommen med denna trevliga dryck. Man ska dricka när man kan!

Man ska göra allt när man kan, det är därför jag inte får någonting gjort. Paradoxalt? Måhända, men det är ganska trevligt.

Medlem

Lego Star Wars!

Medlem
Skrivet av Greisn:

Lego Star Wars!

Är du seriös?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Greisn:

Lego Star Wars!

Är du seriös?

Ja fast i ganska bokstavlig mening. Lego i det utförandet får stå för retro och star wars i sig är ett futuristiskt fantasydrama.

Ja, varför inte


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är förvånad att inte Resistance-spelen tagits upp än, de har en klar retrofuturistisk atmosfär.

När Fallout och Bioshock redan nämnts blir det tunnt i de retrofuturistiska leden, är jag rädd. Man skulle ju kunna sträcka sig och säga att Hard Reset innehåller små element av retrofuturism bland all cyberpunk, men...

Någon nämnde Rage och DX:HR som exempel också, Rage är verkligen inte retrofuturistiskt i min mening. Bara för att det är postapokalyptiskt är det inte retro -.- Deus Ex: Human Revolution har inspirerats av renässansen i designen av kläder och och färgskalor, men retrofuturistiskt är det inte då det samtidigt visar en ganska ren framtidsvision av vår egen värld. Renässansvibbarna är enligt mig ganska realistiska modétrender, om än synnerligen accentuerade i spelet.

Retrofuturism är enligt mig en värld som i grund och botten är gammaldags, dekadent, nostalgisk och ja, retro helt enkelt. Men sedan finns det futuristiska element eller detaljer i världen som starkt bryter mot resten av designen, som inte passar in alls. Det är bara ett fåtal nämnda titlar i den här tråden som passar in i den definitionen (min åsikt).


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Fevolas:

Assassin's Creed är anakronistiskt, inte retrofuturistiskt.

Men kommande X-com (FPS:en, inte Firaxis version) kvalificerar sig nog? Rymdteknologi på 60-talet är väl nära nog definitionen av retrofuturism?

Anakronistiskt handlar om att man placerar saker i fel tidsperioder. Som Altair fått en k-pist. Retro-futurism handlar om att man ger tiden det man ville ha.(Som tillexempel Leonardos glidflyg förverkligas) Så Assassins Creed är retro-futurism, men kan kanske även vara anakronistiskt, men finns liksom inget i Assassins Creed som är så utflippat så JAG skulle kalla det anakronistiskt.

12
Skriv svar