Forskare: våldsspel kan visst leda till aggressivitet

Robot
Forskare: våldsspel kan visst leda till aggressivitet

"Ett hån mot flera decenniers seriös forskning", säger forskare på Karolinska institutet om Medierådets rapport från förra året.


Medlem
Forskare: våldsspel kan visst leda till aggressivitet

Har vi inte hört detta 400 gånger senaste 2 åren?

Medlem
Medlem

Ledsen men är jag den enda som inte bryr mig de minsta lilla om det stämmer eller inte -.-

Tycker vi kan förbjuda religion för det om något ökar aggressivitet i världen

Medlem

Men va tusan.. Kunde svura på att jag Tv4 nyheter nu på morgonen sa att Spel inte led till aggresivitet..

Medlem
Skrivet av Rabieskorv:

Tycker vi kan förbjuda religion för det om något ökar aggressivitet i världen

instämmer

Inaktiv

Det fysiska våldet bland unga i Sverige har minskat 20 år i rad ungefär.

Frågan är ju vad de egentligen med aggressivt beteende?

Medlem

Det skulle vara intressant att veta vad som ökar det agressiva beteendet mer, passivt TV-tittande eller aktivt TV-spelande?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vissa blir aggresiva av våldsamma spel, andra blir det inte.
Vad är den egentliga poängen med forskandet i detta ämnet?

Medlem

Klart det *kan*. Det är mycket som *kan*.

Medlem
Skrivet av Rabieskorv:

Tycker vi kan förbjuda religion för det om något ökar aggressivitet i världen

Olja, där har vi den riktiga boven bakom aggresivitet. Förbjud det också när du ändå är igång med att vilja förbjuda saker.

EDIT_Och kärnkraft. Titta bara på Iran.

Medlem

Religionen ökar inte våldet, utan statens religion ökar våld! Ge upp med att attackera religioner! Jag tror sekulara som har ökat våld, se bara på hur idag ser ut och hur igår såg ut. Kära nån!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Klart att underhållning och kultur kan leda till det mesta...

Medlem

förbjud all sport, det ökar aggressiviteten hos åskådarna och spelarna har jag märkt.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Vissa blir aggresiva av våldsamma spel, andra blir det inte.
Vad är den egentliga poängen med forskandet i detta ämnet?

Precis som med all forskning är poängen att söka förståelse för fenomen, händelser och beteenden. Att man under vissa tidsperioder är mer påverkningsbar och formbar är en orsak till att försöka förstå sambandet mellan våldsamma spel och aggressivitet, just för att försöka förhindra aggressivt beteende.

Redaktör
Skrivet av Vorheece:

Vissa blir aggresiva av våldsamma spel, andra blir det inte.
Vad är den egentliga poängen med forskandet i detta ämnet?

Att försöka bena ut i vilken omfattning, och om det är något man behöver göra något åt. Inte konstigare än att man forskar om hur många som dör i trafikolyckor eller som hamnar i fängelse pga drogmissbruk. Utan forskning, sämre kunskap.


signatur
Medlem
Skrivet av Comstedt:

Har vi inte hört detta 400 gånger senaste 2 åren?

2 åren? Njae...sen 80talet snarare...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Comstedt:

Har vi inte hört detta 400 gånger senaste 2 åren?

2 åren? Njae...sen 80talet snarare...

Jo visst, men sen 80talet blir det ca 4000...

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Comstedt:

Har vi inte hört detta 400 gånger senaste 2 åren?

2 åren? Njae...sen 80talet snarare...

Jo visst, men sen 80talet blir det ca 4000...

Haha din matte är inte så bra Men ja..något sånt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vi kan väll förbjuda all sport också, den kan ju bli bråk mellan de två sidorna av åskådare!

Medlem

Alla spel ska bli typ love and peace. Vi skjuter kärlekspilar på fienderna och sen så kommer det hjärtan istället för blod och istället för ett konstigt läte innan man dör så kommer en barnröst som skrattar och säger "It tickles!".

Medlem

Nej folk ska definitivt inte vara så snabba med skrika "FÖRBJUD" på saker. Jag har alltid facinerats av vad det är för människor som anser sig ha rätten att bestämma över vad jag får och inte får se/göra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Cool Story Bro!

Medlem

mm tycker som Rabieskorv, förbjud religon det har nog tagit död på en hel del mer än dataspel. äldre förstår sig inte på dataspel, därför älskar det att hacka på dem. "Datanördar" hit o dit... Blir så trött på allt, hockey har nog större risk att ge mer aggresivitet än spel imo.

Medlem

Tyvärr har herrarna Andreas Olsson, Predrag Petrovic och Martin Ingvar fel. Det finns inga oberoende studier som utan allt rimligt tvivel pekar ut att data- och tv-spel skulle göra människor mer våldsamma. De studier som finns är snarare ofta väldigt partiska. Herrarna hänvisar framförallt till APA, med Craig A. Anderson i spetsen, som har kopplingar till NIMF som är en lobbyorganisation, är det de kallar oberoende seriös forskning?

Medlem

Jag har inte sätt någon som dragit slutsatsen att dom som misshaldlar folk på gatorna på natten eller någon som begår våldsbrott eller mord spelar mycket datorspel.

PaZ
Medlem

Åtminstone Petrovic och Ingvar har länge fört den här kampanjen. Klart de blir missnöjda när någon presenterar fakta som motsäger deras övertygelse...

Inaktiv

det är den seriösa forskningen som är ett hån mot en hel generation människor som dagligen spelar "våldspel"

Medlem
Citat:

Den är ett hån mot flera decenniers seriös forskning och ett sorgligt resultat av förutfattade meningar i kombination med en brist på internationell utblick.

Flera decenniers seriös forskning? Kan man verkligen applicera flera decenniers forskning på moderna dataspel? Forskningen som gjordes på Pacman kanske inte är applicerbar på Skyrim.

Å andra sidan trodde man under många decennier att jorden var platt, så jag vet inte om det är något argument.

Medlem

Om det ökar aggresivitet hos folk så måste det vara så marginelt i jämförelse med vad dålig bakgrund, rohypnol och sprit gör, så det försvinner i statistiken. Call of Duty, Battlefield, GTA och CS har sålt i så stora mängder att det borde blivit en stor, synlig förändring på statistiken. Inte minst i samband med att nya spel släpps.

Skriv svar