Medlem
Katawa Shoujo

Tänkte höra om det är någon annan som spelat detta?
Om ni nu inte har det så ge det en chans, Det är värt det tro mig (o gratis dessutom) <3

http://katawashoujo.blogspot.com/

Medlem

Tog hem och spelade det för ett par dagar sen. Blev glatt förvånad över hur pass välskrivet och gripande det var. Har säkert lagt en 20+ timmar på det.

Medlem

Flyttar det här till PC. Om det inte hör till PC så skriv något sött så flyttar jag tillbaka tråden.

Spelet ser intressant ut. Hur spelar man det? Är det ett rollspel eller hur fungerar det?


signatur

Have a good time!

Medlem

Populära beskrivningar bruka vara att det är en "visuell novel". Essentiellt så är det en en ganska rättfram historia med mycket text med ett par förgreningar beroende på val du gör vid vissa händelser.

En bok med mycket bilder och ett inslag av valmöjligheter typ.

"Do not download this content if you are not 18 years old or over." - står det, ajaj, är det sådant där nakenspel?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

"Do not download this content if you are not 18 years old or over." - står det, ajaj, är det sådant där nakenspel?

Någon promille eller så. Går även att stänga av om man vill. Det är trots allt storyn som gjort att jag spelade det här. Vill man ha naket finns det bra mycket bättre källor till det än det här spelet.

Skrivet av walter_iego:

"Do not download this content if you are not 18 years old or over." - står det, ajaj, är det sådant där nakenspel?

Utan att försköna eller bortförklara: Ja det är det, det finns grovare men det är ett av de där spelen som får oss i väst att himla med ögonen åt det "sjukare" öst.
Hade denna tråd varit i nyhets-avdelningen hade det blivit 3 sidor av kommentarer från "japan är coolt" och "japan är sjukt" grupperingar.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Låter som en intressant premiss, om de nu inte råkar slarva bort den jäms med vägen. Vore kul med lite mer intryck från er som spelat det.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Låter som en intressant premiss, om de nu inte råkar slarva bort den jäms med vägen. Vore kul med lite mer intryck från er som spelat det.

Ja. Jag är dock tveksam. Skulle också gärna höra fler intryck!


signatur

Have a good time!

Medlem

När jag först hörde talas om det här spelet så var jag osäker på att konceptet skulle fungera. Det lät som ett känsligt område som lätt kunde träffa fel.
Jag skulle starkt rekommendera detta spelet till dom som gillar att läsa och gillar anime (eller inte avskyr allt som har med japan att göra iaf, känner vissa sådana personer). Visserligen har jag inte spelar klart det ännu och är typ 3 timmar in och kan inte för allt jag är värd sluta spela.
Alla tjejerna i spelet är intressanta på sina egna vis, trots att jag redan valt ut två favoriter. (Den blinda Lilly och den brännskadade extrem-blyga Hanako.)
Spelet har en långsam och ibland lågmäld betoning, men den behandlar sina karaktärer och hela temat med mycket kärlek och omtanke och hela spelet påminner mig om saker som jag gillar inte bara med Anime men med böcker. God karakterisering helt enkelt.
Att man sugs in i spelet hjälps av att huvudpersonen verkar bara som en vanlig kille. Inte överdrivet snäll eller taskig. Bara en vanlig kille med dom vanliga fördomarna (Att man definieras av sitt funktions-hinder, t.ex.) och jobbar sig förbi dem, när han lär sig att vi alla är människor.

Om ni ursäktar ska jag nu återgå till spelet!

LADDA NER DET! DET ÄR GRATIS FÖR I HELVE-


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Jag är inte glad för Anime alls, men intresserad av Japansk kultur (paradoxalt nog), så jag ser och hör gärna fler intryck från andra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag spelade precis klart storyn till Hanako. Det var en gripande om ibland smått melodramatisk historia.
Den enda delen som jag kände mig lite obekväm med var då de "utmanade" scenerna kom fram. Jag tycker de vart smakfullt gjorda med tanke på vad det är. Men på något plan så känns det för mig som att snusk är ändå snusk trots allt och personligen så känner jag mig alltid lite obekväm när jag bemöter sex i olika media, t.ex. filmer och spel.

Någonting jag klar gillar med spelet är att det ifrågasätter vissa normer och förutfattade meningar som "normala" människor har och saker vi tar för givet.

Hursomhaver, Jag ser fram emot att spela igenom Katawa Shoujo för de andra tjejerna. Är glad att alternativ finns i spelet för att stänga av snusk scenerna.

walter_iego: Mitt förra inlägg fick det att låta som att jag är en extrem fanboy utav anime. Det är långt ifrån sanningen. Jag föredrar västerländsk media och är ytterst selektiv med den anime jag tittar på. För det mesta tycker jag att Anime är repetitivt och klyschigt och har ofta noll karaktärsutveckling. Jag har många kompisar som är tok-intresserade av Japan. Vissa gillar Anime, men mestadels så har dom tröttnat på samma sätt som jag.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Har spelat igenom detta spel nu under den gångna veckan. Det är fruktansvärt välskrivet och välgjort. Kan verkligen rekommendera detta spel för personer som är intresserade av välskriven romantik/drama.

Medlem

Var perfekt att sitta med efter jobbet när man körde några veckor kvällsskift, för att varva ned. Har uppskattat spelet ordentligt och har väl nu runt 20timmar+ spenderade på det.

Emi är helt klart min favorit.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Jag är inte glad för Anime alls, men intresserad av Japansk kultur (paradoxalt nog), så jag ser och hör gärna fler intryck från andra.

Inte det minsta paradoxalt alls, det är en så liten del av japan.
Tyvärr är det anime, som syns och hörs mest här i väst.

Man behöver inte stanna länge i Japan för att inse det

Tsuyoshi Nagabuchi - Artist i 30 år. Känd av alla... i Japan.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

En av de bästa Visual Novel som jag har "spelat"
Det är en del människor som menar att det inte är ett spel och jag kallar det en visual novel så....
Anyway gillar man skriven story med blandning av allvar o humor ,so go for it!

Gällade snuskscener så är det inte liksom att blir äcklad men gillar man inte "ungdoms kärlek" så kan man ta bort det.(jag gissar på folk kommer anse man är ett pervo för man har det igång oh well)

Jag vet inte med er men det har hänt mig under "spelandet" att jag blev väldigt berörd(tårögd) för musiken och vad som händer berör en(japp en bekännelse på nätet oh noes ultimate drama mode)

Så är det nåt att "spela"? I give it my rating of what are you waiting for?


signatur

Psn name:Demodemo222

1
Skriv svar