Retro-Futurism i spel

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

The Saboteur !

Var är The Saboutor Futuristikt?

Medlem

Machinarium kan nog platsa här också.

Medlem
Skrivet av Reize:

Jag är förvånad att inte Resistance-spelen tagits upp än, de har en klar retrofuturistisk atmosfär.

När Fallout och Bioshock redan nämnts blir det tunnt i de retrofuturistiska leden, är jag rädd. Man skulle ju kunna sträcka sig och säga att Hard Reset innehåller små element av retrofuturism bland all cyberpunk, men...

Någon nämnde Rage och DX:HR som exempel också, Rage är verkligen inte retrofuturistiskt i min mening. Bara för att det är postapokalyptiskt är det inte retro -.- Deus Ex: Human Revolution har inspirerats av renässansen i designen av kläder och och färgskalor, men retrofuturistiskt är det inte då det samtidigt visar en ganska ren framtidsvision av vår egen värld. Renässansvibbarna är enligt mig ganska realistiska modétrender, om än synnerligen accentuerade i spelet.

Retrofuturism är enligt mig en värld som i grund och botten är gammaldags, dekadent, nostalgisk och ja, retro helt enkelt. Men sedan finns det futuristiska element eller detaljer i världen som starkt bryter mot resten av designen, som inte passar in alls. Det är bara ett fåtal nämnda titlar i den här tråden som passar in i den definitionen (min åsikt).

Enligt mig handlar retro-futurism att man ger tiden det man ville ha, som i assassins creed och fallout.

Medlem
Skrivet av Backpacker91:
Skrivet av Fevolas:

Assassin's Creed är anakronistiskt, inte retrofuturistiskt.

Men kommande X-com (FPS:en, inte Firaxis version) kvalificerar sig nog? Rymdteknologi på 60-talet är väl nära nog definitionen av retrofuturism?

Anakronistiskt handlar om att man placerar saker i fel tidsperioder. Som Altair fått en k-pist. Retro-futurism handlar om att man ger tiden det man ville ha.(Som tillexempel Leonardos glidflyg förverkligas) Så Assassins Creed är retro-futurism, men kan kanske även vara anakronistiskt, men finns liksom inget i Assassins Creed som är så utflippat så JAG skulle kalla det anakronistiskt.

Att Altaïr uppfann en dold pistol är i min mening en anakronism. Att låta Ezio flyga är, som du säger, retrofuturism. Skulle emellertid inte säga att man kan säga att AC som spelserie är vare sig det ena eller det andra, då det handlar om mindre inslag i ett större sammanhang. Lite som om någon här skulle skriva en fiktiv dagbok där han/hon spelar GTA V (naturligtvis grovt tillspetsat).

Medlem

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Skrivet av Pooslice:

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Båda ja och nej, tycker det är mer cyberpunk.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Pooslice:

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Båda ja och nej, tycker det är mer cyberpunk.

steampunk är det ju. men tänkte detta va en speltips-tråd, och det är ett spel som jag tycker passar genren av vad som söks.

Skrivet av Pooslice:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Pooslice:

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Båda ja och nej, tycker det är mer cyberpunk.

steampunk är det ju. men tänkte detta va en speltips-tråd, och det är ett spel som jag tycker passar genren av vad som söks.

Självfallet är det det, men det finns inslag som är avvikande.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det blev en kort lista. :/


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Unstoppable Gorg?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Unstoppable Gorg?

This man speaks the truth


signatur

Imperator

12
Skriv svar