Förbjud ordet "kan"

Skägg.
10 Chambers
Förbjud ordet "kan"

Den milda vintern har gjort att forskarna släppts ut på grönbete lite tidigare än vanligt. Du kan ofta se dem springa över ängarna med en bunt papper i sina uppsträckta händer, kacklandes det typiska "kan kan kan k-k-k-kaaaan" i hopp om att någon ska lyssna. Är det inte dags att vi förbjuder ordet "kan" i alla dessa forskningsrapporter?

"Våldsamma spel kan leda till aggressivitet" säger några men vad betyder "kan"? Vilka procentsatser ligger bakom detta påståendenötta ord som mer och mer skaver i mina ögon. Vilka faktorer spelar in? "Mina fotbollsskor kan leda till att jag gör mål" men det är inte särskilt troligt. Dels spelar jag back men mest för att jag är värdelös. Risken för poäng är dock större än om jag inte hade dessa trasjoxartillbehör.

Nu är det såklart inte bara rubriker och sammanfattningar som ska avgöra om personerna med dessa påståenden är jubelidioter, att göra en sådan slutsats innan ha läst hela deras rapport skulle sätta samma dumstrut på en själv. Jag undrar bara hur dessa avhandlingar skulle se ut utan brasklappen "kan". Skulle argumenten hålla lika bra eller skulle de behöva gräva djupare i sociala förhållanden innan PEGI 18 blev syndabocken?

Jag tror inte det men jag kan ha fel.

#blogg


signatur
Medlem
Förbjud ordet "kan"

Tack! Snacka om att slösa bort dyrbar forskningstid. "Kan" är den enda slutsatsen i situationer med den mänskliga faktorn.

Min favorit är annars "upp till", vilket används flitigt i reklamsammanhang. "Den här mascaran ger dig upp till 400 % tjockare ögonfransar!" Okej, den kan med andra ord lika gärna ge dig 0,5 % tjockare ögonfransar. Eller varför inte noll procent? "Upp till" säger ju absolut inget om resultatet. "Du bränner upp till 60 % mer fett med den här dieten!" kan lika gärna vara "Du bränner inte ett skit mer men det säger vi ju inte." Underbart uselt.


signatur
Medlem

Att köra bil kan leda till att du står i ansvar till en mängd folks plötsliga död.

Skägg.
10 Chambers

Jag har bil-tourettes så jag blir nog mer våldsam i bilen än med "våldsspel".


signatur
Medlem

Ordet kan används en del i Medierådets rapport också, men det kanske bara ska förbjudas i rapporter man inte håller med om?


signatur

Robin,
Frilansare

Skägg.
10 Chambers

Självklart, Sherlock, det är ett förträffligt ord. Varför inte skriva kanske på en gång?


signatur
Medlem

Ibland kan kanske sådana ord vara någorlunda rättfärdiga?

See what I did there?

Medlem

Det roliga är ju att Medierådet också säger att det kan finnas samband. Nåja.


signatur

Robin,
Frilansare

Skägg.
10 Chambers

Mediarådets replik, också med ett par kan. Kan dessa kan urskiljas från den vanliga andelen av befolkningen som har lättare för att ta till våld?


signatur
Medlem

"De hävdar att vi påstår att det inte finns något samband mellan våldsamt beteende och datorspel, men det står på flera ställen i rapporten att det kan finnas ett samband. Sedan är frågan om våldsamma personer söker sig till datorspel eller om man blir en våldsam person av att spela. Vår slutsats är att det inte finns några bevis för att man blir våldsam av att spela datorspel, men vi utesluter inte att det kan ligga något i det."

Varför inte bara skriva:"Vi vet inte."?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kul diskussion. Jag läste tre terminer sociologi, och där tryckte lärarna hela tiden väldigt mycket på att "du kan inte fastställa något till 100%" (vilket givetvis ledde till en massa "kan" i allt man skrev).

Nu är det givetvis rätt stora skillnader mellan abstrakta samhällsvetenskaper och lite mer konkreta former av forskning, såsom hjärnforskning - det borde vara enklare att säga "hur det faktiskt är" i det senare. Tycker man. Men det verkar det inte vara. Mest verkar det vara forskare som är väldigt säkra på sin sak, men samtidigt tvetydiga i sina resultat. Det är en underlig kombination, som jag har svårt att ta jätteseriöst.

1
Skriv svar