Hot om mass-självmord på Xbox 360-fabrik

Robot
Hot om mass-självmord på Xbox 360-fabrik

Personalen på Foxconns fabrik i Kina satte hårt mot hårt när utlovad ekonomisk ersättning uteblev.

#microsoft, #sony, #nintendo, #apple


Medlem
Hot om mass-självmord på Xbox 360-fabrik

Hoppla!

Medlem

Börjar väl bli dags för arbetarna i Kina att slå tillbaka. Kan ju inte vara hållbart att arbeta på det där sättet. Hoppas andra ansluter och gör förändring. Nu menar jag ju såklart inte att det är bra att dom vill ta livet av sig, men det är bra att dom ställer sig på tvären.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ni glömde att ta med slutet på Microsofts post, "this message is generated automatically."


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Foxconn kommer att använda sig av 3 miljoner robotar i framtiden..

Medlem

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Redaktör
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Det kan vara så att de anställda i Kina får betala för att vi kan köpa billiga elprylar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Det kan vara så att de anställda i Kina får betala för att vi kan köpa billiga elprylar.

Japp. Det som börjar slå tillbaka mot oss nu när Kina blir allt mer moderniserat.

Medlem

Detta är inget annat än sjukt. Vi talar Xbox, det vill säga Microsoft. Alltså ett företag värderat till $78 243 M och intar därför plats No. 5 på listan över det mest värdefulla varumärket.

Dessutom har vi "humanisten" Bill Gates som vars största mål i livet är ett nobelpris. Han är idag dock bara en "Chairman" men detta är ingen nyhet.

Att ett sådant företag med en "humanist" i spetsen kan kolla åt andra hållet när deras leverantörer behandlar sina anställda så illa är, i brist på bättre ord, frustrerande! 15h arbetsdag och 3 sKR i timmen + utan toalettbesök förutom på lunch...

Nästan så att man skulle slängt sitt 360 genom fönstret och börjat köra Apple. Men inte fan är de mycket bättre...

Medlem
Skrivet av Func:

Detta är inget annat än sjukt. Vi talar Xbox, det vill säga Microsoft. Alltså ett företag värderat till $78 243 M och intar därför plats No. 5 på listan över det mest värdefulla varumärket.

Dessutom har vi "humanisten" Bill Gates som vars största mål i livet är ett nobelpris. Han är idag dock bara en "Chairman" men detta är ingen nyhet.

Att ett sådant företag med en "humanist" i spetsen kan kolla åt andra hållet när deras leverantörer behandlar sina anställda så illa är, i brist på bättre ord, frustrerande! 15h arbetsdag och 3 sKR i timmen + utan toalettbesök förutom på lunch...

Nästan så att man skulle slängt sitt 360 genom fönstret och börjat köra Apple. Men inte fan är de mycket bättre...

Du vet att Apple inte gjorde något åt arbetsförhållandena i sina fabriker förens det uppmärksammades i media? Således är/var Apple inte på något vis bättre. Nu tillverkar ju även denna fabrik saker åt Apple, så det verkar ju inte helt uppstyrt utav Apple heller för den delen. Nackdelen när saker utförs av 3e part.

Medlem
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Vet inte vilken värld du lever i. Men nu råkar det ju vara så att nästan alla tillverkning utav elektronik och liknande sker i Asien, framför allt Kina. Det är således där man är "bra" på det också. Löner och priserna kan anses inhumana men är också anpassade efter de förutsättningar som finnes där. Man kan således inte bara flytta tillverkningen. Får då skulle du också klaga när priserna på produkterna du köper skulle mångdubblas.

Det är ett problem, absolut, men inte ett man fixar över en natt. Och de jobbar redan på det på många håll. Lösningen är ju självklart att löner och säkerhet vad gäller jobb i Asien skall följa den utveckling som sker där, i ett land som Kina där man snabbt nu blir allt mer modernare och där livs-standarden höjs snabbare än lönerna. Därav att dessa problem uppstår. När det blir dyrare att leva i ett land, så måste inkomsterna öka successivt annars sätter du den arbetande befolkningen i konkurs.

Medlem

Detta är ju helt sjukt..

Den kommer ju sluta säljas snart ändå...

Inaktiv
Skrivet av Manley:

Detta är ju helt sjukt..

Den kommer ju sluta säljas snart ändå...

Japp, och problemen i fabrikerna försvinner magiskt när miljontals Xbox 720or istället förväntas levereras! Wait, what?!

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Func:

Detta är inget annat än sjukt. Vi talar Xbox, det vill säga Microsoft. Alltså ett företag värderat till $78 243 M och intar därför plats No. 5 på listan över det mest värdefulla varumärket.

Dessutom har vi "humanisten" Bill Gates som vars största mål i livet är ett nobelpris. Han är idag dock bara en "Chairman" men detta är ingen nyhet.

Att ett sådant företag med en "humanist" i spetsen kan kolla åt andra hållet när deras leverantörer behandlar sina anställda så illa är, i brist på bättre ord, frustrerande! 15h arbetsdag och 3 sKR i timmen + utan toalettbesök förutom på lunch...

Nästan så att man skulle slängt sitt 360 genom fönstret och börjat köra Apple. Men inte fan är de mycket bättre...

Du vet att Apple inte gjorde något åt arbetsförhållandena i sina fabriker förens det uppmärksammades i media? Således är/var Apple inte på något vis bättre. Nu tillverkar ju även denna fabrik saker åt Apple, så det verkar ju inte helt uppstyrt utav Apple heller för den delen. Nackdelen när saker utförs av 3e part.

Det skrev jag också? "Nästan så att man skulle slängt sitt 360 genom fönstret och börjat köra Apple. Men inte fan är de mycket bättre."

Medlem
Citat:

Bakgrunden är att anställda begärde begärt lönehöjning, varpå

I wonder what is wrong here...

Medlem

Att folk fortfarande reagerar över sådant här. Senaste nytt Kina är fortfarande en diktatur, duh! Företag som Microsoft, Sony, Nintendo och Apple skulle med glädje sälja nermald kungsörn på burk om dem bara kunde komma undan med det. Lagförslag som SOPA är ju ett typexempel på hur lite massiva företag bryr sig om mänskliga rättigheter, grundlagar och allmänt rent spel.

Kan du inte sälja din skitbox för 799$? Lösning: slavarbete i tredje världen och halvera priset.
Kan du inte sälja din skitmusik på en plastskiva som knapp går att ha 10 låtar på, går sönder lätt och kostar 19$? Lösning: muta politiker att rösta igenom lagförslag som begränsar den fria marknaden och censurera internet.
Kan du inte sälja din crapphone för 499$? Lösning: slavarbete i tredje världen, måla den vit, sätt på ett äpple, lura alla idioter att man är "hip" när man köper den och behåll extra vinsten ^_^.

Har inget emot gammal hederlig kapitalism så länge det sker på ärligt vis men det är allt annat än det som sker idag. Näe usch > : P. Åt helvette med företag som EA, Microsoft, Activision, Apple, Sony, Nintendo, Ubisoft samt alla banker, försäkrings- och investeringsbolag och börsmäklar arslen. Enda positiva med en eventuell gigantisk finanskris är väl att man kanske blir av med några av parasiterna, men realistiskt sätt kommer väl dem värsta dessvärre överleva eller snabbt ersättas med något lika illa eller värre :/.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Det kan vara så att de anställda i Kina får betala för att vi kan köpa billiga elprylar.

Japp. Det som börjar slå tillbaka mot oss nu när Kina blir allt mer moderniserat.

Det var lite det som var poängen. Skulle markerat med "/sarcasm".


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Det kan vara så att de anställda i Kina får betala för att vi kan köpa billiga elprylar.

Japp. Det som börjar slå tillbaka mot oss nu när Kina blir allt mer moderniserat.

Det var lite det som var poängen. Skulle markerat med "/sarcasm".

Hehe ja, förstod det. Företag behandlar folk som jobbar i deras fabriker som levande robotar, det kommer slå tillbaka hårt.

Medlem

Bojkotta X-box pga detta!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

För info: Näst intill all elektronik, köksredskap, kyl/frys, LAMPOR, är tillverkade i asien.
Lev med blodet på händerna, det gör resten av västvärlden.

Jag säger inte att det är rätt men vi lever loppan för att dom lider och den teorin kommer alltid att vara så länge vi har global ekonomi.
Det enda som kanske skiftar är vem som lider och vem som tjänar på det.

Medlem

Inga storföretag är bra överhuvudtaget, självklart vänder dem sig åt kina för arbetsförhållanden, väldigt billigt att etablera och tjänar mycket mer än vad dem hade gjort om fabrikerna legat i t.ex Sverige. Jag hade aldrig klarat av att bo i i de länderna där man blir behandlad som slav, jag är för lat för att jobba på det sättet! Det är bra, fortsätt kriga för lönerna, det ska fanimej inte vara så att de rika blir rikare och de fattigare blir fattigare, skitsystem.


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Att folk fortfarande reagerar över sådant här. Senaste nytt Kina är fortfarande en diktatur, duh! Företag som Microsoft, Sony, Nintendo och Apple skulle med glädje sälja nermald kungsörn på burk om dem bara kunde komma undan med det. Lagförslag som SOPA är ju ett typexempel på hur lite massiva företag bryr sig om mänskliga rättigheter, grundlagar och allmänt rent spel.

Kan du inte sälja din skitbox för 799$? Lösning: slavarbete i tredje världen och halvera priset.
Kan du inte sälja din skitmusik på en plastskiva som knapp går att ha 10 låtar på, går sönder lätt och kostar 19$? Lösning: muta politiker att rösta igenom lagförslag som begränsar den fria marknaden och censurera internet.
Kan du inte sälja din crapphone för 499$? Lösning: slavarbete i tredje världen, måla den vit, sätt på ett äpple, lura alla idioter att man är "hip" när man köper den och behåll extra vinsten ^_^.

Har inget emot gammal hederlig kapitalism så länge det sker på ärligt vis men det är allt annat än det som sker idag. Näe usch > : P. Åt helvette med företag som EA, Microsoft, Activision, Apple, Sony, Nintendo, Ubisoft samt alla banker, försäkrings- och investeringsbolag och börsmäklar arslen. Enda positiva med en eventuell gigantisk finanskris är väl att man kanske blir av med några av parasiterna, men realistiskt sätt kommer väl dem värsta dessvärre överleva eller snabbt ersättas med något lika illa eller värre :/.

+1

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Proximately:

"Väldigt seriöst"
Ja, jag antar att det är därför ni har fabriker i Kina, där är ju allt super.

Det kan vara så att de anställda i Kina får betala för att vi kan köpa billiga elprylar.

Aaa! En sak som jag blivit uppmärksammad på först för några år sedan. Även vilket fler personer i västvärlden borde bli mer medvetna/bry sig om

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Att folk fortfarande reagerar över sådant här. Senaste nytt Kina är fortfarande en diktatur, duh! Företag som Microsoft, Sony, Nintendo och Apple skulle med glädje sälja nermald kungsörn på burk om dem bara kunde komma undan med det. Lagförslag som SOPA är ju ett typexempel på hur lite massiva företag bryr sig om mänskliga rättigheter, grundlagar och allmänt rent spel.

Kan du inte sälja din skitbox för 799$? Lösning: slavarbete i tredje världen och halvera priset.
Kan du inte sälja din skitmusik på en plastskiva som knapp går att ha 10 låtar på, går sönder lätt och kostar 19$? Lösning: muta politiker att rösta igenom lagförslag som begränsar den fria marknaden och censurera internet.
Kan du inte sälja din crapphone för 499$? Lösning: slavarbete i tredje världen, måla den vit, sätt på ett äpple, lura alla idioter att man är "hip" när man köper den och behåll extra vinsten ^_^.

Har inget emot gammal hederlig kapitalism så länge det sker på ärligt vis men det är allt annat än det som sker idag. Näe usch > : P. Åt helvette med företag som EA, Microsoft, Activision, Apple, Sony, Nintendo, Ubisoft samt alla banker, försäkrings- och investeringsbolag och börsmäklar arslen. Enda positiva med en eventuell gigantisk finanskris är väl att man kanske blir av med några av parasiterna, men realistiskt sätt kommer väl dem värsta dessvärre överleva eller snabbt ersättas med något lika illa eller värre :/.

Håller med, förutom att man inte ska bry sig. Självklart ska man bry sig om sånt här.

Redaktör
Skrivet av cinderella:
Skrivet av Sapiens:

Att folk fortfarande reagerar över sådant här. Senaste nytt Kina är fortfarande en diktatur, duh! Företag som Microsoft, Sony, Nintendo och Apple skulle med glädje sälja nermald kungsörn på burk om dem bara kunde komma undan med det. Lagförslag som SOPA är ju ett typexempel på hur lite massiva företag bryr sig om mänskliga rättigheter, grundlagar och allmänt rent spel.

Kan du inte sälja din skitbox för 799$? Lösning: slavarbete i tredje världen och halvera priset.
Kan du inte sälja din skitmusik på en plastskiva som knapp går att ha 10 låtar på, går sönder lätt och kostar 19$? Lösning: muta politiker att rösta igenom lagförslag som begränsar den fria marknaden och censurera internet.
Kan du inte sälja din crapphone för 499$? Lösning: slavarbete i tredje världen, måla den vit, sätt på ett äpple, lura alla idioter att man är "hip" när man köper den och behåll extra vinsten ^_^.

Har inget emot gammal hederlig kapitalism så länge det sker på ärligt vis men det är allt annat än det som sker idag. Näe usch > : P. Åt helvette med företag som EA, Microsoft, Activision, Apple, Sony, Nintendo, Ubisoft samt alla banker, försäkrings- och investeringsbolag och börsmäklar arslen. Enda positiva med en eventuell gigantisk finanskris är väl att man kanske blir av med några av parasiterna, men realistiskt sätt kommer väl dem värsta dessvärre överleva eller snabbt ersättas med något lika illa eller värre :/.

Håller med, förutom att man inte ska bry sig. Självklart ska man bry sig om sånt här.

Jag håller med Cinderella, givetvis ska vi bry oss. Och därför är det viktigt att såna här händelser kommer upp i dagsljuset, det är förmodligen det bästa sättet att få företag att ta tag i missförhållandena.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_19389:
Skrivet av Manley:

Detta är ju helt sjukt..

Den kommer ju sluta säljas snart ändå...

Japp, och problemen i fabrikerna försvinner magiskt när miljontals Xbox 720or istället förväntas levereras! Wait, what?!

Ja, helt klart..
Dom är ju bara trötta på att behöva bygga samma gamla jävla box.
Dom vill ha något nyare, fräshare och krispigare att bygga..

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Bojkotta X-box pga detta!

..och PS3, Iphone, Ipad, osvosvosv...

"Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda."

Att 300 pers inte får löneförhöjning känns som en fis i jymden jämfört med det stora hela..

Inaktiv

Vi får höra detta gång på gång och blir upprörda och tycker att det är hemskt. Veckan efter diskuterar vi i forumet vilket grafikkort som är bäst för min dator, vilket nätagg ska vi ha och när nästa sexbox kommer och orkar vi vänta på nästa iphone eller ska jag köpa den senaste modellen som finns just nu?

När slår dom tillbaks mot oss som göder företagen med pengar? Att klaga här gör ju ingen skillnad, för imorgon shoppar vi på som vanligt. Mådde själv lite dåligt när min SSD disk kom med SATA kabalar som det stod Foxconn på, men det hindrade inte mig från att handla billigt RAM under mellandagarna.
Troligtvis hindrar det inte er som läser det här heller, vi bryr oss helt enkelt för lite om några på andra sidan jorden.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Bojkotta X-box pga detta!

ummm du kan inta konsumera särskilt mycket...
det är en skitig värld vi lever i och lyckligtvis är det vi som få frukterna av andras slavarbete...
men men din ställning är ju den bästa bara den är konsekvent och fler gör som du så kommer det med tiden att bli bättre löner för folket.
som en sid notering så börja Afrika bli det nya Asien, billig arbetskraft inga rättigheter till arbetarna, som sagt var en skitig värld.

Medlem
Skrivet av Friberg:

Hoppla!

Hoppla eller Hoppa?

Nåja...det finns ju så många kineser endå


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar